Gå til innhold

Psykotisk - hva er det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hos psykologen min i dag, hørte jeg på mens hun ringte til noen for å avtale time for en test jeg skal ta. Og da sa hun at legen min var veldig bekymret for meg, og vurderte meg som psykotisk. Jeg ble litt redd jeg da, for psykotisk hørtes forferdelig ut. Jeg er jo ikke sprø! :oops: Kanskje det bare var noe hun sa for å få fortgang i sakene, eller noe legen min har skrevet for å få fortgang i saken min. ?

Hva er å være psykotisk? Ser for meg mennesker som er innlagt og hører stemmer jeg da.

Gjest Bhsiltsk
Skrevet

Søkte litt på nett, for jeg har hørt ordet mangfoldige ganger i forskjellige forbindelser, men aldri tenkt over hva ordet faktisk betyr.

Den siden jeg fant, stod det at psykose dekker flere sykdommer med mange årsaker. De vanligste og mest alvorlige var schizofreni og bipolar lidelse (tidligere kalt manisk depressiv lidelse), og overlappinger av disse.

"Enkelt sagt handler det om alvorlige forvirringstilstander, med vrangforestillinger og følelsesforandringer som noen ganger fører til sykelig adferd."

Skrevet

Hjelpe meg , det kan da virkelig ikke være meg :o

Andre som har tatt en slags test for å bli kartlagt skikkelig? Det er vist veldig systematiske spørreskjema som skal hjelpe psykologen.

Gjest Rimfrost
Skrevet

Kunne du ikke bare spurt psykologen din om hva hun mente da ?

Skrevet

Kunne vel egentlig det, men det var rett før jeg skulle gå, og jeg hadde ørten andre sprøsmål å stille akuratt da. Ting går så fort i slike timer. :-?

Gjest Daniella_
Skrevet

Altså...en venn av meg ble psykotisk. Han var ikke særlig oppegående da. Å få til et sammenhengende innlegg her ville nesten vært umulig for han.

Han gikk rundt i en slags spøkelsesverden. Han mente at alle var spøkelser utenom meg og han...altså han klarte ikke å skille fantasi i fra virkelighet.

Han forsto ikke når han ble fortalt hvor syk han er.

Han hadde også en slags illusjon om at han var kongen. Ja, kongen :-?

MEN det er kanskje forskjellige psykotiske nivåer. Uansett syns jeg den diagnosen er ganske spesiell. Og det skal vel litt til før man burde stille den???

Gjest Rimfrost
Skrevet
Altså...en venn av meg ble psykotisk. Han var ikke særlig oppegående da. Å få til et sammenhengende innlegg her ville nesten vært umulig for han.

Han gikk rundt i en slags spøkelsesverden. Han mente at alle var spøkelser utenom meg og han...altså han klarte ikke å skille fantasi i fra virkelighet.

Han forsto ikke når han ble fortalt hvor syk han er.

Han hadde også en slags illusjon om at han var kongen. Ja, kongen

*grøsse*

Det minner meg om ei jeg kjenner... Hun så katter overalt. Og de skulle ta henne... Dama lever på randen av døden pga alkohol og pillemisbruk og nekter å oppsøke hjelp av noen form. Alle mener det er et under at hun fremdeles lever.

Virker merkelig at en psykolog skal bruke et såpass sterkt ord som psykotisk om en som tydeligvis stort sett er "normal":... ? (uten at jeg vet noe om trådstarter og hennes grunner til å gå til pyskolog)

Skrevet

Psykose er generelt en tilstand hvor man opplever at virkeligheten er forvrengt. Man har gjerne hallusinasjoner eller vrangforestillinger, forvirret tenkning og mangel på innsikt (dvs at man ikke selv innser at man er syk). Når det er sagt, behøver ikke det å ha en psykose være så fryktelig alvorlig eller forferdelig som mange tror (selv om psykoser er blandt det alvorligste som finnes av psykiske problemer og har høyest prioritet når det gjelder behandling). Den trenger ikke være altoppslukende, mange kan ha en psykose som kun dreier seg om en svært liten del av livet, men ellers være helt normal. F.eks. kan noen ha vrangforestillinger om at en mann er forelsket i henne, men ikke om noe annet. Jeg synes ikke du skal bli skremt av det du har hørt. Er du bekymret, så spør legen din og la ham/henne forklare hva det er de mener.

• Liker 1
Skrevet

Å være psykotisk kan være f.eks at mann innbiller seg ting, hører ting eller ser ting. Det finnes mange grader, noen kommer i psykose pga et traume eller pga rusing mens andre kan komme i en psykose en gangn i livet og komme fort ut av det med medisinering. (men andre har en psykisk lidelse som gjør at de lett bli psykotisk som feks schizofreni)

Poenget er at man trenger ikke være kjempe syk for at man fatter misstake om dette (eller er grense psykotisk)

Men neste gang du snakker med henne (psykologen) spørr henne hva hun mener og hva hun legger bak begrepet.

Lykke til!

Skrevet

Tror jeg skal spørre ja. jeg lurer litt på om ikke legen min kan ha overdrevet litt for å få meg inn til behandling, for jeg hadde ventet lenge og var nokså fortvila.

Men uansett var det som å få en kald klut i ansiktet da hun sa til dama i telefonen at legen vurderte meg som psykotisk. Jeg lurer litt på hvordan de tolker det man forteller jeg.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg tror det er lurt å spørre, så slipper du å gå rundt i uvisshet!

Lykke til!

Var det legen eller psykologen din som hadde bekymringer om at du var psykotisk?

Det høres uetisk ut å "overdrive" om det, da vil jo de du blir henvist til ha det som utgangspunkt når du kommer dit!

Gjest Daniella_
Skrevet

Men er du helt sikker på at det var deg hun snakket om?

Nevnte hun ditt navn?

Skrevet

Det var meg hun snakket om, det var jo for å avtale en test for meg hun ringte. :wink:

Gjest Anonymous
Skrevet

Kan det være at psykosen spiller deg et puss nå?

Du trodde,men kansje hun snakket om en annen pasient? du tror nå at det var deg?

tror du ikke hun ville sagt til deg først, at hun ville sjekke/utelukke om du var psykotisk? Derfor en test?

Annonse
Gjest GreenSky
Skrevet

Psykotisk (etter hva jeg opplevde da jeg jobbet på psykiatrisk) er en person som har et unormalt sterkt følelsesliv. En person som kan le i et øyeblikk og gråte i det neste. Elske verden, og hate den et minutt senere. En som har paronia, og er redd for at andre slenger dritt om en bak ryggen. At fremmede mennesker på gata tenker stygt om en. At livet er en emosjonell berg og dalbane.

Ta dette med en klype salt, for dette er mine observasjoner etter å ha jobbet på psykiatrisk, og det var nok ekstremtilfellene jeg så.

Skrevet

Du beskrev egentlig litt meg der Grennsky :o .Det med følelser, le og gråte. Men paranoid er jeg ikke.

Har lest litt nå, men tror jeg skal slutte med det. Man kan jo kjenne seg igjen i det meste noen ganger. Ikke særlig bra. Husker på videregående da vi hadde psykologi, fikk vi beskjed om å lese forsiktig, ikke ta til oss selv om det kunne stemme med oss , for de fleste har trekk som de vil kjenne igjen.

Gjest GreenSky
Skrevet

Hehe, ja det stemmer det, folk kan faktisk lese seg til (inndbilte) diagnoser. Den som leter skal finne.... :wink:

• 6 år senere...
Gjest psykotisk?
Skrevet

Hjelpe meg , det kan da virkelig ikke være meg :o

Andre som har tatt en slags test for å bli kartlagt skikkelig? Det er vist veldig systematiske spørreskjema som skal hjelpe psykologen.

Ser at dette er en eldgammel tråd , men drar den opp fordi det er en annen aktuell tråd om emnet. Det finnes leger som er overivrige etter å dytte psykosediagnoser på pasienter. Har opplevd det selv, det ble heldigvis tilbakevist, men for meg resulterte det først i tvungen observasjon i to uker før dette ble tilbakevist.

Har fortsatt angst for at noe lignende skal skje igjen ,selv om de to legene som utsatte meg for dette er ute av bildet for mange år siden.

Du kan bytte fastlege og du kan kreve en annen psykiater/psykolog. Dette bør du gjøre før det eskalerer i tvangsbehandling dersom du skulle være så uheldig.

Gjest Peter
Skrevet

Hos psykologen min i dag, hørte jeg på mens hun ringte til noen for å avtale time for en test jeg skal ta. Og da sa hun at legen min var veldig bekymret for meg, og vurderte meg som psykotisk. Jeg ble litt redd jeg da, for psykotisk hørtes forferdelig ut. Jeg er jo ikke sprø! :oops: Kanskje det bare var noe hun sa for å få fortgang i sakene, eller noe legen min har skrevet for å få fortgang i saken min. ?

Hva er å være psykotisk? Ser for meg mennesker som er innlagt og hører stemmer jeg da.

Dersom legen din mente du kunne være psykotisk, så kan legen veldig gjerne ta helt feil. Vanlige leger har ikke den 6-års utdannelsen som skal til for å stille en slik diagnose. Det er det kun psykologer og psykiatere som kan. Legen min trodde jeg kunne ha aspergers. Psykologen min mente det ikke var grunn til å teste det engang, bare etter å ha pratet med meg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...