AnonymBruker Skrevet 22. november 2017 #1 Skrevet 22. november 2017 Med en dagsats på 365 kroner for 7,5 timers arbeid, mange ganger gjør de arbeid som er identisk med vanlige ansattes arbeid, og får kun 48 kroner i timen av det, de tjener jo mer de som sitter i fengsel og spikrer paller! Hvordan skal man overleve på det? er ikke dette slaveri?? Jeg snakker forresten om de som har tiltakspenger Anonymkode: 01f8d...b98 11
AnonymBruker Skrevet 22. november 2017 #2 Skrevet 22. november 2017 Er vel en grunn for at man har praksisplass via nav også da? Anonymkode: 3ecb9...e7f 4
AnonymBruker Skrevet 22. november 2017 #3 Skrevet 22. november 2017 De har en praksisplass fordi arbeidsmarkedet ikke har ønsket å ansette dem så langt, fordi de ikke har erfaring, gode attester eller er attraktive for arbeidsgivere. Praksisplassen er ment å gi erfaring, en attest og en referanseperson, som kan føre til at de lettere kan få en jobb. Det som er viktig for disse er jo å komme seg videre og ut i arbeid, og ikke bli tatt av effekten der de blir innelåst, og ender opp i evig praksis. Hvordan overlever alle som mottar sosialstønad? Det er å leve på bunn, og det har lovgiver ment at er fruktbart for samfunnet. Anonymkode: a58af...342 16
AnonymBruker Skrevet 22. november 2017 #4 Skrevet 22. november 2017 På grunn av arbeidserfaring og fordi noen ikke har referanser slik at det i visse yrker blir vanskelig å få jobb. Anonymkode: e7f62...d9c 1
The Kitten Skrevet 22. november 2017 #5 Skrevet 22. november 2017 Noe av poenget er jo nettopp at de skal gjøre det samme vanlige ansatte. Hva annet tenkte du de skulle gjøre? 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2017 #6 Skrevet 22. november 2017 Det er noe herk ja men man har jo ikke noe valg når man ikke gidder å gjøre innsats for å få seg jobb på egenhånd Anonymkode: f9132...3c2 5
AnonymBruker Skrevet 22. november 2017 #7 Skrevet 22. november 2017 Hvis du er så enestående så klarer du vel å skaffe deg jobb på egen hånd. Kjenner for øvrig to som har fått fast jobb etter å ha vært i praksis og vist god arbeidsinnsats, presist oppmøte, vennlighet mot kolleger og pålitelighet i arbeidet. Anonymkode: 3264a...089 6
AnonymBruker Skrevet 22. november 2017 #8 Skrevet 22. november 2017 Dette lander gjør hva det kan for å skjule arbeidsledighet og nav-praksis med luselønn er en av tiltakene. Jeg har en godt utdannet, effektiv og kunnskapsrik venn som har gått på denne måten i 10 år uten å få fast jobbtilbud, 10 år! Nå har han omsider fått en 60% stilling fast ansettelse etter alle disse årene. Men det er fortsatt bare så han så vidt klarer seg. Samtidig har sønnen min ansatte i skolen som ikke snakker norsk, men fast jobb har de. Anonymkode: 642fb...278 7
Sheherasade Skrevet 22. november 2017 #9 Skrevet 22. november 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette lander gjør hva det kan for å skjule arbeidsledighet og nav-praksis med luselønn er en av tiltakene. Jeg har en godt utdannet, effektiv og kunnskapsrik venn som har gått på denne måten i 10 år uten å få fast jobbtilbud, 10 år! Nå har han omsider fått en 60% stilling fast ansettelse etter alle disse årene. Men det er fortsatt bare så han så vidt klarer seg. Samtidig har sønnen min ansatte i skolen som ikke snakker norsk, men fast jobb har de. Anonymkode: 642fb...278 Litt drøyt å koble vennen din sin situasjon til de som er ansatte på skolen. Da har de vel ulike typer kompetanse som er ulikt verdsatt, da. Please ikke koble inn "innvandrerne tar fra oss jobbene"-argumentet her. Er det noen som sliter med å komme seg i arbeidslivet er det dem. 12
AnonymBruker Skrevet 22. november 2017 #10 Skrevet 22. november 2017 Samfunnet vil ikke ha syke mennesker eller mennesker med nedsatt arbeidsevne, det kan man skjule med denne type tiltak. Du vet, "alle kan jobbe". De som er aller verst og som ingen vil ha i deltid en gang, de blir uføre. Anonymkode: f8f42...504 5
AnonymBruker Skrevet 22. november 2017 #11 Skrevet 22. november 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er noe herk ja men man har jo ikke noe valg når man ikke gidder å gjøre innsats for å få seg jobb på egenhånd Anonymkode: f9132...3c2 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Samfunnet vil ikke ha syke mennesker eller mennesker med nedsatt arbeidsevne, det kan man skjule med denne type tiltak. Du vet, "alle kan jobbe". De som er aller verst og som ingen vil ha i deltid en gang, de blir uføre. Anonymkode: f8f42...504 Hva skjer med holdningene? Man har praksisplass av ulike grunner, og de fleste sliter med sykdom. Dersom dette er holdningene man møter når man forsøker å komme seg inn på arbeidsmarkedet, forstår jeg godt at mange ikke klarer det. Hvilken oppdragelse har dere som innehar dette menneskesynet fått, egentlig? Anonymkode: 9d96f...671 8
AnonymBruker Skrevet 22. november 2017 #12 Skrevet 22. november 2017 Det er vel ingen som velger å ha praksisplass dersom de har et valg. Selvsagt er det bedre å ha en fast ansettelse - men de som går på tiltak har gjerne ikke så mange valg. Målet er jo at man etter en stund i arbeidspraksis skal bli mer attraktiv på arbeidsmarkedet. Klart det er surt å gjøre samme jobben uten å få skikkelig betalt for det, men alternativet er jo gjerne å være arbeidsledig. Praksis har hjulpet mange ut i arbeidslivet! Det er jo ment å være en midlertidig sak. Det er for øvrig ikke alltid praksiskandidaten gjør det samme som de andre. Vi hadde en på min arbeidsplass som hadde helt spesifikke arbeidsoppgaver, og fordi det var på siden av det daglige arbeidet kunne hun gå og komme når hun ville. Hun kunne tilpasse det helt etter helsa, og være så mye eller lite hun orket hver uke. Det var arbeid som absolutt har en verdi og trengte å bli gjort - men det spilte ikke noen stor rolle om det var ferdig det året eller det neste. Anonymkode: d846c...67c 7
AnonymBruker Skrevet 22. november 2017 #13 Skrevet 22. november 2017 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Samfunnet vil ikke ha syke mennesker eller mennesker med nedsatt arbeidsevne, det kan man skjule med denne type tiltak. Du vet, "alle kan jobbe". De som er aller verst og som ingen vil ha i deltid en gang, de blir uføre. Anonymkode: f8f42...504 Hadde det bare vært så vel. Du aner ikke hvor mange kompetente, friske, ressurssterke mennesker i sin beste alder som går i en uholdbar situasjon hos nav. Jeg hadde heller ingen aning om hvor ille situasjonen faktisk er hadde jeg ikke hatt folk på innsiden som lever i det. Det dreier seg over hodet ikke om syke, udugelige mennesker. Tvert imot er det haugevis med folk som til og med har bedre konkurranseforutsetninger enn meg selv som går i nav-praksis. Lotto. Men dette er noe det prioriteres å glatte over for å kunne vise frem finere statistikker! Anonymkode: 642fb...278 6
AnonymBruker Skrevet 22. november 2017 #14 Skrevet 22. november 2017 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hadde det bare vært så vel. Du aner ikke hvor mange kompetente, friske, ressurssterke mennesker i sin beste alder som går i en uholdbar situasjon hos nav. Jeg hadde heller ingen aning om hvor ille situasjonen faktisk er hadde jeg ikke hatt folk på innsiden som lever i det. Det dreier seg over hodet ikke om syke, udugelige mennesker. Tvert imot er det haugevis med folk som til og med har bedre konkurranseforutsetninger enn meg selv som går i nav-praksis. Lotto. Men dette er noe det prioriteres å glatte over for å kunne vise frem finere statistikker! Anonymkode: 642fb...278 helt enig. På min arbeidsplass har vi hatt inne høyt kompetente folk, som gikk arbeidsledige etter krisen i oljebransjen. Anonymkode: 173f3...550 6
Gjest GiftMann38 Skrevet 22. november 2017 #15 Skrevet 22. november 2017 Se på det som en lærlingplass.
AnonymBruker Skrevet 22. november 2017 #16 Skrevet 22. november 2017 Praksisplass kan fungere, i korte perioder. Selv ble jeg utnyttet, jobbet 1 1/2 år i praksis med penger fra NAV, gjorde helt vanlig jobb, med lovnader om at det kunne bli fast stilling. Så, når NAV ikke skulle betale "lønnen" lenger og det skulle gå over til et ordinært arbeidsforhold var det plutselig ikke noe stilling til meg, på grunn av "dårlige" tider. Arbeidspraksis via NAV er heller ikke verdsatt hos arbeidsgivere, og tar seg ikke bra ut på CV`en i min erfaring Anonymkode: 8372f...697 15
AnonymBruker Skrevet 22. november 2017 #17 Skrevet 22. november 2017 Det er jo i håp om å få fast jobb. Men ofte virker det ikke, og folk blir utnyttet. Har selv en venninne som drev en liten butikk, og hun hadde alltid unge jenter fra Nav jobbende der, det er jo 3 mnd først, hun fikk det alltid utvidet til 6 mnd. Så fant hun noe galt med den på tiltak, som grunn til hvorfor hun ikke kunne ansette henne. Så var det inn med ny jente, og samme om igjen. Hun får jo gratis arbeidskraft. Og dermed kan hun ta ut en grei lønn selv. Måtte hun ha ansatt noen, hadde hun tjent ganske lite selv. Men for noen så virker det, og de får jobb etterpå. Jeg var i tiltak i 3 mnd da jeg var 18 år, jobbet da i barnehage, men de hadde jo overhodet ingen intensjoner om å ansette meg. Men jeg fikk erfaring, og god referanse, og fikk jobb i annen barnehage. Anonymkode: 40a37...a16 5
AnonymBruker Skrevet 22. november 2017 #18 Skrevet 22. november 2017 Og for en CV sin skyld, så er det bedre å jobbe for luselønn, men ha jobb på CV. Istedenfor at du bare går hjemme. Anonymkode: 40a37...a16 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2017 #19 Skrevet 22. november 2017 Det er nesten slaveri. Ikke er det noen fordel å ha det på CVen heller, tvert imot. Anonymkode: 6c8ae...b83 4
AnonymBruker Skrevet 22. november 2017 #20 Skrevet 22. november 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er nesten slaveri. Ikke er det noen fordel å ha det på CVen heller, tvert imot. Anonymkode: 6c8ae...b83 kanskje ikke, men det er mye bedre enn å ha et passivt hull i CV'en. Anonymkode: 173f3...550
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå