Gå til innhold

Mulig litt teknisk. Litt gal :P

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

føler meg gal men føler også at det er så mange hyggelige folk her og vettuge svar så jeg prøver :P

1. oktober - 5. oktober - 1 stk Provera i 5 dager. (skal ha mens og starte på Femar på tredje dag mens. Får ikke "lov" da jeg har celleforandringer hos gynekolog så fikk kun tatt 5 dager med Provera.) Må ta biopsi og begynne på ny runde.

Biopsi var bra, celleprøven fin. Så ny runde:

1.november til 5. november - 5 dager med en tablett daglig av Provera. To dager uten noe piller, begynte å blø tredje dag og begynte da på Femar. Blødde tre-fire dager (mest spotting 4. dagen) og vi har hatt sex annenhver dag (av og til noe mer) som jeg fikk beskjed om.

Jeg finner ut at jeg ikke vet særlig mye om kroppen min og at jeg lett kan ta både master og dokorgrad i Google og å være litt lommelege...

Jeg har litt slim i trusa, merket meg dette mest i dag for det var litt "mye". Har hatt mer, men det var før vi ble prøvere og jeg ikke var så obs på dette annet enn "æsj, nå var det litt vått i trusa" som jeg kanskje tenkte før.

Slim vet jeg er EL slim, altså eggløsningsslimet - men NÅR kommer dette? Jeg føler jeg har det titt og ofte. Både om jeg har mens eller ikke. Hatt mens 2-3 ganger dette året etter pillestans for ett år siden (den ene "takket være" Provera).

Fungerer det slik:

Slim - egg - sex - gravid (forhåpentligvis)?

For hvis det er slimet som er "forvarselet" for at man er fruktbar og klar hvorfor får jeg det av og på med dagers mellomrom, man er jo bare fruktbare i noen timer/dager... Dette egget er jo ikke evigvarende. I teorien skal jeg vel bare ha dette slimet en kort periode en gang i måneden? Og har man dette slimet så er man garantert ikke gravid? Leste at når man er gravid har man aldri slim.

Vet og har forstått at det er sykt mye mer avansert å bli gravid enn det jeg tenkte da jeg var ung (jeg er 36, ingeniør og ser på meg selv som relativt ok smart) alikevel føler jeg meg helt idiot når det kommer til underlivet mitt og hva som skjer og skal skje der ved graviditet. Og annet også for den saks skyld :P"Vær forsiktig, du blir gravid bare du blir sett på av en gutt!" og all den galskapen man 'lærte' som unge, nå vet jeg at det er et lite vindu som skal treffes. Og jeg har alder litt imot meg. Vet at jeg simplifiserer litt her, men jeg vil gjerne ha det litt med "skje" for å forstå. Akkurat som et barn blir lært opp :P 

Håper på svar på rotet mitt, kjenner at jeg ikke er "cut out" for 'jobben' som prøver. Mer kontrollfrik enn jeg ante.

Takk :) 

Anonymkode: c16aa...c5f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er veldig individuelt når og hvor mye slim som kommer, og om det er knyttet til EL eller ikke. Så dersom du vil ha svar på når du har EL (og selv da er det ikke et fasitsvar på akkurat når du bør ha sex), så ville jeg tatt EL-tester og tempet. Jeg tok bare EL-tester, og har egentlig hormonnivåer (progesteron) litt i grenseland for å kunne si sikkert om jeg har hatt EL eller ikke (har gått på Letrozol/Femar, så derfor slikt er målt).

Lykke til, sånn uansett :-)

Anonymkode: d8312...bf9

• Liker 1
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er veldig individuelt når og hvor mye slim som kommer, og om det er knyttet til EL eller ikke. Så dersom du vil ha svar på når du har EL (og selv da er det ikke et fasitsvar på akkurat når du bør ha sex), så ville jeg tatt EL-tester og tempet. Jeg tok bare EL-tester, og har egentlig hormonnivåer (progesteron) litt i grenseland for å kunne si sikkert om jeg har hatt EL eller ikke (har gått på Letrozol/Femar, så derfor slikt er målt).

Lykke til, sånn uansett :-)

TS her

Shit så avansert det skulle være å lage baby da :P Skjønner at el-tester og temping er noe folk driver med, all respekt til dere som klarer dette, men føler jeg bare kommer til å klusse det til. Aldri hatt normal mens aldri hatt månedlig mens og spesielt etter pillestans er det ute og kjøre. Jeg fikk beskjed om at jeg har masse fine eggposer men de vil tydeligvis ikke starte familie.

takk skal du ha - lykke til du også!

Skrevet

Det var mye mer avansert enn jeg det virket den gangen jeg lærte om blomsten og bien, ja :fnise: Men mange blir jo gravide uten å tenke over alle disse tingene. Samleie annen hver dag, og så er man egentlig sikret å treffe på. Jeg klarte ikke å forholde meg så avslappet selv, altså. Og det ble aldri noe styr på det el-slimet mitt. Det var ikke ordentlig, og ofte ikke tilstedeværende i det hele tatt, selv om jeg fikk påvis el hos lege. For min del var el-tester gull verdt. Jeg kjøpte massevis billig på nett. Men de slo tydelig ut hos meg da, for noen er de mer vanskelige å tolke. Man kan begynne å ta en hver kveld fra mensen er ferdig hvis man ikke har noen anelse om når el kommer. Etter hvert visste jeg når i syklusen el kom, kjente tydelige el-smerter på én side og trengte egentlig ikke testene (men det er jo gøy å ha litt kontroll, så jeg fortsatte med dem). Jeg har forresten massevis av slim nå som gravid, så det var visst ingen regel det heller.

Anonymkode: e0fd8...a45

• Liker 1
Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var mye mer avansert enn jeg det virket den gangen jeg lærte om blomsten og bien, ja :fnise: Men mange blir jo gravide uten å tenke over alle disse tingene. Samleie annen hver dag, og så er man egentlig sikret å treffe på. Jeg klarte ikke å forholde meg så avslappet selv, altså. Og det ble aldri noe styr på det el-slimet mitt. Det var ikke ordentlig, og ofte ikke tilstedeværende i det hele tatt, selv om jeg fikk påvis el hos lege. For min del var el-tester gull verdt. Jeg kjøpte massevis billig på nett. Men de slo tydelig ut hos meg da, for noen er de mer vanskelige å tolke. Man kan begynne å ta en hver kveld fra mensen er ferdig hvis man ikke har noen anelse om når el kommer. Etter hvert visste jeg når i syklusen el kom, kjente tydelige el-smerter på én side og trengte egentlig ikke testene (men det er jo gøy å ha litt kontroll, så jeg fortsatte med dem). Jeg har forresten massevis av slim nå som gravid, så det var visst ingen regel det heller.

Anonymkode: e0fd8...a45

TS igjen

Merkelig det der, var det ikke bare å ha sex også ble man gravid :P Jeg skylder på foreldre som drev med voldsom skremselspropaganda :-O

Takk for svar - fint å høre om dette slimet som er litt myteomspunnet, føler at har man ikke dette blir man ikke gravid og har man det er man ikke blitt gravide, så man "tapte" litt uansett fikk jeg nesten inntrykk av. Gratulerer med graviditet! Veldig kjekt å høre at det går an for oss som ikke har helt standard A4 slim :P Lykke til med hele ferden og jeg skal nå gå til innkjøp av disse testene og måle fra siste dag av neste mens... med mindre jeg er dødsheldig og traff jackpot denne gangen ;) 

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS her

Shit så avansert det skulle være å lage baby da :P Skjønner at el-tester og temping er noe folk driver med, all respekt til dere som klarer dette, men føler jeg bare kommer til å klusse det til. Aldri hatt normal mens aldri hatt månedlig mens og spesielt etter pillestans er det ute og kjøre. Jeg fikk beskjed om at jeg har masse fine eggposer men de vil tydeligvis ikke starte familie.

takk skal du ha - lykke til du også!

Samme bruker her. Ja, det virker så lett når man lærer om det... Men den gang ei! Men jeg regner med at du har fått en frist på hvor lenge du skal prøve med hormoner før dere evt. skal videre på IVF? Ellers kan jo fort tiden gå hvis dere ikke lykkes. Ikke for å være negativ, altså ;-)

Lykke til som sagt!

Skrevet

Men har du aldri hatt en normal syklus? Har du noen diagnose? Blitt utredet for dette? 

Det tyder jo på at du har en eller annen form for hormonsvikt. 

Anonymkode: 7db21...0b1

Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Samme bruker her. Ja, det virker så lett når man lærer om det... Men den gang ei! Men jeg regner med at du har fått en frist på hvor lenge du skal prøve med hormoner før dere evt. skal videre på IVF? Ellers kan jo fort tiden gå hvis dere ikke lykkes. Ikke for å være negativ, altså ;-)

Lykke til som sagt!

Ts

At noe så "enkelt" skal være så intrikat, dette må jo være noe av det mest overraskende jeg har opplevd - å gå fra omtrent "det er jo bare å legge seg ned" til så og få vite at det kun er et lite vindu av sjangs, det overrasket meg veldig i "voksen" alder da jeg først fant ut av det hele fra begynnelse til slutt.

Vært endel hos gynekolog for celleforandringer, flere biopsier og en konisering. Da jeg tok celleprøve sist i september begynte vi å snakke om mensen og at jeg ikke hadde det, at jeg hadde sluttet på pillen for et års tid siden og ikke hadde hatt mens på flere måneder og slikt (vi prøvde mest på egenhånd og tenkte "dette går bra" så snakket ikke ordentlig med gynekolog om dette temaet da hovedfokus var på alle forandringene der nede hele tiden).. Gynekologen sjekket og sa jeg hadde masse flotte eggposer, men de ville bare ikke slippe, så derfor ga hun meg Provera. Så fikk jeg svar i oktober at det var endringer de ville se nærmere på og ta en biopsi, da hadde jeg jo begynt på Provera så jeg ringte henne og hun sa at jeg kunne fullføre, men ikke starte på Femar før etter svarene fra biopsien de skulle utføre. Fullførte Provera og gikk til biopsi og fikk beskjed om at jeg kunne begynne på ny runde med Provera 1.novemer igjen og om prøvene fra biopsi var bra kunne jeg fortsette "som planlagt" med Femar etterpå. Fikk beskjed om at biopsi var bra og jeg "kjørte på". Jeg regner med at hun startet dette med Provera og Femar pga alderen min. Har vært gravid tidligere, to ganger, men det ender i MA før 12 uke. Begge gangene var "uhell" (ikke planlagte, men vi ville beholdt og vært lykkelige altså) og den ene gangen var mens jeg var på pillen (men hadde hatt litt urolig mage og oppkast). Men dette er flere år siden, så alderen spiller en rolle her.

Takk for det :D

Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men har du aldri hatt en normal syklus? Har du noen diagnose? Blitt utredet for dette? 

Det tyder jo på at du har en eller annen form for hormonsvikt. 

Anonymkode: 7db21...0b1

Nei, omtrent ikke. Fikk mensen da jeg var 13/14 og husker ikke alle gangene og hvordan den utartet seg da, men har aldri hatt sånn syklus (etter jeg begynte å bli bevisst på dem, dette tenkte jeg nok ikke på fra 13/14-17/18 da jeg var mer "åh, mensen, så dritt" og ikke tenkte å måle tid mellom og hvor lenge det varte og slikt). Så begynte jeg på pillen når jeg var 19 år og gikk på denne av og på frem til i fjor. Da fikk jeg ikke "lov" av legen min pga alder og lengden jeg hadde gått på pillen. Han foreslo spiral og slikt, men da tenkte jeg at vi kunne bli prøvere og mannen var enig. "Vi" hadde jo vært gravide før, eller klart å bli det, men ikke beholde, så vi satte i gang og tenkte at dette skulle gå bra. Så gikk tiden og nå skulle vi jo prøve skikkelig så da burde det jo gå greit. Jeg hadde MA i 2009 og da gikk jeg på pillen, men kunne fort glemme litt her og der. Og så mistet jeg (MA) i 2012, gikk på pillen men vi var på ferie og jeg fikk dårlig mage og litt oppkast, så da kan jo ting skje. Siden begge gangene var mens vi ikke prøvde og jeg gikk på pillen (for det meste) så trodde jeg at det skulle gå lett å bli gravid når vi alt til rette for at det skulle skje :P Aldri hatt "normal" mens eller syklus nettopp fordi jeg har gått på pillen. Hører jo om folk som er på Provera/ Femar (og annet) kurer flere runder, dette er min første fulle runde (da første runde med Provera ikke ble fulgt opp med Femar pga celleforandringer).

Jeg kan jo bli gravid, men alder og MA historikk er nok grunnene til at jeg havner på pillene her.

Kanskje, det kan jeg nevne for gynekologen neste gang, takk for tips :) 

Skrevet

Da ville jeg nok vært litt "på" i forhold til hvor lenge du skal gå på pillene, så du ikke blir gående lenge og tenke at det kanskje ordner seg. Spesielt med tanke på alderen din (jeg sier det ikke for å stresse deg).

Og lykke til igjen, selvfølgelig (samme bruker som sa dette med tid lenger opp) :-)

• Liker 1
Skrevet

Uff det er ikke alt som skal være så lett. Og med utfordringer i forhold til syklus så gjør det nok ikke ting enklere. Vil bare ønske dere lykke til og håper det ordner seg for dere raskt:surprised: 

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da ville jeg nok vært litt "på" i forhold til hvor lenge du skal gå på pillene, så du ikke blir gående lenge og tenke at det kanskje ordner seg. Spesielt med tanke på alderen din (jeg sier det ikke for å stresse deg).

Og lykke til igjen, selvfølgelig (samme bruker som sa dette med tid lenger opp) :-)

Ja, nå er jeg veldig "på" ;) Skal ta denne runden som skal være "ferdig" til slutten av november, så skal jeg ta mer tak på noe annet enn bare pillene. Skjønner det, takk for at du er ærlig :) 

Takk for det! Håper du har ordning på ditt og lykke til for sikkerhetsskyld ;) 

Skrevet
2 timer siden, Sjokoladepiken skrev:

Uff det er ikke alt som skal være så lett. Og med utfordringer i forhold til syklus så gjør det nok ikke ting enklere. Vil bare ønske dere lykke til og håper det ordner seg for dere raskt:surprised: 

Begge gangene jeg har vært gravid har jeg ikke hatt mens, så det er "umulig" å skjønne seg på kroppen min :( Tusen takk skal du ha :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...