Gå til innhold

Leietaker som ikke betaler

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg har nettopp begynt å leie ut et rom i leiligheten min til en venninne, vi har skrevet kontrakt, men er veldig uenig i hvordan betalingen skal gjøres da vi er vandt med forskjellige metoder fra tidligere.

Hun flyttet inn 20. oktober, i standardkontrakten vi fylte ut på hybel.no står det "betaling forskuddsvis den 20. hver måned", dette ble vi enig om fordi det passet fint med lønningen hennes. Nå har det seg sånn at hun kun har betalt 1 gang siden hun flyttet inn, og det gjorde hun 10. november. Nå ba jeg henne om å igjen betale innen 20. november da for måneden desember, men hun mener det blir feil og nekter å betale meg dobbelt i november. Har derfor kun fått 1 månedsbetaling fra henne siden hun flyttet inn 20. oktober, og hun mener hun ikke skal betale igjen før 20. desember.

Hvordan er det vanlig å gjøre det? Hun skal vel også betale for den halve måneden hun bodde her i oktober? Depositum har vi også satt på vent da hun ikke har penger, ble enig om kun 1 måned depositum fordi jeg vet hun sliter økonomisk og ikke gadd å krangle om enda mer penger, men så klarer hun ikke betale den ene måneden engang.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvfølgelig skal hun betale for oktober også. Når dere er enige om at betaling skal skje på forhånd, skulle hun betalt 20. oktober, for oktober måned. Så om hun bare har betalt én gang, har hun ikke holdt avtalen om å betale på forskudd. 

Her kan du ta depositumet, for hun har ikke holdt kontrakten. 

Anonymkode: 61dab...71f

• Liker 2
Skrevet

Hva som er vanlig spiller ingen rolle når dere ble enige om dato før hun flyttet inn

Selv foretrekker jeg å betale i forskudd da jeg håper at det signaliserer min villighet til å betale husleien. Når man er ufør bruker husverter være litt skeptiske til deg, de kan jo ikke vite at du har penger på bok fra før du ble ufør, eller om du har tjent mye på aksjer

Anonymkode: 9a7e5...e0c

• Liker 1
Skrevet

Når hun flyttet inn 20. OKT så skal hun betale 20. Okt, 20. Nov, 20. Desember osv. 

Anonymkode: 56244...7b0

• Liker 3
Skrevet

Det burde stått spesifikt i kontrakten, men i utgangspunktet skal hun betale for halve mnd også. Nå er det rødt flagg allerede når det blir tull og uenighet så tidlig i leieforholdet og det viser seg at hun ikke er betalingsdyktig. Du kan evt sette opp kontrakt med delbetaling hvis hun sliter med hele beløpet.

Anonymkode: dc531...88c

• Liker 4
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Når hun flyttet inn 20. OKT så skal hun betale 20. Okt, 20. Nov, 20. Desember osv. 

Anonymkode: 56244...7b0

Det er dette jeg er vandt med og har prøvd å forklare henne, men hun mener det er feil og nekter å betale. I og med at vi er gode venninner kvier jeg meg litt for å krangle med henne, men jeg sliter selv med å få betalt alt nå som hun ikke betaler sin del.

Skrevet

Hun flyttet inn 20. oktober og skulle da betale på forskudd for perioden 20. oktober til 20. november. 20. november blir da betalingen for perioden 20. november til 20. desember osv.

Anonymkode: 5ab79...61d

• Liker 6
Skrevet

Hun betaler ikke for halve måneder, men for hele (20-20). Du får forklare, tålmodig, at hun ikke betaler dobbelt i november. Hun var for seint ute med novemberleia (dumt) og nå skal hun betale desemberleia. Hun har selv signert på en kontrakt som innebærer forskuddsbetaling, det betyr at hun betaler før måneden begynner og ikke midt i.

Anonymkode: f7127...51a

• Liker 6
Skrevet

Betale den 20. for måneden ETTER? Er det vanlig? Aldri hørt om.

Anonymkode: 1dbe3...d64

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville ha vært ganske skeptisk til å videreføre dette leieforholdet når det oppstår slike problemer så tidlig. Du har selvsagt helt rett her. 

Anonymkode: 84235...c17

• Liker 3
Skrevet

Jeg leier gjennom studentsamskipsnaden. Her skal leia betales 15. hver måned. Jeg flyttet inn 7.august og måtte betale for dagene fra 7.august til 15.august som første måned. Deretter ble det som det skulle være: betale for leie 15.august som skulle gjelde til 15.september. 

Anonymkode: f933f...974

Skrevet

Enig, her er det rødt flagg. Prøv å legg det fram på denne måten: dere er vel begge enige i at hun skal betale full leie for hele november og desember (dvs 2 månedsleier) For oktober skal hun enten (kommer an på din velvilje)  betale 1/2 eller 1/3 månedsleie. Hvis hun ikke betaler før 20. desember, har hun fått over en måned gratis husleie. Hun kan ikke protestere på dette.

Anonymkode: 9d121...b53

• Liker 1
Skrevet

Hun skal jo selvsagt betale den 20 HVER måned.
Hun må kanskje forklares for hva 'forskuddsvis' betyr.

Anonymkode: d2b7c...485

• Liker 2
Skrevet

Du har helt rett.

Du får forklare for henne at når hun flytter ut, så slipper hun å betale for siste måneden siden leieavtalen er forskuddsvis. Kanskje hun har misforstått. Jeg har alltid tenkt at det er det beste i og med at man da slipper å måtte betale dobbelt opp om man flytter til et nytt sted som også tar forskuddsbetaling. Da ender man jo opp med å betale siste leie for gammelt sted PLUSS ny leie og depositum for ny leilighet samme måned. Kommer hun til å klare det? (har forsåvidt aldri opplevd noe annet enn forskuddsbetaling). 

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, supermario1 skrev:

Hun flyttet inn 20. oktober, i standardkontrakten vi fylte ut på hybel.no står det "betaling forskuddsvis den 20. hver måned", dette ble vi enig om fordi det passet fint med lønningen hennes. Nå har det seg sånn at hun kun har betalt 1 gang siden hun flyttet inn, og det gjorde hun 10. november. Nå ba jeg henne om å igjen betale innen 20. november da for måneden desember, men hun mener det blir feil og nekter å betale meg dobbelt i november. Har derfor kun fått 1 månedsbetaling fra henne siden hun flyttet inn 20. oktober, og hun mener hun ikke skal betale igjen før 20. desember.

Dersom hun flyttet inn 20 oktober, burde hun ha betalt allerede da.

Da for perioden 20 okt - 20 nov hun betale den 10 nov.

Nå er det jo 20 nov - 20 des som skal betales for. Denne har hun da ikke betalt for enda

Anonymkode: d2b7c...485

• Liker 4
Skrevet

Jeg tenker hun tror at hun betaler for november i november, og skal betale for desember i desember. Enten er hun ikke så god i matte, eller så prøver hun å lure deg. 

Hvis det er det første så er det jo bare å forklare henne at første leieperiode er 20. oktober til 20 november, og denne er betalt for. men 20. november til 20. desember er ikke betalt for. Og denne skal betales forskuddsvis. Den 20. desember skal hun betale for leieperioden fra 20. desember til 20. januar.

Hvis hun ikke forstår dette, så ville jeg faktisk bare avsluttet. Jeg har leid ut til noen der jeg over flere måneder følte meg som en pengeinnkrever mer enn utleier. Det er ikke noe alright, og jeg endte med både å tape penger, og ha unødvendige økonomiske bekymringer. Skulle avsluttet lenge før.

Anonymkode: 815a6...c83

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror hun ikke helt forstår hva hun har avtalt.

Jeg foreslår at du finner en kalender og skriveblokk e.l, og visuelt viser hva kontrakten sier. Da blir det gjerne lettere å forstå.

Er hun fremdeles uenig og ikke betaler, så får du avslutte.

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...