AnonymBruker Skrevet 22. november 2017 #1 Skrevet 22. november 2017 Jeg har null peiling på dette, så derfor søker jeg råd her. Jeg har kontaktet advokat, men han er ikke tilbake på jobb før om to uker. Naboen til min onkel har kontaktet han og bedt om å få bruksrett på tomten til onkel for en periode på ett visst antall år, siden naboen skal bygge ut og har behov for å bruke en del av onkels tomt. Helst ønsker naboen å kjøpe deler av tomten, men onkel vil ikke selge. Snill som han er, har han gått med på å la naboen få bruksrett til tomten. Naboen ønsket at dette gjøres riktig og meldes fra til kommunen. Siden onkel er gammel og ikke orket å ta seg av papirarbeidet, lot han naboen ta seg av dette. Ifølge onkel, har han lest nøye før han undertegnet papirene. Der stod det at onkel gir naboen bruksrett til eiendommen hans i 5år. Etter 5 år, utløper avtalen og bruksretten. Dette har onkel kontrakt på og som han har tatt vare på. Da jeg sjekket tinglysningspapiret som naboen har sendt inn til kommunen, står det at naboen har bruksrett på tomten, men antall år er strøket over med penn. Altså gir dette naboen bruksrett på tomten til evig tid, ikke 5år som avtalt. Kan vi klage på dette? Hvordan skal vi gå fram? Skal jeg kontakte kommunen, eller holder det at vi venter til advokaten er tilbake? Jeg ønsker å ivareta onkels rettigheter på best mulig måte. Han er gammel og sønnen hans er dessverre ikke i stand til å hjelpe ham med dette. Anonymkode: a4174...b5e
AnonymBruker Skrevet 22. november 2017 #2 Skrevet 22. november 2017 Dette er lureri! Her må dere finne en advokat som er på jobb og ikke er fraværende. Det dette kan tyde på er at naboen har overtatt eiendommen på permanent basis, ellers er ikke tinglysning eller info til kommunen nødvendig. Anonymkode: 111f3...d4e
AnonymBruker Skrevet 22. november 2017 #3 Skrevet 22. november 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Dette er lureri! Her må dere finne en advokat som er på jobb og ikke er fraværende. Det dette kan tyde på er at naboen har overtatt eiendommen på permanent basis, ellers er ikke tinglysning eller info til kommunen nødvendig. Anonymkode: 111f3...d4e Kan han det, selv om tinglysningspapiret han har sendt er forfalsket? Den er vel ugyldig? Kan vi politianmelde naboen? Nærmeste ledig advokat er to timers kjøretur unna. Derfor tenkte vi å vente. Men hvis det er grunn til å ta grep nå, skal vi gjøre det. Tinglysningspapiret ble sendt for ett år siden. Anonymkode: a4174...b5e
VoodooChild Skrevet 22. november 2017 #4 Skrevet 22. november 2017 Har onkelen din en egen kopi av papirene i tillegg til de som ble sendt inn til kommunen? Uansett er nok dette advokatmat. 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2017 #5 Skrevet 22. november 2017 Akkurat nå, VoodooChild skrev: Har onkelen din en egen kopi av papirene i tillegg til de som ble sendt inn til kommunen? Uansett er nok dette advokatmat. Ja, han har egen kopi av papirene. På hans kopi står det at naboen har bruksrett i 5 år, men den som er sendt til kommunen er antall år strøket over med penn. Dette er nok advokatmat. Jeg vil ikke uroe onkel, før jeg vet hvordan vi løser denne. Anonymkode: a4174...b5e
AnonymBruker Skrevet 22. november 2017 #6 Skrevet 22. november 2017 Jeg ville tatt en snakk med plan- og bygningsetaten i din onkels kommune. De vil også kunne fortelle deg/dere hva som må gjøres for å endre informasjonen som er tinglyst. Anonymkode: 43381...14b 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2017 #7 Skrevet 22. november 2017 Dette er privatrettslig så kommunen kan neppe hjelpe dere. Ta kontakt med jordskifteretten. Anonymkode: d1a76...553
AnonymBruker Skrevet 22. november 2017 #8 Skrevet 22. november 2017 Det er forreten Statens kartverk og ikke kommunen som tar imot tinglysning. Du kam selvsagt også ta kontakt med dem ang sletting av rettighet (men jeg vil tro at de krever f.eks. en rettskraftig dom fra jordskifteretten for å slette rettighet). Anonymkode: d1a76...553
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå