AnonymBruker Skrevet 22. november 2017 #1 Skrevet 22. november 2017 Jeg har vært overvektig i største delen av mitt voksne liv og prøvd ganske mange slankekurer. Men jeg er stadig tilbake til der jeg startet. Er ikke flink til å komme i gang med trening. Går litt i rykk og napp. Sluttet og røyke for 4 måneder siden, og har nok fått ytterligere kg på meg nå. Totalt så trenger jeg å gå ned over 30 kg, men vil ikke sette meg så høye mål av gangen. 10 kg er mer fornuftig delmål tenker jeg, og jeg har tro på at en sakte vektnedgang er det beste for at dette skal bli varig. Men så var det å komme i gang igjen da. Har begynt å svømme litt, men kommer ikke i gang med endring av kosthold. Det er der jeg sliter mest nå. Blir med tanken. Utsetter alt til neste dag eller uke. Hvis noen har et forslag til hva kost på en typisk ukedag bør/kan inneholde for å få et sunt, men noe kalorifattig kosthold så er det bare å komme med det. 😊 Trenger litt inspirasjon for å komme i gang! Anonymkode: 01111...892
AnonymBruker Skrevet 22. november 2017 #2 Skrevet 22. november 2017 Meld deg inn i «Spør Thor» på face, les om kostplaner i festet innlegg og betal ca 350kr for en kostplan. Anonymkode: f01e9...533
Pringle Skrevet 22. november 2017 #3 Skrevet 22. november 2017 Si først hvorfor du ikke kan bruke noen av de kostholdsplanene og tipsene du kan finne gratis på nett.
AnonymBruker Skrevet 22. november 2017 #4 Skrevet 22. november 2017 Selvfølgelig kan jeg lete å finne noe på nett! Dette var ment mest for få litt inspirasjon fra andre med erfaring til å komme i gang, da jeg for tiden synes det er vanskelig. Men det var kanskje ikke det helt rette forumet til det. Beklager det. Anonymkode: 01111...892
AnonymBruker Skrevet 22. november 2017 #5 Skrevet 22. november 2017 Etter mange år har jeg funnet ut et par ting som funker: 1. I løpet av et døgn har jeg 8-10 timer der jeg spiser slik at jeg i praksis faster minst 14 timer hvert døgn. Det er veldig enkelt å følge. Venter noen timer før jeg spiser om morgenen. Og drikker gjerne litt juice. Ved å gjøre dette produserer kroppen mer av det hormonet som gjør at vi føler oss mett. Jeg merker det veldig godt når jeg spiser. Blir mett mye raskere enn jeg gjorde før. 2. Sluttet å spise kjøtt. For det første gjorde ikke kjøtt meg slank. For det andre måtte jeg tenke på hva jeg spiser meg for å få i meg det jeg trenger og begynte automatisk å spise mye sunn mat. Og det er godt. Har endelig gått ned de 3-4 kg jeg har slitt med i åresvis, og jeg har ikke tenkt på det en gang. Eller trengt å trene for det. Anonymkode: 53c61...8b5 2
AnonymBruker Skrevet 22. november 2017 #6 Skrevet 22. november 2017 Kan legge til at jeg aldri har følt meg bedre eller hatt mer energi enn etter at jeg sluttet med kjøtt. Anonymkode: 53c61...8b5 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2017 #7 Skrevet 22. november 2017 Som eksempel har jeg spise følgende i dag: Før frokost: ca 300 ml fersk juice av gulrot, eple og appelsin Frokost: 1 skive med syltetøy og litt melon lunsj: 1skive med egg, tomat og salat, litt frukt mellommåltid: banan, appelsinjuice og en neve cashewnøtter middag: potetmos, karamellisert løk, erter og vegetarburger kvelds: en persimon, 5-6 dadler, litt valnøtter, et stort glass sjokolade(havre)melk Anonymkode: 53c61...8b5 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2017 #8 Skrevet 22. november 2017 Takk for svar! Har tenkt på at jeg vil spise mye mindre rødt kjøtt i et nytt kosthold. Er ikke så glad i fisk, så for meg tenker jeg hvitt kjøtt kommer til å være en del av kostholdet. Anonymkode: 01111...892
AnonymBruker Skrevet 22. november 2017 #9 Skrevet 22. november 2017 Sett opp en ukeplan med mat og handle med liste, da unngår du spontankjøp av usunn mat. Spis mer grønnsaker som tilbehør. Grønnsaker er ikke kjedelig når man tilbereder dem. Lag feks pure av dem med krydder Kutt ut drikke som inneholder kalorier, drikk vann. Unn deg noe godt en gang i uken, men la det bli med det! Anonymkode: 4a099...05c 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2017 #10 Skrevet 22. november 2017 Ha alltid masse frukt (fersk og tørket) juice og nøtter å knaske på, gjerne litt mørk sjokolade også. Er du veldig søtsugen kan du bare fylle opp et fat med litt forskjellig av dette. Det tar litt tid å spise og det er bra for da rekker du å kjenne på om du er mett. Og blir du ikke mett og vil ha mer er det i allefall ikke det verste du kan spise 'for mye' av. Kroppen vet hvordan den skal fordøye og behandle denne maten. Lykke til=) Anonymkode: 53c61...8b5 1
Pringle Skrevet 22. november 2017 #11 Skrevet 22. november 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Selvfølgelig kan jeg lete å finne noe på nett! Dette var ment mest for få litt inspirasjon fra andre med erfaring til å komme i gang, da jeg for tiden synes det er vanskelig. Men det var kanskje ikke det helt rette forumet til det. Beklager det. Anonymkode: 01111...892 Kvinneguiden er helt utmerket for inspirasjon til å komme i gang (og holde det gående). "Vi som skal ned før.."-trådene har vært veldig til støtte for meg (jeg gikk ned 25 kilo) i løpet av noen sånne tråder. Poennget mitt var heller at det flommer over av kostholdsråd og inspirasjon; mitt råd blir dermed å finne ut hva som stopper deg, Veldig ofte er vi overveldet før vi starter, og det er nesten litt ironisk når det kommer til vektnedgang, fordi det er så enkelt og kan gjøres på så mange forskjellige måter, at det i grunnen bare er å sette i gang. Hvordan sette i gang? Start nå, med å spise litt mindre. Sånn.
NewInTown Skrevet 22. november 2017 #12 Skrevet 22. november 2017 Det enkleste er etter min mening å kutte de mest åpenbare kaloribombene; godis, potetgull, kaker, brus, og liknende. Det som har et høyt innhold av sukker, da inkludert ferdigretter og ferdigposer fra butikken (inneholder ofte en stor mengde sukker og salt, dårlig kombo). Når man kutter alt det usunne man vanligvis spiser må man erstatte det med sunnere ting. - Her vil det komme ulike svar på hva som er sunt og usunt, alle har sin egen tanke om det. Personlig mener jeg at det er sunnest å spise litt av alt, men spise mer grønnsaker og mindre frukt, mer lyst, fettfattig kjøtt og mindre prosessert kjøtt, mindre sauser og mer naturlig krydder, mindre lys pasta og ris og brød, mer grovere produkter. I mitt syn er f.eks. ekstrem-dietter slik som lavkarbo, suppedietter, og liknende svært usunt for kroppen. At man går ned i vekt betyr ikke at organene koser seg og er sunne og friske på innsiden. Ellers mener jeg at aktivitetsnivået må opp. Det er viktig å trene, like mye for sin mentale helse som for sin fysiske. Å trene frigjør en rekke endorfiner i hjernen og gjør oss bokstavelig talt mer lykkelig.
AnonymBruker Skrevet 22. november 2017 #13 Skrevet 22. november 2017 Tips til sunn og god snacks er ristede kikerter. Kjøp en pakke kikerter, skyll dem i kaldt vann for å få sv 'laken' og hell dem ut over bakepapir på stekebrett. Ha på litt olivenolje, salt og pepper. Stek i ovnen på ca 200 grader i rundt 30 min til de begynner å 'poppe' og blir sprø på utsiden. Smaker helt nydelig, mye bedre enn du skulle tro. De blir luftige og sprø på utsiden. Bedre enn popcorn. Spiser det som snacks eller har det i supper. Anonymkode: 53c61...8b5 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2017 #14 Skrevet 22. november 2017 Det er også lurt å bare slutte å ha usunne alternativer i huset. Og har du skikkelig lyst på chips en dag så går det an å bare kaste det som er igjen så du ikke spiser resten neste dag. Anonymkode: 53c61...8b5 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2017 #15 Skrevet 22. november 2017 Mitt tips: slutt å slanke deg. Prøv å spis etter behov og så variert du kan. Etter hvert regulerer kroppen seg selv. Anonymkode: 4f03b...55c 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2017 #16 Skrevet 22. november 2017 Jeg har vært overvektig siden barndommen av. Er nå 26. Od det eneste som har fungert på meg er et strengt lavkarbokosthold. Det betyr at du kutter ut alt sukker, og det inkluderer frukt, brød, potet, pasta, ris, o.l. Øk på med fett (ja, fett!) og du vil etter noen dager ikke orke tanken på godteri, kaker, ris eller brød. Hvis du er interessert kan du Google "ketogent kosthold" eller "ketogenic diet" for enda mer info. (Det kalles også ofte bare for "keto" så du kan prøve det også. ... Hvis dette høres ut som noe for deg da.) Anonymkode: 9f2e8...f18
Drakan Skrevet 22. november 2017 #17 Skrevet 22. november 2017 Om du har en ds, skaff en sun kokkebok. :D De har også diet bøker med trenings regime til ds. Om du har telefon, lifesum appen.
AnonymBruker Skrevet 23. november 2017 #18 Skrevet 23. november 2017 Mitt beste tips er å ta ting gradvis, ikke gjennomfør alle forandringene på en gang. Om du f. eks drikker mye alkohol, kan det være masse kalorier å spare på å kutte ned der. Det neste steget kan f.eks være å kutte ned/erstatte ting som pasta/poteter, snacks etc. Og når man først skal spise potetgull etc, lønner det seg å veie opp en porsjon (ca 30 g) ellers er det lett at man mister oversikten og plutselig har man spist halve posen. Ellers lønner det seg å begynne å se på næringsinnhold. Mange får seg en overraskelse bla. av at salte peanøtter inneholder mye mer kcal enn feks. salt potetgull. Se på kaloriinnholdet i alt du spiser enn periode, og vei gjerne maten for å bli mer bevisst på hvor mye du får i deg. Øv på posjonsstørrelse og å ikke spise etter man er mett. Jeg skal totalt gå ned ca like masse som deg. Siden påske har jeg gått ned 13 kg. Det går litt sent i begynnelsen når man så gradvis kutter ned på ting, men for meg har det vært avgjørende for å lykkes. Det viktigste er at man må tenke at dette er en ny livsstil, ikke en midlertidig diett. Jeg begynte så smått med å feks kutte ut brød. De skivene til frokost og kvelds er byttet ut med havregrøt, knekkebrød, omelett etc. Ellers har jeg mer eller mindre kuttet ut potet og erstatter det med grønnsaker. Pastaen er byttet ut med grønnsakspasta og fullkornspasta. Pølser er jeg også veldig glad i, så de er byttet ut med kalkun- og kyllingpølse fra Prior. Og om jeg har veldig lyst på noe søtt og godt har jeg alltid proteinpudding og Zero vaniljesaus tilgjengelig i kjøleskapet. Ellers er det lurt å ha frukt og bær man kan spise om man vil ha noe godt. Det viktigste av alt er at jeg har aldri latt være å dra bort når jeg har blitt invitert på middag. Bare husk å forsyne deg av de riktige tingene. Dette har iallefall vært en metode som har funket bra for meg. Noen må være kjempestrenge med seg selv, mens for meg hadde det aldri funket om jeg startet prosessen med å tenke at "heretter blir det kun 1 rute melkesjokolade på lørdager". Eller at jeg ikke skulle ta 1 glass øl mer, eller spise pizza. Jeg gjør alt det fortsatt, men jeg har kuttet ned på det. Og derfor verdsetter jeg også de gangene jeg gjør det mer . De sier at vektnedgang er 80% kosthold og 20% trening. Og derfor er det avgjørende å finne ut hvilken metode som funker for deg! Ble veldig langt dette, men jeg kjenner meg sååå godt igjen i det du skriver. Ellers er det lurt å belønne seg selv, med noe annet enn mat vel og merke! Og å gå igjennom klesskapet sitt etter man har gått ned 10 kg, ta bort alt det som er for stort for de klærne skal du aldri inn i igjen uansett. Og så får man et ekstra "push" når man endelig får på seg buksa eller toppen man ikke har brukt på flere år! Lykke til! Anonymkode: 2611b...655 4
AnonymBruker Skrevet 23. november 2017 #19 Skrevet 23. november 2017 Jeg har gått opp og ned i vekt hele livet og det eneste som fungerer for meg er å telle kalorier. Fordi jeg har hatt et så ustabilt spisemønster så registrerer jeg hver dag alt jeg spiser på greteroede.no - der er det gratis. Jeg har gjort det i over et år nå og gått på kurs innimellom. Jeg har tidligere gått sikkert minst 10 Grete Roede kurs i løpet av livet men alltid gått opp igjen etter endt kurs så derfor innså jeg at jeg må gjøre noe som virker på lang sikt - og at det vil ta tid å re-etablere et normalt spisemønster. Jeg har ikke noe naturlig sult- og metthetsfølelse selv om jeg nå er godt innenfor normalvekt og må derfor passe på hva jeg spiser kanskje for alltid, men jeg lover deg, det er en veldig liten pris å betale. Jeg startet med nettkurs hos GR, da slipper du å sitte i grupper og du veier deg selv en gang i uken og sender inn en rapport. Du kan stille spørsmål om alt du lurer på. Selv om jeg i lange perioder har trent svært aktivt og kan "alt" om makroer og kalorier så hjalp det meg å komme inn igjen på sporet - ikke sikkert det er nødvendig for andre med så mye "kustus" men for meg var/er det det. Og så må du finne det som passer for deg. For noen er det kaloritelling, andre spiser etter klokken og stopper når de er mett mens andre igjen klarer å regulere det naturlig En av de tingene som har fungert aller best for meg er å i størst mulig grad eliminere lettprodukter for det gir meg et voldsomt søtsug Anonymkode: 96ec0...362 1
Gjest Made4u Skrevet 23. november 2017 #20 Skrevet 23. november 2017 Sende meg en PM du så skal jeg forsøke å hjelpe deg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå