Gå til innhold

Begravelse: passende antrekk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sikkert dumt spørsmål men hvilke klær passende i slik stund?

De ( jenter på 7 og 4 år) skal ikke være med i kirka men med på minnesamværet etterpå.

Forventes det at barn skal være kledd i sort?

Anonymkode: 142ab...66f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, bare sære raringer ville forventet at noen kledde opp ungene i helsvart. Der er langt ifra alle som har svarte finklær til ungene heller, de fleste barnefinklær er jo tross alt i litt farger. Du kan pynte dem i det du har. 

Anonymkode: 9b6ff...3c5

Skrevet

Jeg hadde kanskje ikke valgt å kle på datteren min en sjokkrosa tyllkjole i begravelse, men hadde valgt klær som var litt mer nedtonet. Det er nok ikke forventet at man kler barna i helsort. Jeg har selv hatt med mindre barn i begravelse, men hadde tilfeldigvis en mørk blå  kjole, og hadde på datteren min denne og en hvit bluse under. 

Anonymkode: 3d018...f7d

Skrevet

Nei, det er ikke nødvendig med svarte klær, man kan kle seg i hva man vil i en begravelse nå.

Mulig det står andre steder også, men siden vi har brukt Jølstad to ganger i år så vet jeg at det står på deres nettsider at det ikke er nødvendig med svart i begravelser. Det er antakeligvis noe som er "gammeldags" at det må være svart i begravelser. 

Anonymkode: 18210...0f8

Skrevet

Jeg hadde mine to jenter i hvit body og strømpebukse med marineblå kjole på den ene og den andre hadde en blek rosa topp med grått/blomstrete skjørt og hvite strømper. 

3-6 år. 

Anonymkode: b9686...0bf

Skrevet

Kjole/skjørt, bluse, cardigan eller pen genser, ikke for mye sjokkrosa, tyll, glitter. Pentøy, "konservativt" (med det mener jeg motsatt av disco-bursdag).

Anonymkode: 930aa...866

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke nødvendig å gå i svart i begravelse, kun nedtonet antrekk. Var i en familiebegravelse for kort tid siden, og veldig få hadde sorte klær. Det passet perfekt da begravelser ikken lenger er så formelt som det pleide å være

Anonymkode: 79631...2b0

Skrevet

I de begravelsene jeg har vært i, har voksne fortsatt kledd seg i sort, eller iallfall mørke farger. Små barn, inkludert mine egne, har vært kledd i konservative penklær, som resten her skriver.

Anonymkode: 342db...b61

• Liker 2
Skrevet

Takk for alle innspill❤️

Da har jeg nok passende klær på lur i skapet!

Jeg vet folk reagerer ulikt i slike situasjoner, vet noen eldre i familien er ganske konservative og ønsker ikke å "fornærme" noen.

TS

Anonymkode: 142ab...66f

Skrevet

Skikken i Norge er at barn og ungdom under konfirmasjonsalder bruker hvitt i begravelser. Dersom en ikke ønsker å kle barna i hvitt bør en kle dem i grått eller marineblått. 

Anonymkode: dc897...ecb

• Liker 1
Gjest Catalina Culès
Skrevet (endret)

Kle de i nøytrale klær.

Endret av Catalina Culès
Skrevet

Enig med de over, helsvart kan nesten fremstå litt voldsomt, så lenge antrekket er pent og nedtonet (marineblå, mørkegrønn, grå, mørk lilla) så holder det i massevis 

Skrevet

Jeg syns det blir veldig dystert å kle barn i helsvart, men har som de andre sier, kledd dem litt nedtonet mtp. fargebruk. Ja, bortsett fra da mine barns farfar døde, da gikk eldstemann i en vest farfaren brukte som barn med en del røde detaljer. Jeg var veldig i tvil om vi skulle bruke den, da jeg lurte på om de som ikke visste historien (mao. de fleste) ville stusse på hvorfor han brukte rødt i en begravelse. Mens farmor, og farfarens foreldre, syns det var kjempekoselig. Hadde mørk blå bukse og hvit skjorte til.

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skikken i Norge er at barn og ungdom under konfirmasjonsalder bruker hvitt i begravelser. Dersom en ikke ønsker å kle barna i hvitt bør en kle dem i grått eller marineblått. 

Anonymkode: dc897...ecb

Selv ikke i standardverket for Skikk og bruk er dette et «krav», bare omtalt i en passus om at barn og ungdom kan kle seg i hvitt. I dag er denne «regelen» helt borte, og det har den vært i minst 40 år. 

Anonymkode: b9a6b...047

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...