MorTil2 Skrevet 22. november 2017 #1 Skrevet 22. november 2017 Hei. Har fått oppgitt tre standardfarger fra utbygger : eggehvit, klassisk hvit og latte. Søker etter latte, men finner egentlig ingen informasjon om fargen. Koden er NCS S 5501. Noen som har denne og er fornøyd, evnt ikke fornøyd ? Er egentlig ikke så begeistret for eggehvit, og klassisk hvit blir veldig hvitt.
AnonymBruker Skrevet 22. november 2017 #2 Skrevet 22. november 2017 Latte er nok fra scanox. Den tilsvarer Lys antikk fra jotun 👍 Anonymkode: a1a3f...798
MorTil2 Skrevet 22. november 2017 Forfatter #3 Skrevet 22. november 2017 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: Latte er nok fra scanox. Den tilsvarer Lys antikk fra jotun 👍 Anonymkode: a1a3f...798 Hvordan vil lys antikk passe med standard farge på dører og vinduskarmer ? Har lest litt om fargen nå, og det som går igjen, er at den kan oppleves litt rosa ?
Torden Skrevet 23. november 2017 #4 Skrevet 23. november 2017 5501 er standardnummer og ikke ncs. Du kan lese om latte/ lys antikk på linken: http://fargerad.jotun.no/fargerad/107084
AnonymBruker Skrevet 23. november 2017 #5 Skrevet 23. november 2017 14 timer siden, MorTil2 skrev: Hvordan vil lys antikk passe med standard farge på dører og vinduskarmer ? Har lest litt om fargen nå, og det som går igjen, er at den kan oppleves litt rosa ? Kommer vinduer og dører ferdigmalt? Da er det malt i Bomull. Eggehvit var gammel standard. Må du velge en ev de tre? Da ville jeg valgt eggehvit om jeg var deg. Da vil dører se hvite ut. Velger du klassisk hvit vil dører se gule ut. Velger du latt kan veggene se rosa ut. Anonymkode: a1a3f...798
AnonymBruker Skrevet 23. november 2017 #6 Skrevet 23. november 2017 Ellers er Tidløs super fin til ferdigmalte dører og vinduer 😊 Anonymkode: a1a3f...798 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2017 #7 Skrevet 23. november 2017 Latte var den fargen "alle" hadde for ...tja...10-15 år siden? (Er det så lenge siden allerede...?) Anonymkode: 63ee2...217 1
MorTil2 Skrevet 23. november 2017 Forfatter #8 Skrevet 23. november 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Kommer vinduer og dører ferdigmalt? Da er det malt i Bomull. Eggehvit var gammel standard. Må du velge en ev de tre? Da ville jeg valgt eggehvit om jeg var deg. Da vil dører se hvite ut. Velger du klassisk hvit vil dører se gule ut. Velger du latt kan veggene se rosa ut. Anonymkode: a1a3f...798 Jeg MÅ ikke velge blant disse tre. Men andre farger tar utbygger kr 2000 ekstra for hvert rom. Så da er det bedre å finne en farge som fungerer i de fleste rom, og heller male over selv i de øvrige rommene.
MorTil2 Skrevet 23. november 2017 Forfatter #9 Skrevet 23. november 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Latte var den fargen "alle" hadde for ...tja...10-15 år siden? (Er det så lenge siden allerede...?) Anonymkode: 63ee2...217 Ja, det er vel en grunn til at utbygger bruker disse fargene. Fått de på billigsalg.... 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2017 #10 Skrevet 23. november 2017 3 minutter siden, MorTil2 skrev: Ja, det er vel en grunn til at utbygger bruker disse fargene. Fått de på billigsalg.... Utbygger bruker nok såkalt «håndverkermaling». Denne er billigere fordi den ikke har like god dekkevne, og følgelig ikke kan blandes i mørkere farger. Jeg syntes ikke 2000,- per rom for å få malt i ønsket farge var ille. Det er noe herk å male selv, med tanke på tidsbruk og det å få kanter og lister pene og uten flekker av feil farge. Anonymkode: b01b6...a3a 2
MorTil2 Skrevet 23. november 2017 Forfatter #11 Skrevet 23. november 2017 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Utbygger bruker nok såkalt «håndverkermaling». Denne er billigere fordi den ikke har like god dekkevne, og følgelig ikke kan blandes i mørkere farger. Jeg syntes ikke 2000,- per rom for å få malt i ønsket farge var ille. Det er noe herk å male selv, med tanke på tidsbruk og det å få kanter og lister pene og uten flekker av feil farge. Anonymkode: b01b6...a3a Du har sikkert rett i det med pris. Må tenke litt på det. Dørene og gulvlistene kommer i Egghvit (NCS S 0502-Y). Så om jeg velger det, unngår jeg i hvert fall kræsj med fargene. Det blir kanskje litt kjedelig, men med bilder, hyller osv blir det fort mer liv.
AnonymBruker Skrevet 25. november 2017 #12 Skrevet 25. november 2017 På 23.11.2017 den 17.36, MorTil2 skrev: Du har sikkert rett i det med pris. Må tenke litt på det. Dørene og gulvlistene kommer i Egghvit (NCS S 0502-Y). Så om jeg velger det, unngår jeg i hvert fall kræsj med fargene. Det blir kanskje litt kjedelig, men med bilder, hyller osv blir det fort mer liv. Jeg ville heller valgt kjedelig eller en farge som ikke passer til resten Har du andre hvitfarger å ta hensyn til? Kjøkkeninnredning møbler o.l.? Anonymkode: a1a3f...798
2shy Skrevet 25. november 2017 #13 Skrevet 25. november 2017 Jeg syns latte er en kjedelig farge, men jeg fikk den vel i vrangstrupen etter å ha brukt den mye selv. Det var vel ca 12-13 år siden den var på topp, og alle skulle ha den. Den, og lys toscana. Jeg mener det er Vanilje som er den samme som latte, og den går ihvertfall godt til bomull. Lun beigefarge, med hint av rødt. Fargen er jo absolutt helt grei, og det er ikke all verdens jobb å male over selv hvis du ser at du gjerne skulle ha endret fargen/nyansen i et rom. Har malt 2 rom med panel her jeg bor selv, og det ble ikke noe klabb så lenge man bruker riktig utstyr og tar seg tid
AnonymBruker Skrevet 25. november 2017 #14 Skrevet 25. november 2017 På 22.11.2017 den 22.00, MorTil2 skrev: Hei. Har fått oppgitt tre standardfarger fra utbygger : eggehvit, klassisk hvit og latte. Søker etter latte, men finner egentlig ingen informasjon om fargen. Koden er NCS S 5501. Noen som har denne og er fornøyd, evnt ikke fornøyd ? Er egentlig ikke så begeistret for eggehvit, og klassisk hvit blir veldig hvitt. Jeg har sett latte malingen brukt på et rom. Jeg likte den. Går du inn til en butikk hvor de selger maling så finner de fargeprøver til deg. Anonymkode: 8adef...5ce
MorTil2 Skrevet 25. november 2017 Forfatter #15 Skrevet 25. november 2017 Jeg var innom en fargehandel i dag, og fant fargene som jeg kan ha på veggene, og fargen som jeg har tenkt å velge på kjøkkenet: S 5000-N. Det er en ganske mørk gråfarge, men tror den vil stå greit til eggehvit og hvitlakkert eikegulv. Tenkte laminat benkeplate i "rustikk eik" (litt grålig, tremønstret). Skal jeg holde meg innenfor utbyggers prisklasse i kjøkken, blir alternativet hvitt NCS S1002-Y. Da syns jeg det begynner å bli veldig mye hvitt, og kanskje litt mye forskjellig hvitt ettersom dører og gulvlister er i bomull (riktignok ingen innerdører i nærheten av kjøkkenet).
2shy Skrevet 26. november 2017 #16 Skrevet 26. november 2017 13 timer siden, MorTil2 skrev: Jeg var innom en fargehandel i dag, og fant fargene som jeg kan ha på veggene, og fargen som jeg har tenkt å velge på kjøkkenet: S 5000-N. Det er en ganske mørk gråfarge, men tror den vil stå greit til eggehvit og hvitlakkert eikegulv. Tenkte laminat benkeplate i "rustikk eik" (litt grålig, tremønstret). Skal jeg holde meg innenfor utbyggers prisklasse i kjøkken, blir alternativet hvitt NCS S1002-Y. Da syns jeg det begynner å bli veldig mye hvitt, og kanskje litt mye forskjellig hvitt ettersom dører og gulvlister er i bomull (riktignok ingen innerdører i nærheten av kjøkkenet). Det er ikke så farlig å ha mye hvit/forskjellige hvitfarger, så lenge de går i samme toner. NCS S1002-Y er egentlig ikke hvit, men en lys varm grå, med litt gult i. Passer derfor godt til bomull, og vil passe godt til Latte. Gråfargen du har valgt, er kjølig. Selv om den er mørk, vil den kunne få listene til å se gule ut, og kanskje også kræsje med veggfargen. Men det avhenger helt av lysforholdene. Hvis det er en grå nyanse du ønsker på skapene, ville jeg heller valgt f.eks den som heter Varm grå, eller Grå skifer. De har mer gult i seg, og gjør at de passer godt til de andre fargevalgene dine.
MorTil2 Skrevet 26. november 2017 Forfatter #17 Skrevet 26. november 2017 3 timer siden, 2shy skrev: Det er ikke så farlig å ha mye hvit/forskjellige hvitfarger, så lenge de går i samme toner. NCS S1002-Y er egentlig ikke hvit, men en lys varm grå, med litt gult i. Passer derfor godt til bomull, og vil passe godt til Latte. Gråfargen du har valgt, er kjølig. Selv om den er mørk, vil den kunne få listene til å se gule ut, og kanskje også kræsje med veggfargen. Men det avhenger helt av lysforholdene. Hvis det er en grå nyanse du ønsker på skapene, ville jeg heller valgt f.eks den som heter Varm grå, eller Grå skifer. De har mer gult i seg, og gjør at de passer godt til de andre fargevalgene dine. Ser at rådet ditt stemmer med det andre får av f eks Jotun. Ble litt i stuss på hvilken hvitfarge HTH egentlig bruker, etterhvert som jeg studerer katalogen. På laminatdørene oppgir de hvit som S0502-Y, hvit høyglans som S0502-Y. De lakkete dørene oppgis til hvit S1002-Y og hvit høyglans til S1002-Y. Har egentlig bestemt meg for ikke å ha høyglans, så skal jeg holde meg til prisgruppe 4 (utbyggers standard pris på HTH kjøkken), står jeg igjen med Fasett hvit (S1002-Y, glans 35). Tror du eggehvit vil passe ok til ? Utifra fargeprøvene jeg har tatt med meg hjem, så opplever jeg at kontrasten mellom bomull (dører og gulvlister fra fabrikk) og latte blir stor. Eggehvit (som er standard farge på vegger), virker til å kunne gå bedre.
2shy Skrevet 26. november 2017 #18 Skrevet 26. november 2017 51 minutter siden, MorTil2 skrev: Ser at rådet ditt stemmer med det andre får av f eks Jotun. Ble litt i stuss på hvilken hvitfarge HTH egentlig bruker, etterhvert som jeg studerer katalogen. På laminatdørene oppgir de hvit som S0502-Y, hvit høyglans som S0502-Y. De lakkete dørene oppgis til hvit S1002-Y og hvit høyglans til S1002-Y. Har egentlig bestemt meg for ikke å ha høyglans, så skal jeg holde meg til prisgruppe 4 (utbyggers standard pris på HTH kjøkken), står jeg igjen med Fasett hvit (S1002-Y, glans 35). Tror du eggehvit vil passe ok til ? Utifra fargeprøvene jeg har tatt med meg hjem, så opplever jeg at kontrasten mellom bomull (dører og gulvlister fra fabrikk) og latte blir stor. Eggehvit (som er standard farge på vegger), virker til å kunne gå bedre. Dette er en farge som fungerer med både bomull og eggehvit. Tidløs er en varm lys gråtone med litt gult i, som gjør at den passer til fabrikkmalte lister. Det er jo selvsagt kontrast mellom bomull/egghvit og latte, for det er to helt forskjellige farger. Men de passer likevel veldig bra til hverandre. Bomull er en hvitfarge som er mer gul, mens eggehvit er mer "skitten". Hvis du ikke ønsker noen kontraster i det hele tatt og bare at alt skal være likt og hvitt, bør du gå for enten bomull eller eggehvit, ikke bland dem om hverandre. Jeg syns ihvertfall det blir finest hvis du skal ha alt likt. Spørsmålet er jo også hva slags farge du har på sofa og resterende møbler. Har du f.eks veldig hvite seksjoner, så vil eggehvit vegg virke ekstra skitten/bomull virke ekstra gul. Derfor jeg liker å ha litt farge på veggene, for det er mer tilgivende i forhold til møblene.
MorTil2 Skrevet 26. november 2017 Forfatter #19 Skrevet 26. november 2017 Har nettopp oppdaget at jeg tror utbygger har rotet litt med fargenavn og koder. Det står at standard farge på vegger er eggehvit, men NCS koden er S0502-Y. Er ikke det bomull ? Jeg må finne ut hva utbygger egentlig mener før jeg kan finne ut hva jeg skal velge.
2shy Skrevet 26. november 2017 #20 Skrevet 26. november 2017 2 timer siden, MorTil2 skrev: Har nettopp oppdaget at jeg tror utbygger har rotet litt med fargenavn og koder. Det står at standard farge på vegger er eggehvit, men NCS koden er S0502-Y. Er ikke det bomull ? Jeg må finne ut hva utbygger egentlig mener før jeg kan finne ut hva jeg skal velge. Det er bomull ja. Mener at egghvit har samme kode, bare uten s foran.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå