Gå til innhold

Foreleseren har aldri forelesning?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg studerer på en høgskole hvor det tydeligvis er kultur for elevsentrert læring og gruppearbeid. Dette er vel og bra, men når læreren alltid bruker denne metoden og aldri har forelesning så får vi jo aldri grunnlag for å ha gode diskusjoner og lære noe av hverandre? Skal sies at jeg alltid er tidlig ute med å komme igjennom alt pensum, og får kun toppkarakterer. Dette må jeg slite mye for, da flere av våre forelesere driver med denne type pedagogikk. 

Jeg kjenner jeg begynner å bli litt irritert på grunn av dette. Når jeg kommer til forelesning forventer jeg å lære noe, ikke sitte i en og en halv time å diskutere tull (og hvor 70 % av tiden brukes til å snakke om andre ting). Jeg vil nesten hevde det er ansvarsfraskrivelse fra lærerens side og kun dukke opp til timen, sette opp en powerpoint med et par spørsmål og deretter lene seg tilbake og la oss sitte der som noen spørsmålstegn? Ville det vært urimelig av meg å konfrontere læreren med dette? Jeg er vanligvis ikke den som klager, kan vel si jeg har litt flink-pike-syndrom. Men når dette går utover min egen og medstudenters læring bør det vel være lov å reagere? På en ordentlig måte, selvsagt. Hvordan fungerer det på deres høgskole/universitet? Har dere også tulletimer eller er det bare på høgskolen min dette skjer? :P 

Anonymkode: c4560...921

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I all verden... Det er da langt bedre at dere diskuterer fagstoffet selv og aktivt tar del i egen læring. Det gir tydelig et bedre læringsutbytte. Du bør heller sette deg med noen som også er opptatt av å diskutere fag i stedet for annet. Tviler på at det bare er du som er opptatt av dette. Eller så kan du jo bruke foreleseren. Still spørsmål! 

Jeg vil da si at slike timer gir et langt bedre grunnlag for gode diskusjoner og å lære av hverandre enn ordinære forelesninger. Det legger jo overhodet ikke opp til diskusjoner og å lære av hverandre.