Gå til innhold

Tørrlagt alkoholiker - barnepass...?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Samboers far er tørrlagt alkoholiker. Eller, han drikker enda, men i mindre grad enn før så vidt vi vet. Han er ikke sørpe drita hver dag lenger slik vi har forstått. 

Tingen er den at samboer nå har fått et rosenrødt bilde av faren sin, og jeg får inntrykk av at han vil at faren skal være den beste bestefaren noensinne, for å kompensere for sin egne «tapte barndom». Han har flere ganger hintet nå til at svigerfar også bør få ha barna våre på overnatting (3 og 7), på besøk alene osv.

svigerfar har aldri evnet å passe på et barn, var svært ustabil i samboers oppvekst, aldri tatt ansvar og alltid tenkt på seg selv.

jeg vil ikke at han skal passe barna alene, i allefall ikke mer enn et par timer. Dvs overnatting, dagsturer osv er uaktuelt for min del. Samboer mener jeg bør stole litt på svigerfar, at man ikke kan ta sorgene på forskudd...

noen tanker her?

Anonymkode: a82a4...63d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde ikke vært aktuelt i mer enn toppen 2 t. 

Og han er ikke tørrlagt som du selv skriver. 

• Liker 1
Skrevet

Så lenge han drikker så hadde han ikke fått passet mitt barn iallfall. Det er fullstendig uansvarlig av foreldre å la noen dere vet ikke er helt edru passe barna deres. Men det er min mening. Hva hvis noe skjer den timen han passer barna? 

• Liker 2
Skrevet

Hvis han har vært alkoholiker og fremdeles drikker, så har han fortsatt et alkoholproblem. Jeg ville ikke latt barna være på overnatting. Om han hadde vært 100% avholds i flere år så hadde saken vært annerledes men denne alkoholikeren drikker jo fortsatt. 

Anonymkode: e6ceb...451

• Liker 5
Skrevet

Han drikker enda, har bare blitt bedre til å «se an situasjon». Han bor over en brun pub han har gått på i «alle år». Etter svigerfar fikk seg ny kjæreste virker det som det går mye bedre med ham. Hun er også (eks? Drikker bare litt?) alkoholiker så vidt jeg vet, men har ansvar for et voksent barn med funksjonshemming. Det er blant annet nå snakk om å flytte ut av sentrum, noe som aldri har vært et tema før. Det betyr jo vekk fra alkoholikvenner og gåavstand til puben. Svigerfar har også hatt en runde med kreft som jeg tror har vært med på å gjøre at han drikker mindre. Han er frisk nå.

Det jeg tenker på er at samboer ble som barn tatt med på pub mens alle de voksne drakk seg dritings. Faren har vært svært ufin, og de har blant annet havnet i håndgemeng da samboer var i tenårene. Altså svigerfar forsøkte, full, og banke sin sønn på 16 år. I tillegg har samboer flere ganger endt opp i dumme situasjoner som barn, blant annet gått igjennom halve byen, midtvinters i snøvær, som seksåring, med en fireåring på slep, fordi svigerfar og hans ekskjæreste var fulle og kranglet/sloss.

Mange lignende episoder.....

vil ikke sende de dit alene i det hele tatt. Svigerfar har ikke drukket mindre mer enn et par år, og deg grunnet sykdom. Det holder ikke for meg. Han er en veldig oppegående, intelligent og hyggelig mann som edru, men man vet jo aldri når det smeller. En øl blir fort til ti..

ts

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Samboers far er tørrlagt alkoholiker. Eller, han drikker enda, men i mindre grad enn før så vidt vi vet. Han er ikke sørpe drita hver dag lenger slik vi har forstått. 

Tingen er den at samboer nå har fått et rosenrødt bilde av faren sin, og jeg får inntrykk av at han vil at faren skal være den beste bestefaren noensinne, for å kompensere for sin egne «tapte barndom». Han har flere ganger hintet nå til at svigerfar også bør få ha barna våre på overnatting (3 og 7), på besøk alene osv.

svigerfar har aldri evnet å passe på et barn, var svært ustabil i samboers oppvekst, aldri tatt ansvar og alltid tenkt på seg selv.

jeg vil ikke at han skal passe barna alene, i allefall ikke mer enn et par timer. Dvs overnatting, dagsturer osv er uaktuelt for min del. Samboer mener jeg bør stole litt på svigerfar, at man ikke kan ta sorgene på forskudd...

noen tanker her?

tanken min er at du har helt tydelig allerede bestemt deg. 

Jeg er enig med samboeren din, ikke ta alle sorgene på forskudd, la han passe litt noen timer først og se det an. 

Anonymkode: d3c27...546

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde ikke gjort det. Plutselig skjer det noe og han tyr til flaska igjen

Gjest Mysticgirl
Skrevet

Hadde ALDRI i livet levert ungene mine til en som enda drakk! Stå på ditt!

Gjest GoldenLioness
Skrevet

Han er ikke tørrlagt alkoholiker når han fremdeles drikker alkohol.

Nei, hadde aldri latt han passe barna. Ikke for noen timer engang. 

Skrevet

Æsj, som å høre om mine egne barndomsminner. Ikke stol på en alkoholiker, i alle fall ikke over natten. Uansett. 

Min far går rundt og innbiller seg at han er tørrlagt, nå skal han bli bestefar. Sjarmerende når han ringer seint på kvelden, pussa  og sier at han gleder seg til den dagen han skal passe barnebarn. Når helvete fryser over, sier jeg bare. 

Anonymkode: dde46...fa0

Skrevet

Hadde ikke sendt barna dit i hvert fall. Kunne kanskje gått med på at han kunne passe barna i vårt hjem i et par timer, så lenge barna er trygge på ham. Hvis ikke må de jo først bygge opp et tillitsforhold slik at barna føler seg trygge alene med ham. Og det er en selvfølge at han møter edru, er i stand til å forholde seg edru de timene det gjelder, og ellers er rolig og ansvarlig. Han må være i stand til å møte barna på deres nivå, se og møte deres behov osv. Om ikke dette er tilstede har han ikke noe i en barnepasserrolle å gjøre, tenker jeg.

Har selv en svigerfar hvor det er helt uaktuelt at han skal passe barna, hadde ikke latt han være alene med dem et par timer en gang.

Anonymkode: 74308...059

• Liker 1
Skrevet

Nei, nei og nei. 

Anonymkode: 5e453...18e

Skrevet

Her må du se an! Mine foreldre er alkonholikere, men drikker ALDRI når barna eller barnabarna er i nærheten! De drikker aldri på julaften, eller når vi er på ferie sammen. Ei heller hvis de skal passe barna en helg eller en annen overnatting. Her må du vite åssen alkoholiker han er. Mine foreldre sliter, en når det kommer til oss eller barnabarna - da har de alltid hatt respekt. Dette stoler jeg 100 prosent på, da jeg selv har vokst opp med dem ;) Men igjen - dette er noe du MÅ vite på forhånd, at han klarer uten å bli fristet :) 

Anonymkode: 414e7...050

• Liker 1
Skrevet

Må jo også si, at det er mange foreldre som drikker mens de er sammen med/har omsorg for barn.... det går som regel fint. Selv om en er avhengig av alkohol, betyr ikke det at de drikker seg snydens... Før dere dømmer alle nord og ner ;) Rart at mange synes det er greit å drikke selv med barna, men barnevakten må gud forby, drikke en øl eller to ;) 

Skrevet

Jeg kjenner 2 stykker som er tørrlagte alkoholikere. Begge har vært såkalt "tørrlagte" i flere år. Han ene kan ikke drikke mer, både helsemessig og at han da har stor sjans for å ryke utpå igjen. Han andre jeg kjenner, har ingen problem med å drikke i godt lag. Han nyter et glass vin eller øl, eller tar seg ut på en fest. Han har lært seg å ha et avslappet forhold til alkohol, og med familiens støtte, har han ikke gjort noe galt siste 10 årene hvertfall. Å være alkoholiker kan være så mangt. Man kan ikke dømme alle som drikker for mye alkohol. Det er også sånn at alle alkoholikere drikker ikke når de skal kjøre bil. Sånn er det med mange. Skal de noe spesielt, så har de ingen problemer med å la væe å drikke. Så lenge dere VET at han ikke drikker når han passer deres barn, ser jeg ikke problemet. 

Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Må jo også si, at det er mange foreldre som drikker mens de er sammen med/har omsorg for barn.... det går som regel fint. Selv om en er avhengig av alkohol, betyr ikke det at de drikker seg snydens... Før dere dømmer alle nord og ner ;) Rart at mange synes det er greit å drikke selv med barna, men barnevakten må gud forby, drikke en øl eller to ;) 

Svigerfar har jo strengt talt vært alkoholiker i 20 år, måtte slutte i jobben, svigermor kastet ham ut pga hun fant godt over 20L ren sprit rundt om i huset, han har leversvikt osv. Det er jo ikke snakk om to-tre øl.

• Liker 1
Skrevet
17 timer siden, Tiara07 skrev:

Jeg kjenner 2 stykker som er tørrlagte alkoholikere. Begge har vært såkalt "tørrlagte" i flere år. Han ene kan ikke drikke mer, både helsemessig og at han da har stor sjans for å ryke utpå igjen. Han andre jeg kjenner, har ingen problem med å drikke i godt lag. Han nyter et glass vin eller øl, eller tar seg ut på en fest. Han har lært seg å ha et avslappet forhold til alkohol, og med familiens støtte, har han ikke gjort noe galt siste 10 årene hvertfall. Å være alkoholiker kan være så mangt. Man kan ikke dømme alle som drikker for mye alkohol. Det er også sånn at alle alkoholikere drikker ikke når de skal kjøre bil. Sånn er det med mange. Skal de noe spesielt, så har de ingen problemer med å la væe å drikke. Så lenge dere VET at han ikke drikker når han passer deres barn, ser jeg ikke problemet. 

Det vet vi jo ikke, han drakk jo jevnt når han hadde sine egne barn og utsatt de for fare.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...