AnonymBruker Skrevet 22. november 2017 #1 Skrevet 22. november 2017 En mann på ca 65 som var veldig hyggelig, nesten overdrevent hyggelig det første året. Han skrøyt av alle mulige små ting jeg gjorde, mente eller sa. Det var for meg fryktelig overdrevent og nesten litt slitsomt. Han pratet spesielt om at han kjente mine besteforeldre og slik og sånn om de. Så når det hadde gått ca et år, kanskje litt under så snudde det helt plutselig. Han sluttet å prate med meg, svarte kort da jeg pratet til han. Han uffet seg mye da han var på besøk hos oss og var alltid sist inn og først ut med svigermor på slep. Hun er sånn som gjerne vil bli sittende og skravle men ble liksom dratt med ut. Han begynte å fleipe ekstremt om dyrene våre (han liker ingen dyr.) Joda en fleip om at dyr er søppel ja vel, men hvert 10 minutt under et besøk eller hver gang han ser oss ellers blir vanvittig slitsomt. Svigermor sa at siden han ikke liker dyr må vi bare godta "vitsene" hans. Vitser om at de skal spises, ikke er verdt noe, bare å slå i hjel med engang har jeg nå hørt på i 2 år. Har prøvd å prate med han om hyggelig ting når han sveiper inn på slike temaer. "Ja jeg var hos besteforeldrene mine her da" begynte jeg med og fikk kort og surt tilbake "jeg kjenner ikke de så godt." Og snudde seg for å prate med noen andre. Mine tanker gikk til oi så forandret han var nå da, han kjente de jo så godt før liksom, under et år siden. Uansett hva jeg kommenterer til andre rundt bordet eller i besøket så kaster han inn en negativ kommentar, uansett! Nå som jeg er gravid har han sterke meninger om at jeg er for tynn og spiser for lite. Jordmor har ikke sagt noe på dette så kun hans mening, barnet vokser som det skal. Så nå har det blitt til at vi er veldig lite med de og jeg går ikke inn for å prøve å prate med han en gang. Fikk også høre av svoger sin eks at slik skjedde med henne også. Hun var veldig godtatt det første året, så snudde det plutselig og i 4 år følte hun seg sterkt mislikt. Dette er noe jeg selv har hørt de prate om så det stemmer faktisk. Nå har svoger ny kjæreste som blir rost opp i skyene på alle måter akkurat som jeg og hun andre opplevde. For min del blir jeg bare vanvittig sliten av denne evige surmulingen hans hver eneste gang man møtes. Alltid stygge vitser om ting jeg og samboer liker, prater jeg med andre så har han sure ting å si rundt det og. Jeg og ei diskuterte det med å gi penger til tiggere, dette var litt bortenfor han, men han hørte oss tydelig. Det var det så mange forskjellige meninger om så det kunne vi bare slutte å diskutere med en gang! Hver gang jeg sier noe høyt rundt bordet blir jeg avbrutt av han med at han overkjører meg på en eller annen måte. Har også opplevd hans store behov for alkohol til en hver festlig anledning. Hvor han også presser samboer og svoger til å drikke og shotte like mye som han. Disse festlighetene ender alltid med at svigermor blir dritings. Enten sovner hun sittende eller så gråter hun og lager drama. På hytten begynner han gjerne å drikke øl rett etter frokost, dette mener samboer er normalt. Rett etter middag er svigermor mer enn full nok. Dette er ikke bare et par dager i ferien, det er hver dag i ferien, hver helg, hver eneste feiring hos de, julefrokost, alt! Har tenkt at dette kan være grunnen til hans humør, helt til han er annerledes mot nye svigerinnen enn mot meg og samboer. Han har også en stor tendens til å overkjøre samboeren min på samme måte. Alltid hysje på han under middager, gjøre narr av hans pratemåte etter samboeren min har tatt noen øl osv. Samboeren min ender da med å unnskylde seg hver gang han prater med de andre fordi det tydeligvis plager stefaren hans. Så disse julebordene og julefrokostene med disse har nå kortet seg inn, så fort stefaren hans er negativ så slutter vi å prate med han. Vi går også først fra arrangementer. Men jeg er så veldig på nippet til å virkelig dette denne stefaren på plass. Jeg er så vanvittig lei! Tips? Anonymkode: 9a0b5...318
AnonymBruker Skrevet 22. november 2017 #2 Skrevet 22. november 2017 Sett idioten på plass, om du tror det kan bli bedre enn det. Hvis ikke får dere kutte kontakten! Anonymkode: 4e873...a66 4
AnonymBruker Skrevet 22. november 2017 #3 Skrevet 22. november 2017 Det er tøft å være den ene som setter ned foten på denne måten. Dette er en veldig dominerende mann som jeg faktisk blir litt smånervøs rundt i perioder fordi jeg aldri vet hvor jeg har han. Anonymkode: 9a0b5...318
AnonymBruker Skrevet 22. november 2017 #4 Skrevet 22. november 2017 Dere kommer vell til å ende opp med å være mindre med de når dere får babyen uansett? Og hvis han finner på å si noe negativt om babyen, så åpner vell svigermor og samboeren din opp øynene for hvilken stor idiot han er. Anonymkode: ee123...f66
AnonymBruker Skrevet 22. november 2017 #5 Skrevet 22. november 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dere kommer vell til å ende opp med å være mindre med de når dere får babyen uansett? Og hvis han finner på å si noe negativt om babyen, så åpner vell svigermor og samboeren din opp øynene for hvilken stor idiot han er. Anonymkode: ee123...f66 Svigermor har vært sammen med mannen i 22 år så jeg tviler på at hun noen gang vil endre syn på han. Hun f.eks elsker alt av dyr, men har ikke hatt dyr så lenge de har vært sammen pga hans ønsker. Hun koser såvidt med våre dyr og da han misliker dyr så sterkt. Så hun gjør alt han ønsker uansett. Anonymkode: 9a0b5...318
AnonymBruker Skrevet 22. november 2017 #6 Skrevet 22. november 2017 Problem nr 1: Svigermor er alkoholiker. Anonymkode: 488c8...bfd 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2017 #7 Skrevet 22. november 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Problem nr 1: Svigermor er alkoholiker. Anonymkode: 488c8...bfd Da er stefar det også for han drikker oftere og større mengder. Anonymkode: 9a0b5...318
AnonymBruker Skrevet 22. november 2017 #8 Skrevet 22. november 2017 Jeg hadde brutt kontakten for lenge siden. Og det hadde vært fullstendig uaktuelt å bli behandlet sånn med barn til stede. Selv mannen din tror det er normalt å begynne å drikke etter frokost. Man lærer av de voksne rundt seg. Dette er ikke folk du vil ha som rollemodeller for ditt barn. Prøv å kom deg unna som best du kan, er mitt råd. Anonymkode: e0926...37c 2
AnonymBruker Skrevet 22. november 2017 #9 Skrevet 22. november 2017 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dere kommer vell til å ende opp med å være mindre med de når dere får babyen uansett? Og hvis han finner på å si noe negativt om babyen, så åpner vell svigermor og samboeren din opp øynene for hvilken stor idiot han er. Anonymkode: ee123...f66 Tviler på at det blir noe mindre når svigermor blir bestemor. Hun har selv sagt at hun kommer til å være veldig tilstedet. Anonymkode: 9a0b5...318
AnonymBruker Skrevet 22. november 2017 #10 Skrevet 22. november 2017 Og hadde noen kalt dyrene mine søppel som bare kunne slås ihjel hadde jeg bedt dem om å dra til helvete og komme seg ut av mitt hjem. Anonymkode: e0926...37c 3
AnonymBruker Skrevet 22. november 2017 #11 Skrevet 22. november 2017 Just now, AnonymBruker said: Tviler på at det blir noe mindre når svigermor blir bestemor. Hun har selv sagt at hun kommer til å være veldig tilstedet. Anonymkode: 9a0b5...318 Det er du som bestemmer når du tar i mot besøk i ditt eget hjem, eller? Det minste man skal gjøre når man er på besøk hos andre er å være høflig. Jeg blir skikkelig trist når jeg leser om alt du har funnet deg i. Du blir behandlet som en dørmatte og tror det skal være sånn. Tragisk. Anonymkode: e0926...37c 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2017 #12 Skrevet 22. november 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde brutt kontakten for lenge siden. Og det hadde vært fullstendig uaktuelt å bli behandlet sånn med barn til stede. Selv mannen din tror det er normalt å begynne å drikke etter frokost. Man lærer av de voksne rundt seg. Dette er ikke folk du vil ha som rollemodeller for ditt barn. Prøv å kom deg unna som best du kan, er mitt råd. Anonymkode: e0926...37c Det har jeg tenkt og. Har sagt til samboer at vi får prøve noen turer med de på hytten, men så fort de er på alkoholen igjen så kan vi ikke det. Samboer tviler på at vi kommer til å være så mye der uansett, hvert fall ikke første året. Vi må ha da ha med både barn og hund, det ser jeg for meg at ikke passer stefarens behov. Hadde med meg en 12 åring jeg passer mye på hytten her, barn med spesielle behov og alkoholiserte foreldre. Satte krav om at de ikke skulle drikke alkohol så lenge han var med. Da var de borte hele kvelden og falt nesten inn døren sammen med lukten av alkohol. Tvang på samboeren min et glass for å feire det kommende barnebarnet. Jeg gikk konsekvent vekk, men sa tydelig ifra at dette ikke bør bli en fest. Anonymkode: 9a0b5...318
AnonymBruker Skrevet 22. november 2017 #13 Skrevet 22. november 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er du som bestemmer når du tar i mot besøk i ditt eget hjem, eller? Det minste man skal gjøre når man er på besøk hos andre er å være høflig. Jeg blir skikkelig trist når jeg leser om alt du har funnet deg i. Du blir behandlet som en dørmatte og tror det skal være sånn. Tragisk. Anonymkode: e0926...37c Nei jeg vet at det ikke skal være sånn og først siste året har samboer innsett at det ikke skal være sånn og. Cluet mitt nå er å ta det opp med denne dominerende mannen. Anonymkode: 9a0b5...318
AnonymBruker Skrevet 22. november 2017 #14 Skrevet 22. november 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og hadde noen kalt dyrene mine søppel som bare kunne slås ihjel hadde jeg bedt dem om å dra til helvete og komme seg ut av mitt hjem. Anonymkode: e0926...37c Men når man er i deres hus og hytte kan man vel ikke si sånt? Har gjort det tydelig at disse kommentarene ikke er godkjent hos oss. Får bare beskjed av svigermor at det er hans mening og det må vi andre godta. Anonymkode: 9a0b5...318
AnonymBruker Skrevet 22. november 2017 #15 Skrevet 22. november 2017 Syns det er skikkelig vondt at han prater sånn om dyrene våre, prøver å lukke ørene. Har jo gjort det ganske klart hva jeg mener. Skal si til samboer at nå snakker vi tilbake til han hver gang han er negativ. Så får vi ta det opp med de at vi er lei disse holdningene og hvis det ikke hjelper så fjerner vi oss fra de mer og mer. Har heldigvis fått ordnet så vi ikke feirer jul med svigermor og stefar verken i år eller neste år. Anonymkode: 9a0b5...318
AnonymBruker Skrevet 25. november 2017 #16 Skrevet 25. november 2017 Dette blir bare spekulasjoner, men tror du står overfor et valg om å minimere kontakten eller fortsette å bli utsatt for emosjonelt voldelig oppførsel. Han var mest sannsynlig hyggelig i starten fordi han ville gi et godt inntrykk selv om det var et lite skuspill og nå viser han sitt sanne jeg fordi han egentlig ikke bryr seg. Tydeligvis en domminerende mann som overkjører sin kone også siden hun forsvarer praten og unnskylder oppførselen hans selv om hun er glad i dyr. At noen kaller dyr søppel sier i grunn det meste. Om han faktisk mener det kan bare han si noe om, men det kan være en måte å ramme deg på hvis han vet at du er glad i dyr og har det. Hvem vet hva som ligger bak. Normalt er det ihvertfall ikke. Sett grenser og si at du ikke finner deg i det, men vær forbredt på drama, at alt er din feil og at det er du som er den urimelige. Virker som stefaren hadde hatt godt av noen hvite år uten alkohol og et besøk hos psykologen. Anonymkode: bf671...ae2 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2017 #17 Skrevet 25. november 2017 Ignorer alt han sier. Sånne mennesker krever mye plass og krever å bli hørt. Det slår dem mer ned når man ikke ser dem eller hører dem. Fortsett med samtalen du har med sidemannen selv om stefaren snakker stygt om temaet og blander seg, ikke ens han i det hele tatt. Til slutt rissikerer man at han blir så sint at han ikke kommer igjen å dere slipper at han snakker til dere. Vinn-vinn Anonymkode: cb6f5...89d 1
AnonymBruker Skrevet 25. november 2017 #18 Skrevet 25. november 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette blir bare spekulasjoner, men tror du står overfor et valg om å minimere kontakten eller fortsette å bli utsatt for emosjonelt voldelig oppførsel. Han var mest sannsynlig hyggelig i starten fordi han ville gi et godt inntrykk selv om det var et lite skuspill og nå viser han sitt sanne jeg fordi han egentlig ikke bryr seg. Tydeligvis en domminerende mann som overkjører sin kone også siden hun forsvarer praten og unnskylder oppførselen hans selv om hun er glad i dyr. At noen kaller dyr søppel sier i grunn det meste. Om han faktisk mener det kan bare han si noe om, men det kan være en måte å ramme deg på hvis han vet at du er glad i dyr og har det. Hvem vet hva som ligger bak. Normalt er det ihvertfall ikke. Sett grenser og si at du ikke finner deg i det, men vær forbredt på drama, at alt er din feil og at det er du som er den urimelige. Virker som stefaren hadde hatt godt av noen hvite år uten alkohol og et besøk hos psykologen. Anonymkode: bf671...ae2 Føler du traff spikeren på hode her! Fint at noen virkelig kan sette ord på det jeg og føler. Det å mislike alt av dyr så sterkt og snakke om det konstant på denne måten er virkelig et varseltegn. Spesielt da svigermor elsker alle dyr, de hadde dyr før hun flyttet sammen med stefaren. Ja denne evige masingen om alkohol. Han sitter til julemiddager og slår shotte glasset i bordet høyere og hardere helt til alle shotter med han. Svigermor drikker da like mye, men tåler ikke så mye som han. Han endrer heller ikke adferd ved å drikke såpass mye, noe som også skremmer meg. Og de er best og flinkest i alt. En felles interesse de deler med mange andre så snakkes det ofte om at de andre i hobbyen ikke hadde klart seg uten de. Men du ser heller aldri svigermor og stefar på dugnad. Vi ser veldig lite til de ift svoger, samboer har alltid gått andre veier enn disse. Anonymkode: 9a0b5...318
AnonymBruker Skrevet 25. november 2017 #19 Skrevet 25. november 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ignorer alt han sier. Sånne mennesker krever mye plass og krever å bli hørt. Det slår dem mer ned når man ikke ser dem eller hører dem. Fortsett med samtalen du har med sidemannen selv om stefaren snakker stygt om temaet og blander seg, ikke ens han i det hele tatt. Til slutt rissikerer man at han blir så sint at han ikke kommer igjen å dere slipper at han snakker til dere. Vinn-vinn Anonymkode: cb6f5...89d Tror aldri han blir sint på den måten at det syns. Han er en vanvittig smart mann! Anonymkode: 9a0b5...318
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2017 #20 Skrevet 4. desember 2017 Samboer tok opp en ting han har opplevd som ubehagelig fra denne mannen de siste månedene. Da vi fortalte om graviditet så var kun stefar og moren hans der, moren gratulerte i fleng, men vi har aldri fått gratulasjon fra stefaren. Samboer sa at han har tenkt på det et par ganger, men at det kan ha vært tilfeldig. Helt til vi møtte hele familien samlet og stefar overser oss begge totalt og går til samboers bror og samboer og sier "jeg er kjempe klar for å bli bestefar til deres jeg." Samboer syns det var så rart at stefaren la ganske mye i det å bli bestefar til broren sine barn, men ikke har gratulert oss på 6 måneder eller gjort annet enn å behandle oss som luft. Det er veldig tydelig at vi er mislikt og andre er likt. Jeg spurte samboer mer om hvordan mannen var i hans barndom og han fortalte om en rettferdig stefar med humor. Han sier også at han de siste 10 årene har sett mannen forandre seg spesielt mot han. Samboer hadde vist tatt opp med moren sin i august en gang at det er ok at stefar ikke liker dyr, men måten han snakker om det på er ikke godkjent hos oss. Dette har ikke samboer sagt til meg, men føles godt at han har tatt tak i ting. For når vi nå møttes sa ikke stefaren noe stygt om dyr, han pratet vel ikke noe særlig til oss i det hele tatt 😅 men det er bedring for meg. Svigermor derimot fortalte meg om deres mindre hyggelige hverdag hjemme som fikk meg til å stusse veldig. Tok det opp med samboer da vi kom hjem og han i stemte at stefaren er en veldig bestemt mann. Altså det er veldig mye merkelig og uhyggelig med denne mannen! Ser de vel en eller to ganger i julen så blir det nok stille en stund igjen, heldigvis. Anonymkode: 9a0b5...318
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå