AnonymBruker Skrevet 22. november 2017 #1 Skrevet 22. november 2017 Nå som kulda har kommet blomstrer min atopiske eksem. Hendene mine er spesielt utsatt, og dette har jeg fått diverse kortisonkremer for som hjelper litt, men fjerner det ikke helt. Har vært hos hudlege og fått dette påvist. Nå i det siste har jeg også begynt å få det rundt leppene... Dette plager meg veldig ettersom det blir så synlig. Jeg har fått utskrevet en krem ved navn Protopic, men føler ikke denne hjelper. Går jeg et par timer uten å smøre noe på leppene sprekker de opp som bare det, og jeg kjenner de svir av tørrhet. Jeg er også svært tørr rundt omkring i ansiktet, spesielt på haka, rundt munnen og under nesa. Har prøvd A-derma og Ceridal, men det hjelper ikke... Like knusktørt samme hvor mye jeg smører. Noen som har samme problem? Hater vinteren ettersom huden min er så sykt sensitiv for kulden, og jeg føler jeg må gjemme ansiktet mitt hele tiden... Anonymkode: 1d2c8...71c
AnonymBruker Skrevet 22. november 2017 #2 Skrevet 22. november 2017 Jeg kan bare glemme å bruke produkter fra apoteket. Jeg skrubber meg med kokosolje (blandet med sukker for skrubbeffekt og litt eterisk olje for hod lukt) hver gang jeg dusjer. Prøver å ikke tørke for hardt, mer lufttørke. Om jeg trenger mer fukt på de utsatte stedene iløpet av dagen så smører jeg meg med hjemmelaget ringblomstsalve. Da klarer jeg meg stort sett veldig greit vinteren gjennom 👍 Anonymkode: ffa88...a0b 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2017 #3 Skrevet 22. november 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg kan bare glemme å bruke produkter fra apoteket. Jeg skrubber meg med kokosolje (blandet med sukker for skrubbeffekt og litt eterisk olje for hod lukt) hver gang jeg dusjer. Prøver å ikke tørke for hardt, mer lufttørke. Om jeg trenger mer fukt på de utsatte stedene iløpet av dagen så smører jeg meg med hjemmelaget ringblomstsalve. Da klarer jeg meg stort sett veldig greit vinteren gjennom 👍 Anonymkode: ffa88...a0b Jeg har prøvd en ansiktsskrubb fra Rituals, og den funket veldig bar en stund, men plutselig ble jeg tørrere og tørrere i ansiktet. Det kan nesten virke som at jeg får "utbrudd" av eksemen fra tid til annen. De kremene jeg har fungerer veldig bra en periode, men plutselig får jeg utbrudd både på hender og i ansikt. Og da er det en h*lvetes prosess å få det bort... Anonymkode: 1d2c8...71c
AnonymBruker Skrevet 22. november 2017 #4 Skrevet 22. november 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg har prøvd en ansiktsskrubb fra Rituals, og den funket veldig bar en stund, men plutselig ble jeg tørrere og tørrere i ansiktet. Det kan nesten virke som at jeg får "utbrudd" av eksemen fra tid til annen. De kremene jeg har fungerer veldig bra en periode, men plutselig får jeg utbrudd både på hender og i ansikt. Og da er det en h*lvetes prosess å få det bort... Anonymkode: 1d2c8...71c Sikkert fordi det inneholder så mye annet shit. Derfor jeg bruker ren kokosolje med sukker i for å forhindre at jeg virkningen avtar. Den holder meg fuktig godt og vel over halve dagen, og da bruker jeg ringblomsten for å supplere utover ettermiddagen og kvelden Anonymkode: ffa88...a0b
AnonymBruker Skrevet 22. november 2017 #5 Skrevet 22. november 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Sikkert fordi det inneholder så mye annet shit. Derfor jeg bruker ren kokosolje med sukker i for å forhindre at jeg virkningen avtar. Den holder meg fuktig godt og vel over halve dagen, og da bruker jeg ringblomsten for å supplere utover ettermiddagen og kvelden Anonymkode: ffa88...a0b Hvor får du tak i disse produktene da? Finnes de i Oslo? Anonymkode: 1d2c8...71c
AnonymBruker Skrevet 22. november 2017 #6 Skrevet 22. november 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hvor får du tak i disse produktene da? Finnes de i Oslo? Anonymkode: 1d2c8...71c Jeg kjøper kokosolje på matbutikken. Blander det med vanlig sukker. Om man vil så kan man ha i litt duftolje etter eget ønske. Jeg bruker ofte vanilje eller lavendel Ringblomssalve er bittelitt mer komplisert, men det finnes slike startpakker man kan kjøpe på f.eks sunnvita.no. Da får du alt du trenger til å lage ca 6 krukker med salve (minus kjele og termometer) De har en holdbarhetstid på ca 2 år Anonymkode: ffa88...a0b
AnonymBruker Skrevet 22. november 2017 #7 Skrevet 22. november 2017 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå som kulda har kommet blomstrer min atopiske eksem. Hendene mine er spesielt utsatt, og dette har jeg fått diverse kortisonkremer for som hjelper litt, men fjerner det ikke helt. Har vært hos hudlege og fått dette påvist. Nå i det siste har jeg også begynt å få det rundt leppene... Dette plager meg veldig ettersom det blir så synlig. Jeg har fått utskrevet en krem ved navn Protopic, men føler ikke denne hjelper. Går jeg et par timer uten å smøre noe på leppene sprekker de opp som bare det, og jeg kjenner de svir av tørrhet. Jeg er også svært tørr rundt omkring i ansiktet, spesielt på haka, rundt munnen og under nesa. Har prøvd A-derma og Ceridal, men det hjelper ikke... Like knusktørt samme hvor mye jeg smører. Noen som har samme problem? Hater vinteren ettersom huden min er så sykt sensitiv for kulden, og jeg føler jeg må gjemme ansiktet mitt hele tiden... Anonymkode: 1d2c8...71c Har du ikke vært på smøreskole? Kortisonkremer skal brukes med feit krem opp på. Først kortison og så Apobase, Apobase Repair el. Dette er for å unngå senskader av kortisonkrem. Kortisonkremen alene gjør huden tynnere og dermed mer utsatt. På leppene kan du bruke vanlig vasselin på natten og ha med deg leppepomade som du bruker ofte. 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har prøvd en ansiktsskrubb fra Rituals, og den funket veldig bar en stund, men plutselig ble jeg tørrere og tørrere i ansiktet. Det kan nesten virke som at jeg får "utbrudd" av eksemen fra tid til annen. De kremene jeg har fungerer veldig bra en periode, men plutselig får jeg utbrudd både på hender og i ansikt. Og da er det en h*lvetes prosess å få det bort... Anonymkode: 1d2c8...71c Atopisk hud blir verre av skrubb og mange hudpleieprodukter med tilsetningsstoffer. Du bør finne parfymefrie produkter. La Roche Posay har mange gode produkter utviklet av hudleger fordi de ikke var fornøyd med det som fantes på markedet. Anonymkode: dc7a9...b8c 3
AnonymBruker Skrevet 22. november 2017 #8 Skrevet 22. november 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Har du ikke vært på smøreskole? Kortisonkremer skal brukes med feit krem opp på. Først kortison og så Apobase, Apobase Repair el. Dette er for å unngå senskader av kortisonkrem. Kortisonkremen alene gjør huden tynnere og dermed mer utsatt. På leppene kan du bruke vanlig vasselin på natten og ha med deg leppepomade som du bruker ofte. Atopisk hud blir verre av skrubb og mange hudpleieprodukter med tilsetningsstoffer. Du bør finne parfymefrie produkter. La Roche Posay har mange gode produkter utviklet av hudleger fordi de ikke var fornøyd med det som fantes på markedet. Anonymkode: dc7a9...b8c Selvfølgelig smører jeg med krem etterpå. Venter i ca 15 min før jeg påfører andre kremer, for eksempel Ceridal eller Apobase som du skriver. Men som sagt hjelper dette bare litt - smører jeg dagen før og er ute dagen etterpå er det som oftest likedan. Jeg smører meg konstant med vaselin (den gule boksen). Har også brukt en haug med andre leppeprodukter - blant annet Blistex som jeg ble anbefalt av hudlegen. Problemet er at det hjelper ikke. Leppene er så tørre og når jeg smører på blir de knallrøde. Dette dempes etterhvert også blir de litt bedre, men så går det et par timer og da er de like tørre igjen. Har brukt Protopic i 4 dager nå og det er så vidt jeg er på bedringens vei ettersom jeg smører ofte om dagen. Men når jeg våkner om morgenen er jeg like tørr ettersom jeg ikke har fått smurt meg flere ganger om natten. Anonymkode: 1d2c8...71c
AnonymBruker Skrevet 22. november 2017 #9 Skrevet 22. november 2017 Jeg sier bare prøv barbary fig seed oil, har ikke hatt eksem etter jeg begynte med den. Knallgod og rik på E-vitaminer. Tar kun en dråpe fordelt på begge kinnene og under øynene. Morgen og kveld, veldig fornøyd med den. Smurte også på sønnen min som hadde fått litt utslett rundt munnen og ble forundret over hvor kjapt det hjalp. Anonymkode: 5a0e5...ba3
AnonymBruker Skrevet 22. november 2017 #10 Skrevet 22. november 2017 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg sier bare prøv barbary fig seed oil, har ikke hatt eksem etter jeg begynte med den. Knallgod og rik på E-vitaminer. Tar kun en dråpe fordelt på begge kinnene og under øynene. Morgen og kveld, veldig fornøyd med den. Smurte også på sønnen min som hadde fått litt utslett rundt munnen og ble forundret over hvor kjapt det hjalp. Anonymkode: 5a0e5...ba3 Hvor får jeg tak i denne? Anonymkode: 1d2c8...71c
AnonymBruker Skrevet 22. november 2017 #11 Skrevet 22. november 2017 18 minutter siden, AnonymBruker said: Hvor får jeg tak i denne? Anonymkode: 1d2c8...71c Kjøpt på nett, norsk butikk. Tror noen helsekoster har den også, om ikke så burde de ta den inn. Den er økologisk også, kommer i 10ml flaske men er veldig drøy. Google det. Ser net a porter selger den for over 1500 kr for 50 ml, Kjøpte 2 men fikk 3 og det kostet med 500kr hos dermaspa. Anonymkode: 5a0e5...ba3
AnonymBruker Skrevet 22. november 2017 #12 Skrevet 22. november 2017 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kjøpt på nett, norsk butikk. Tror noen helsekoster har den også, om ikke så burde de ta den inn. Den er økologisk også, kommer i 10ml flaske men er veldig drøy. Google det. Ser net a porter selger den for over 1500 kr for 50 ml, Kjøpte 2 men fikk 3 og det kostet med 500kr hos dermaspa. Anonymkode: 5a0e5...ba3 Har du atopisk hud? Så den hjelper mot det? Anonymkode: 1d2c8...71c
AnonymBruker Skrevet 22. november 2017 #13 Skrevet 22. november 2017 Får du ikke canoderm på blå resept? Jeg bruker den, og holder min eksem i sjakk på den måten. Ellers anbefaler jeg savex for leppene. Ja, jeg er atopiker. Anonymkode: b71c3...6df
AnonymBruker Skrevet 22. november 2017 #14 Skrevet 22. november 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Får du ikke canoderm på blå resept? Jeg bruker den, og holder min eksem i sjakk på den måten. Ellers anbefaler jeg savex for leppene. Ja, jeg er atopiker. Anonymkode: b71c3...6df Har ikke fått denne nei.. Men fikk masse kortisonkremer, blant annet Ibaril, Elocon og Protopic. Sistnevnte er vel uten kortison, derfor anbefalte hudlegen meg å bruke den på leppene ettersom det er så tynn hud i ansiktet. Hva er forskjellen da? Er det en vanlig krem? Funker den på leppene også? Smører du daglig? Anonymkode: 1d2c8...71c
AnonymBruker Skrevet 22. november 2017 #15 Skrevet 22. november 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Har ikke fått denne nei.. Men fikk masse kortisonkremer, blant annet Ibaril, Elocon og Protopic. Sistnevnte er vel uten kortison, derfor anbefalte hudlegen meg å bruke den på leppene ettersom det er så tynn hud i ansiktet. Hva er forskjellen da? Er det en vanlig krem? Funker den på leppene også? Smører du daglig? Anonymkode: 1d2c8...71c canoderm er ikke reseptbelagt, men den er fryktelig dyr. For få år siden fikk vi endelig denne via blå resept, slik at de av oss som trenger denne kremen (den har svært god effekt for atopikere) skulle ha råd til den. Jeg må ha to slike "bøtter" i måneden, smører morgen og kveld. Og når den koster såpass ble det fort dyrt. Jeg får den på blå resept fordi jeg har diagnose som atopiker fra hudlege, så fastlegen skriver ut resept jevnlig. Sjekk med din hudlege. Protopic har ikke fungert særlig for meg, men hudlegen sa at slikt ofte kan være individuelt. For meg hjalp elocon. Den virket mye bedre. Men kortvarig. Uten canoderm vet jeg ikke hva jeg skulle gjort. http://www.hudportalen.no/Om-PEF/Nyheter/Canoderm-paa-blaa-resept-fra-1--april?Action=1&M=NewsV2&PID=377 Anonymkode: b71c3...6df
AnonymBruker Skrevet 22. november 2017 #16 Skrevet 22. november 2017 Jeg bruker savex på leppene, kjøpt på Vita. Anonymkode: b71c3...6df
AnonymBruker Skrevet 22. november 2017 #17 Skrevet 22. november 2017 Jeg bruker locobase og mildison i ansiktet. Jeg har prøvd utrolig mye, og canoderm. Men jeg tåler nesten ikke noe. Den røde locobase er veldig fet, og fin og bruke om natta. Nå har jeg kraftig eksem i hele ansiktet da, og som sagt prøvd mye, men de finner ikke noe som hjelper. Anonymkode: 66691...db3
AnonymBruker Skrevet 22. november 2017 #18 Skrevet 22. november 2017 16 minutter siden, AnonymBruker said: Har du atopisk hud? Så den hjelper mot det? Anonymkode: 1d2c8...71c Ja, det har jeg. Men sliter ikke med det lengre, nå smører jeg meg med det samme jeg merker det klør. Barbary er forebyggende, men får du et gigantisk utbrudd av eksem så trenger man ofte sterkere saker. I ansiktet så har jeg kun brukt barbary mot eksemen og det har fungert veldig fint, har ikke utbrudd lengre. På hendene så har jeg utbrudd, men der er jeg jo ikke så god til å smøre meg heller. Det er typisk at jeg klør meg om natten og våkner til sår dagen etter Da tar jeg noen dager med eksemkrem men legger alltid barbary oppå, etter noen dager så smører jeg kun med barbary. Om jeg klarer å smøre hendene med barbary med jevne mellomrom (annenhver dag) så får jeg faktisk ikke eksem på hendene heller. I ansiktet så smører man seg jo uansett så det er lett å huske Anonymkode: 5a0e5...ba3
AnonymBruker Skrevet 22. november 2017 #19 Skrevet 22. november 2017 En ting som jeg har lært, med mitt eksem og min psoriasis og mine allergier.. kostholdet mitt påvirker utbruddene, og det kan hende det er noe dere kan sjekke ut - dere som sliter veldig. Kanskje det er noen ting dere spiser som trigger utbrudd. Også med tanke på stoffer man har på seg, eller bruker ellers. Feks i dusjen bruker jeg ikke såpe, kun dusjkrem fra La Roche-Posay eller dusjolje fra Aderma. Dette tror jeg også har hjulpet mye. Jeg har slitt med disse tingene i mer enn 30 år, så jeg har etterhvert funnet ut hva som trigger, og livet har blitt lettere. Canoderm har også vært helt fantastisk for min del. Anonymkode: b71c3...6df
AnonymBruker Skrevet 22. november 2017 #20 Skrevet 22. november 2017 Just now, AnonymBruker said: En ting som jeg har lært, med mitt eksem og min psoriasis og mine allergier.. kostholdet mitt påvirker utbruddene, og det kan hende det er noe dere kan sjekke ut - dere som sliter veldig. Kanskje det er noen ting dere spiser som trigger utbrudd. Også med tanke på stoffer man har på seg, eller bruker ellers. Feks i dusjen bruker jeg ikke såpe, kun dusjkrem fra La Roche-Posay eller dusjolje fra Aderma. Dette tror jeg også har hjulpet mye. Jeg har slitt med disse tingene i mer enn 30 år, så jeg har etterhvert funnet ut hva som trigger, og livet har blitt lettere. Canoderm har også vært helt fantastisk for min del. Anonymkode: b71c3...6df Er så enig, kost har mye å si. Kosttilskudd som sink og fettsyrer kan også hjelpe mye. Anonymkode: 5a0e5...ba3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå