AnonymBruker Skrevet 23. november 2017 #1 Skrevet 23. november 2017 Sønnen min på 9 år kan enda ikke dra forhuden på penis bakover. Når er det «normalt» at det skal gå? Virker ikke som det plager han, men leser så mye forskjellig på nett - og lurer på om det kanskje er nødvendig å få det sjekket. Anonymkode: e0880...9e7
Katten.2.0 Skrevet 23. november 2017 #2 Skrevet 23. november 2017 Ta det opp med legen. For trang forhud kan føre til mye forskjellig, og det er viktig å kunne komme ordentlig til under vask. 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2017 #3 Skrevet 23. november 2017 Appropo: når er det egentlig gutter bør begynne å vaske under forhuden? Er de da så gamle at det er noe de gjør selv, eller er de såpass unge at de må ha hjelp fra foreldrene Anonymkode: 9ec54...d18 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2017 #4 Skrevet 23. november 2017 Takk for svar flere som har innspill/erfaring? Anonymkode: e0880...9e7
Katten.2.0 Skrevet 23. november 2017 #5 Skrevet 23. november 2017 Er visst naturlig at forhuden kan trekkes tilbake fra tre til femårsalderen, og noen selvfølgelig senere. Dette skal barnet kunne gjøre selv, da det kan bli sår eller ubehagelig om foreldrene gjør det for dem. Det bør være en naturlig del av vaskingen at barnet selv trekker tilbake og vasker seg under forhuden. Husk at det kun skal rent vann der. Selv som voksen og med alle aspekter voksenlivet bringer med seg, er det svært sjeldent jeg trenger å bruke intimsåpe, da gode rutiner og rent vann - i utgangspunktet - er alt som trengs. 3
AnonymBruker Skrevet 25. november 2017 #6 Skrevet 25. november 2017 Jeg vil anbefale at du tar det opp med fastlegen din og ber om henvisning til barnekirurg. Jeg har en gutt på samme alder, og for noen få uker siden prøvde han å trekke tilbake selv for første gang. Jeg burde selvsagt ha snakket med ham om det, ser jeg i etterpåklokskapens ånd. Forhuden satt bom fast, fikk den ikke fremover igjen, og vi måtte dra på legevakta. Etter mye strev klarte de å få den frem igjen, og unngikk såvidt operasjon om natten. Blodtilførselen var hemmet. Nå skal han først prøve krem som utvider forhuden. Hvis det ikke lykkes, så blir det snitt eller fjerning. Anonymkode: 96409...8eb 1
Ulrikke Skrevet 25. november 2017 #7 Skrevet 25. november 2017 Jeg mener fra mine stesønner at det var "gjengs" da at de burde kunne det rundt skolestart.... Men jeg aner ikke om det gjelder fortsatt....
AnonymBruker Skrevet 25. november 2017 #8 Skrevet 25. november 2017 Så lenge det ikke er plagsomt / ubehagelig for ham, så er det vel neppe livstruende... Anonymkode: 7d1d2...09c
AnonymBruker Skrevet 25. november 2017 #9 Skrevet 25. november 2017 På 23.11.2017 den 12.59, Katten.2.0 skrev: Er visst naturlig at forhuden kan trekkes tilbake fra tre til femårsalderen, og noen selvfølgelig senere. Dette skal barnet kunne gjøre selv, da det kan bli sår eller ubehagelig om foreldrene gjør det for dem. Det bør være en naturlig del av vaskingen at barnet selv trekker tilbake og vasker seg under forhuden. Husk at det kun skal rent vann der. Selv som voksen og med alle aspekter voksenlivet bringer med seg, er det svært sjeldent jeg trenger å bruke intimsåpe, da gode rutiner og rent vann - i utgangspunktet - er alt som trengs. Så det skal ikke gjøres før? Jeg har en på 4 mnd. Og pleier å vaske ( med kun vann) bak der. Er drt feil? Anonymkode: 81e61...36e
Katten.2.0 Skrevet 25. november 2017 #10 Skrevet 25. november 2017 3 minutter siden, AnonymBruker said: Så det skal ikke gjøres før? Jeg har en på 4 mnd. Og pleier å vaske ( med kun vann) bak der. Er drt feil? Anonymkode: 81e61...36e Jeg er nok ikke helsepersonell. Svaret mitt var basert på et svar fra lommelegen
AnonymBruker Skrevet 25. november 2017 #11 Skrevet 25. november 2017 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så det skal ikke gjøres før? Jeg har en på 4 mnd. Og pleier å vaske ( med kun vann) bak der. Er drt feil? Anonymkode: 81e61...36e Ja, husker jeg leste for lenge siden når jeg var gravid at små barn/babyer skal man ikke vaske under forhuden på, det er ikke nødvendig. Husker ikke hvor jeg leste det Anonymkode: 68b79...b47 1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2017 #12 Skrevet 27. november 2017 På 25.11.2017 den 22.22, AnonymBruker skrev: Så det skal ikke gjøres før? Jeg har en på 4 mnd. Og pleier å vaske ( med kun vann) bak der. Er drt feil? Anonymkode: 81e61...36e Babyers forhud skal få være helt i fred. Ofte vil den sitte fast på penishodet til de blir litt større også. Anonymkode: 96409...8eb 2
Minlillelykke Skrevet 27. november 2017 #13 Skrevet 27. november 2017 På 25.11.2017 den 22.22, AnonymBruker skrev: Så det skal ikke gjøres før? Jeg har en på 4 mnd. Og pleier å vaske ( med kun vann) bak der. Er drt feil? Anonymkode: 81e61...36e Da jeg fødte sønnen min for 2.5 år siden fikk vi beskjed på sykehuset st det var unødvendig. Vi har enda ikke gjort det 1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2017 #14 Skrevet 27. november 2017 1 time siden, Minlillelykke skrev: Da jeg fødte sønnen min for 2.5 år siden fikk vi beskjed på sykehuset st det var unødvendig. Vi har enda ikke gjort det Det fikk vi også beskjed om da min sønn var baby. Både på sykehuset og på helsestasjonen. Han er nå 5, og vaskes fortsatt ikke bak forhuden. I følge fastlegen vår vil dette regulerer seg selv, dvs at han selv vil kjenne når det er mulig å dra den tilbake- og da blir det nødvendig med renhold der. Hun sa at dette normalt skjer rundt skolealder, og hvis den da er stram eller fortsatt sitter fast, kan det være lurt å få legen til å ta en kikk på den. Anonymkode: 2b8f1...cad 1
Gjest Ols Skrevet 27. november 2017 #15 Skrevet 27. november 2017 Her var det skremmende mye uvitenhet. Nei, sønnen din trenger ikke å vaske seg under forhuden før den kan bli dratt tilbake. Vanligvis kan forhuden bli dratt bak når de er mellom 8-14. Det varierer veldig. Forhuden løsner på gutter på ulike tidspunkt. Å tvinge den tilbake i ung alder, type 6 år er ikke bra.
Gjest Ols Skrevet 27. november 2017 #16 Skrevet 27. november 2017 Jeg forstår på en annen side at det kan være vanskelig for en singel mor å vite dette.
AnonymBruker Skrevet 27. november 2017 #17 Skrevet 27. november 2017 Det skal ikke være nødvendig med vasking under forhuden før guttene kommer i puberteten. det å prøve å dra forhuden tilbake for tidlig kan gi sår og problemer. Anonymkode: 814cf...414
AnonymBruker Skrevet 27. november 2017 #18 Skrevet 27. november 2017 1 hour ago, Ols said: Jeg forstår på en annen side at det kan være vanskelig for en singel mor å vite dette. Alle får/skal få beskjed om det, spiller ingen rolle om de er enslig mor eller ei. Akkurat som enslige fedre også finner ut av hvordan man skal vaske jenter. Anonymkode: d78d1...9ba
AnonymBruker Skrevet 27. november 2017 #19 Skrevet 27. november 2017 1 time siden, Ols skrev: Her var det skremmende mye uvitenhet. Nei, sønnen din trenger ikke å vaske seg under forhuden før den kan bli dratt tilbake. Vanligvis kan forhuden bli dratt bak når de er mellom 8-14. Det varierer veldig. Forhuden løsner på gutter på ulike tidspunkt. Å tvinge den tilbake i ung alder, type 6 år er ikke bra. Min sønn var mye yngre enn 14 år da legene anså det som et problem at han ikke kunne dra forhuden tilbake. Tror han var rundt 8 da han begynte å få salve som skulle hjelpe. Måtte tre runder med salve før eventuell operasjon. Han var ung tenåring da de tok et lite snitt, og så var alt ok. Anonymkode: 42164...53c
AnonymBruker Skrevet 27. november 2017 #20 Skrevet 27. november 2017 Tja, det skader vel ikke å ta det opp med legen, men det kan fortsatt godt hende det løser seg av seg selv. Det gjorde det ikke for min del, så jeg måtte til slutt gjennom såkalt forhudsplastikk, dvs. at forhuden snittes opp og sys sammen igjen i en litt annen form slik at man fint får trukket forhuden tilbake. Er det ikke fullt så langt unna at den kan trekkes tilbake finnes det salver man kan smøre på for å prøve å ordne det, men en god del må gjennom en operasjon (alternativt full omskjæring, men det ville ikke jeg, og det er det normalt heller ingen grunn til å gjøre). Operasjonen skjedde i lokalbedøvelse og var helt smertefri. Jeg hadde heller ingen smerter i ukene etterpå (slik noen kan ha), men måtte passe veldig på hygiene til stingene var borte. Uansett alt i alt ganske problemfritt. Men man skal ikke ta sorgene på forskudd heller. Gutten er ni år gammel, så det er veldig mye mulig dette løser seg av seg selv. Ingen grunn til voldsom bekymring foreløpig, tenker nå jeg, men det er klart en prat med legen ikke kan gjøre skade heller. Anonymkode: bfbbd...0ec
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå