AnonymBruker Skrevet 22. november 2017 #21 Skrevet 22. november 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: kanskje ikke, men det er mye bedre enn å ha et passivt hull i CV'en. Anonymkode: 173f3...550 Nei, faktisk ikke. Anonymkode: 6c8ae...b83 9
Elaine Marley Skrevet 22. november 2017 #22 Skrevet 22. november 2017 For meg var det å ha praksisplass positivt. Poenget med det var utprøving rett og slett Jeg var kortere perioder på flere arbeidsplasser for å prøve og se hva som fungerte og ikke. Synes det var veldig positivt. Nå tar jeg utdanning innen en av de tingene jeg prøvde meg ut som, og jeg er veldig fornøyd med tiltaket jeg var i. Arbeidsoppgavene var ikke de mest spennende siden jeg ikke hadde utdanning, men jeg fikk gode tilbakemeldinger på at jeg gjorde en god jobb. For meg er det viktig, for jeg tenkte på at i fremtiden så kan det være en plass jeg muligens kommer til å søke jobb. Opplevde at jeg ble tatt seriøst og at mine ønsker var viktige, men det varierer kanskje fra sted til sted. Jeg synes ikke at lønn skal være det viktige i en slik prosess. 2
Elaine Marley Skrevet 22. november 2017 #23 Skrevet 22. november 2017 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er nesten slaveri. Ikke er det noen fordel å ha det på CVen heller, tvert imot. Anonymkode: 6c8ae...b83 Det kommer jo helt an på. For meg er for eksempel praksisen jeg hadde relevant for senere jobb. 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2017 #24 Skrevet 22. november 2017 2 hours ago, AnonymBruker said: Hva skjer med holdningene? Man har praksisplass av ulike grunner, og de fleste sliter med sykdom. Dersom dette er holdningene man møter når man forsøker å komme seg inn på arbeidsmarkedet, forstår jeg godt at mange ikke klarer det. Hvilken oppdragelse har dere som innehar dette menneskesynet fått, egentlig? Anonymkode: 9d96f...671 Oppdragelse? Det var navsystemet/ aap som fikk frem denne siden ved meg. Tro meg når jeg sier vi har et samfunn som skaper mye kynisme og selvsentrerthet hos de som ikke kan leve normale liv. Når man blir behandlet dårlig av system og mennesker, så kommer de verste sidene frem. Og i Norge har vi skapt veldig effektive systemer og holdninger for å dyrke frem det verste i folk på den mest effektive måten Anonymkode: f8f42...504 6
AnonymBruker Skrevet 22. november 2017 #25 Skrevet 22. november 2017 50 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, faktisk ikke. Anonymkode: 6c8ae...b83 neivel, nei. Hva bygger du det på? Kommer du til meg med et hull i CV'en fordi du ikke ville ha praksisplass, vil jeg alltid foretrekke en kandidat som valgte å brukte tiden sin til å være aktiv på en jobbrettet måte, for eksempel gjennom praksisplass eller for den saks skyld gratisarbeid. Gjør du ingenting, fordi det er dårlig betalt, vil det bli negativt bedømt av de aller fleste som ansetter. Anonymkode: 173f3...550 6
AnonymBruker Skrevet 22. november 2017 #26 Skrevet 22. november 2017 Når jeg hadde det, så forsto jeg ikke hvorfor jeg aldri fikk tilbud om jobb. Så viste det seg at "arbeidsgiver" og Nav avtalte seg imellom (uten å spørre meg) at kontrakten min stadig skulle forlenges. Da jeg oppdaget det, så dro jeg umiddelbart ned på Nav og fortalte de hvor skapet skal stå, sa til "arbeidsgiver" at i løpet av et par dager var kontrakten over. Først da kom det et jobbtilbud... Anonymkode: 49168...38f 8
AnonymBruker Skrevet 22. november 2017 #27 Skrevet 22. november 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: neivel, nei. Hva bygger du det på? Kommer du til meg med et hull i CV'en fordi du ikke ville ha praksisplass, vil jeg alltid foretrekke en kandidat som valgte å brukte tiden sin til å være aktiv på en jobbrettet måte, for eksempel gjennom praksisplass eller for den saks skyld gratisarbeid. Gjør du ingenting, fordi det er dårlig betalt, vil det bli negativt bedømt av de aller fleste som ansetter. Anonymkode: 173f3...550 Du, det var en undersøkelse jeg leste. Men det er jo fint om du ikke er en av dem da. Anonymkode: 6c8ae...b83 2
QueenOfTheSidewalk Skrevet 22. november 2017 #28 Skrevet 22. november 2017 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: Oppdragelse? Det var navsystemet/ aap som fikk frem denne siden ved meg. Tro meg når jeg sier vi har et samfunn som skaper mye kynisme og selvsentrerthet hos de som ikke kan leve normale liv. Når man blir behandlet dårlig av system og mennesker, så kommer de verste sidene frem. Og i Norge har vi skapt veldig effektive systemer og holdninger for å dyrke frem det verste i folk på den mest effektive måten Anonymkode: f8f42...504 Hun mente sikkert: Hvordan det ble slik at du begynte å rakke ned på de svakeste? Sånne holdninger får man under dårlig oppdragelse. 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2017 #29 Skrevet 22. november 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: De har en praksisplass fordi arbeidsmarkedet ikke har ønsket å ansette dem så langt, fordi de ikke har erfaring, gode attester eller er attraktive for arbeidsgivere. Praksisplassen er ment å gi erfaring, en attest og en referanseperson, som kan føre til at de lettere kan få en jobb. Det som er viktig for disse er jo å komme seg videre og ut i arbeid, og ikke bli tatt av effekten der de blir innelåst, og ender opp i evig praksis. Hvordan overlever alle som mottar sosialstønad? Det er å leve på bunn, og det har lovgiver ment at er fruktbart for samfunnet. Anonymkode: a58af...342 Det er noe tull. Nav putter inn folk som også er voksen og lang fartstid i arbeidslivet. Og det er noe f tull at det et så svært med denne praksisen. Det er blitt en ren og skjær formidling av gratis arbeidskraft for enkelte butikker. De får nye folk hele tiden.slipper å ansette. De driver ren utnyttelse av folk og skattepengene. Hadde dere vist hvordan det er, så hadde dere blitt skremt. Det ville vært mange flere faste ansettelser . Særlig i butikker , om nav hadde endret praksisen. Anonymkode: f72ff...e72 8
Fashionistaen Skrevet 22. november 2017 #30 Skrevet 22. november 2017 (endret) . Endret 2. september 2023 av Fashionistaen 2
AnonymBruker Skrevet 22. november 2017 #31 Skrevet 22. november 2017 Jeg går på dagpenger, og nå krever NAV at jeg søker etter praksisplass, i tillegg til å søke etter vanlige jobber selvsagt. Jeg ønsker ikke praksisplass, fordi jeg ønsker ikke å bli utnyttet. Arbeidsgiver må jo ha noe nytte av dette, ellers gidder de jo ikke. Og grensen mellom nytte og utnytte er hårfin. Jeg er også svært skeptisk til hvor effektivt dette er for mine sjanser til å få jobb etterpå. Det er jo utallige historier om folk som kommer inn i en evig runddans av praksisplasser, og arbeidsgiver som aldri har hatt intensjon om å ansette. Og jeg er jaggu ikke sikker på at det er positivt å ha på CV-en. Men siden NAV krever det, så må jeg. Ellers tar de dagpengene mine. De kaller det arbeidstrening. Jeg trenger ikke arbeidstrening eller noen som helst slags avklaring, utprøving eller tilpassing. Jeg har mange år i arbeidslivet og vet godt hvordan det fungerer og hva jeg kan. Jeg er ikke syk, innvandrer, uutdannet eller redusert på noen måte. Jeg får bare ikke jobb igjen etter å ha blitt nedbemannet. Hilsen 40-åring med bachelorgrad og 15 år i arbeidslivet. Anonymkode: ae674...c24 5
AnonymBruker Skrevet 22. november 2017 #32 Skrevet 22. november 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg går på dagpenger, og nå krever NAV at jeg søker etter praksisplass, i tillegg til å søke etter vanlige jobber selvsagt. Jeg ønsker ikke praksisplass, fordi jeg ønsker ikke å bli utnyttet. Arbeidsgiver må jo ha noe nytte av dette, ellers gidder de jo ikke. Og grensen mellom nytte og utnytte er hårfin. Jeg er også svært skeptisk til hvor effektivt dette er for mine sjanser til å få jobb etterpå. Det er jo utallige historier om folk som kommer inn i en evig runddans av praksisplasser, og arbeidsgiver som aldri har hatt intensjon om å ansette. Og jeg er jaggu ikke sikker på at det er positivt å ha på CV-en. Men siden NAV krever det, så må jeg. Ellers tar de dagpengene mine. De kaller det arbeidstrening. Jeg trenger ikke arbeidstrening eller noen som helst slags avklaring, utprøving eller tilpassing. Jeg har mange år i arbeidslivet og vet godt hvordan det fungerer og hva jeg kan. Jeg er ikke syk, innvandrer, uutdannet eller redusert på noen måte. Jeg får bare ikke jobb igjen etter å ha blitt nedbemannet. Hilsen 40-åring med bachelorgrad og 15 år i arbeidslivet. Anonymkode: ae674...c24 Huff. Hvor lenge har du vært arbeidsledig? Anonymkode: 8372f...697
AnonymBruker Skrevet 22. november 2017 #33 Skrevet 22. november 2017 Vår arbeidsplass misbruker Nav sitt system. Vi er i en nedbemanningsprosess pga dårlig økonomi. Sjefen har nå fått inn fem stykker fra Nav. Nå skal han sparke fem av oss. De fra Nav kommer ikke til å få noen fast jobb heller. Anonymkode: ed16b...c53 2
AnonymBruker Skrevet 22. november 2017 #34 Skrevet 22. november 2017 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Huff. Hvor lenge har du vært arbeidsledig? Anonymkode: 8372f...697 Snart to år. Anonymkode: ae674...c24
AnonymBruker Skrevet 22. november 2017 #35 Skrevet 22. november 2017 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vår arbeidsplass misbruker Nav sitt system. Vi er i en nedbemanningsprosess pga dårlig økonomi. Sjefen har nå fått inn fem stykker fra Nav. Nå skal han sparke fem av oss. De fra Nav kommer ikke til å få noen fast jobb heller. Anonymkode: ed16b...c53 Dette burde jo rapporteres til NAV. NAV ønsker ikke å sende folk på praksisplass til arbeidsgivere som utnytter dem. Det er jo relativt åpenbart i dette tilfellet. Anonymkode: ae674...c24 4
AnonymBruker Skrevet 22. november 2017 #36 Skrevet 22. november 2017 Etter å ha mistet jobben pga. nedbemanning, og vanskeligheter for å få ny jobb pga. oljekrisen, tok jeg selv kontakt med NAV og forhørte om det var mulig å få meg en praksisplass. Dette fordi jeg heller vil ha erfaring enn å bare gå hjemme å slenge. Jeg har og flere års erfaring fra arbeidslivet, og trengte ikke noe tilpasning eller slikt. Jeg fikk jo erfaring som jeg kunne ta med meg videre sendere i arbeidslivet. Og det var heller ikke snakk om at NAV og arbeidsgiver samarbeidet om å gi meg forlengelse bak ryggen min. NAV sa klart i fra om at målet var at jeg skulle få fast ansettelse der, og at dersom ikke det var mulig, måtte jeg søke på andre jobber samtidig. Og jeg fikk meg en midlertidig jobb etter rundt 6 mnd. Så jeg ser på det som en god mulighet for de som er arbeidsledige. Men selvsagt er det nok de som utnytter systemet også. Anonymkode: 18058...c16 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2017 #37 Skrevet 22. november 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Dette burde jo rapporteres til NAV. NAV ønsker ikke å sende folk på praksisplass til arbeidsgivere som utnytter dem. Det er jo relativt åpenbart i dette tilfellet. Anonymkode: ae674...c24 Nav har fått beskjed. Sånn er arbeidslivet noen ganger var svaret. Anonymkode: ed16b...c53
AnonymBruker Skrevet 22. november 2017 #38 Skrevet 22. november 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nav har fått beskjed. Sånn er arbeidslivet noen ganger var svaret. Anonymkode: ed16b...c53 Var det svaret fra ditt lokale NAV-kontor? Da må det høyere opp i systemet Anonymkode: 8372f...697 1
Elaine Marley Skrevet 22. november 2017 #39 Skrevet 22. november 2017 Så synd at det skal være så ulik praksis rundt dette. Det burde jo være en gyllen mulighet for å få folk tilbake igjen eller ut i arbeidslivet, men så blir det utnyttet på en sånn måte. Burde jo være mye bedre om folk fikk tilbud om fast jobb enn å fortsette og være i systemet. Virker som at det kommer veldig an på både saksbehandler og det lokale kontoret. Jeg burde vel være sjeleglad for at de saksbehandlerene jeg har vært borte i stort sett har ønsket å hjelpe meg og de har også hørt på meg.
AnonymBruker Skrevet 22. november 2017 #40 Skrevet 22. november 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er noe tull. Nav putter inn folk som også er voksen og lang fartstid i arbeidslivet. Og det er noe f tull at det et så svært med denne praksisen. Det er blitt en ren og skjær formidling av gratis arbeidskraft for enkelte butikker. De får nye folk hele tiden.slipper å ansette. De driver ren utnyttelse av folk og skattepengene. Hadde dere vist hvordan det er, så hadde dere blitt skremt. Det ville vært mange flere faste ansettelser . Særlig i butikker , om nav hadde endret praksisen. Anonymkode: f72ff...e72 Er veldig mange som misforstår NAV og praksisplasser. Mange tror at når en er arbeidsledig eller syk, så er det NAV sitt ansvar å skaffe individet jobb. Det er det slett ikke, det er individet selv som skal skaffe seg jobb. NAV er til for å gi individet forskjellige typer stønader i vente på at individet kommer seg i jobb igjen. For å aktivt forhindre at individet blir gående passivt på stønader, er det innført aktivitetsplikt på sosialstønad og det er praksisplasser på annen stønad. Dette er et meget godt tiltak for å hindre passivisering. Man hører og leser hele tiden: "NAV skjønner ikke" og "NAV er håpløse". Det er stikk motsatt. Det er individet som som regel er "håpløst" som ikke kommer seg i jobb. Misforstå meg rett her. Altfor mange tror at NAV er en jobbfabrikk som det er bare å overlate ansvaret til. Det er det altså ikke. Anonymkode: 24907...7cb 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå