Gå til innhold

Rampete valp vs gammel beskjeden hund i samme hus

Anbefalte innlegg

Skrevet

Burde man gripe inn på noe måte når en valp som er nysgjerrig leken og ramp "herjer" med en eldre hund på 14 år? Den eldste er rolig av seg, aldri intr seg i hundeleker men foretrekker en rolig gåtur og soffakroken. Han er ikke veldig vant m andre hunder og litt beskjeden trekke seg litt tilbake når d er andre hunder i hus. Jeg ser at når de 2 er ute sammen nå så vil valp gjerne leke med eldstemann men d er vabskelig for meg å tyde om eldste synes det er ok eller om han hater det og prøver å gi valp beskjed om at han skal slutte. Samme m inne egentlig. Eldste er ikke intr i lek å gir beskjed til valp ved å nappe etter den når den bli for voldsom  noe som jo ikke er sjelden når d kommer til en valp. Noen ganger skjønner valp tegninga å lar han være andre ganger ikke..Men burde jeg gi beskjed til valp når jeg ser at eldste ikke gidder og leke og ikke ønsker å bli forstyrret når han sover o.l eller er det noe hunder ordner opp i selv? Er så redd for at min gamle hund skal mistrives.. 

Anonymkode: 458e1...94e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, du burde skjerme den gamle hunden. Den skal ikke trenge å bli plaget så lenge at den må gi beskjed selv. Men du trenger heller ikke kjefte på valpen på noen måte, det har lite for seg. Bare fjern den fra situasjonen og avled den med noe annet (trening med deg, tyggebein, godbitsøk...).

Skrevet

Valper har "valpelisens" hos voksne hunder. Det vil si at de kan herje og mase og være veldig voldsomme uten at den voksne tar igjen. Det er instinkt, og det skal dermed mye til før den voksne tar igjen, da har valpen egentlig tråkka over grensene for lengst. Så ja, du må skjerme den voksne, spesielt siden han er gammel og trenger mye ro. Lag gjerne fysiske skiller med feks barnegrind på tvers av rommet slik at de ikke når hverandre. 

Les også om dempende signaler, så kan du følge med på om den gamle hunden demper valpen, altså bruker stille hundespråk for å be om ro.

Anonymkode: 4b781...bec

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...