Gå til innhold

Dere som har pedagogisk utdannelse, men ikke undervisningskompetanse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en bachelor i pedagogikk og holder for tiden på å ta master i spesialpedagogikk. Jeg kunne tenke meg å jobbe i skole da jeg er ferdig. Greia er at jeg mangler undervisningskompetanse. Vet at man kan ta PPU etter utdanningen, men ser de skal endre kravene etter 2019:
- en mastergrad som inneholder minst ett relevant fag som gir kompetanse til å undervise, eller
- en bachelorgrad i utøvende eller skapende kunstfag med minimum 180 studiepoeng i faget, eller
- en bachelorgrad i idrettsfag med minst 180 studiepoeng i faget

Vet ikke om jeg fullfører kravene her, spørs isåfall hva som regnes som "ett relevant fag som gir kompetanse til å undervise". Jeg har ingen undervisningsfag i min utdannelse da jeg blir ferdig med masteren.

Jeg lurer på, er det mange av dere som sitter med pedagogisk utdannelse og jobber i skole, uten å ha undervisningskompetanse? Hvor sannsynelig er det i såfall å få jobb i skolen uten denne kompetansen? Og går man ned i lønn ettersom man ikke har den? Hva jobber dere isåfall med?

Anonymkode: 8bbb7...442

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du en master i spesialpedagogikk vil jeg tro du kan arbeide som spes.ped koordinator, i PP-tjenesten eller i lignende arbeid. Vil du undervise må du f.eks ta et årsstudium i et fag som f.eks norsk, engelsk, matte osv. Du har jo mastergraden så du burde kunne komme inn på PPU om du legger til dette faget i tillegg.

Anonymkode: 31ee4...e24

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du en master i spesialpedagogikk vil jeg tro du kan arbeide som spes.ped koordinator, i PP-tjenesten eller i lignende arbeid. Vil du undervise må du f.eks ta et årsstudium i et fag som f.eks norsk, engelsk, matte osv. Du har jo mastergraden så du burde kunne komme inn på PPU om du legger til dette faget i tillegg.

Anonymkode: 31ee4...e24

Ønsker ikke å "hoppe rett inn" i PP-tjenesten etter endt utdanning da jeg har lite erfaring med jobb i skolen. Synes det blir "feil" å være rådgiver for lærere som har jobbet i yrket i mange år uten at jeg har satt en fot inn i skolen selv. Har nemlig bare hatt praksis i skole, derimot har jeg jobbet mange år i barnehage.

Men kan jeg ta årsstudium i et fag likt med master, hvis det var det du mente? Eller ta det etterpå? Synes masteren er veldig krevende i seg selv. Og er det nok med ett fag for å få denne kompetansen? Kan jeg ha andre fag selvom jeg bare har det ene faget, eller får jeg undervise i kun det faget?

• Liker 1
Skrevet

Dersom du skal undervise må du ha årsstudium i undervisningsfag. Du får ikke undervise i fag du ikke har (er vel logisk?). Du kan ta fag etter masteren og deretter ta PPU med bakgrunn i det faget du har tatt. Jo flere undervisningsfag du har, jo mer ettertraktet er du både når det gjelder å komme inn på PPUstudier og når du skal søke jobb etterpå.

Anonymkode: dff44...cfa

• Liker 1
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dersom du skal undervise må du ha årsstudium i undervisningsfag. Du får ikke undervise i fag du ikke har (er vel logisk?). Du kan ta fag etter masteren og deretter ta PPU med bakgrunn i det faget du har tatt. Jo flere undervisningsfag du har, jo mer ettertraktet er du både når det gjelder å komme inn på PPUstudier og når du skal søke jobb etterpå.

Anonymkode: dff44...cfa

Vel, jeg kjenner flere til og med uten lærerutdanninger som underviser i forskjellige fag på både grunnskole og videregående. Men må jeg ta et årsstudium med fag først, og deretter PPU? Trodde man tok fag i PPU utdanningen? Og kan man ta flere fag samtidig?

Skrevet

Jeg fikk jobb i BUP etter endte ped master. Fikk da betalt videreutdanning der som Spesialist i klinisk pedagogikk.

Anonymkode: b7d8d...8eb

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk jobb i BUP etter endte ped master. Fikk da betalt videreutdanning der som Spesialist i klinisk pedagogikk.

Tok du master i spesped? Hadde du jobbet i lignende instanser før? Kan jeg spørre hva årslønnen din ligger på som klinisk pedagog?

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Tok du master i spesped? Hadde du jobbet i lignende instanser før? Kan jeg spørre hva årslønnen din ligger på som klinisk pedagog?

Nei, master i ped, retning pedagogisk psykologisk rådgivning. Årslønn ca 650.000. Har jobbet i tre ulike BUP i Oslo, og to år i PPT.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei, master i ped, retning pedagogisk psykologisk rådgivning. Årslønn ca 650.000. Har jobbet i tre ulike BUP i Oslo, og to år i PPT.

Takk for svar. Det var veldig god lønn. Hvilke grunnutdanning har du? Må man ta den utdanningen du har for å jobbe i BUP? Har du jobbet i skolen fra før? Beklager mange spørsmål... Jeg har hatt praksis i PPT og likte det svært godt, men føler ikke jeg er klar for en slik jobb da jeg blir ferdig utdanna. Kunne gjerne tenke meg å bli klinisk pedagog etterhvert. Var det en vanskelig utdanning?

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Det var veldig god lønn. Hvilke grunnutdanning har du? Må man ta den utdanningen du har for å jobbe i BUP? Har du jobbet i skolen fra før? Beklager mange spørsmål... Jeg har hatt praksis i PPT og likte det svært godt, men føler ikke jeg er klar for en slik jobb da jeg blir ferdig utdanna. Kunne gjerne tenke meg å bli klinisk pedagog etterhvert. Var det en vanskelig utdanning?

For å bli Spesialist i klinisk pedagogikk må du ha master i ped eller spes. ped og ha minst to års praksis i skole/barnehage før du begynner å jobbe i BUP. Jeg tok utdanningen på RBUP, det tok 2.5 år. Men mulig det blir kortet ned til to år nå. Det er en veldig spennende utdanning, men du må jo være interessert i behandling av barn og unge med psykiske vansker da. Når du utdanner deg, må du også velge en metode. Du kan velge mellom Kognitiv terapi, psykoterapi, familietarapi eller sped/småbarn. Jeg har ikke jobbet i skolen før, kun to år i PPT. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...