Gå til innhold

Foreleseren har aldri forelesning?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg studerer på en høgskole hvor det tydeligvis er kultur for elevsentrert læring og gruppearbeid. Dette er vel og bra, men når læreren alltid bruker denne metoden og aldri har forelesning så får vi jo aldri grunnlag for å ha gode diskusjoner og lære noe av hverandre? Skal sies at jeg alltid er tidlig ute med å komme igjennom alt pensum, og får kun toppkarakterer. Dette må jeg slite mye for, da flere av våre forelesere driver med denne type pedagogikk. 

Jeg kjenner jeg begynner å bli litt irritert på grunn av dette. Når jeg kommer til forelesning forventer jeg å lære noe, ikke sitte i en og en halv time å diskutere tull (og hvor 70 % av tiden brukes til å snakke om andre ting). Jeg vil nesten hevde det er ansvarsfraskrivelse fra lærerens side og kun dukke opp til timen, sette opp en powerpoint med et par spørsmål og deretter lene seg tilbake og la oss sitte der som noen spørsmålstegn? Ville det vært urimelig av meg å konfrontere læreren med dette? Jeg er vanligvis ikke den som klager, kan vel si jeg har litt flink-pike-syndrom. Men når dette går utover min egen og medstudenters læring bør det vel være lov å reagere? På en ordentlig måte, selvsagt. Hvordan fungerer det på deres høgskole/universitet? Har dere også tulletimer eller er det bare på høgskolen min dette skjer? :P 

Anonymkode: c4560...921

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I all verden... Det er da langt bedre at dere diskuterer fagstoffet selv og aktivt tar del i egen læring. Det gir tydelig et bedre læringsutbytte. Du bør heller sette deg med noen som også er opptatt av å diskutere fag i stedet for annet. Tviler på at det bare er du som er opptatt av dette. Eller så kan du jo bruke foreleseren. Still spørsmål! 

Jeg vil da si at slike timer gir et langt bedre grunnlag for gode diskusjoner og å lære av hverandre enn ordinære forelesninger. Det legger jo overhodet ikke opp til diskusjoner og å lære av hverandre. 

Ellers har jo de fleste studenter jeg kjenner kollokvie. Det er jo rett og slett den beste arenaen for gode diskusjoner og å lære av hverandre, men dette må man jo legge opp til selv på fritiden sin. 

Anonymkode: b0c59...60f

Skrevet

Har erfaring med dette. Snakk med ledelsen. Blir det ikke tatt på alvor ta det opp med NOKUT /v tilsynsavdelingen. NOKUT tok tak når jeg klagde. 

Anonymkode: 62e95...4bd

Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I all verden... Det er da langt bedre at dere diskuterer fagstoffet selv og aktivt tar del i egen læring. Det gir tydelig et bedre læringsutbytte. Du bør heller sette deg med noen som også er opptatt av å diskutere fag i stedet for annet. Tviler på at det bare er du som er opptatt av dette. Eller så kan du jo bruke foreleseren. Still spørsmål! 

Jeg vil da si at slike timer gir et langt bedre grunnlag for gode diskusjoner og å lære av hverandre enn ordinære forelesninger. Det legger jo overhodet ikke opp til diskusjoner og å lære av hverandre. 

Ellers har jo de fleste studenter jeg kjenner kollokvie. Det er jo rett og slett den beste arenaen for gode diskusjoner og å lære av hverandre, men dette må man jo legge opp til selv på fritiden sin. 

Men i en forelesning forventer man å få presentert fagstoffet. Noen lærer bedre av å lytte til andre, og da er skikkelige forelesninger gull verdt for videre læring. 

For som du sier, diskusjoner kan taes i feks kollokvier. 

Anonymkode: 4c763...441

• Liker 3
Skrevet

Vel, da er han vel ikke en foreleser da?? 🤓

Anonymkode: 58f53...070

• Liker 1
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her. Jeg er allerede med i en kollokvie, og som jeg skrev synes jeg det er veldig lærerrikt å diskutere med andre. Poenget mitt er at jeg synes det blir feil når foreleser gang på gang gjør timene sine til en eneste stor kollokvie-orgie og aldri gjennomgår stoffet selv. Mulig jeg ikke fikk fram problemet i situasjonen, men om du ikke er student eller har opplevd lignende før så er det nok vanskelig å forstå :) 

AB, hva skjedde så? Når du klagde?

Anonymkode: c4560...921

• Liker 1
Skrevet (endret)

Sitt sammen to og to/tre og tre og les og test hva dere kan. 

Eh... har aldri opplevd det. Virker useriøst i såfall? :) 

Noen jeg studerte med, de to som fikk best snitt, karakterer og hele pakka i absolutt alt, de nektet å fortelle hva de kunne. Noe så dårlig gjort. Ikke gadd de å fortelle hva bøkene våre het eller noe men de var de beste studentene i klassen vår, på UiO/Blindern da liksom. :) Så selvom folk tar initiativ til kollokviegrupper så må folk dele litt mer enn som så. Ellers er poenget med kollokvie borte når «de beste» ikke vil prate i kollokviegruppene. Da er de litt vel sjenerte og kunne holdt seg til hjemmeundervisning. Lærdommen deres og alt de kunne var nesten hellig. Tenk a og nekte å dele to viktige ting som hadde spart oss for en god del tid kun fordi de er sjenerte.  Just sayin! 

Endret av fuglekvitter__
Skrevet

Har du snakket med foreleseren? Det er jo mulig at vedkommende er åpen for å endre på ting. Og jeg forstår deg godt, det er ikke alle emner som egner seg til denne måten å gjøre det på.

Anonymkode: 21250...23c

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har du snakket med foreleseren? Det er jo mulig at vedkommende er åpen for å endre på ting. Og jeg forstår deg godt, det er ikke alle emner som egner seg til denne måten å gjøre det på.

Og unngå å undervise? 

Skrevet (endret)
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel, da er han vel ikke en foreleser da?? 🤓

Anonymkode: 58f53...070

Nei. Tror ikke det er en forleser. Sikkert en elev/student. Ts har ikke lest boka med andre ord. Hø hø. 😬

Endret av fuglekvitter__
Skrevet
2 minutter siden, fuglekvitter__ skrev:

Og unngå å undervise? 

Å faktisk vurdere å holde "vanlige" forelesninger.

Skrevet
1 minutt siden, fuglekvitter__ skrev:

Nei. Tror ikke det er en forleser. Ts har ikke lest boka med andre ord. 😬

Forleser som i forsanger?

• Liker 1
Skrevet
11 minutter siden, fuglekvitter__ said:

Sitt sammen to og to/tre og tre og les og test hva dere kan. 

Eh... har aldri opplevd det. Virker useriøst i såfall? :) 

Noen jeg studerte med, de to som fikk best snitt, karakterer og hele pakka i absolutt alt, de nektet å fortelle hva de kunne. Noe så dårlig gjort. Ikke gadd de å fortelle hva bøkene våre het eller noe men de var de beste studentene i klassen vår, på UiO/Blindern da liksom. :) Så selvom folk tar initiativ til kollokviegrupper så må folk dele litt mer enn som så. Ellers er poenget med kollokvie borte når «de beste» ikke vil prate i kollokviegruppene. Da er de litt vel sjenerte og kunne holdt seg til hjemmeundervisning. Lærdommen deres og alt de kunne var nesten hellig. Tenk a og nekte å dele to viktige ting som hadde spart oss for en god del tid kun fordi de er sjenerte.  Just sayin! 

Er nok mer at de er egositiske enn sjenerte.

Anonymkode: 67efb...09b

Skrevet (endret)
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er nok mer at de er egositiske enn sjenerte.

Anonymkode: 67efb...09b

Oki? :) Ja, det er skikkelig egoistisk å unngå dette sånn at det går utover alle. Da er de ikke de beste studentene iallefall. 

Endret av fuglekvitter__
Skrevet

Meld dette til referansegruppa, så blir det forhåpentligvis endringer til neste semester. Ikke at det hjelper deg, men da får i alle fall foreleser en tilbakemelding på hva folket syns. Ellers tenker jeg at dette er noe du kan ta opp med foreleser og andre studenter. Hør hva de ønsker. Evt får du være aktiv med spørsmål til foreleser underveis. 

Anonymkode: e0d84...1b3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...