Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei dere!

Min mann og jeg driver et lite regnskapskontor, og i våres ansatte vi en hyggelig mann. Han leverte oss sitt vitnemål fra handelshøyskolen BI, med svært gode karakterer. I ettertid har vi stusset litt på enkelte ting han ikke virker til å forstå, men han er en god ansatt, positiv og arbeidssom. I helgen var jeg på julebord med barndomsvenninner, og der nevnte noen at de ikke trodde han var utdannet fra BI. Noen mente at de kjente noen som kjente ham og at han egentlig brøt studiet sitt. Jeg ringte i går til BI for å få bekreftet vitnemålet hans, men der fikk jeg til svar at de hadde taushetsplikt. Dersom jeg skulle sende inn vitnemålet for å få sjekket det, ville vedkommende få beskjed før de kunne bekrefte eller avkrefte. Dette har jeg ikke spesielt lyst til, i tilfelle han ikke har gjort noe galt. :klo:

Er det noen her som har vitnemål fra BI? Hadde blitt veldig glad om jeg kunne få se et bilde, og sammenlikne hans vitnemål. Selv studerte jeg på Høgskolen i Oslo, så disse vitnemålene er vidt forskjellige. Han skal ha vært uteksaminert i år 2009.

Takk for alle svar og hjelp!

Hilsen en bekymret revisor :tristbla:

Skrevet

Er vel ikke så mange som har lyst å sende ut sitt vitnemål på nett...men du kan jo google og se noen eksempler der.

Skal du sjekke med BI, må du få hans tillatelse ja. Ellers ville jeg vel egentlig bare vurdert om han er god nok for stillingen, eller ei. Det er slikt man har prøvetid for. Hvis han ikke behersker helt spesifikke ting som du ser han har studert og fått god karakter i, så hadde jeg spurt ham.

Anonymkode: 0488f...de2

Skrevet

Ser nå du skriver at han visstnok er uteksaminert i 2009. Det er jo 8 år siden. Hva har han jobbet med i mellomtiden? Fikk du referanser derfra? Arbeidserfaringen er jo ganske relevant, mer enn utdannelsen når årene går. 

Skrevet

Dersom han ble uteksaminert i 2009 kan jo mye ha gått i glemmeboka, avhengig av hva han har jobbet med i mellomtiden. Det er heller ikke særlig vanskelig å få helt greie karakterer fra BI uten å kunne særlig mye. Før 2009 var det vel fortsatt lov med grafiske kalkulatorer med minne på eksamen, slik at mange studenter lagret alt av formler osv. på kalkulatorene og fikk bedre karakterer enn de ville ha fått dersom de tok samme eksamen etter disse kalkulatorene ikke lenger ble lov å bruke på eksamen. 

Anonymkode: 2611f...ade

Skrevet

Regnskap og tall kan roboter ordne.

Mange har gode karakterer, men klarer ikke jobben sin i arbeidslivet bra av den grunn. Derfor skal man se an helheten, personlighet, evnen til å kommunisere. 

Hjelper null med BI og god karakter hvis vedkommende ikke gjør en god jobb.

Anonymkode: 40594...a08

Skrevet

Takk for svar.:rodmer:

Jeg forstår veldig godt at man ikke vil legge ut vitnemålet sitt på nett, men man kan jo sladde navn og eventuelt også karakterer om man ønsker? Jeg har prøvd å google, men ikke funnet noen eksempler der. 

Jeg er også enig i at mye kan ha gått i glemmeboken. Årene mellom BI og oss har han jobbet på en barneskole, og hadde gode referanser derfra. Men altså ikke jobbet med revisjon eller regnskap. Grunnen til at jeg så gjerne skulle visst om vitnemålet hans er ekte, er fordi jeg er kjemperedd for å ha en ansatt som jobber med kunders regnskap uten å ha papirene sine i orden. Vi er et lite selskap med 4 ansatte, som er helt avhengig av ærlighet og lojalitet overfor kundene våre. 

Han gjør en god jobb, og har en veldig fin personlighet. Men jeg tør altså ikke å ha ham ansatt med det ansvaret han har, dersom han mangler papirer på kunnskapen.

Håper noen kan hjelpe meg :(

Skrevet
2 minutter siden, Lillemor_johansen skrev:

Takk for svar.:rodmer:

Jeg forstår veldig godt at man ikke vil legge ut vitnemålet sitt på nett, men man kan jo sladde navn og eventuelt også karakterer om man ønsker? Jeg har prøvd å google, men ikke funnet noen eksempler der. 

Jeg er også enig i at mye kan ha gått i glemmeboken. Årene mellom BI og oss har han jobbet på en barneskole, og hadde gode referanser derfra. Men altså ikke jobbet med revisjon eller regnskap. Grunnen til at jeg så gjerne skulle visst om vitnemålet hans er ekte, er fordi jeg er kjemperedd for å ha en ansatt som jobber med kunders regnskap uten å ha papirene sine i orden. Vi er et lite selskap med 4 ansatte, som er helt avhengig av ærlighet og lojalitet overfor kundene våre. 

Han gjør en god jobb, og har en veldig fin personlighet. Men jeg tør altså ikke å ha ham ansatt med det ansvaret han har, dersom han mangler papirer på kunnskapen.

Håper noen kan hjelpe meg :(

Har han fortalt hvorfor han har jobbet på barneskole? Det er ingen grunn til at en utdannelse fra BI med gode karakterer ikke gir deg relevant jobb relativt raskt etter studiene (ett år etter fullført).

Dette lukter, og hvis jeg var deg ville jeg sjekket vitnemålet. Drit i at han får vite om det, bare si at dette gjør dere på alle som blir ansatt hos dere. Har han et ekte vitnemål er det ikke noe problem, er det falskt får du vite det.

Her er det jo et valg du må ta. Du sier du er redd for at dette skal gå utover kundene, men du lar være å gjøre det du må fordi du syns det er litt ubehagelig å sjekke? :klo:  

For meg er dette en no-brainer. Sjekk vitnemålet.

Anonymkode: befd1...7e8

• Liker 2
Skrevet

Jeg er enig med deg, synes bare det er dårlig etikk av meg å sjekke det opp dersom han har rent mel i posen. Jeg har satt ham til annet forefallende arbeid frem til jeg finner ut av dette :vetikke:

Han sier han tok jobben på skolen fordi han var "mettet av finansverden for en stund", og ville ha andre impulser mens han fremdeles var ung (han gikk rett fra videregående over på fem år på BI). 

Skrevet

Hvis det virkelig er slik at han ikke fikser jobben, så må jo noe gjøres uansett. Hvis han er relativt fersk, går jeg utifra at dere går igjennom arbeidet hans i startfasen? 

Skrevet

Det burde ikke være noe problem å få innsyn i vitnemålet hos BI dersom vitnemålet hans faktisk er ekte. Hvis han har problemer med det er det jo åpenbart at han har noe å skjule.

Skrevet
1 minutt siden, Lillemor_johansen skrev:

Jeg er enig med deg, synes bare det er dårlig etikk av meg å sjekke det opp dersom han har rent mel i posen. Jeg har satt ham til annet forefallende arbeid frem til jeg finner ut av dette :vetikke:

Han sier han tok jobben på skolen fordi han var "mettet av finansverden for en stund", og ville ha andre impulser mens han fremdeles var ung (han gikk rett fra videregående over på fem år på BI). 

Det er ikke dårlig etikk av deg å sjekke at vitnemålet stemmer. Det er dårlig etikk å la være.

Poteniselt kan dette virkelig skade kundene dine og selskapet ditt mye mer enn det eventuelt skader arbeidsforholdet å sjekke.

Sjekk.

Skrevet (endret)

Neida, for all del, han har jobbet sammen med oss siden han startet. Siden han ikke har relevant arbeid i mellomtiden, behandler vi ham som en nyutdannet. Og det er heller ikke slik at han ikke har filla peiling.

Poenget er bare det at jeg liker ham som person, og jeg tror han kan BLI en god ansatt - men jeg tør ikke ta sjansen om det er noe snusk og fanteri bak det. Jeg tenkte derfor å sammenlikne vitnemålet hans, heller enn å blande inn BI  og også han selv. Som nevnt over her gir ikke BI ut hverken bekreftelser eller avkreftelser med mindre personen det gjelder samtykker på grunn av taushetsplikt.

Endret av Lillemor_johansen
Skrevet

Kan du ikke spørre BI om du kan få se en mal av hvordan vitnemålet deres ser ut?

Mest sannsylig, HVIS han har forfalsket det, så har han nok fått sett det fra en av sine tidligere studiekamerater og fått laget en kopi. Men det er spekulering fra min side.

Sjekk. Sjekk. Sjekk.

Skrevet

Ja, du sier noe der :( Uff, jeg er så rådvill nå. Føles som jeg gjør noen noe galt uansett hva jeg gjør :tristbla:

Skrevet
Akkurat nå, Lillemor_johansen skrev:

Ja, du sier noe der :( Uff, jeg er så rådvill nå. Føles som jeg gjør noen noe galt uansett hva jeg gjør :tristbla:

Okei, forestill deg om tredve år, når dette er en sak du kan tenke tilbake på.

Alternativene dine:

1. Du sjekker vitnemålet i dag. Enten finner du ut at alt er bra (forhåpentligvis skjer jo dette!), og ingenting skjer. Eventuelt sjekker du og finner ut at han har forfalsket vitnemålet sitt. Da kan du forhindre at kunder og selskapet ditt blir lurt og svindlet, og du finner ut av sannheten.

2. Du sjekker ikke vitnemålet, og krysser fingrene for at alt er bra og at han kan bli en god ansatt. I beste fall er ikke vitnemålet forfalsket, og ingenting galt skjer, og arbeidsforholdet forblir bra. I verste fall lar du være å sjekke, og vitnemålet er forfalsket, og det i etterkant kan bli en stor sak av dette med både kunder og selskapet ditt kan tape masse. Du må kjenne på følelsen av at du var innpå tanken at dette var forfalsket, men lot være å gjøre noe med det, og må nå betale kostnaden for det.

Hva syns du frister mest? Hva er best for selskapet ditt, for kundene dine, og ikke minst for hans del? Hva er det riktige her å gjøre?

Sjekk.

Annonse
Skrevet

Dersom du er redd for hvordan det "tar seg ut", så kan du jo bare legge det frem som at det er noe dere alltid gjør.

Det finnes jo bedrifter som automatisk bakgrunnssjekker ansatte - noen offentlige bedrifter f.eks.

Du kan evt. sende ham en mail å si at "Forresten så foretar vi alltid en sjekk på vitnemål o.l. - jeg glemte dette da du første begynte. Kunne du gi meg fullmakt til å hente ut dette?"

• Liker 1
Skrevet

Update: Jeg har nå tatt en prat med ham, og det var helt i orden for ham at jeg sjekket med BI. Han skulle selv ta kontakt med de og gi fullmakt til å bekrefte for meg :nori:

Så heldigvis var det falsk alarm ser det ut som

Takk for gode råd, alle! :biggrin:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...