AnonymBruker Skrevet 23. november 2017 #1 Skrevet 23. november 2017 Hei, Vi har to små barn som er vant til en rutinemessig hverdag, noe som funker godt for oss. I fjor var eldstemann litt for ung til å skjønne konseptet julaften, så vi spiste julemiddag etter de hadde lagt seg (de fikk sin julemiddag til vanlig middagstid). Vi har alltid brukt å spist julemiddag ganske sent, men i år tenker vi å snu om på hele opplegget, slik at dagen blir tilrettelagt etter barna. Hadde vært fint å høre hvordan dere gjør det? Er kanskje litt tidlig å spise julemiddag kl 15, men ønsker at vi beholder de daglige rutinene, men gjør de til juletradisjon, hvis dere skjønner Å tulle for mye med rutinene vet jeg av erfaring ikke er så heldig. Anonymkode: 92ac7...4a8
AnonymBruker Skrevet 23. november 2017 #2 Skrevet 23. november 2017 Da ungene var veldig små og måte legge seg i 19-tiden, åpet vi gaver først, og spiste julemiddag etterpå i sekstiden (altså vanlig julemiddagstid her). Så fikk ungene lagt seg til normal tid. På lørdagene er ungene vant med å spise middag litt seinere, så det var omtrent som vanlig helgerutine med julemiddagen da. Å spise julemiddag kl 15 høres litt stusselig ut, for min del, men det er jo godt mulig dere liker det Anonymkode: 0b019...a56 1
Arkana Skrevet 23. november 2017 #3 Skrevet 23. november 2017 Våre barn er 4½, 6½ og straks 9. Barna står opp og vekker oss og vi går ned og ser på alle gavene under juletreet og ser at julenissen har vært og spist kakene og drukket kaffen vi satte fram dagen før og har fylt julestrømpene. Så setter de seg til rette i sofaen med julestrømpene og ser juleprogrammer på TV. Etterhvert blir det frokost (mest for de voksne kanskje). Jeg går litt fram og tilbake mellom kjøkken for å passe julemiddag og stua for å se på juleprogrammer. Barna leker litt innimellom TV-titting. Vi spiser julegrøt til lunsj. Vi pynter oss og spiser julemiddag kl 16. Vi flytter julemiddagen senere ettersom barna blir eldre, men det er viktigere for oss å feire jul på barnas premisser enn at de voksne på død og liv skal spise middag til et bestemt tidspunkt. Så jeg synes dere gjør det helt riktig som tilrettelegger. Vi har ikke dessert på julaften, i stedet dekker vi på julekaker, konfekt og julegodter i stua, setter på julemusikk og så er det gaveåpning. Vi etterstreber å ta god tid, se hva alle får og ha det hyggelig. Etterpå leker barna med gavene sine. De får være våkne så lenge de vil på julaften. De er heldigvis så store nå at vi ikke trenger å følge de vanlige rutinene i helger og ferier. 1
Gjest Allis Skrevet 23. november 2017 #4 Skrevet 23. november 2017 Med små barn ble julemiddag i 17tiden, ikke særlig tidligere enn vanlig. Første året(fyller år i januar) ble det styr med hyling fordi ungen var livredd menn med skjegg( ), så middagen ble jo ikke konsumert på rolig og varmt vis liksom. År 2 ble det som vanlig, med innføring av tradisjoner barnet forstod mindre av, men juletre var stas. Pakker var og stas. År 3 ble konseptet jul litt mer forståelig, Disneyfilmer var gøy osv- han husker fortsatt at vi pyntet pepperkakehus i fjor etc. Det var eksempelvis viktig å ha på seg nisseklær på nissefest i barnehagen, og Lucia var stas. Nå som han fyller 4 år skjønner han det meste, og spør mer inngående spørsmål rundt hvorfor vi feirer jul, spør ofte hvor mange dager det er igjen og gleder seg til å få litt godteri i julesokk og mandel i grøten(eller; marsipanen da). Virker som det er likt med barna i barnehagen på samme alder også. Så for min del var det kun første året med nummer 1 som var aktuelt å ta litt alternative løsninger. Men det skal sies at jeg er veldig opptatt av å ha familiekos og hygge sammen i jula med min egen familie, og jeg elsker litt hverdagslige juleforberedelser. Blir nok flere "faste rutiner" dess eldre han/eventuelt dem blir, nå er liksom ikke tre nøtter til Askepott særlig aktuelt og tålmodigheten er relativt minimal. På formiddagen må vi ofte ordne praktiske ting i siste liten(eventuelt kveld lille julaften), som å hente torsk eller kjøpe noe vi mangler til julemiddagen som plutselig gikk i vasken Eventuelt innse i siste liten at vi ikke har juletrefot eller hvit duk likevel. Skjer noe sånt hvert år.
Vera Vinge Skrevet 23. november 2017 #5 Skrevet 23. november 2017 Husker vi ett år åpnet pakkene før julemiddagen, fordi de barnløse gjerne ville ha senere middag og de andre med barn mente barna ble for utålmodige av å vente til kvelden med pakker. Og vi føyet oss etter det. Mens i fjor spiste vi middag kl 16, som er ganske vanlig julemiddag-tid for min del, dvs. 16 eller 17. Og så åpnet vi gaver etterpå, men tok stort sett barnas gaver først, sånn at de kunne legge seg og vi voksne fortsette å pakke opp. I år blir vi færre, dvs. bare våre egne barn hjemme, med litt ekstra familie. Da er planen lang morgen med tegneserier, se Tre nøtter til Askepott mens vi lager grøt. Spiser grøt med mandel ca kl 12, og går i kirka like etter det. Kanskje får barna åpne en gave hver på formiddagen, det må vi se litt an, men det tror jeg de fikk i fjor. Så spiser vi kl 16-17, og så regner jeg med at vi åpner pakker i 18-19-tiden. De pleier å legge seg 19-20-tiden, men nå som de nærmer seg hhv 4 og 6 år, tåler de fint å være oppe til kl 21. Kommer kanskje til å justere leggetiden litt senere et par dager før, sånn at de sover lengre om morgenen og ikke blir så trøtte på julaften. Dette var vanskeligere da de var yngre, men pleier å funke nå.
AnonymBruker Skrevet 23. november 2017 #6 Skrevet 23. november 2017 Middag kl 17, barna har fått åpne litt gaver før de la seg rundt kl 19. Sparte mesteparten av gavene til morgenen etter. Fra hun var fire har hun vært våken lenger og lagt seg på slutten av gaveåpningen. Lillebror virker til å tåle å holdes våken lenger enn storesøster, og tar igjen litt søvn dagen etter, så med han kommer vi nok til å holde han våken meateparten av gaverunden Anonymkode: 02755...beb
AnonymBruker Skrevet 23. november 2017 #7 Skrevet 23. november 2017 Her legges barna til vanlig rundt 19.30. Julaften spiser vi 16.00, såvidt litt tidligere enn en vanlig hverdag, også åpner vi pakker mens desserten inntas rundt sofabordet. Vi pakker stort sett opp barnas gaver og leker og bygger og henter batterier. Yngstemann har vi lagt til vanlig tid omtrent, og eldste (6 i år) har de siste to årene ranglet til nesten halv ti. Anonymkode: 27ce8...c68
AnonymBruker Skrevet 23. november 2017 #8 Skrevet 23. november 2017 Da barna var små og vi feiret hos oss, hadde vi grøt sånn i 14-tiden eller noe, så kaffe og kaker og pakker og juletregang, så julemiddag med bare voksne ca kl.21, i freden og roen. Det funket fint. Hos besteforeldrene spiste vi 16-17-tiden, og rett på pakker med julekaker og kaffe og dessert, man rakk mye før klokken 20 da det ble (litt sen) sengetid. Det eldste barnet vårt kunne være oppe til 22 om så var (og var det også på julaften, nyttårsaften og slikt), hun bare sov på formiddagen dagen etter og var like blid. Stor var overraskelsen da nestemann brølte nonstop i to døgn etter å ha vært med på nyttårsfeiring et år, uten å sove det inn igjen et minutt. Anonymkode: 5baef...c32
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå