Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har lyst til å bli sykepleier! Men har så forferdelig spøyteskrekk.. Når på studiet lærer man å sette sprøyer?

Anonymkode: 9ce85...a95

Videoannonse
Annonse
Skrevet

kommer ann på hvor du skal studere, vi gjorde dette i andre semester før vi skulle ut i første praksis, andre gjør det i første semester. 

ring skolen å hør, kanskje du til og med kan komme på skolen å prøve og sette? vi hadde slike prøvedukker, men du kan også stikke i en appelsin el lign. Dette går nok veldig bra.

Skrevet

Bare slapp av. Hva er det verste som kan skje? Øving gjør mester. Etter hvert vil du bli trygg på det.

Anonymkode: 9435f...444

Skrevet

Vi begynte i å sette i første praksis på 1. Året. Selve undervisningen begynte i begynnrlsen på 2. Året.

Anonymkode: 74cee...7d9

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

Jeg har lyst til å bli sykepleier! Men har så forferdelig spøyteskrekk.. Når på studiet lærer man å sette sprøyer?

Tåler du ikke se eller takle rå bruke arbeidsredskap som sprøytespisser, kanyler ol. Så må du bearbeide den skrekken før du har noe i sykepleien å gjøre. 

Anonymkode: df92f...bcf

• Liker 3
Skrevet

Det blir høyskolen i Porsgrunn evt! Vet jeg må få behandlet sprøyteskrekken før den tid.. Men da skjønner jeg at må forberede meg på dette allerede første året..

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tåler du ikke se eller takle rå bruke arbeidsredskap som sprøytespisser, kanyler ol. Så må du bearbeide den skrekken før du har noe i sykepleien å gjøre. 

jeg er ikke helt enig, å være sykepleier handler om mer enn å håndtere sprøytespisser osv. ja dette er ett arbeidsverktøy, og ett viktig ett. men dette kommer man seg gjennom, og når man er trygg går dette fint, og det er vanskelig å bli trygg på dette når man ikke blir eksponert for det.

eksponeringsterapi er den beste terapien. øv øv øv-- kjøp deg noen spisser på apoteket og stikk i appelsiner. 

er det selve redskapet du syns er ille? eller blod?

Anonymkode: eb74d...320

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

jeg er ikke helt enig, å være sykepleier handler om mer enn å håndtere sprøytespisser osv. ja dette er ett arbeidsverktøy, og ett viktig ett. men dette kommer man seg gjennom, og når man er trygg går dette fint, og det er vanskelig å bli trygg på dette når man ikke blir eksponert for det.

eksponeringsterapi er den beste terapien. øv øv øv-- kjøp deg noen spisser på apoteket og stikk i appelsiner. 

Sykepleierstudiet er ikke et sted å drive eksponeringsterapi, det er et studiested. Det ødelegger for andre studenter når en eller flere er hysterisk/besvimer når veneflonene eller kanylene kommer på bordet. Så den skrekken får ts legge av seg før hun søker på sykepleien.

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er redskapet som er problemet for min del:P Men Tenkte bare det var greit å vite når på studie vi skulle ha dette, så jeg fikk forberede meg litt! Takk for støtten:)

Skrevet

Vi hadde det i første og andre semester av studiet. Jeg hadde også sprøyteskrekk, men bet det i meg. Nå går det veldig greit :)

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sykepleierstudiet er ikke et sted å drive eksponeringsterapi, det er et studiested. Det ødelegger for andre studenter når en eller flere er hysterisk/besvimer når veneflonene eller kanylene kommer på bordet. Så den skrekken får ts legge av seg før hun søker på sykepleien.

Det er ingen som har sagt at jeg besvimer eller er hysterisk. Det er jeg ikke. Men det er noe jeg gruer meg til, og liker å forberede meg på. Man kan ikke være god på alle ting der man jobber!

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er helt vanlig blant sykepleierstudenter å ha sprøyteskrekk. Derimot handler det om å ta tak i seg selv og forsøke å beholde roen - dvs ikke være hysterisk eller besvime. Derimot var det flere hos oss som var litt bleike i fjeset, småkvalme og nervøse. Det må være lov.

• Liker 1
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

er jo nettopp her du kan eksponere deg, du får opplæring og kan ta med deg medstudenter eller gå alene, og øve og øve og øve til man blir trygg. i feks øvingslaben. Å bli sykepleier handler også om å møte mennesker på alle arenaer. og ha forståelse for at man er forskjellig.

man har alle sine styrker og svakheter, og man møter de alle i ett slik studiet. og man kan velge å hjelpe eller overse. jeg hadde hjulpet.

og hvor mener du man kan bli kvitt denne frykten om det ikke er i studiesammenheng? hvor mener du man kan øve og veiledes for å få riktig forståelse og opplæring?

ett slik utsagn som over håper jeg virkelig ikke kommer fra en sykepleier, jeg ville vært flau over å bli assosiert som din kollega. 

• Liker 1
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det blir høyskolen i Porsgrunn evt! Vet jeg må få behandlet sprøyteskrekken før den tid.. Men da skjønner jeg at må forberede meg på dette allerede første året..

hadde du bodd i nærheten skulle jeg hjulpet deg, men følg drømmen, ikke la noe hindre deg. hva er det med sprøyter som er avskrekkende? dette verktøyet gir en mulighet til å behandle mange sykdommer veldig raskt. eller hindre alvorlig allergi. osv osv. se det positive i verktøyet ikke det negativet. du får ikke gjort noe galt med ei sprøyte, stor sett i alle fall. stikk på apoteket. kjøp deg ei sprøyte i forskjellige str og noen kanyler. øv på å stikk i en appelsin, tomat osv. da blir du litt venn med den før skolestart. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg er sykepleier og har/hadde sprøyteskrekk. Til flere blodprøver jeg tar, til mindre blir skrekken. Så til slutt ble det "gøy" å stikke. Nå er jeg i permisjon og det er lenge siden jeg har stukket. Så nå begynner det å bli litt skummelt igjen. Men jeg vet at jeg overkommer skrekken når jeg får det inn i fingrene igjen :) og jeg vet om flere sykepleiere som ikke er overbegeistret for sprøyter ;) dette går fint!

Anonymkode: 5237c...a89

• Liker 1
Skrevet

Vi satt sprøyter under huden (pitteliten spiss) første året før sykehjemspraksis - slik at vi kunne sette insulin osv. Veneflon og intramuskulære sprøyter, pluss blodprøver kom før sykehuspraksis andre året :) 

Anonymkode: 7fb7f...5e7

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi satt sprøyter under huden (pitteliten spiss) første året før sykehjemspraksis - slik at vi kunne sette insulin osv. Veneflon og intramuskulære sprøyter, pluss blodprøver kom før sykehuspraksis andre året :) 

Anonymkode: 7fb7f...5e7

ja her er det store forskjeller, vi satt alt av sprøyter med en gang. og veneflonen kom senere.

• Liker 1
Skrevet

Med tanke på hvor angst kvinner har for litt blod og sprøyter så er det ikke rart at menn tar så mye høyere utdanning, lege, kirurg, osv, enn kvinner gjør. Ikke rart heller at menn tjener så mye mer enn kvinner. 

Anonymkode: 6c1f0...1e3

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Med tanke på hvor angst kvinner har for litt blod og sprøyter så er det ikke rart at menn tar så mye høyere utdanning, lege, kirurg, osv, enn kvinner gjør. Ikke rart heller at menn tjener så mye mer enn kvinner. 

https://www.dagensmedisin.no/artikler/2016/01/14/mer-enn-70-prosent-kvinnelige-medisinstudenter-ved-siste-opptak/ ta deg en bolle!

Anonymkode: 5237c...a89

Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Rart at det mangler mannlige blodgivere da 😅

Anonymkode: 80361...329

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...