AnonymBruker Skrevet 22. november 2017 #1 Skrevet 22. november 2017 Jeg er nå på aap, har vært det i over to år. Foreløpig plan er kun behandling. Nå lurer jeg litt på å be om nav kan hjelpe meg inn i et slags tiltak, en liten prosent. Men jeg aner enda ikke hvordan dette fungerer. Om jeg må "all in" eller om jeg kan starte ekstremt rolig. Om nav faktisk vil og kan ta hensyn til meg eller om det er er standardisert opplegg jeg må gjennom. Jeg er på aap pga psyken, har ptsd. Jeg er egentlig ikke så veldig bra nå, tvert imot. Jeg er utmattet, fjern, dårlig hukommelse, vansker med å organisere ting, redd og føler meg liten og ubrukelig. Jeg har også nettopp begynt å vurdere antidepressiva. Likevel vil jeg altså ut i noe tiltak, ut i en slags liten jobb eller noe. Men er det lurt når jeg egentlig har en dårlig periode? Jeg ønsker jo en endring, jeg har det ikke godt nå. Men bør jeg heller finne denne endringen alene enn så lenge? Finne meg en hobby, være frivillig et sted noen timer, i stedet for å inkludere nav nå og kanskje rote meg borti noe jeg virkelig ikke var klar for enda likevel? Hva tenker dere, og spesielt dere som har vært der og kjenner systemet? Anonymkode: e8aa6...807
AnonymBruker Skrevet 23. november 2017 #2 Skrevet 23. november 2017 Ta det opp med behandleren/psykologen din. De har ofte mer oversikt over hva som er lurt for deg nå. Lykke til:) Anonymkode: ae57a...3e6
AnonymBruker Skrevet 23. november 2017 #3 Skrevet 23. november 2017 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er nå på aap, har vært det i over to år. Foreløpig plan er kun behandling. Nå lurer jeg litt på å be om nav kan hjelpe meg inn i et slags tiltak, en liten prosent. Men jeg aner enda ikke hvordan dette fungerer. Om jeg må "all in" eller om jeg kan starte ekstremt rolig. Om nav faktisk vil og kan ta hensyn til meg eller om det er er standardisert opplegg jeg må gjennom. Jeg er på aap pga psyken, har ptsd. Jeg er egentlig ikke så veldig bra nå, tvert imot. Jeg er utmattet, fjern, dårlig hukommelse, vansker med å organisere ting, redd og føler meg liten og ubrukelig. Jeg har også nettopp begynt å vurdere antidepressiva. Likevel vil jeg altså ut i noe tiltak, ut i en slags liten jobb eller noe. Men er det lurt når jeg egentlig har en dårlig periode? Jeg ønsker jo en endring, jeg har det ikke godt nå. Men bør jeg heller finne denne endringen alene enn så lenge? Finne meg en hobby, være frivillig et sted noen timer, i stedet for å inkludere nav nå og kanskje rote meg borti noe jeg virkelig ikke var klar for enda likevel? Hva tenker dere, og spesielt dere som har vært der og kjenner systemet? Anonymkode: e8aa6...807 Ja, det er absolutt mulig. PTSD er en diagnose som kan svinge mye slik at du bør starte i det små og se hvordan det går. Kontakt saksbehandleren din om dette på nav. Jeg tror noe ved siden av gjør de fleste godt, og så må den mengden selvsagt justeres etter som. Anonymkode: c66f7...fa2
AnonymBruker Skrevet 23. november 2017 #4 Skrevet 23. november 2017 Jeg går på AAP av andre årsaker enn deg, men kan gjerne dele min erfaring: Jeg tok opp med min saksbehandler på NAV at jeg ønsket en form for utprøving i jobb, og at jeg ville ha det inn på min aktivitetsplan. Her hvor jeg bor, blir mye kartlegging og utprøving gjort via ulike firmaer som er spesialiserte på akkurat dette, så jeg ble henvist til en slik virksomhet. Der fikk jeg en egen kontaktperson, og jeg var i flere samtaler pluss at jeg tok en slags test via nettet. Til sammen kom vi opp med en konklusjon som gikk på hvilke utfordringer jeg hadde, hvilke områder jeg trolig fungerte bra på, hvilke jobbmuligheter som kunne passe for meg, hvor mye jeg burde prøve ut osv osv. Etter konkrete ønsker fra meg fant de også en praksisplass for meg innenfor det jeg ønsket å jobbe med. Så langt har jeg fått prøve ut hva og hvor mye jeg tåler, og praksisplassen har vært veldig imøtekommende og inkluderende overfor meg. I mitt tilfelle er jeg i praksis ca 25-30%. Jeg jobber to korte dager, og starter fra morgenen, fordi det passer min helsesituasjon best. Grundig kartlegging (pluss at jeg hadde noen tanker både om type jobb og hvor mye før jeg gikk inn i dette opplegget), og supergod innsats fra «attføringskonsulenten» med å finne den rette praksisplassen for meg, har gjort at den jobbpraksisen jeg har fungerer veldig godt. Anonymkode: 52bbf...b39
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå