Ms.Angel Skrevet 21. november 2017 #1 Skrevet 21. november 2017 Hei! Jeg står svært nær et som har blitt satt i beredskapshjem for 4-5 uker siden. Vi har ikke blodsbånd, men jeg har gjennom hele barnets liv vært en viktig voksenperson. Barnet har et sterkt, trygt og godt forhold til meg. Nå har den ene forelderen noen få timer i uken med samvær, og foreslo selv at jeg kunne være med under samværet. Samværet gjennomføres med tilsynsverge tilstede, og forelderen spurte derfor om det var greit. Etter at tilsynsvergen hadde snakket med barnevernet, ble det bestemt at dette ikke kunne skje, at det var for tidlig. Jeg har ikke sett barnet siden det ble flyttet, og jeg kan med ganske stor sikkerhet si at barnet hadde blitt veldig glad for å se meg også. Den eneste kontinuiteten i barnets liv nå er barnehage, og disse få timene samvær med forelder. Barnevernet har altså fokus på at barnet trenger stabilitet og trygghet, er det da negativt at vi i dette tilfelle hadde vært to som ga barnet denne tryggheten under samværet? Eller er det bare trygghet og stabilitet i forbindelse med forelder og fostermor som er viktig? Barnet er vandt til å treffe meg titt og ofte, så det hadde ikke vært noe nytt for barnet dersom jeg hadde vært tilstede. Jeg trenger noen andres syn på denne situasjonen. 1
Zienna Skrevet 22. november 2017 #2 Skrevet 22. november 2017 Jeg synes du skal ta kontakt med barnevernet. Forklar dem din nære tilknytning til barnet. 3
AnonymBruker Skrevet 22. november 2017 #3 Skrevet 22. november 2017 Ville ventet litt. Anonymkode: c7132...d95 2
AnonymBruker Skrevet 22. november 2017 #4 Skrevet 22. november 2017 Barnevernet tenker nok at barnet har godt av at samværet får være mellom mor og barn på drtte tidspunkt og at tiden dem i mellom er viktigst. Ja, stabiliteten og tryggheten handler om foreldre og fosterforeldre. Anonymkode: f4060...4f3 4
Atea Skrevet 22. november 2017 #5 Skrevet 22. november 2017 3 minutter siden, AnonymBruker said: Barnevernet tenker nok at barnet har godt av at samværet får være mellom mor og barn på drtte tidspunkt og at tiden dem i mellom er viktigst. Ja, stabiliteten og tryggheten handler om foreldre og fosterforeldre. Anonymkode: f4060...4f3 Ts blir vel bare med for å hilse på og holder seg kanskje litt i bakgrunnen? Tror barnet har godt av å se at mor /far har de samme vennene som før, og at mors venninne bryr seg om dem. Følesen av nettverk er viktig. Stabilitet og trygghet gjelder vel også spesielt barnet og ikke kun de voksne?
AnonymBruker Skrevet 22. november 2017 #6 Skrevet 22. november 2017 1 minutt siden, Atea skrev: Ts blir vel bare med for å hilse på og holder seg kanskje litt i bakgrunnen? Tror barnet har godt av å se at mor /far har de samme vennene som før, og at mors venninne bryr seg om dem. Følesen av nettverk er viktig. Stabilitet og trygghet gjelder vel også spesielt barnet og ikke kun de voksne? Barnevernet har tydelig vurdert at barnet for øyeblikket skal treffe bare mor på samvær og da er jrg så godtroende at jeg tenker de har gode grunner for dette. Samvær er et gode og en belastning for barnet fordi det blir påminnet det vonde og bruddet hver gang, så at barnevernet er litt tilbakeholden nå i starten er ikke så rart. Etter hvert er det vanlig å ha familieråd for å se hvordan man kan utnytte utvidet nettverk for det beste for barnet. Ts vil non kunne få en mulighet til å koble seg på seinere. Ordla meg litt dårlig i siste avsnitt, mente at stabilitet omhandlet BARNETS tilknytning til forelder og fosterforelder og at det er disse relasjonene som er viktigst i starten. Anonymkode: f4060...4f3 6
Juniper Skrevet 22. november 2017 #7 Skrevet 22. november 2017 Er du en steforelder? Sånn at du har bodd sammen med barnet? Eller en venn av forelder som har vært mye innom? Jeg synes det er litt forskjell på det. Det er veldig traumatisk for unger å bli satt i beredskapshjem, helt uavhengig av hvor ille de har blitt behandlet hjemme hos foreldrene. For det er jo det som skjer hjemme hos foreldrene som de er vant med. Og det er de biologiske foreldrene ungene gråter etter selv om de har blitt grisebanka og skjelt ut, mishandla psykisk og ignorert. Det er de foreldrene ungene på en merkelig måte mener at de fortjener. Og samtidig mens de blir kjent med beredskapshjemmet så finner de ut at ikke alle er sånn. Ikke alle mishandler og lyver. De trenger å stille inn parametere og forventninger på nytt. Jeg er helt sikker på at ungene hadde blitt glade for å se deg om du var en som var nær, men akkurat nå skjer det så mye inne i hodene deres at de må få fred til å bearbeide tingene som er nærmest først. 4-5 uker er ikke lang tid for ungene! De trenger mye for å komme seg på strek igjen. Det skal oftest noe veldig alvorlig til før unger settes i beredskapshjem! Barnevernet gjør det ikke for morro skyld! 4
Carrot Skrevet 22. november 2017 #8 Skrevet 22. november 2017 Jeg ville fulgt rådet til @Zienna og selv tatt kontakt med BV, samtidig kan du jo tenke på om du kan vurderes som mulig fosterhjem om det kommer dit. Nære relasjoner barnet kjenner skal vurderes før andre løsninger. 1
Ms.Angel Skrevet 22. november 2017 Forfatter #9 Skrevet 22. november 2017 Tusen takk for svarene! Jeg har litt lyst å kontakte barnevernet for å høre deres begrunnelse for avgjørelsen de har tatt. Jeg er ikke i mot barnevernet på noen som helst måte, og skjønner at barnet har behov for tid til å komme inn i det nye "livet". Men det jeg tenker på, er at ved å bli flyttet på denne måten, så forandres store deler av livet til barnet. Er det ikke da en fordel dersom barnet kan ha andre trygge forhold å støtte seg på også? Det eneste som er slik det var, er jo barnehagen. Men som sagt, jeg står nok for nær til å tenke helt klart. Kjenner på at jeg personlig hadde hatt veldig godt av å treffe barnet for å vite at alt er ok..
Nuttery Skrevet 22. november 2017 #10 Skrevet 22. november 2017 En mulighet kan jo være at barnevernet vurderer mor-barn samhandling på disse samværene, og at din tilstedeværelse vil kunne være distraherende. Dog ville jeg tatt kontakt angående å få være beredskapshjem for barnet. 2
AnonymBruker Skrevet 22. november 2017 #11 Skrevet 22. november 2017 Barnevernet hsr taushetsplikt så de kan ikke fortelle sin begrunnelse til deg. Du kan ringe dem for å forklare ditt ståsted, men du vil ikke få noe svar tilbake for det vil være brudd på tushetsplikten. I en flytteperiode trenger barnet å venne seg til sine nye omgivelser og ikke forholde seg til for mange personer. Etter hvert kan dere muligens kobles på igjen Anonymkode: f4060...4f3 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå