Gå til innhold

Bygge hybel - hva tror dere prisen vil komme på?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg har ei kjellerstue som blir lite brukt. Har vært inne på tanken å bygge den om til en hybel som datteren min kan bo i under studietiden, men lurer på hva dere tror prisen vil komme på? Har lagt ved bilder av kjellerstua slik den ser ut idag, og en "plantegning".

Kjellerstua inneholder pr. dags dato en peis "under" trappa (se plantegning), et bad, en kjellerstue, og en liten bod innerst i kjellerstua adskilt med en vegg (markert B), og her er det også en ytterdør. 

Det jeg regner med må gjøres;

- Bygge en vegg (veggen jeg ser for meg er tegnet i blått på plantegningen. Den finnes ikke der idag! Denne veggen vil da sørge for at jeg beholder en liten del av kjellerstua som "min", mens hybelen adskilles fra mitt område. 

- Rive veggen markert B, da vil hybelen bli større.

- Bytte ut gulv (gjerne til en fin, men rimelig variant).

- Male veggene hvite

- Bygge en form for kjøkken der nede. Det jeg tenker er enten et lite hybelkjøkken, eller veldig lite kjøkken. Og dette regner jeg med blir den dyreste delen. For man må vel ha rør til vask, og noe ekstra utstyr for komfyr?

Hva tror dere prisen for dette vil bli? Skal nevnes at jeg har en svigersønn som er snekker, og muligens kan hjelpe til med bygging av vegg, maling og bytting av gulv. Som dere ser har kjellerstua stort potensiale - store vinduer langs den ene veggen. Dumt den sjeldent blir brukt. 2.thumb.jpg.80ae238c6de17900275985a536d3080d.jpg1.thumb.jpg.096f0f51b9b311afaf52a6cdb47f3c67.jpg

3.png

Anonymkode: 86299...632

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Be om anbud på finn eller noe.

Vi har planer om et lignende prosjekt, bygge om en garasje i sokkelen til en hybel. 

Med bad og kjøkken har vi fått anbud på drøyt 200 000,-.Dette er helt uten egen innsats Men jeg regner nok med det vil bli noe dyrere i realiteten.

Anbudene var med relativt simpel kvalitet på kjøkken og bad. Jeg tror nok det i det lange løp kan lønne seg å gå for kvalitet, lengre levetid og mindre vedlikehold. I tillegg ønsker jeg høyere standard på isolasjon enn i anbudene.

Du har jo alt et bad, så jeg antar du kan føre rør til kjøkkendelen derifra. Mulig du må gjøre noe elektrisk for i forhold til en komfyr. Skifte av gulv er jo relativt greit, men det er verd å sjekke ut alternativer for isolasjon. Hvis takhøyden ikke er kritisk trenger ikke isolasjon koste mye. Det blir så mye triveligere å bo om det ikke er gulvkaldt.

Lag en del ulike skisser og løsninger. Den beste løsningen er ofte ikke den mest åpenbare.

Lykke til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...