AnonymBruker Skrevet 22. november 2017 #1 Skrevet 22. november 2017 Har sett noen tråder her på barn og familie den siste tiden som har fått meg til å lure - Er det sånn at det er mere vanlig å se på unge voksne som "barn" nå enn for bare 15 år siden? Da tenker jeg på hvorvidt det er mer normalt å bo hjemme hos foreldre til man er opp i tjue-åra, og generellt få støtte fra foreldre lenger ( og å la dem være involvert i livet sitt lenger, f.eks ta med mor til legen for å få resept på p-piller, som jeg så et eksempel på i en tråd her). Da jeg var ferdig med vgs for 15 år siden var det utenkelig for meg og vennene mine å bo hjemme, det var jo om å gjøre å flytte på hybel fortest mulig, studere, tjene egne penger og være mest mulig fri! Ikke det at vi var supermodne, og vi fikk jo hjelp hjemmefra om vi trengte det, men vi fiksa jo ting i utgangspunktet selv, la stoltheten vår i å være blakke, selvstendige og gjøre dumme ting osv. Og vi var ikke "større barn", vi så absolutt på oss selv som voksne! Er det ikke helt slik lenger? Anonymkode: 741d3...95b
AnonymBruker Skrevet 22. november 2017 #2 Skrevet 22. november 2017 Vet ikke. Ser på mine, de er ikke så store enda, de er barn, men FY så barnslige barn. De dyrker det å være barn, de leker og er små, men egentlig er de temmelig store. Helt ulikt oss, vi ville være store, og var kommet mye lengre i løsrivingsfasen, enn hva mine er på tilsvarende tidspunkt. Jeg vet akkurat hva vi bedrev fritiden med i 4 og 5 klasse, eller 5 og 6, som det heter nå. For akkurat de årene bodde det en ny jente i gata vår. De leide hus her, mens de bygget. Det var mye gøy med henne, og vi var i alle fall ikke så barnslige 😀 Anonymkode: 75e17...182
AnonymBruker Skrevet 23. november 2017 #3 Skrevet 23. november 2017 Nei, det er omvendt, barn blir voksne raskere. Å bo hjemme betyr ikke at man er mer barn for øvrig, det henger mer sammen med vanskeligheter for unge mennesker uten utdanning å få jobb- dvs at de som ikke klarer ta utdanning blir boende hjemme lenger fordi ingen vil ansette dem i ufaglærte jobber når de har 10 stk med erfaring å ta fra. Studenter bor også i noen tilfeller lengre hjemme for å spare penger. Før kunne man få en liten jobb på en butikk som 16-åring, det er veldig sjeldent mulig idag. Anonymkode: 9040e...92b 1
LoveMessage Skrevet 26. november 2017 #4 Skrevet 26. november 2017 Tror det har blitt litt for komfortabelt å bli hjemme jeg (les:curlingforeldre.) Vi steller, duller, organiserer, kjøper klær og vasker klær til den store gullmedalje! Jeg ville også komme meg fortest mulig ut, flyttet på hybel 2 året på vgs, og har bodd for meg selv siden. Jeg er 30 i dag, og er veldig selvstendig av meg, klarer det meste selv uten å måtte spørre om assistanse. Hadde vært utenkelig å bodd hjemme hos mor og far etter jeg fylte 18 år! Håper at mine barn også vil «lengte» etter selvstendighet..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå