Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor kalles det å studere økonomi? Heter det ikke bare matte? Mattetimer? Hvorfor kalles det å studere økonomi? Skal det høres important ut? Hvorfor ikke kalle det en bachelor i matematikk i stedet for? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Økonomi er jo med penger. Matte er all slags matte; brøk, algerbra, likninger, areal og masse drit.

Anonymkode: be09c...47f

• Liker 1
Skrevet

Høres egentlig ikke ut som du har særlig peiling på dette. 

Anonymkode: 33f23...d01

• Liker 16
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Økonomi er jo med penger. Matte er all slags matte; brøk, algerbra, likninger, areal og masse drit.

Ja? Men er det ikke bedre å studiere matematikk da? I stedet for økonomi? 

Skrevet
37 minutter siden, fuglekvitter__ skrev:

Vi har mange fag som ikke er mattebaserte, og helt ærlig så er matten hos enkelte av fagene våre altfor lett til å bli assosiert med et matematisk studium 

Anonymkode: ed4d9...178

Skrevet
39 minutter siden, fuglekvitter__ skrev:

Spør du om min mening så sier jeg nei. Synes penger og økonomi er mye enklere enn likninger, algerbra og gudvet.

• Liker 2
Skrevet

Matte er bare tall. Økonomi er sammenhenger. 

Anonymkode: 80a64...324

• Liker 3
Skrevet

Synes det er stor forskjell på økonomi og matte. Jeg hadde 4 i økonomi og adimistrasjon på videregående, strøyk nesten i P matte, så det sier vel litt. Synes økonomi er enklere og morsommere.

Jeg studerer noe helt annet på universitet nå.

Anonymkode: b5633...264

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Synes det er stor forskjell på økonomi og matte. Jeg hadde 4 i økonomi og adimistrasjon på videregående, strøyk nesten i P matte, så det sier vel litt. Synes økonomi er enklere og morsommere.

Jeg studerer noe helt annet på universitet nå.

mente selvsagt administrasjon*

Skrevet

Matematikk er ganske ren regning i form av regnestykker med tall og formler. eks: algebra, fysikk, statistikk, algoritmer etc. 

Økonomi kan ha problemstillinger som f.eks. hvordan på best mulig måte kan bruke et budsjett (prioriteringer), Tjener Kari mest på brød eller boller, har bedriften råd til å ansette en til, hvor bør vi kjøpe råvarene fra osv. Litt mer enn bare tall!

Håpløst formulert spørsmål forresten, skjønner hvorfor du lurer men undrer meg over om du er i stand til å forstå svaret.
"bachelor i matematikk" og "skal det høres important ut?" :ler:

Anonymkode: f846a...f70

Skrevet

Det er svært urimelig å si at en økonom er en matematiker, men en matematiker kan fint arbeide med problemstillinger innenfor økonomi. Det er jo faktisk slik at mange resultater fra økonomisk teori er utarbeidet av matematikere/naturvitere.

Anonymkode: 44f5b...cff

• Liker 2
Skrevet

Burde heller spørre om hvorfor kalles matematisk økonomi for økonometri

Egennavn gir høyere status enn deskriptive navn.

Anonymkode: be681...1d1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...