Gå til innhold

Kan jeg la 7-åringen gå hjem fra SFO selv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er helt urelatert til episoden i Askim, det er helt tilfeldig at dette spørsmålet har kommet opp hos oss den siste tiden.

Har en gutt på 7 år (2. klasse) som ønsker veldig sterkt å gå hjem fra SFO selv fremfor å bli hentet.

Skoleveien er ca. 500 m, med mulighet for å gå på bilfri vei mesteparten av tiden (må krysse to småveier).

Han går selv til skolen sammen med to klassevenninner, på hjemveien skal han evt. gå alene.

Er dette ok? Han vil dette selv, fordi flere i klassen hans går hjem på egenhånd.

Og hvis dette er ok, kan han da gå på et tidspunkt sånn at han låser seg inn selv (kodelås) og kommer hjem ca. 20 minutter før oss? 

Han er en veldig ordentlig gutt, og har lovet å sette seg rett ned å gjøre lekser til vi kommer hjem. Hva syns dere?

Anonymkode: 417ba...cf7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Herregud, ja.... Dette var helt vanlig før i tiden. Både at unger gikk alene til skolen, og at de var alene hjemme, gjerne i flere timer, før foreldrene kom hjem. 500 METER er ingenting. Jeg hadde 2 km, og gikk alene til skolen fra andre skoledag. Og jeg var hjemme i et par timer før moderen kom fra jobb. 

Anonymkode: 56320...410

• Liker 27
Skrevet

Selvsagt kan han det.

• Liker 5
Skrevet

Tenker det er viktig å da snakke med han om dette med at han må gå akkurat den veien han skal gå og ikke surre rundt på egenhånd. 

Anonymkode: ee73f...b5f

• Liker 2
Skrevet

Du kjenner selv ditt barn og hans modenhet. Det er bare du som vet om han kan klare det. Du kjenner skoleveien og vet hvordan dette administreres best.

Min gutt er eldre og drar hjem selv, men han ringer hver dag når han drar hjem fra skolen. Det er min kontroll og oversikt. Jeg vet jo selvsagt når de er ferdig på skolen, men det hender jo det soses og virres før de får begynt på hjemveien.

• Liker 3
Skrevet

Kommer an på 7 åringen. Men er det en oppegående en som ikke kommer til å begynne å utforske verden på hjemveien så er det jo greit.

Anonymkode: eb5e6...81c

• Liker 2
Skrevet

Hehe, ja ok. Dere høres ut som pappaen hans. Han skjønner overhodet ikke at jeg syns det er litt skummelt.. 

Hmm, har ikke tenkt på det, men burde jeg vente til han får egen telefon? Evt. ha en tlf liggende i huset så han kan ringe meg når han er hjemme?

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hehe, ja ok. Dere høres ut som pappaen hans. Han skjønner overhodet ikke at jeg syns det er litt skummelt.. 

Hmm, har ikke tenkt på det, men burde jeg vente til han får egen telefon? Evt. ha en tlf liggende i huset så han kan ringe meg når han er hjemme?

Du kan jo ha en tlf liggende, men altså, vi som vokste opp i tiden før mobiltelefon overlevde vi også... Jeg kunne ikke ringe mine foreldre på jobben, da måtte jeg ringe etter noen som måtte lete dem opp på jobb, og altså, det gjør man ikke for å si at man har overlevd den 500 m lange turen hjem på tilnærmet lik bilfri skolevei.. 

Anonymkode: 56320...410

• Liker 8
Skrevet

Hvis dere ikke har fasttelefon bør dere helt klart ha en telefon hjemme. Hva hvis det skjer noe? Han trenger jo ikke nødvendigvis ringe deg for å si at han er hjemme (det må jo dere avgjøre om er viktig), men han bør ha mulighet til å ringe hjemmefra. 

Skrevet
Akkurat nå, Sisti skrev:

Hvis dere ikke har fasttelefon bør dere helt klart ha en telefon hjemme. Hva hvis det skjer noe? Han trenger jo ikke nødvendigvis ringe deg for å si at han er hjemme (det må jo dere avgjøre om er viktig), men han bør ha mulighet til å ringe hjemmefra. 

Ja, helt klart. Har ikke fasttelefon nei. Er det noen som har det lenger? :laugh:

Skrevet

Det er det da ikke vi som skal avgjøre? Min begynte ikke før hun var 9, og da hadde hun telefon og nøkkel. Men vi bor midt i Oslo, og hun ønsket ikke det selv (hun foretrekker fortsatt at vi henter hvis vi kan). Så det blir litt irrelevant. Sånn du beskriver det høres det helt ok ut, og jeg syns dere skal prøve. Dere kan jo begynne med at han går hjem alene, men noen er hjemme når han kommer, sånn første uka?

Anonymkode: 87b54...122

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, helt klart. Har ikke fasttelefon nei. Er det noen som har det lenger? :laugh:

Tror en del eldre har det ja. :P

Gjest Hulderet
Skrevet

Jo,men tenk på den lille gutten som de fant inatt da😞

Skrevet
2 minutter siden, Hulderet skrev:

Det tror jeg omtrent alle foreldre gjør. 

Men vi kan ikke pakke ungene inn i bobleplast og ta fra dem all frihet fordi det skjer vonde ting, ulykker og kriminalitet. 

Anonymkode: 771d4...c1c

• Liker 16
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er det da ikke vi som skal avgjøre? Min begynte ikke før hun var 9, og da hadde hun telefon og nøkkel. Men vi bor midt i Oslo, og hun ønsket ikke det selv (hun foretrekker fortsatt at vi henter hvis vi kan). Så det blir litt irrelevant. Sånn du beskriver det høres det helt ok ut, og jeg syns dere skal prøve. Dere kan jo begynne med at han går hjem alene, men noen er hjemme når han kommer, sånn første uka?

Anonymkode: 87b54...122

Tror du jeg helt ukritisk lar flertallet her bestemme? Det må vel være lov å spørre om hvordan andre gjør det (som en del av beslutningsgrunnlaget) uten at det betyr at jeg ikke evner å ta egne avgjørelser?

• Liker 1
Gjest Hulderet
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det tror jeg omtrent alle foreldre gjør. 

Men vi kan ikke pakke ungene inn i bobleplast og ta fra dem all frihet fordi det skjer vonde ting, ulykker og kriminalitet. 

Anonymkode: 771d4...c1c

Nei,vet du har rett ,men grusomt å tenke på.

Skrevet
5 minutter siden, Hulderet skrev:

Har nesten ikke tenkt på annet i hele dag.. Men ulykker kan jo skje i alle mulige situasjoner. Jeg syns ikke foreldrene hans kan klandres.

Føler allikevel behov for å avstemme mine egne tanker for andres for å se om jeg er helt på jordet som vurderer dette..

Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker said:

Kommer an på 7 åringen. Men er det en oppegående en som ikke kommer til å begynne å utforske verden på hjemveien så er det jo greit.

Anonymkode: eb5e6...81c

Men det er klart en oppegående 7-åring utforsker verden på vei hjem. Det er jo det de gjør!

• Liker 2
Skrevet

Er det ditt eldste barn? Skjønner at det er skummelt. Mitt eldste gjorde dette fra 1klasse, gikk til og fra hver dag. En dag i uken gikk han rett hjem fra skolen og var hjemme alene en stund før jeg kom. Så har vi økt etterhvert som han har blitt eldre. Han er veldig pliktoppfyllende, opptatt av å gi beskjeder og svært ansvarsbevisst 👍

Men, minstemann som nå går i 2 klasse går til og fra men kan ikke være lenge hjemme alene. Han er en mer umoden type. Alt er null stress😂 Null stress å lage middag, null stress å fyre i ovnen, null stress å ta en laaaang sykkeltur. Kreativ og ser lite problem i det meste😂

Hørest ikke ut som det er et problem visst barnet er til å stole på. 

Anonymkode: 246f9...fbe

Skrevet

Det hadde jeg absolutt gjort dersom jeg tror barnet hadde vært i stand til å forstå viktigheten av å gå rett hjem, og det høres det ut som om du tenker han er. En telefon som ligger tilgjengelig hjemme er lurt. Hva med å begynne med det en gang i uka, og så øke på? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...