AnonymBruker Skrevet 22. november 2017 #1 Skrevet 22. november 2017 Hei Jeg har en ASK med forskjellige fond, alle er ikke valutasikret. Nå meldes det stadig at kronen svekker seg, og det betyr at andelene i utenlandske fond koster meg mer per krone ? Vil det da være lurere å øke opp i mitt norske fond, eventuelt valutasikre ? Jeg syns dette med valutasikring er veldig vanskelig å forstå. kan noen forklare meg dette med enkle norske ord ? Gi gjerne noen konkrete eksempler. Anonymkode: fad1c...65e
AnonymBruker Skrevet 22. november 2017 #2 Skrevet 22. november 2017 Jeg synes det er for spekulativt og dyrt å valutasikre, og over tid jevner det seg sannsynligvis ut. Hvis krona svekker seg enda mer så taper du både på at det koster å valutasikre og at fondet blir mindre verd i norske kroner enn det ellers ville vært. Valutasikring går ut på at du ikke tjener på at krona svekker seg eller taper på at den styrker seg. Anonymkode: 398a9...e2f
Gjest hva som helst Skrevet 22. november 2017 #3 Skrevet 22. november 2017 Dette er et vanskelig spørsmål. Når kronen svekker seg blir fondene du allerede eier i utenlandsk valuta verdt mer. Samtidig blir det dyrere å kjøpe utenlandske fond siden de selvfølgelig koster mer (i kroner). Når kronen svekker seg blir utenlandske fond verdt mindre, men de blir også "billigere" å kjøpe. Valutasikring går ut på at forvalteren i fondet bruker derivater som synker i verdi når kronen svekker seg (og altså motvirker verdistigningen når kronen svekker seg), og stiger i verdi når kronen styrker seg (motvirker verdifallet). En viktig vurdering når det gjelder valutasikring er hva du har tenkt å bruke pengene på. Dersom du sparer i fond til feriehus i Frankrike, er det nok hensiktsmessig å ikke valutasikre. Dersom du sparer til pensjon, vil det være hensiktsmessig å valutasikre en andel av pengene, men hvor mye er ikke så lett å si. Samtidig er det å ikke valutasikre en "forsikring" ved at dersom norsk økonomi går rett vest (som gjør at kronen som regel vil svekke seg) og du kanskje mister jobben, blir fondsandelene dine samtidig mer verdt. Jeg mener man ikke skal ta for gitt at verdiendringene i valutaen jevner seg ut over tid. Kanskje har man kjøpt mye fond i det som viste seg å være gullalderen til norsk økonomi, og kronen i ettertid svekker seg varig. Kanskje er det motsatt. Først og fremst må man tenke på det totale risikobildet, og som sagt hva pengene skal brukes til.
Tillion Skrevet 22. november 2017 #4 Skrevet 22. november 2017 Sett halvparten i ikke-valutasikret og andre halvparten i valutasikret og NOK. Kjøp månedlig og rebalanser med jevne mellomrom (eller så ofte du gidder), så sikrer du deg bedre ved at du kjøper mest av det som ER billigst istedet for det du tror skal bli dyrere basert på gudvethva. Jeg kjører ihvertfall 50/50 på valutasikring fordi det tar spekulering helt ut av bildet, å spekulere bare "litt" blir fort et sort hull av vel, spekulering... 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2017 #5 Skrevet 22. november 2017 Takk for svar. Jeg anser min ASK som en pensjonssparing uten den bindingen som IPS medfører. Velger derfor å følge rådet om delvis valutasikring. Særlig med tanke på at jeg er 47 år, og ikke har all verdens tid til utjevning. Anonymkode: fad1c...65e
AnonymBruker Skrevet 22. november 2017 #6 Skrevet 22. november 2017 3 timer siden, Tillion skrev: Sett halvparten i ikke-valutasikret og andre halvparten i valutasikret og NOK. Kjøp månedlig og rebalanser med jevne mellomrom (eller så ofte du gidder), så sikrer du deg bedre ved at du kjøper mest av det som ER billigst istedet for det du tror skal bli dyrere basert på gudvethva. Jeg kjører ihvertfall 50/50 på valutasikring fordi det tar spekulering helt ut av bildet, å spekulere bare "litt" blir fort et sort hull av vel, spekulering... Jeg støtter denne! Anonymkode: c879e...50e 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå