AnonymBruker Skrevet 23. november 2017 #1 Skrevet 23. november 2017 Sikkert dumt spørsmål men hvilke klær passende i slik stund? De ( jenter på 7 og 4 år) skal ikke være med i kirka men med på minnesamværet etterpå. Forventes det at barn skal være kledd i sort? Anonymkode: 142ab...66f
AnonymBruker Skrevet 23. november 2017 #2 Skrevet 23. november 2017 Nei, bare sære raringer ville forventet at noen kledde opp ungene i helsvart. Der er langt ifra alle som har svarte finklær til ungene heller, de fleste barnefinklær er jo tross alt i litt farger. Du kan pynte dem i det du har. Anonymkode: 9b6ff...3c5
AnonymBruker Skrevet 23. november 2017 #3 Skrevet 23. november 2017 Jeg hadde kanskje ikke valgt å kle på datteren min en sjokkrosa tyllkjole i begravelse, men hadde valgt klær som var litt mer nedtonet. Det er nok ikke forventet at man kler barna i helsort. Jeg har selv hatt med mindre barn i begravelse, men hadde tilfeldigvis en mørk blå kjole, og hadde på datteren min denne og en hvit bluse under. Anonymkode: 3d018...f7d
AnonymBruker Skrevet 23. november 2017 #4 Skrevet 23. november 2017 Nei, det er ikke nødvendig med svarte klær, man kan kle seg i hva man vil i en begravelse nå. Mulig det står andre steder også, men siden vi har brukt Jølstad to ganger i år så vet jeg at det står på deres nettsider at det ikke er nødvendig med svart i begravelser. Det er antakeligvis noe som er "gammeldags" at det må være svart i begravelser. Anonymkode: 18210...0f8
AnonymBruker Skrevet 23. november 2017 #5 Skrevet 23. november 2017 Jeg hadde mine to jenter i hvit body og strømpebukse med marineblå kjole på den ene og den andre hadde en blek rosa topp med grått/blomstrete skjørt og hvite strømper. 3-6 år. Anonymkode: b9686...0bf
AnonymBruker Skrevet 23. november 2017 #6 Skrevet 23. november 2017 Kjole/skjørt, bluse, cardigan eller pen genser, ikke for mye sjokkrosa, tyll, glitter. Pentøy, "konservativt" (med det mener jeg motsatt av disco-bursdag). Anonymkode: 930aa...866 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2017 #7 Skrevet 23. november 2017 Det er ikke nødvendig å gå i svart i begravelse, kun nedtonet antrekk. Var i en familiebegravelse for kort tid siden, og veldig få hadde sorte klær. Det passet perfekt da begravelser ikken lenger er så formelt som det pleide å være Anonymkode: 79631...2b0
AnonymBruker Skrevet 23. november 2017 #8 Skrevet 23. november 2017 I de begravelsene jeg har vært i, har voksne fortsatt kledd seg i sort, eller iallfall mørke farger. Små barn, inkludert mine egne, har vært kledd i konservative penklær, som resten her skriver. Anonymkode: 342db...b61 2
AnonymBruker Skrevet 23. november 2017 #9 Skrevet 23. november 2017 Takk for alle innspill❤️ Da har jeg nok passende klær på lur i skapet! Jeg vet folk reagerer ulikt i slike situasjoner, vet noen eldre i familien er ganske konservative og ønsker ikke å "fornærme" noen. TS Anonymkode: 142ab...66f
AnonymBruker Skrevet 23. november 2017 #10 Skrevet 23. november 2017 Skikken i Norge er at barn og ungdom under konfirmasjonsalder bruker hvitt i begravelser. Dersom en ikke ønsker å kle barna i hvitt bør en kle dem i grått eller marineblått. Anonymkode: dc897...ecb 1
Gjest Catalina Culès Skrevet 23. november 2017 #11 Skrevet 23. november 2017 (endret) Kle de i nøytrale klær. Endret 23. november 2017 av Catalina Culès
Raven.Writingdesk Skrevet 23. november 2017 #12 Skrevet 23. november 2017 Enig med de over, helsvart kan nesten fremstå litt voldsomt, så lenge antrekket er pent og nedtonet (marineblå, mørkegrønn, grå, mørk lilla) så holder det i massevis
Vera Vinge Skrevet 23. november 2017 #13 Skrevet 23. november 2017 Jeg syns det blir veldig dystert å kle barn i helsvart, men har som de andre sier, kledd dem litt nedtonet mtp. fargebruk. Ja, bortsett fra da mine barns farfar døde, da gikk eldstemann i en vest farfaren brukte som barn med en del røde detaljer. Jeg var veldig i tvil om vi skulle bruke den, da jeg lurte på om de som ikke visste historien (mao. de fleste) ville stusse på hvorfor han brukte rødt i en begravelse. Mens farmor, og farfarens foreldre, syns det var kjempekoselig. Hadde mørk blå bukse og hvit skjorte til.
AnonymBruker Skrevet 23. november 2017 #14 Skrevet 23. november 2017 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skikken i Norge er at barn og ungdom under konfirmasjonsalder bruker hvitt i begravelser. Dersom en ikke ønsker å kle barna i hvitt bør en kle dem i grått eller marineblått. Anonymkode: dc897...ecb Selv ikke i standardverket for Skikk og bruk er dette et «krav», bare omtalt i en passus om at barn og ungdom kan kle seg i hvitt. I dag er denne «regelen» helt borte, og det har den vært i minst 40 år. Anonymkode: b9a6b...047 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå