Gå til innhold

hvordan orker folk praksisplass via nav?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er en myte at alle østkantfolk er registrert hos NAV. Minst 50% gutta på østkanten er ikke registrert hos NAV. Jeg kjenner hele folka på østkanten.

Drittlei av å gå på jobbsøker kurs hele tiden og ikke få jobb i det hele tatt.

Anonymkode: 9160b...07b

Videoannonse
Annonse
Skrevet
På 22.11.2017 den 13.12, AnonymBruker skrev:

Dette burde jo rapporteres til NAV. NAV ønsker ikke å sende folk på praksisplass til arbeidsgivere som utnytter dem. Det er jo relativt åpenbart i dette tilfellet.

Anonymkode: ae674...c24

NAV vet om det og driter i det. 

Anonymkode: d17ec...1d5

• Liker 3
Skrevet

Har vært i flere tiltak. På den første plassen var jeg nesten 2 år. stortrivdes der og ønsket meg fast jobb der. Hovedgrunnen til at jeg trivdes var en av kollegaene som ga meg opplæring og oppgaver. alltid så mange gode smil og latter i løpet av arbeidsdagen. gleda meg til hver dag på jobb ( og d var pga han ) jeg fikk ingen fast jobb her, og denne ansatte flyttet. ei flott tid tok slutt.

fikk et jobbtilbud som ikke var gjennom nav, og de tilbydde hele 80 kr timen. Måtte takke nei da dette ble enda mindre enn aap stønaden. hvem betaler 80 kr timen liksom ??

Anonymkode: be747...754

• Liker 1
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Hvorfor bruke flere timer på hver eneste søknad? Har man skrevet en, vil vel alle dine relevante ting stå i den? Hvorfor skal søknad 2, 3 osv skille seg så vanvittig fra den første?

Anonymkode: 24907...7cb

Hvis du oppriktig lurer kan du jo bare google "hvordan skrive en god søknad", eller spørre Nav. At en jobbsøknad skal fintilpasses bedriften, jobben og stillingsutlysninga er så og si allmennkunnskap, til og med nav vet dette. ;)

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ok. Regjeringen har sikkert også lest dette, men er grunnleggende uenig med deg.

Igjen - dette er ikke min mening, men noe samfunnsforskere har kommet frem til. Hvis du eller regjeringen eller NAV ønsker å tro noe annet kan dere jo det, med det endrer ikke på fakta.

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er arbeidsledig, men er ikke registrert hos NAV. Det føles som å leve under diktatur når du er registrert hos NAV.

Jeg bor hjemme hos moren min nede i kjelleren fordi jeg boycotter NAV. Alle mine kamerater som er arbeidsledig har også boycottet NAV.

Anonymkode: 9160b...07b

Alle boycotter nav. Å hva lever dere av da?

Anonymkode: f72ff...e72

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Litt vel naivt å tro da. Selvfølgelig bryr ikke NAV seg om arbeidsgiver utnytter kandidater eller ikke. Det er klar over at det utnyttes. Saksbehandlerne i nav er kun ute etter å gjøre jobben sin, som er å få folk ut i praksis. Og om de utnyttes så er det kanskje like greit, for det kan bety at kandidatene bryter ved avtalene som gjør at NAV kan kutte stønadene deres, eller få de over på mindre lukrative stønader som sosial hjelp.  Og da snakker vi faktisk slaveri. De som er under praksisplass/aktivitetsplikt under sosialhjelp, de er rett og slett i faktisk slaveri. De får ikke lov til å eie nåla i veggen samtidig som de tvinges ut i ubetalt fulltidsarbeid og det er horribelt at vi har en sånn ordning i 2017. Praksisplass under aap/dagpenger kan til en viss grad forsvares, men praksisplass/aktivitetsplikt under sosialhjelp er rett og slett inhumant. Ikke bare det, det er brudd på menneskerettigheter, men det skjer like fult den dag i dag, og det blir bare mer og mer av det.

Anonymkode: 19afe...3ab

Det er helt meningsløst mye av det de setter folk til. 50 åringer som har blitt arbeidsledig etter 30 år i arbeide settes på kurs med 19 åringer som aldri har vært i jobb. Bla skal du lære å bruke mail. Nå har nav satt bort denne jobben til eksterne firmaer som tjener fett på dette. Og det fører ikke til noe.  Etterpå kan du få praksisplass i en bedrift. Da mener de at du har lettere for å få jobb. En 19 åring som aldri har jobbet og kun har kurs via nav, nei da vil de ikke ha de. En 50 åring ned 30 år i arbeide skal ha trening i resepsjon eller kontor/butikk. Selv om personen har jobbet meddelt i 30 år. Vel så tar personen 3 mnd trening....ingen jobb etterpå. Samme bedriften får nye folk via nav. 

Nå er det press på nav for å få folk ut. Så hører vi på tv at ledigheten går ned. De forteller ikke hvor mange som gikk ut av ledighetskøen og inn på tiltak. Sånn får de statistikken ned. Bare et spill hele greia.

• Liker 4
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Intensjonen med arbeidstrening ligger i ordet: Arbeidstrening. Det er et tiltak som er til for at ikke stønadsmottakeren skal passiviseres, som forskning viser at svært ofte er tilfellet. Dette gjelder også selvfølgelig ingeniører. Hvordan du kan påstå at det tar lengre tid for personen å komme ut i jobb igjen ved slike tiltak er for meg uforståelig, all den tid personen søker jobber som h*n skal gjøre i slik en situasjon? Det er din utdannelse og erfaring som får deg tilbake i jobb. Om ikke dette gjør det for deg kan arbeidstreningen og praksisplassen hjelpe til med å få jobb gjennom dette.

All jobberfaring på CV er bra. Da unngår man hull som arbeidsgivere ikke liker.

Hvorfor skal man ikke behandle jobbsøkere ulikt: Fordi at som arbeidsledig og på tiltak stiller alle likt. Det som gjør forskjellen på dem er nettopp utdannelsen og erfaringen de har fra før. Og det er nettopp denne erfaringen og utdannelsen som hjelper de UT av NAV igjen. Det er personens eget ansvar å komme seg i jobb igjen. Nav bare gir deg penger og holder de sysselsatt med noe i mellomtiden for å unngå passivisering. Dette er uansett hva du måtte mene, bra for alle.

Tror svært få arbeidssøkere passifiseres. De har hus og hjem. De bruker dagen til å lete etter arbeide. Når en hører på folk så høres det ut som de ligger til 12. Leser nyheter og drikker kaffe til Kl 3...og da er dagen gått. For de fleste er dagen et helvete. Det er vanlig å bruke denne forklaringen. Unnasluntrere og late. Passive mottakere. Det er ansvarsfulle folk som har jobbet mye. Som har ansvar for barn og hjem. Det er allment akseptert å ha denne holdningen. Selv fra politikere.

tror du virkelig de setter folk på tiltak for at de ikke skal passifiseres? Tror du det? Politikere er redd for høy andel ledige. Det reelle tallet er vel 7.5 prosent. Men det skjules ved å sette de på div tulltiltak.

Eks ungdommer så burde det vært kurs via arbeidsplass. Er det eks en som drømte om å bli kokk,men ramlet ut av VG. Sett han i en kjøkkenbedrift. La han lære fra grunnen. Er det noe han vil, så vil han gå videre

• Liker 3
Skrevet
På 22.11.2017 den 12.52, AnonymBruker skrev:

Jeg går på dagpenger, og nå krever NAV at jeg søker etter praksisplass, i tillegg til å søke etter vanlige jobber selvsagt. Jeg ønsker ikke praksisplass, fordi jeg ønsker ikke å bli utnyttet. Arbeidsgiver må jo ha noe nytte av dette, ellers gidder de jo ikke. Og grensen mellom nytte og utnytte er hårfin. Jeg er også svært skeptisk til hvor effektivt dette er for mine sjanser til å få jobb etterpå. Det er jo utallige historier om folk som kommer inn i en evig runddans av praksisplasser, og arbeidsgiver som aldri har hatt intensjon om å ansette. Og jeg er jaggu ikke sikker på at det er positivt å ha på CV-en.

Men siden NAV krever det, så må jeg. Ellers tar de dagpengene mine.

De kaller det arbeidstrening. Jeg trenger ikke arbeidstrening eller noen som helst slags avklaring, utprøving eller tilpassing. Jeg har mange år i arbeidslivet og vet godt hvordan det fungerer og hva jeg kan. Jeg er ikke syk, innvandrer, uutdannet eller redusert på noen måte. Jeg får bare ikke jobb igjen etter å ha blitt nedbemannet.

Hilsen 40-åring med bachelorgrad og 15 år i arbeidslivet.

Jeg var i noenlunde samme situasjon, bortsett fra at Nav ikke har.krevd praksisplass, jeg ønsket det selv. Ikke sitt å vent på at nav finner noe til deg. Jeg ringte bedrifter jeg ønsket å jobbe for (relevant for utdanning). Fikk napp etter en kort stund, og har nå vært i praksis i fem måneder. Jeg har.mottatt jobbtilbud fra bedriften og blir ansatt fra.1 jan.

Anonymkode: 5017e...24c

Skrevet
På 23.11.2017 den 9.49, Sisti skrev:

Dette er jeg uenig i. 

La oss si man er ingeniør, men har vært arbeidsledig i to år. Disse praksisplassene har INGENTING å tilføre av relevant eller nyttig erfaring for en frisk, men arbeidsledig ingeniør. Det er ganske lavterskel-jobber man får i praksis, det er ikke slik at oljeingeniøren kan få seg praksisplass som byggingeniør eller økonom akkurat. 

Arbeidstrening? I hva da? Hvorfor skal en frisk ingeniører for eksempel trenge arbeidstrening i å jobbe i butikk, eller som resepsjonist? Det han trenger, hvis han skal bytte til et slikt yrke som ikke krever utdanning, er noen uker opplæring! Det er ikke rocket science akkurat, som krever arbeidstrening. Men bedriftene elsker å utnytte dette, i stedetfor å bruke en uke på opplæring og ansette en ny får de inn en i praksis og later som om denne ingeniøren virkelig trenger arbeidstrening for å håndtere kassesystemet på Kiwi. 

Og jo, for mange kan det sies å være negativt å ha praksis. Hvis en ingeniør med 15 års erfaring plutselig har 6 mnd praksis på Fretex på cv-en er det rimelig å anta at det er noe som feiler denne personen (helsemessig) som vedkommende ikke vil innrømme, som gjør at vedkommende trenger arbeidstrening, siden normal opplæring tydeligvis ikke er godt nok. Det er et faresignal. 

Det er noe helt annen for folk som har helsemessige utfordringer som gjør at de har falt ut av arbeidslivet, og som trenger faktisk arbeidstrening for å finne ut hvor mye de greier å jobbe, og hva de har helse til å jobbe med. For dem har praksis reell verdi. Men for en som bare er nedbemannet er det noe tøv. La praksisplassene gå til de som faktisk trenger det. Den arbeidsledige ingeniøren får heller involvere seg i frivillig arbeid eller melde seg som vikar på Rema eller den lokale barneskolen hvis er viktig å ha noe å gjøre. 

Jeg er helt uenig med deg i at praksisplass ikke kan være nyttig i det tilfellet du skisserer. Som jeg nettopp skrev, har jeg fått jobb gjennom praksisplass, og jeg er ingeniøri oljebransjen, som da ble nebemannet under oljekrisen. Poenget er at man kam ikke sitte å vente på at NAV blir utålmodig og kommer dragende med de typer praksis du beskriver. Hvis man er litt på, oppsøker akktuelle bedrifter selv kan er sjansen stor for å få en fot innenfor. Men NAV klarer ikke skaffe slike praksisplasser, nettopp derfor må mam.ta den jobben selv.

Er forøvrig enig i det du skriver om at arbeidstrening er bortkastet på denne gruppen arbeidsledige. 

Skrevet
På 23.11.2017 den 15.31, AnonymBruker skrev:

Jobbsøkning er laaaangt i fra noen fulltidsjobb. Etter at du er ferdig med en god CV, tar det deg max en time pr dag for å scanne markedet etter jobb og sende søknad og CV til disse. 

På en time rekker du å sende søknad til minst 20 stillingsutlysere, så sant du da ikke skal håndskrive dem. Hvilket som i 2017 er helt unødvendig.

Du har ikke søkt mange jobber skjønner jeg. Ihvertfall ikke jobber som krever at man setter seg inn i bedriftens virke. Du har virkelig ikke peiling på hva du skriver om så jeg skjønner ikke engasjementet ditt.

En søknad skal gi bla arbeidsgiver en ide om hva du kan tilføre bedriften, hvordan du kan gjøre nytte av tidligere erfaring for å dekke deres behov. Det holder ikke å bytte ut navn på søknaden.

Forøvrig er jeg enig med at ingeniører kan ha nytte av praksisplass de også, men da må den være RELEVANT for dem. Det har ingen hensikt å tvinge folk ut i aktivitet de ikke ønsker.

Skrevet
På 23.11.2017 den 15.07, AnonymBruker skrev:

Jeg er enig med deg. Jeg mener at det heller burde hete "subsidiert prøvetid" som nevnt tidligere. Altså at personen blir ansatt, med 6 mnd prøvetid. Som kjent er jo en prøvetid beregnet nettopp på at arbeidsgiver og arbeidstaker skal få "teste" hverandre, og oppsigelsesvernet er også noe annerledes i denne perioden. Så kan NAV dekke lønn (altså det som i dag heter tiltakspenger) i denne perioden. Ved prøvetidens utløp, er arbeidstakeren dermed i ordinær jobb.

Dermed får arbeidsgiver 6 mnd gratis arbeidskraft, og arbeidssøker får jobb.

Hjelpes, arbeidsgivere hadde funnet ut av noe for å utnytte forslaget ditt for evig arbeidskraft også. 

Skrevet

Tiltak er dårlig nytt for arbeidsledige, men gode nyheter for tiltaksarrangør som får gratis arbeidskraft, og gode nyheter for nav kontoret som har får flere ressurser jo flere de sender i tiltak. Du blir brukt

"Når forskerne sammenlikner søkere som har vært ledige, med søkere som har deltatt på arbeidstrening, finner de at arbeidsgiverne vurderer deltagere på arbeidstrening som mindre attraktive kandidater for den utlyste stillingen enn søkere som bare har gått ledige i samme periode."

https://forskning.no/2017/07/nav-tiltak-gjor-det-vanskeligere-fa-jobb/produsert-og-finansiert-av/hogskolen-i-oslo-og-akershus

Anonymkode: d6a67...ab0

Skrevet

Det er kun tre goder med dette.

Den navansatte får fylt ut sitt skjema hva han/hun har klart. De har også press på seg.

Tiltaksarrangsjør. Mere penger inn. Arbplasser.

De som får folk i trening i div jobber. Gratis arbeidskraft.  De blir ikke ansatt, og i så svært få tilfeller.  Nye fra nav venter.

Politikere blir veldig fornøyd.  Folk går ut av ledighetsstatistikken, selv om de er like ledig. 

Nav har kommet helt feil ut. De bruker fortsatt samme ordning de brukte for 30 til 40 år siden.

Bare vent i januar øker ledigheten.  For årets budsjett på tiltak og kurs brukes opp før jul.

De som nekter å tro på dette er naive. Og tilhengere av dette, kan umulig ha prøvd mye fra nav. 

Eks sosialhjelpsmottajere skal jobbe for kr 300 dagen. Det er nedlatende for folk. Lite motiverende. 

Er vi tilbake i 18/19 00. Det var sånn de behandlet folk da også. Det var jo i beste mening, den gangen også .

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...