Gå til innhold

Hva kan nav se automatisk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, skulle gjerne snakket med noen som jobber på Nav, eller har erfaring med Nav sine systemer.

Når man er på AAP, får Nav da en automatisk beskjed fra lønningskontoret i kommunen om jeg har fått lønn inn på min konto?

Og nei, jeg har ikke gjort noe galt enda, annet enn å sende meldekort for tidlig, og fikk derfor ikke med noen timer arbeid på meldekortet. 

Er allerede blakk og håper virkelig ikke nav tar fra meg disse hardt opptjente 500 kr. Om de gjør det må jeg på sosialen, og det vil jeg helst slippe. 

Tilleggsspørsmål:

Ikke skjønner jeg hvorfor man i arbeidstrening selv må betale busskort ol. Jeg har jo bare 4000 hver 14 da. Hadde fint hatt råd til busskort på normal lønn, med 8700,- er jo langt under hva som er normalt, og nav nekter og hjelpe (betaler 750 i buss i mnd). 

Anonymkode: e14b4...d50

Skrevet

De manglende timene må du kontakte nav for å få registrert. De blir vel etterbetalt. 

Du kan klage på vedtak om busspenger og søke på nytt. 

Det er viktig at du forholder deg mest mulig rolig, saklig og har dokumentasjon på utgifter. Husleie, strøm osv. Med så lite pr mnd kan du ha rett på ekstra støtte fra sosialen. Som feks klær to ganger i året, ekstra for julemat og julegaver. Kontakt sosialen og forhør deg. 

Anonymkode: 16ea9...f56

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De manglende timene må du kontakte nav for å få registrert. De blir vel etterbetalt. 

Du kan klage på vedtak om busspenger og søke på nytt. 

Det er viktig at du forholder deg mest mulig rolig, saklig og har dokumentasjon på utgifter. Husleie, strøm osv. Med så lite pr mnd kan du ha rett på ekstra støtte fra sosialen. Som feks klær to ganger i året, ekstra for julemat og julegaver. Kontakt sosialen og forhør deg. 

Anonymkode: 16ea9...f56

Jeg har bare noen mnd igjen på aap, så er jeg ute i full jobb. Har hatt denne "lønnen" i tre år, og det har ikke nyttet å klage tidligere, så tviler på at jeg gidder det når det er så lite tid igjen. Har ikke kjøpt klær eller julegaver på flere år, så akkurat det er det siste jeg tenker på, men busskortet tar jeg av mat budsjettet, og da blir det lite mat i heimen. 

Jeg får kontakte nav da. Men jeg håper de kan finne ut hvor mange timer det er snakk om, for den informasjonen vil ikke lønningskontoret gi meg over telefon (av en eller annen merkelig grunn) 

Skrevet

Nei, NAV har ikke automatisk innsyn i at du får penger inn på konto (og det har de heller ikke noe med), men de får rapport fra A-meldingen jevnlig, og vil der se hvor mange timer arbeidsgiver har registrert at du har jobbet. Når det gjelder ytelser fra NAV som dagpenger og AAP så har størrelsen på  lønnen du får ingen betydning, det er arbeidede timer som er interessant. Du må derfor skrive opp alle timer du jobber (som du blir lønnet for).

Det kjøres jevnlige kontroller opp mot A-meldingen, slik at man kan få krav om tilbakebetaling av AAP dersom det er registrert flere arbeidede timer enn det man har skrevet på meldekortet.
Når det gjelder innmeldingen fra arb.giver er jo ikke den fordelt på dager, men på uker, slik at om man skriver timer på mandag som skulle vært ført på fredag har ikke dette noen betydning, så lenge det føres på rett uke.

Dersom du er i et arbeidsrettet tiltak gjennom NAV, som for eksempel arbeidstrening som du ikke får ordinær lønn for, så kan du ha rett på tilleggsstønader som reisepenger. Dette krever imidlertid at du har over 6 km reise til praksisstedet. Dersom du har søkt, men fått avslag må du se hva som står som begrunnelse i avslaget og eventuelt klage på det, dersom du mener det er feil.

Skrevet
1 time siden, Angelheart2 skrev:

Nei, NAV har ikke automatisk innsyn i at du får penger inn på konto (og det har de heller ikke noe med), men de får rapport fra A-meldingen jevnlig, og vil der se hvor mange timer arbeidsgiver har registrert at du har jobbet. Når det gjelder ytelser fra NAV som dagpenger og AAP så har størrelsen på  lønnen du får ingen betydning, det er arbeidede timer som er interessant. Du må derfor skrive opp alle timer du jobber (som du blir lønnet for).

Det kjøres jevnlige kontroller opp mot A-meldingen, slik at man kan få krav om tilbakebetaling av AAP dersom det er registrert flere arbeidede timer enn det man har skrevet på meldekortet.
Når det gjelder innmeldingen fra arb.giver er jo ikke den fordelt på dager, men på uker, slik at om man skriver timer på mandag som skulle vært ført på fredag har ikke dette noen betydning, så lenge det føres på rett uke.

Dersom du er i et arbeidsrettet tiltak gjennom NAV, som for eksempel arbeidstrening som du ikke får ordinær lønn for, så kan du ha rett på tilleggsstønader som reisepenger. Dette krever imidlertid at du har over 6 km reise til praksisstedet. Dersom du har søkt, men fått avslag må du se hva som står som begrunnelse i avslaget og eventuelt klage på det, dersom du mener det er feil.

Nettopp dette som er problemet, jeg får jo ikke forandret på mitt forrige meldekort, og da ser det jo ut som jeg har jobbet noen timer svart, da jeg fikk betalt, men ikke fikk ført det opp på meldekortet. Så om de får en rapport fra a meldingen vil de jo trekke meg mot jul. 

men får kontakte nav og håper de kan ordne det for meg før det er for sent. Sist jeg tok kontakt med nav tok det nesten 2 måneder før jeg fikk svar. Man gir jo nesten opp før man har fått begynt. 

Har nok bare 5 km til jobb, men det er 5 km med kun hovedvei, så jeg kan ikke gå til jobb, må ta måndes kort. 

Skrevet

Du kan få hjelp på ditt lokale NAV-kontor til å levere et korrigert meldekort. På enkelte NAV-kontor må man ha timesavtale for slikt, mens på andre er det bare å stikke innom. Du må finne ut hvordan det er på ditt kontor.

Om du har 5 km har du ikke rett på reisepenger, dessverre. Det har ingenting å si om det er hovedvei eller annen mulighet.

Skrevet
7 minutter siden, Angelheart2 skrev:

Du kan få hjelp på ditt lokale NAV-kontor til å levere et korrigert meldekort. På enkelte NAV-kontor må man ha timesavtale for slikt, mens på andre er det bare å stikke innom. Du må finne ut hvordan det er på ditt kontor.

Om du har 5 km har du ikke rett på reisepenger, dessverre. Det har ingenting å si om det er hovedvei eller annen mulighet.

Hehehe, har prøvd å droppe innom utallige ganger tidligere. Det har de ikke kapasitet til, ei heller har de kapasitet til å ringe tilbake iløpet av 2-3 virkedager. Her jeg bor er visst 2-3 virkedager det samme som 3-4 mnd. Så får håpe jeg hvertfall får time iløpet av 2017!

Skrevet

Har du prøvd å skrive til dem gjennom NAV.no? der er det en funksjon som heter Beskjed til NAV og der skal du kunne gi beskjed om slike ting. Da har du det i alle fall skriftlig at du har forsøkt å gi beskjed om at det er en feil som må rettes opp i.

• Liker 1
Skrevet
26 minutter siden, Angelheart2 skrev:

Har du prøvd å skrive til dem gjennom NAV.no? der er det en funksjon som heter Beskjed til NAV og der skal du kunne gi beskjed om slike ting. Da har du det i alle fall skriftlig at du har forsøkt å gi beskjed om at det er en feil som må rettes opp i.

Jada, den funksjonen har ikke fungert de siste 2 årene etter at jeg fikk ny behalndler på nav. 

Prøvde forrige måned, da jeg måtte be om ny tid for et møte fordi jeg var bortreist. Har enda ikke fått svar via nav.no, men fikk en telefon fra en sint nav behandler som mente jeg ikke hadde gitt beskjed. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...