AnonymBruker Skrevet 21. november 2017 #1 Skrevet 21. november 2017 Jeg har hatt veldig varierende inntekt, samtidig som jeg har tatt opp boliglån og gjort endringer som gjør at skatteberegningen alltid har vært litt feil og jeg enten ender opp med å få en stor sum tilbake, eller må betale litt restskatt. Men nå skal ting ha stabilisert seg. Har hatt jevn økonomi. Hvert år har jeg spart 20000-25000kr på BSU, og får da fradrag på skatten. Men er forrige års sparing tatt med i beregningen for årets skattekort slik at regnestykket skal gå ut omtrent i null? Eller kan jeg alltid regne med å få tilbake (eventuelt betale i restskatt) det jeg vanligvis ville hatt uten BSU-sparingen, og at 5000kr kommer som en bonus på toppen? Hvis det var forståelig.. Anonymkode: 93097...86b
AnonymBruker Skrevet 21. november 2017 #2 Skrevet 21. november 2017 Forsto kanskje ikke helt spm, men ok; Sparte du 25.000,- i BSU i år, får du tilbake 5000,- på skatten i 2018. Hvis du, sett utenom BSU, blir beregnet til å betale restskatt på 450,- på din inntekt i år, vil du få tilbake 5000,- minus 450,- som er lik 4550,-. Hvis din restskatt blir beregnet til 5000,-, går regnestykket opp i 0. Anonymkode: 00b05...dcf
AnonymBruker Skrevet 21. november 2017 #3 Skrevet 21. november 2017 Hvis du ikke er fornøyd med skattekortet, endre opplysningene dine på skatteetaten.no og bestill et nytt. Anonymkode: 90234...3c6
AnonymBruker Skrevet 21. november 2017 #4 Skrevet 21. november 2017 Ja, dette ble litt vanskelig å forklare skriftlig. Jeg skjønner at jeg får et skattelette på 5000kr. Men det jeg egentlig lurer på er om trekkprosenten som er satt opp i år, også tar med BSU-sparing fra i fjor i beregningen, slik at jeg gjennom hele året nå f.eks. har betalt rundt 450kr/mnd mindre i skatt enn jeg vanligvis ville om jeg ikke hadde spart i BSU tidligere år. Altså at skattelettet er blitt fordelt på alle månedene i år på forhånd, istedenfor å samle seg opp til 5000kr som jeg kan forvente å få tilbake "på toppen" av oppgjøret. Jeg vet at oppgjøret totalt sett blir likt enten man trekkes for mye eller for lite gjennom året, og at differansen blir oppgjort ved skatteoppgjøret. Men er jo greit å vite om jeg kan regne med 5000kr ekstra i sommer eller ikke. Anonymkode: 93097...86b
AnonymBruker Skrevet 22. november 2017 #5 Skrevet 22. november 2017 Svarer er: nei du kan plotte det inn selv og få lavere skatt, men regner med at du ikke har gjort det siden du spør. Anonymkode: 1ca2d...5de
AnonymBruker Skrevet 22. november 2017 #6 Skrevet 22. november 2017 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, dette ble litt vanskelig å forklare skriftlig. Jeg skjønner at jeg får et skattelette på 5000kr. Men det jeg egentlig lurer på er om trekkprosenten som er satt opp i år, også tar med BSU-sparing fra i fjor i beregningen, slik at jeg gjennom hele året nå f.eks. har betalt rundt 450kr/mnd mindre i skatt enn jeg vanligvis ville om jeg ikke hadde spart i BSU tidligere år. Altså at skattelettet er blitt fordelt på alle månedene i år på forhånd, istedenfor å samle seg opp til 5000kr som jeg kan forvente å få tilbake "på toppen" av oppgjøret. Jeg vet at oppgjøret totalt sett blir likt enten man trekkes for mye eller for lite gjennom året, og at differansen blir oppgjort ved skatteoppgjøret. Men er jo greit å vite om jeg kan regne med 5000kr ekstra i sommer eller ikke. Anonymkode: 93097...86b Står det på skattekortet da? Anonymkode: f16e5...1b1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2017 #7 Skrevet 22. november 2017 14 minutter siden, AnonymBruker said: Står det på skattekortet da? Anonymkode: f16e5...1b1 Nei. TS kan logge seg inn på skatteetatens sider og plotte inn alle fradrag som gjelder for henne der. Anonymkode: d0829...e28
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå