Gå til innhold

Dagpenger..hjelp meg pretty plz 😊

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor lenge etter man har mistet jobb kan man søke om dagpenger? Jeg har tjent 150 000 det siste året, hvor mye får jeg ca utbetalt hver måned?

Anonymkode: 2e68f...547

Skrevet

Det er ikke noe generell frist for å søke dagpenger på etterskudd så vidt jeg vet, så lenge du ellers oppfyller vilkårene; at du er arbeidsledig, reell arbeidssøker osv

Dagpengene beregnes på bakgrunn av hva du hadde i lønnsinntekt og eventuelle trygdeytelser i fjor (eller snittet av de 3 siste årene før du søkte dagpenger). Dagpengene utgjør omtrent 62,4 prosent av inntekten før skatt.

På bakgrunn av det ovennevnte avsnittet vil keh anta at du kan motta dagpenger så lenge du kan vise til arbeidsinntekt forrige år; blir du arbeidsledig i 2016 og søker dagpenger i januar 2018, kan du ikke vise til inntekt i 2017. Dagpenger blir da 0 kr

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det kommer an på hvor høyt skattetrekk du har/får, men om du har tjent nøyaktig 150 000 det siste året, så vil du få 7800,- før skatt. 
Du kan søke når du selv ønsker, men det er inntekten de siste 12 månedene som gjelder, så jo lengre du venter, jo mindre får du, og du må ha tjent minst 140 000,- siste 12 månedene for å være kvalifisert til dagpenger. 

Redigert: siste kalenderår ja, året som gikk. 

Endret av _popcorn_
opplysningsfeil
Skrevet
4 minutter siden, _popcorn_ skrev:

Det kommer an på hvor høyt skattetrekk du har/får, men om du har tjent nøyaktig 150 000 det siste året, så vil du få 7800,- før skatt. 
Du kan søke når du selv ønsker, men det er inntekten de siste 12 månedene som gjelder, så jo lengre du venter, jo mindre får du, og du må ha tjent minst 140 000,- siste 12 månedene for å være kvalifisert til dagpenger. 

Redigert: siste kalenderår ja, året som gikk. 

Ok, jeg begynte i mai, har kontrakt ut januar. Men kommer til å ha tjent 150 til desember. Er det barnetillegg også?

Skrevet

Du får lete på Nav og ikke forvente at vi andre skal sjekke for deg. Du kan og ringe i morgen og snakke med de og høre hva du kan søke på

Anonymkode: 7fd2e...64b

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Ok, jeg begynte i mai, har kontrakt ut januar. Men kommer til å ha tjent 150 til desember. Er det barnetillegg også?

Har du bidragsplikt eller forsørger barn under 18 år, får du et tillegg på 17 kroner per barn 5 dager i uken.

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du får lete på Nav og ikke forvente at vi andre skal sjekke for deg. Du kan og ringe i morgen og snakke med de og høre hva du kan søke på

Anonymkode: 7fd2e...64b

Det går da vel ann å diskutere med folk her som har erfaring med dagpenger. Forventer ikke at folk skal sjekke for meg..

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, _popcorn_ skrev:

Har du bidragsplikt eller forsørger barn under 18 år, får du et tillegg på 17 kroner per barn 5 dager i uken.

Takk for svar :) 

• Liker 1
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor lenge etter man har mistet jobb kan man søke om dagpenger? Jeg har tjent 150 000 det siste året, hvor mye får jeg ca utbetalt hver måned?

Du søker dagen før siste arbdag.ellers så tape du.så sant du har ufrivillig mistet jobben

Anonymkode: 7e6a2...ced

Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du søker dagen før siste arbdag.ellers så tape du.så sant du har ufrivillig mistet jobben

Anonymkode: 7e6a2...ced

Ok, også er det sikkert noe behandlingstid også?

Skrevet

Det blir vel noen nye regler fra nyttår når det kommer til dagpenger.

Må ha tjent mer enn 1,5G siste kalenderår

Per i dag er 1 G tilsvarende 93,634 kroner. 1,5 G er da 140 451 kr

https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Arbeidsledig+og+jobbsoker

Behandlingstider er forskjellig fra fylke til fylke til sak til sak

https://www.nav.no/no/NAV+og+samfunn/Om+NAV/Saksbehandlingstider+i+NAV

Google er forresten greit, på forumer og slikt sier 'folk' ofte ting som gjaldt tidligere, men ikke er dagens, eller neste års regler,

Anonymkode: d98c2...dfc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...