Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Er det ikke vanlig at det pensumet som ligger ute på skolens nettside gjelder for hele året? Har fått beskjed om at de vurderer å endre pensum i et fag for neste semester, og jeg har allerede kjøpt pensum for neste semester.. 

Er det vanlig at det blir gjort slik?

Det sto ingenting annet enn at pensum var oppdatert i juni i år, så jeg trodde jo at alt var gjeldende for begge semester.. 

Anonymkode: 85dce...665

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sjekk hvor stor endringen er og om du kan bytte tilbake pensumbøkene. Hos oss endret de pensum helt i to fag dette semesteret(master-fag). Dumt for meg som skulle ta opp faget.

Anonymkode: a6f85...eb8

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Sjekk hvor stor endringen er og om du kan bytte tilbake pensumbøkene. Hos oss endret de pensum helt i to fag dette semesteret(master-fag). Dumt for meg som skulle ta opp faget.

Endringen er ikke så veldig stor, det eneste er at jeg hadde sluppet å kjøpe ene boka. 

Får nok ikke levert inn, siden det er lenge siden jeg kjøpte den. 

Men det er jo greit å vite videre da, at man ikke kan kjøpe bøker før rett før man trenger de.. Utrolig upraktisk!

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Endringen er ikke så veldig stor, det eneste er at jeg hadde sluppet å kjøpe ene boka. 

Får nok ikke levert inn, siden det er lenge siden jeg kjøpte den. 

Men det er jo greit å vite videre da, at man ikke kan kjøpe bøker før rett før man trenger de.. Utrolig upraktisk!

Ja, er lite praktisk.Man kan kjøpe pensum før, men da bør man sende mail til emneansvarlig først. 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, er lite praktisk.Man kan kjøpe pensum før, men da bør man sende mail til emneansvarlig først. 

Er første året jeg studerer, og hadde lest flere steder at der er vanlig at forelesere kommer med anbefaling av hvilket pensum som er nødvendig å kjøpe, osv, men her forventer de at vi har kjøpt inn alt av pensum fra før, og nærmest lest det ferdig før forelesning. Endte derfor opp med å kjøpe noen bøker på Akademika istedenfor å bestilld på nettet, som jeg hadde tenkt. Og det er jo mye dyrere. 

Så da tenkte jeg at jeg skulle være tidlig ute og kjøpe pensum for neste semester slik at jeg slapp det stresset som i august, men så går visst ikke det likevel. Merker at jeg blir veldig irritert..

Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Er første året jeg studerer, og hadde lest flere steder at der er vanlig at forelesere kommer med anbefaling av hvilket pensum som er nødvendig å kjøpe, osv, men her forventer de at vi har kjøpt inn alt av pensum fra før, og nærmest lest det ferdig før forelesning. Endte derfor opp med å kjøpe noen bøker på Akademika istedenfor å bestilld på nettet, som jeg hadde tenkt. Og det er jo mye dyrere.

Ja, dette er noe jeg aldri opplevde på mitt pensum. De pensumbøkene som var oppført var bøker en måtte kjøpe. Jeg bestilte aldri bøkene før jeg visste at pensumlisten gjaldt for semesteret. Husk også at det går an å kjøpe brukt, gjerne fra noen i kullet over på fakultetet.

Anonymkode: cb0c0...c6b

Skrevet

Ja, dette er noe jeg aldri opplevde på mitt studium. De pensumbøkene som var oppført var bøker en måtte kjøpe. Jeg bestilte aldri bøkene før jeg visste at pensumlisten gjaldt for semesteret. Husk også at det går an å kjøpe brukt, gjerne fra noen i kullet over på fakultetet.

Skrevet

Det er helt normalt at pensum kan endres fra semester til semester. Foreleser kan også velge å bruke hvilke bøker han nå ønsker. 

Så det er en dårlig idé å kjøpe bøker før pensumlisten for det semesteret du skal gå har kommet. 

Anonymkode: 9cafe...964

• Liker 1
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er helt normalt at pensum kan endres fra semester til semester. Foreleser kan også velge å bruke hvilke bøker han nå ønsker. 

Så det er en dårlig idé å kjøpe bøker før pensumlisten for det semesteret du skal gå har kommet. 

Men pensumlisten ligger jo ute hele året. Hvordan skal jeg vite når den gjelder?

Skrevet

Men pensumlisten ligger jo ute hele året. Hvordan skal jeg vite når den gjelder?

Sjekk den ved semesterstart. Det semesteret du skal gå. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Sjekk den ved semesterstart. Det semesteret du skal gå. 

Men da rekker jeg jo ikke å bestille de på nettet før det er forventet at vi skal ha de?

Skrevet

Men da rekker jeg jo ikke å bestille de på nettet før det er forventet at vi skal ha de?

Foreleseren deres går vel ikke akkurat rundt i salen og sjekker at alle har bøkene? Gjør ingenting å få bøkene f.eks 3 dager senere.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det spørs jo hvor du bestiller de fra, det.... Og om du er veldig i tvil, er det ikke verre enn å se om det står dato på når pensumlisten ble lagt ut (er den lagt ut etter forrige semester sluttet, vet du at den gjelder neste semester), eller å rett og slett spørre foreleser/universitetet. 

Skrevet

Det er helt normalt, og foreleser kan bruke hvilket pensum han eller hun måtte ønske. Kjøper aldri bøker før etter jeg vet hvilke jeg skal ha. Typisk etter første forelesning. Man klarer seg uten i noen dager før man får dem.

Skrevet

Akkurat det der er helt vanlig, og veldig irriterende. Men er faktisk skolebøker forelagebe thener penger på. Veldig kynisk, men sant.

Anonymkode: a15a4...4b7

Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Foreleseren deres går vel ikke akkurat rundt i salen og sjekker at alle har bøkene? Gjør ingenting å få bøkene f.eks 3 dager senere.

Nei, men vi har seminar og der er det forventet at man har med bøkene. 

25 minutter siden, DysterPytten skrev:

Det er helt normalt, og foreleser kan bruke hvilket pensum han eller hun måtte ønske. Kjøper aldri bøker før etter jeg vet hvilke jeg skal ha. Typisk etter første forelesning. Man klarer seg uten i noen dager før man får dem.

Hittil har ingen forelesere nevnt noe om pensum, så de forventer bare at vi har det som står på lista. 

Skrevet

Hittil har ingen forelesere nevnt noe om pensum, så de forventer bare at vi har det som står på lista. 

Ja, men så sjekk nå listen rett før semesterstart, da. En ukes tid før semesteret starter er nok listen oppdatert, og om du fermdeles er usikker, så er det da ikke så forferdelig vanskelig å bare spørre om det er oppdatert liste som ligger ute. 

Så kan du bestille bøkene fra et nettsted som ikke bruker vinter og vår, som book depository, etc, eller se om de har dem på studia.

Jeg har gått 9 år på universitetet uten at dette har vært noe problem for meg, så jeg ser ikke helt at det skal være så forferdelig vanskelig. 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Da forteller du bare at du har bestilt bøkene på internett men de har ikke kommet enda. Og som noen andre sier her så er typisk pensumlisten oppdatert en uke før faget begynner... og det er ikke verre enn å sende kursansvarlig en e-post. Synes du lager vel mye problemer ut av noe som ikke er et problem. 

Skrevet

Det er helt vanlig. Ellers er det jo ingen grunn til at du må kjøpe bøker for vårsemesteret i august. Dersom du har lest på diverse forum og hørt på eldre studenter (som ikke vil få bøkene sine solgt), så går jo dette igjen hele tiden. Men det er mange førsteårsstudenter som går i denne fellen. Da har du i hvert fall lært til en annen gang. 

Anonymkode: 73752...c9e

Skrevet

Grunnen til at pensum endres er ofte tilbakemelding fra studentene eller at man får en ny emneansvarlig som ønsker et annet pensum. Lærdom: ikke kjøp (brukte) bøker før pensum er lagt ut for neste semester. (Finnes på lærestedets sider).

Anonymkode: 21cb1...7fe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...