Gjest gjest i dag Skrevet 28. januar 2005 #1 Skrevet 28. januar 2005 Begynte som dagmamma for søsken denne uka. Gutt på 5år og jente 3år. Har en gutt selv som er 2,5 år. I løpet av første dagen "ferska" jeg guttene på rommet der dagbarnet mitt hadde dratt ned buksene og min sønn studerte han, dette skjedde en gang til noe senere da så jeg ikke annet enn at han dro på seg buksene. Dagene etter satte de seg ned i stua og min sønn (som er kosete med oss og liker å ta/stryke/klore forsiktig på huden vår) koste med magen/navlen til dagbarnet mitt mens han pusta "rart"(det kan være han studerte magen på inn- og utpust). Søstera fikk ikke lov å kose med han det var bare min sønn og han var veldig opptatt av at de skulle få være alene. Jeg så på en liten stund for å se hvordan det utviklet seg med når dagbarnet legger seg ned og min sønn drar opp genseren hans og koser med brystvortene hans fikk jeg nok og avsporet dem med tegning. Hva er dette og hvordan skal jeg reagere? Lar dem ikke være alene et minutt nå. Hva hadde dere gjort??
Gjest skindeep Skrevet 28. januar 2005 #2 Skrevet 28. januar 2005 Las et stykke om noe ang. dette i "foreldre og barn". Skulle visst være helt normalt for barns utvikling, å utforske kroppen (sin egen og andres). vet ikke helt hva jeg skal svare deg, men les det stykket i "foreldre og barn".
Gjest Bhsiltsk Skrevet 28. januar 2005 #3 Skrevet 28. januar 2005 Dersom disse to får inntrykk av at de gjør noe galt, kan de få et unødvendig anstrengt forhold til kropp for resten av sine liv... Jeg tror de vi vokse det av seg, og at det de gjør er å utforske verden. Sønnen din vet hvordan det føles å ta på deres hud, og for hans nesten helt nye fingre, er det nok stooor forskjell på deres hud og huden til en femåring. Ville du reagert slik som dette dersom det var søsteren det gjaldt? Jeg ville ikke ha bekymret meg særlig over dette. La dem utforske. Det er ikke noe galt i det. De tenker ikke gutt og jente, de kjenner og erfarer og utforsker.
Gjest Gjesta Skrevet 30. januar 2005 #4 Skrevet 30. januar 2005 Vi ser dette ofte i barnehagen. Ta det med ro, men hold det under oppsyn. Lær barna til at å studere kropp er greit så lenge barnet som blir studert syns det er greit, men at det ikke er lov til å kle av seg. Lån Kroppenboka på biblioteket og gi dem litt "opplæring"
Gjest Anonymous Skrevet 30. januar 2005 #5 Skrevet 30. januar 2005 Vi ser dette ofte i barnehagen. Ta det med ro' date=' men hold det under oppsyn. Lær barna til at å studere kropp er greit så lenge barnet som blir studert syns det er greit, men at det ikke er lov til å kle av seg. Lån Kroppenboka på biblioteket og gi dem litt "opplæring" [/quote'] Du kan ikke gi barn du passer seksualopplæring! Det er foreldrenes oppgave. Jeg hadde blitt rasende dersom dagmamma tl mitt barn hadde drevet slik opplæring. I så fall får du ta det opp med foreldrene til barnet. Mia
Gjest Gjesta Skrevet 30. januar 2005 #6 Skrevet 30. januar 2005 Hvem sa noe om seksualopplæring??? Lån Kroppenboka på biblioteket og gi dem litt "opplæring" Hadde jeg ment seksualopplæring hadde jeg skrevet det. Jeg skrev Kroppenboka fordi jeg mente opplæring om kroppen. Og hermetegn brukte jeg fordi ordet opplæring er litt å overdrive når man snakker om tre-fire åringer. Slapp av litt, da.....
Tule Skrevet 31. januar 2005 #7 Skrevet 31. januar 2005 hei vordan kan du mene dette, vis det hadde vert i en banrehagehadde de lert banra sånt, jeg syns ikke det er foreldrenes oppgave banr bør lere om sånt og lere om kroppen sin, jegsyns ikke det er noe galt at en dagmamma gjrø det herregud ma jeg si og jeg ma si det litt av et syn og ha når man har banr hilsen
Gjest skindeep Skrevet 31. januar 2005 #8 Skrevet 31. januar 2005 Jeg hadde ikke villet at en dagmamma skulle lært barnet mitt om kropp og sånt. det er jo så mange forskjellige meninger og kulturer ute å går. Viss dagmamma`n sier en ting og jeg en annen og barnehagen en helt annen ting igjen.. hva skal da barnet tro til slutt? Men det er jo bare sånn jeg er da..
Gjest Anonymous Skrevet 31. januar 2005 #9 Skrevet 31. januar 2005 Jeg forbeholder meg retten til å vite HVA barnet mitt skal lære og NÅR! Jeg kjenner mitt barn best, det er helt klart min oppgave å opplyse om slike ting. Barnet er mitt, og ansvaret er mitt alene. En dagmamma her dessuten vanligvis ingen relevant utdanning, slik en lærer har mtp seksualundervisning i skolen. Dette er min oppriktige mening, og ingenting du sier kan få meg til å endre den. Mia (Beklkager at dette brøt inn i en annen diskusjon, men følte for å svare på forespørsel)
Gjest LoisLane Skrevet 31. januar 2005 #10 Skrevet 31. januar 2005 Barnet er mitt, og ansvaret er mitt alene. med en slik innstilling bør du kanskje passe barnet ditt selv.
Kristin S Skrevet 31. januar 2005 #11 Skrevet 31. januar 2005 Hva er da galt med å lære barna om kroppen? Skjønte ikke helt problemet jeg. Det er KROPPEN det er snakk om..Ikke noe seksuelt. Synes det var et godt forslag jeg. De er nysgjerrige på kroppen og hva er da bedre enn å prate med de om det? Skal jo ikke drive undervisning liksom.....
Gjest Anonymous Skrevet 31. januar 2005 #12 Skrevet 31. januar 2005 med en slik innstilling bør du kanskje passe barnet ditt selv. ANSVARET er mitt. At andre har påvirkning på barnet er en selvfølge og helt naturlig. Mener du virkelig at du ikke har ansvaret for barnet ditt selv? Du har selv ansvar for hvem du overlater barnet til og at det har det bra, for å følge opp skole, at det lærer det det skal og får det det trenger osv.. Klart ansvaret er foreldrenes. Og i mitt tilfelle mitt, fordi faren i dette tilfellet ikke er inne i bildet. Mia
silja Skrevet 31. januar 2005 #13 Skrevet 31. januar 2005 det er normalt at barn i 5-6 (mellom 4-6?) årsalderen utforsker kropnnes sin ja. freud har jo en teroi om dette, det "seksuelle stadiet" (blandt mange stadier)som er en naturlig del i barnets utvikling.
Gjest Turi Skrevet 31. januar 2005 #14 Skrevet 31. januar 2005 Å lære om kroppen på måten: vi har så mye hud, og den fungerer sånn. Navelen har vi fordi... to armer og to ben, håret vokser på hodet etc. kan jeg ikke se noen problemer med at barnepasserne lærer barna? Seksualitet er jo noe annet, og uansett ikke noe man trenger snakke med disse barna om enda. Dersom barnepasserne IKKE skal lære barna om slikt må foreldre være svært påpasselige og lære barna i tide, ellers kommer jo barnehage/dagmamma i en kjempeklemme. Nei - ære være barnehagen som bruker tid på dette.
Gjest Anonymous Skrevet 1. februar 2005 #15 Skrevet 1. februar 2005 Helt utrolig Her sitter dere å sier at dere er ansvarlig for å oppdra barna deres og at det er foreldrene som skal lære dem om f.eks dette med kropp og sex. Dere er jo ikke der når barnet gjør noe feil. Dersom jeg hadde passet et barn som jeg mente oppførte seg upassende så ville jeg snakket med barnet og forklart hvorfor osv. Dersom foreldrene skal gjøre dette når barnet kommet hjem så er det jo altfor seint. Du må jo gi beskjed når ting skjer og ikke flere timer etterpå. Da skjønner jo ikke ungen noen ting. Jeg leste det innlegget i foreldre og barn og det stod at du skulle forklare barnet at det er greit å ta på kroppen sin, men at det ikke var overalt det var greit å gjøre det. Du lar liksom ikke barnet ligge å ta på tissen sin i stua, når du har stua full av folk. Du kan godt henvise barnet til rommet sitt, slik at ungen kan gjøre dette uten at alle ser det. God kontakt mellom dagmamma og foreldre - JA Men, ikke nekt innblanding fra dagmamma - du har overlatt ansvaret til henne når ungen er der, og da må hun kunne få ansvar for å forklare barnet hva som er rett og galt.
Gjest meg som startet tråden Skrevet 1. februar 2005 #16 Skrevet 1. februar 2005 Mange synspunkter, men det jeg reagerte på var jo at dette var et helt nytt dagbarn og det første han gjør er dette. Passer flere barn og min sønn følger alltid godt med ved bleieskift, men etter denne hendelsen har han begynt å ta på rumpa til den som blir skiftet på, og da helst mellom beina. Når jeg da sier at vi ikke har lov å ta på andre sine rumper svarer han "bare XXXX sin". Har ikke tenkt å ha noe seksualundervisning med ungene men kommer til å følge med som en hauk og ikke la disse to gutta være alene.
*SOL* Skrevet 1. februar 2005 #18 Skrevet 1. februar 2005 Synes Tex hadde et bra svar jeg. Men vist du synes at dette virker rart , så ville jeg heller ha drøftet dette med fagpersonell. Helsesøster eller ppt tjenesten. La de høre hele historien og få vurdere den.
Gjest b37 Skrevet 2. februar 2005 #19 Skrevet 2. februar 2005 Når det er snakk om "Kroppenboka" regner jeg med at dere mener den av Trond Viggo Torgerset (?). Det er en kjempesøt bok om kroppen. Det står et par sider om hvordan mor og far blir foreldre, men det er skrevet på en veldig fin måte som ikke burde støte noen. Har lest den for mine barn mange ganger. De elsker spesielt den delen om fordøyelsessysteme - hvordan mat blir til bæsj og tiss :-). Forøvrig støtter jeg dere som mener at man bør ha et godt samarbeid mellom foreldre og dagmamma. Viktg å ta foreldrenes ønsker på alvor, men samtidig må jo foreldrene stole på dagmammaen, eller blir jo samarbeidet ikke akurat noe godt.
Tule Skrevet 3. februar 2005 #20 Skrevet 3. februar 2005 Jeg hadde ikke villet at en dagmamma skulle lært barnet mitt om kropp og sånt. det er jo så mange forskjellige meninger og kulturer ute å går. Viss dagmamma`n sier en ting og jeg en annen og barnehagen en helt annen ting igjen.. hva skal da barnet tro til slutt? Men det er jo bare sånn jeg er da.. hei her tror jeg man må vere samkjørte vis du sender banret dit i barnehagen så må du godta de nforklaringen de gir det er jo bare en fordel for banret og bli lert om kropp¨og slik, og suin egen seksualitet når visender bort banra vore så mye som vi gjrø i oppvbeksten må vi godta det og skolen vi må ha n regler i samfunnet om det tror jeg jeg mener det hilsen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå