Gå til innhold

Føler jentemødre seg "heldigere"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette spørsmålet går kun til de av dere som har en eller flere jenter. Altså bare jenter, ikke gutter: Er det sånn at du ønsket jente, og nærmest synes synd på de som har bare gutter? Kanskje merkelig spørsmål. Men jeg undrer, fordi som guttemamma møter jeg litt kommentarer. Og noen ganger føler jeg litt på det selv om folk ikke sier det rett ut. Så lurer på om jeg er litt paranoid...

Anonymkode: cafc5...fd5

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvfølgelig! I og med at jenter er roligere, lettere å ha med å gjøre, lettere å oppdra, så ja, sier det seg selv. 

Anonymkode: 9c401...a2c

• Liker 9
Skrevet

Jeg føler meg heldig som har dattera mi, men jeg er sikker på at jeg hadde følt meg akkurat like heldig hvis hun hadde vært gutt. Noe annet er jo bare merkelig. 

Anonymkode: a7126...25c

• Liker 19
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig! I og med at jenter er roligere, lettere å ha med å gjøre, lettere å oppdra, så ja, sier det seg selv. 

Ikke mitt inntrykk.

Jeg var stefar til ei jente fra hun var 5 år til nå nylig 11 år.

Hun var aldri rolig ,vanskelig å ha med å gjøre ,vanskelig å oppdra ,banner ,fiser og raper ved middagsbordet.  :):(

Anonymkode: 7f837...7f6

• Liker 24
Skrevet (endret)

Velger å svare selv om jeg egentlig ikke får lov.

Men jeg er sikker på at hadde jeg bare hatt jenter ville jeg tenkt sånn, ja. Skal være så ærlig å si at jeg ble forbigående smådeprimert den dagen det viste seg at jeg bar på en gutt, og at jenta mi ikke skulle få ei søster. Jente er kjent og trygt, de er mange ganger roligere og lettere å ha med å gjøre, det er normalt at en mamma ønsker seg jente og tror at andre mødre også gjør det innerst inne.

Jeg så for meg at guttemødre ikke får det samme tette båndet til sønnene sine liksom. Forutinntatt. Boy was I wrong. :hjerte:

Endret av palamina
  • Liker 17
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har helt klart ikke en datter med klassisk ADHD - turne i taklampa typen 😂😂

Jeg har kun en datter, og er fornøyd med det, men jeg går ut fra at alle andre også er fornøyd med de ungene de har - uansett kjønn. Jeg tenkte ikke noe på hvilket kjønn jeg fikk, det viktigste for meg var å bli mamma ☺

Anonymkode: a1386...daf

• Liker 7
Skrevet

Tenker at det er mye vanskeligere å oppdra gutter. De er overrepresentert i alle kriminalstatistikker. Hva om sønnen min ble fyllekjører, voldsmann, overgriper, voldtektsmann, drapsmann? Alle disse har jo vært en mammas lille baby...

Anonymkode: 7dc09...a9c

• Liker 5
Skrevet

Nå er jeg guttemamma så jeg skal egentlig ikke svare her inne, men jeg også tror at en del jentemødre føler seg "heldigere" og innimellom litt over oss som bare har gutter. Har sett det på div forum mange ganger, men har også hørt det noen ganger irl. 

Ang forskjellen på å oppdra jenter og gutter er nok like stor forskjell på person og ikke kjønn. Har da møtt min del av frekke, masete jenter. Jeg synes ihvertfall ikke det er slitsomt å oppdra mine gutter, ikke mer enn hva andre sier ihvertfall. 

Anonymkode: eba22...9c5

• Liker 15
Skrevet

Jeg har både gutt og jente og jeg syns det var myyyye enklere da gutta vokste opp. De stilte ikke spørsmål ved alt, de var greiere å ha med å gjøre. 

Men, jeg ble veldig glad da tredje viste seg å være jente, for jeg ønsket meg det også. Jeg er superglad i alle tre, men det var lettere å oppdra gutter enn det er med jenta mi syns jeg. 

Anonymkode: 137f7...025

• Liker 10
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenker at det er mye vanskeligere å oppdra gutter. De er overrepresentert i alle kriminalstatistikker. Hva om sønnen min ble fyllekjører, voldsmann, overgriper, voldtektsmann, drapsmann? Alle disse har jo vært en mammas lille baby...

Anonymkode: 7dc09...a9c

alle disse har også en eller flere ting til felles. vokst opp med alenemor...vokst opp med foreldre som ruser seg, vokst opp med foreldre som ikke bryr seg og er trash. hatt en dårlig/vanskelig/hard barndom

det har ingenting med hvilket kjønn det er 

Anonymkode: 8b9ba...e26

• Liker 12
Skrevet

Jeg får ikke til å få mer enn 1 barn, så jeg tror jeg ville følt meg mye heldigere med 2-3 gutter enn med bare 1 jente.

Anonymkode: de385...412

• Liker 2
Skrevet

Jeg er på en måte glad for at jeg har begge deler, siden det er en del opplevelser med begge kjønn man da får ta del i, men jeg synes ikke synd på dem som bare har gutter nei. Hvert barn er dessuten unikt, så det er ikke sikkert at man har en typisk gutt eller jente heller. En venninne av meg har tre flotte gutter, og jeg ser ingen grunn til å synes at jeg er heldigere. Dessuten tenker jeg at jentene sikkert kommer. I barnebarn. Og gjør det ikke det heller vil jeg likevel ikke synes synd på henne. Hun er like heldig som meg. 

• Liker 1
Gjest Hulderet
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er jeg guttemamma så jeg skal egentlig ikke svare her inne, men jeg også tror at en del jentemødre føler seg "heldigere" og innimellom litt over oss som bare har gutter. Har sett det på div forum mange ganger, men har også hørt det noen ganger irl. 

Ang forskjellen på å oppdra jenter og gutter er nok like stor forskjell på person og ikke kjønn. Har da møtt min del av frekke, masete jenter. Jeg synes ihvertfall ikke det er slitsomt å oppdra mine gutter, ikke mer enn hva andre sier ihvertfall. 

Anonymkode: eba22...9c5

Helt enig med deg! Alltid fått høre av min mor at det var mye mer styr med jenter.

Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

:ler:

Nå er mine fortsatt ganske små, men dattera mi på 1,5 er ti ganger mer crazybananas og viljesterk enn sønnen min på snart fire har vært. Han kan gjerne leke litt høylytt og slikt, men jenta er ei panservogn til sammenligning. Ser overhode ikke for meg at det vil endre seg.

Bryr meg da minus om hvilket kjønn barna mine har, er bare glad jeg kan få barn i det store og hele. Tenker aldri over det hvis jeg møter noen som har bare gutter eller bare jenter, det er det ingen grunn til. 

• Liker 8
Skrevet

Jeg får vel heller ikke svare siden jeg har en av hver...

Jeg vil så absolutt ikke si jeg ser ned på guttemammaer, men hender jeg synes litt synd på dem, i den forstand at jeg TROR det er mer slitsomt med flere voldsomme gutter, enn jenter.

Ser bare på mannen min, de er 4 gutter, og jeg synes de er ganske voldsomme mot hverandre fortsatt, sev om de er over 30. Blir matt bare av tanken på hvordan det må ha vært når de var små! Og ut i fra hva svigers forteller, var det nok ikke bare bare heller.

Og jeg er helt sikker på at hvis jeg bare hadde fått gutter, ville jeg alltid hatt en savn etter en jente. Og jeg kjente ett stikk av skuffelse når nr 2 viste seg å være en gutt, hadde jeg ikke hatt jente fra før da, ville det nok vært mye verre.

Men jeg synes jo det er utrolig dumt at folk går rundt å påpeker dette til guttemammaer. Det er jo tross alt ikke noe man kan velge selv. Og når man først har fått barna, vil man jo ikke bytte de ut for alt i verden!

Anonymkode: 4f449...de8

• Liker 2
Skrevet

Er mann men kan vel sitere min kone da fikk ei jente.

Hun var fornøyd fordi da er sannsynligheten større for får god kontakt med barnebarn.

Som far må jeg si at å oppdra jenter er mye vanskeligere enn gutter. Jentene er betydelig mer komplisert. Jentegjeng dynamikken med inne/utfryst. Subtil mobbing og beint ut falskhet florerer. Utrolig vanskelig å ta tak i , det er lag på lag med sosiale normer. De er så utspekulerte at det er skummelt. Gutta er MYE enklere. 

Vi har begge deler....

Anonymkode: fbf62...ee6

• Liker 21
Skrevet

Nei. Foreldre har mer bekymring for døtrene enn sønnene. Dtte hadde jeg om i psykologi og. Flere sa ting som at hadde sønnen dødd, hadde han forårsaket det selv. Hadde dattera dødd, hadde det vært min feil.

og mamma har vært mer redd for meg enn for broren min. Han kan gå ute på gata alene mens ang meg er hun redd. En mann trenger jo ikke bekymre seg for overfallsmenn.

Anonymkode: c1bbc...582

• Liker 1
Skrevet

Jeg ble veldig glad da de viste seg at baby nr to også var gutt. Jeg får helt fnatt av små jenter og priser meg lykkelig over å slippe å oppdra dem. 

Anonymkode: d6507...247

• Liker 11
Skrevet

Det er jo en myte at jenter ALLTID er roligere osv å oppdra, da... 

• Liker 13
Skrevet

Som mor til både gutt og jente, vil jeg si at trassalderen og tenårene med jenta var verst.

Anonymkode: 06642...753

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...