AnonymBruker Skrevet 22. november 2017 #1 Skrevet 22. november 2017 Jeg skal ha venninnekveld neste uke. Av ulike grunner passer det best å servere fingermat. Samtidig har de fleste nok ikke spist middag innen de kommer så det bør være noe som gir litt middagsfølelse. Jeg vil gjerne ha litt variert mat så kom med alle slags forslag. Jeg har foreløpig bare tenkt på lefseruller. Jeg tenkte å servere brownies med vaniljeiskrem til dessert, tror dere det blir bra? Det er jo litt mektig, men samtidig er "middagen" ganske enkel og lett. Anonymkode: 0041c...6e0
AnonymBruker Skrevet 23. november 2017 #2 Skrevet 23. november 2017 Om du vet de fleste ikke har spist middag på forhånd, synes jeg det er dårlig gjort å ikke servere middag. "Fingermat" er uhyre like mettende som en middag. Om det er fordi du ikke har bordplass nok til så mange, er det ikke verre enn å koke i hop en god gryte som kan spises med skje. Lapskaus, f.eks, eller en annen gryterett som ikke har så store biter at man må ha kniv og gaffel. Da er det lett å spise fra en bolle uten at man trenger bord. Alternativt kan du servere pizza, det kan også gi litt middagsfølelse, samtidig som det ikke trengs å spises med bestikk. Men lefseruller og lignende er IKKE middag, og jeg hadde blitt hangry og sur om jeg var invitert. Anonymkode: a7adb...b96 2
Alvario Skrevet 23. november 2017 #3 Skrevet 23. november 2017 Brucetta, dadler i bacon, kjøttboller, tortillarull med laks, philadelphiaost, pesto og ruccula, minipizza biter, oppskjært frukt og teriakispyd
HederaHelix Skrevet 23. november 2017 #5 Skrevet 23. november 2017 En venninne pleier å servere bruscetta med tomat, pølse, løk og bladpersille, dette er kriminelt godt. Sliter med å ikke bare løpe avgårde med hele fatet. Dette er ikke det eneste hun lager altså, men jeg legger alltid merke til dette. Ellers kan du ha kjeks og ost, og masse digg som andre her nevner. 😊
Breakeven Skrevet 23. november 2017 #6 Skrevet 23. november 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Om du vet de fleste ikke har spist middag på forhånd, synes jeg det er dårlig gjort å ikke servere middag. "Fingermat" er uhyre like mettende som en middag. Om det er fordi du ikke har bordplass nok til så mange, er det ikke verre enn å koke i hop en god gryte som kan spises med skje. Lapskaus, f.eks, eller en annen gryterett som ikke har så store biter at man må ha kniv og gaffel. Da er det lett å spise fra en bolle uten at man trenger bord. Alternativt kan du servere pizza, det kan også gi litt middagsfølelse, samtidig som det ikke trengs å spises med bestikk. Men lefseruller og lignende er IKKE middag, og jeg hadde blitt hangry og sur om jeg var invitert. Anonymkode: a7adb...b96 Hvorfor er det dårlig gjort? Det blir jo som tapas, bare man lager nok så blir man jo mett? og tapas kan være både varm og kald mat så skjønner ikke helt problemet? Tapas er jo også veldig mye mer variert og godt enn lapskaus feks? Også er det hjemmelaget. TS, du kan evt også lage en pasta pesto salat med kylling og pinekjærner med spinat. Ellers så er det mange gode forslag her allerede. 3
AnonymBruker Skrevet 23. november 2017 #7 Skrevet 23. november 2017 1 minutt siden, Breakeven skrev: Hvorfor er det dårlig gjort? Det blir jo som tapas, bare man lager nok så blir man jo mett? og tapas kan være både varm og kald mat så skjønner ikke helt problemet? Tapas er jo også veldig mye mer variert og godt enn lapskaus feks? Også er det hjemmelaget. TS, du kan evt også lage en pasta pesto salat med kylling og pinekjærner med spinat. Ellers så er det mange gode forslag her allerede. Jeg har til gode å bli mett av tapas. En samling småretter gjør meg sjelden mett. Fingermat gir ikke i nærheten samme følelsen av å ha spist middag, som en god gryte eller annen mer solid mat. Hva mener du med at tapas er hjemmelaget? Det er da lapskaus også... Man kutter opp grønnsaker, og koker i buljong, og tadaa, hjemmelaget lapskaus.... Så akkurat den skjønte jeg ikke i det hele tatt. Alt jeg nevnte var hjemmelaget. Man kan selvsagt kjøpe lapskaus på boks, og bestille pizza, men på akkurat samme måte kan man jo også bestille tapas.... Når jeg blir invitert til noe hvor det er naturlig at jeg ikke får spist middag først, vil jeg ha middag, ikke stå og spise småmat med fingrene. Anonymkode: a7adb...b96
AnonymBruker Skrevet 23. november 2017 #8 Skrevet 23. november 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg har til gode å bli mett av tapas. En samling småretter gjør meg sjelden mett. Fingermat gir ikke i nærheten samme følelsen av å ha spist middag, som en god gryte eller annen mer solid mat. Hva mener du med at tapas er hjemmelaget? Det er da lapskaus også... Man kutter opp grønnsaker, og koker i buljong, og tadaa, hjemmelaget lapskaus.... Så akkurat den skjønte jeg ikke i det hele tatt. Alt jeg nevnte var hjemmelaget. Man kan selvsagt kjøpe lapskaus på boks, og bestille pizza, men på akkurat samme måte kan man jo også bestille tapas.... Når jeg blir invitert til noe hvor det er naturlig at jeg ikke får spist middag først, vil jeg ha middag, ikke stå og spise småmat med fingrene. Anonymkode: a7adb...b96 Hver sin smak men jeg hadde syntes det var litt rart å bli servert lapskaus på venninnekveld det skal jo være en litt festlig anledning og ikke middag på en grå tirsdag liksom. Og man blir vel ikke mindre mett av fingermat så lenge det er nok, det tror jeg er noe som gjelder spesielt for deg i så fall. Ts noen flere forslag er kyllingspyd, gode oliven, kjøttboller, patatas bravas, omelett i biter, en god salat, kyllingvinger med blåmuggostdip, quesadillas, hummus og pitachips, tapenade.. Anonymkode: 4532f...941 1
Breakeven Skrevet 23. november 2017 #9 Skrevet 23. november 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har til gode å bli mett av tapas. En samling småretter gjør meg sjelden mett. Fingermat gir ikke i nærheten samme følelsen av å ha spist middag, som en god gryte eller annen mer solid mat. Hva mener du med at tapas er hjemmelaget? Det er da lapskaus også... Man kutter opp grønnsaker, og koker i buljong, og tadaa, hjemmelaget lapskaus.... Så akkurat den skjønte jeg ikke i det hele tatt. Alt jeg nevnte var hjemmelaget. Man kan selvsagt kjøpe lapskaus på boks, og bestille pizza, men på akkurat samme måte kan man jo også bestille tapas.... Når jeg blir invitert til noe hvor det er naturlig at jeg ikke får spist middag først, vil jeg ha middag, ikke stå og spise småmat med fingrene. Anonymkode: a7adb...b96 Ja, deg om det. Jeg er enig med Anonym over her, syns lapskaus på venninnekveld er litt sært. Jeg føler ikke at jeg uansett må ha den middag-metthetsfølelsen hver dag som du nevner, må på død og liv ikke ha middag middag hver dag. Tapas er godt og variert syns jeg
Ullvott Skrevet 23. november 2017 #10 Skrevet 23. november 2017 Den som ikke blir mett av tapas, kaldbuffet, koldtbord, fingermat eller hva man enn liker å kalle det, har bare ikke spist nok. Når det er sagt, er det mye enklere og mindre arbeidskrevende å lage en stor form eller gryte. Man trenger jo ikke akkurat lage lapskaus hvis man synes det blir for folkelig. Men nå var det nå engang slik at TS ikke spesifiserer at det skal være enkelt. Siden vi er i den årstiden vi tross alt er, ville jeg laget et «minijulebord» med kalde juleretter som røkelaks, sylte, rakfisk, kald juleskinke og skivet kalkunbryst, med tilbehør. Ikke nødvendigvis alle disse tingene, men et visst utvalg av dem.
AnonymBruker Skrevet 23. november 2017 #11 Skrevet 23. november 2017 1 time siden, Ullvott skrev: Den som ikke blir mett av tapas, kaldbuffet, koldtbord, fingermat eller hva man enn liker å kalle det, har bare ikke spist nok. Når det er sagt, er det mye enklere og mindre arbeidskrevende å lage en stor form eller gryte. Man trenger jo ikke akkurat lage lapskaus hvis man synes det blir for folkelig. Men nå var det nå engang slik at TS ikke spesifiserer at det skal være enkelt. Siden vi er i den årstiden vi tross alt er, ville jeg laget et «minijulebord» med kalde juleretter som røkelaks, sylte, rakfisk, kald juleskinke og skivet kalkunbryst, med tilbehør. Ikke nødvendigvis alle disse tingene, men et visst utvalg av dem. Evt er en mann som uttaler seg om mat til venninnekveld. Enig med deg i at suppe/gryte er mye enklere å lage enn tapas. Alle ser ut til å innbille seg at tapas er en lavterskelløsning, det er bare tøys. Tapas er veldig arbeidskrevende og et logistikk-helvete å tilberede. Anonymkode: 820a7...1bd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå