Gjest Anonymus Notarius Skrevet 23. november 2017 #81 Skrevet 23. november 2017 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg skjønner at du er uenig med regjeringen. Mtp alle de rådgiverne, økonomene, erfaringen de innehar, osv velger jeg å heller tro på dem enn deg:-) Anonymkode: 24907...7cb Det er ikke noe jeg tror eller finner på, men noe jeg har lest fra seriøse samfunnsforskere.
AnonymBruker Skrevet 23. november 2017 #82 Skrevet 23. november 2017 On 22.11.2017 at 1:12 PM, AnonymBruker said: Dette burde jo rapporteres til NAV. NAV ønsker ikke å sende folk på praksisplass til arbeidsgivere som utnytter dem. Det er jo relativt åpenbart i dette tilfellet. Anonymkode: ae674...c24 Litt vel naivt å tro da. Selvfølgelig bryr ikke NAV seg om arbeidsgiver utnytter kandidater eller ikke. Det er klar over at det utnyttes. Saksbehandlerne i nav er kun ute etter å gjøre jobben sin, som er å få folk ut i praksis. Og om de utnyttes så er det kanskje like greit, for det kan bety at kandidatene bryter ved avtalene som gjør at NAV kan kutte stønadene deres, eller få de over på mindre lukrative stønader som sosial hjelp. Og da snakker vi faktisk slaveri. De som er under praksisplass/aktivitetsplikt under sosialhjelp, de er rett og slett i faktisk slaveri. De får ikke lov til å eie nåla i veggen samtidig som de tvinges ut i ubetalt fulltidsarbeid og det er horribelt at vi har en sånn ordning i 2017. Praksisplass under aap/dagpenger kan til en viss grad forsvares, men praksisplass/aktivitetsplikt under sosialhjelp er rett og slett inhumant. Ikke bare det, det er brudd på menneskerettigheter, men det skjer like fult den dag i dag, og det blir bare mer og mer av det. Anonymkode: 19afe...3ab 2
AnonymBruker Skrevet 23. november 2017 #83 Skrevet 23. november 2017 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: En ingeniør som søker jobb, ER beskjeftiget med noe å gjøre. Jobbsøking er en fulltidsjobb. En jobbsøkende ingeniør VENTER ikke på ny jobb, og går IKKE hjemme og dasser. Ingeniøren trenger tiden sin til å drive jobbsøking. Dersom han havner i arbeidstrening, blir han dobbeltarbeidende. Først på Narvesen på dagtid, og så jobbsøking utover kvelden og natta. Anonymkode: ae674...c24 Jobbsøkning er laaaangt i fra noen fulltidsjobb. Etter at du er ferdig med en god CV, tar det deg max en time pr dag for å scanne markedet etter jobb og sende søknad og CV til disse. På en time rekker du å sende søknad til minst 20 stillingsutlysere, så sant du da ikke skal håndskrive dem. Hvilket som i 2017 er helt unødvendig. Anonymkode: 24907...7cb
AnonymBruker Skrevet 23. november 2017 #84 Skrevet 23. november 2017 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Litt vel naivt å tro da. Selvfølgelig bryr ikke NAV seg om arbeidsgiver utnytter kandidater eller ikke. Det er klar over at det utnyttes. Saksbehandlerne i nav er kun ute etter å gjøre jobben sin, som er å få folk ut i praksis. Og om de utnyttes så er det kanskje like greit, for det kan bety at kandidatene bryter ved avtalene som gjør at NAV kan kutte stønadene deres, eller få de over på mindre lukrative stønader som sosial hjelp. Og da snakker vi faktisk slaveri. De som er under praksisplass/aktivitetsplikt under sosialhjelp, de er rett og slett i faktisk slaveri. De får ikke lov til å eie nåla i veggen samtidig som de tvinges ut i ubetalt fulltidsarbeid og det er horribelt at vi har en sånn ordning i 2017. Praksisplass under aap/dagpenger kan til en viss grad forsvares, men praksisplass/aktivitetsplikt under sosialhjelp er rett og slett inhumant. Ikke bare det, det er brudd på menneskerettigheter, men det skjer like fult den dag i dag, og det blir bare mer og mer av det. Anonymkode: 19afe...3ab Bare at du kan si at å sette folk som ikke gjør noe i hverdagen i aktivitet er slaveri, er ufattelig historieløst. Anonymkode: 24907...7cb
AnonymBruker Skrevet 23. november 2017 #85 Skrevet 23. november 2017 17 minutter siden, Anonymus Notarius skrev: Det er ikke noe jeg tror eller finner på, men noe jeg har lest fra seriøse samfunnsforskere. Ok. Regjeringen har sikkert også lest dette, men er grunnleggende uenig med deg. Anonymkode: 24907...7cb
Gjest Sisti Skrevet 23. november 2017 #86 Skrevet 23. november 2017 19 minutter siden, AnonymBruker said: Jobbsøkning er laaaangt i fra noen fulltidsjobb. Etter at du er ferdig med en god CV, tar det deg max en time pr dag for å scanne markedet etter jobb og sende søknad og CV til disse. På en time rekker du å sende søknad til minst 20 stillingsutlysere, så sant du da ikke skal håndskrive dem. Hvilket som i 2017 er helt unødvendig. Anonymkode: 24907...7cb Hvis du skriver 20 søknader på en time kan du like gjerne la være å søke. En god søknad tar flere timer. Dette er jo grunnleggende kunnskap. Åpenbart at du ikke aner hva du snakker om, eller hvordan gjøre seg attraktiv for arbeidsgivere.
AnonymBruker Skrevet 23. november 2017 #87 Skrevet 23. november 2017 19 minutter siden, AnonymBruker said: Jobbsøkning er laaaangt i fra noen fulltidsjobb. Etter at du er ferdig med en god CV, tar det deg max en time pr dag for å scanne markedet etter jobb og sende søknad og CV til disse. På en time rekker du å sende søknad til minst 20 stillingsutlysere, så sant du da ikke skal håndskrive dem. Hvilket som i 2017 er helt unødvendig. Anonymkode: 24907...7cb DU skrev du er 100 prosent uføretrygdet, og du snakker tydeligvis om lavkompetansejobber og skriver som om du har null livs - og arbeidserfaring utover ferievikariatet i glansdagene som skolepliktig. Hvis du tror det å være arbeidsledig er det samme som å dasse rundt hjemme, så sier det alt om deg. Mange som søker stillinger litt over det de kan få som ufaglært/praktikant vil vel anse det å måtte stå i disse jobbene som å dasse rundt å sløve vekk hjernecellene. Jeg vet ikke om du troller eller bare er enkel, men ta deg en pause å se på det du skriver. Det blir litt som en barnehageunge som prøver å sidestille dagene i sandkassa med det å forberede seg til eksamen. Anonymkode: 19afe...3ab 4
AnonymBruker Skrevet 23. november 2017 #88 Skrevet 23. november 2017 26 minutter siden, AnonymBruker said: Bare at du kan si at å sette folk som ikke gjør noe i hverdagen i aktivitet er slaveri, er ufattelig historieløst. Anonymkode: 24907...7cb Unnskyld meg, men hva slags aktivitet er det å stå 8 timer på et samlebånd? Hvis du virkelig trenger dette for å ikke være inaktiv, så burde du hvertfall se an om du ikke kvalifiserer for stønader folk med redusert mental utvikling får. Anonymkode: 19afe...3ab
AnonymBruker Skrevet 23. november 2017 #89 Skrevet 23. november 2017 44 minutter siden, Sisti skrev: Hvis du skriver 20 søknader på en time kan du like gjerne la være å søke. En god søknad tar flere timer. Dette er jo grunnleggende kunnskap. Åpenbart at du ikke aner hva du snakker om, eller hvordan gjøre seg attraktiv for arbeidsgivere. Hvorfor bruke flere timer på hver eneste søknad? Har man skrevet en, vil vel alle dine relevante ting stå i den? Hvorfor skal søknad 2, 3 osv skille seg så vanvittig fra den første? Anonymkode: 24907...7cb
AnonymBruker Skrevet 23. november 2017 #90 Skrevet 23. november 2017 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: DU skrev du er 100 prosent uføretrygdet, og du snakker tydeligvis om lavkompetansejobber og skriver som om du har null livs - og arbeidserfaring utover ferievikariatet i glansdagene som skolepliktig. Hvis du tror det å være arbeidsledig er det samme som å dasse rundt hjemme, så sier det alt om deg. Mange som søker stillinger litt over det de kan få som ufaglært/praktikant vil vel anse det å måtte stå i disse jobbene som å dasse rundt å sløve vekk hjernecellene. Jeg vet ikke om du troller eller bare er enkel, men ta deg en pause å se på det du skriver. Det blir litt som en barnehageunge som prøver å sidestille dagene i sandkassa med det å forberede seg til eksamen. Anonymkode: 19afe...3ab Japp, med en gang jeg slipper bomben om at jeg er uføretrygdet, kommer fordømmelsen og stigmaet frem. Da er jeg sammenlignet med en barnehageunge. Som vanlig i slike tråder. Jeg gjentar at jeg er helt på linje med det regjeringen har som linje og er enig i innstrammingene som nå kommer. Takk for meg, den uføretrygdede barnehageungen som er helt enig med regjeringen. Som da sannsynligvis er barnehagen her Anonymkode: 24907...7cb
AnonymBruker Skrevet 23. november 2017 #91 Skrevet 23. november 2017 2 minutter siden, AnonymBruker said: Hvorfor bruke flere timer på hver eneste søknad? Har man skrevet en, vil vel alle dine relevante ting stå i den? Hvorfor skal søknad 2, 3 osv skille seg så vanvittig fra den første? Anonymkode: 24907...7cb Det handler om å vite hvilke egenskaper man kan trekke frem med seg selv i forhold til den stillingen man søker, og hva som ikke hører hjemme på den aktuelle stillingen. Ikke minst det å kunne vise at man ikke masseproduserer søknader og skriver på et for generelt grunnlag. Men først og fremst så bruker du tid på den for å prøve å gi deg best sjanser til å vekke interesse hos arbeidgiver, fordi de fleste søknader uansett går rett i dunken. Hvertfall hvis du ikke engang gidder å prøve å gjøre den bra. Anonymkode: 19afe...3ab 3
AnonymBruker Skrevet 23. november 2017 #92 Skrevet 23. november 2017 On 11/22/2017 at 3:26 AM, AnonymBruker said: Med en dagsats på 365 kroner for 7,5 timers arbeid, mange ganger gjør de arbeid som er identisk med vanlige ansattes arbeid, og får kun 48 kroner i timen av det, de tjener jo mer de som sitter i fengsel og spikrer paller! Hvordan skal man overleve på det? er ikke dette slaveri?? Jeg snakker forresten om de som har tiltakspenger Anonymkode: 01f8d...b98 For mange er det ikke så mange andre alternativer en praksisplass via NAV hvis man har tenkt seg ut av NAV-fella. Det er ikke snakk om å orke, men at det er et nødvendig steg på veien. Det er et urettferdig slaveri å jobbe 7-8 timer 5 dager i uken og sitte igjen med at det såvidt går rundt. Dette er den blåblå-regjerningens beste (eller verste om man ser det slik) eksempel og forsøk på å øke og sementere klasseforskjeller. Ikke nok med det så vil de redusere satsene ytterligere for at døgeniktene og latsabbene skal lære noe om moral og arbeidsinnsats hvis de får enda mindre for fulltidsjobben de gjør rundt om i ulike bedrifter, men skulle de ikke lære noe om arbeidsmoral vil kuttene ihvertfall redde velferdsstaten eller var det bonusene til ansatte i staten og stortingspolitikere de egentlig mente tro? Anonymkode: 412ad...c98 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2017 #93 Skrevet 23. november 2017 jeg fikk fast jobb via arbeidspraksis via nav. nå har jeg 2 lederverv i tillegg. Anonymkode: a8b18...348
galaxy Skrevet 23. november 2017 #94 Skrevet 23. november 2017 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor bruke flere timer på hver eneste søknad? Har man skrevet en, vil vel alle dine relevante ting stå i den? Hvorfor skal søknad 2, 3 osv skille seg så vanvittig fra den første? Anonymkode: 24907...7cb hjelpes 2
AnonymBruker Skrevet 23. november 2017 #95 Skrevet 23. november 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jobbsøkning er laaaangt i fra noen fulltidsjobb. Etter at du er ferdig med en god CV, tar det deg max en time pr dag for å scanne markedet etter jobb og sende søknad og CV til disse. På en time rekker du å sende søknad til minst 20 stillingsutlysere, så sant du da ikke skal håndskrive dem. Hvilket som i 2017 er helt unødvendig. Anonymkode: 24907...7cb du skal skreddersy søknader for hver enkelt stilling. en cv og en søknad er forøvrig to forskjellige deler Anonymkode: a8b18...348 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2017 #96 Skrevet 23. november 2017 Praksis via nav har jeg ikke ville vist noen arbeidsgivere. De fleste som er ledig og har dagpenger er desperate etter lønning som er bedre enn dagpenger. De trenger penger. De blir satt til arbeide hos firma som ikke har noen intensjon om å ansette de. De får nye . Bor i oljefylket. En ingeniør som ble ledig søkte på alt som var. Søkte på kiwi også. Overkvalifisert. Eller de viste han ville forsvinne når han fikk noe annet. De "ansatte " en på 18 uten yrkeserfarng. Ingeniøren gikk så lenge ledig at han snart mistet dagpenger. Da fikk han jobbkurs hos nav. Der satt han med folk som aldri har vært i jobb, div sosiale problemer . Der lærte han å bruke mail. Dataopplæring. Eks å bruke nav sine sider. Noe han hadde brukt i to år. Data har vært verktøyet hans i alle år på jobb . Det er så på trynet hva nav gjør med folk. Han tok opp på møtet, at dette er bortkastet tid. Fikk beskjed om han ikke møtte opp, så mistet han dagpenger. Anonymkode: f72ff...e72 2
AnonymBruker Skrevet 23. november 2017 #97 Skrevet 23. november 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det får arbeidsgiverne stå for selv, da dette er uforståelig. Uansett mener jeg og regjering at dette er det beste for folket:-) Anonymkode: 24907...7cb Arbeidspraksis gjennom Nav skader sjansene på arbeidsmarkedet for unge som har droppet ut av videregående. - https://forskning.no/barn-og-ungdom-pedagogiske-fag-skole-og-utdanning/2014/05/arbeidspraksis-virker-mot-sin-hensikt Men det er pga. innelåsningseffekten. Og så er det en del passive typer i denne gruppen, som i tillegg skriver "NAVpraksis" på CV, noe som peker ut manglende attraktivitet på arbeidsmarkedet, når de isteden kunne skrevet opp arbeidsgiver. Anonymkode: a58af...342
AnonymBruker Skrevet 23. november 2017 #98 Skrevet 23. november 2017 42 minutter siden, AnonymBruker said: Hvorfor bruke flere timer på hver eneste søknad? Har man skrevet en, vil vel alle dine relevante ting stå i den? Hvorfor skal søknad 2, 3 osv skille seg så vanvittig fra den første? Anonymkode: 24907...7cb De som ansetter i sin bedrift er ikke så opptatt av alle andre bedrifter som trenger nye ansatte. De vil ha en motivert ansatt og motivasjonen for å jobbe i akkurat den ene bedriften er ikke så lett å skimte i en masseprodusert søknad. Litt som at det er vanskelig å tro på oppriktigheten hos mennesker som sender ut spam-mail og gratulerer deg med milliongevinsten. Anonymkode: 412ad...c98 3
AnonymBruker Skrevet 23. november 2017 #99 Skrevet 23. november 2017 Jeg har hatt arbeidspraksis gjennom nav. Må legge til at jeg gikk på aap. Fikk praksis innen det jeg er utdannet til, men i en spesiell bransje som krever spesialkompetanse som jeg ikke hadde. Aldri tenkte jeg at jeg jobbet for slikk og ingenting og ble utnyttet. Tenkte heller at her fikk jeg en unik mulighet for å lære. Etter 13 mnd praksis fikk jeg jobb på samme sted. Jeg fikk muligheten kun fordi jeg var gratis arbeidskraft. Vet om en ung mann i starten av 20-årene. Ikke fullført videregående og hadde aldri jobbet. Han fikk arbeidspraksis innenfor sitt fagområde hvor all kompetanse var selvlært. Bedriften valgte å ansette ham selv om de egentlig ikke hadde økonomi til det. Kjenner en på 60 år som er arbeidsledig på andre året. Han er høyt utdannet. Nav sier rett ut at det har ingen hensikt med praksisplass eller jobbsøkerkurs. På grunn av utdannelse og erfaring då fikk han beskjed om at nav ikke hadde noe å bidra mef. Anonymkode: 0141c...ed5
AnonymBruker Skrevet 23. november 2017 #100 Skrevet 23. november 2017 Jeg er arbeidsledig, men er ikke registrert hos NAV. Det føles som å leve under diktatur når du er registrert hos NAV. Jeg bor hjemme hos moren min nede i kjelleren fordi jeg boycotter NAV. Alle mine kamerater som er arbeidsledig har også boycottet NAV. Anonymkode: 9160b...07b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå