AnonymBruker Skrevet 21. november 2017 #1 Skrevet 21. november 2017 Var på besøk, så skulle gutten legge seg. Roper til mora hva han ville ha på niste i morgen. Hun smører matpakke til han i 9 klasse, og en i 2 klasse. Vi lærte oss å begynne med matpakke i 1 klasse. Når skal unger bli selvhjulpen? Anonymkode: 8bf33...bc9 3
Gjest Catalina Culès Skrevet 21. november 2017 #2 Skrevet 21. november 2017 Selvfølgelig skal en 9 klassing smøre sin egen matpakke.
Fluttershy Skrevet 21. november 2017 #3 Skrevet 21. november 2017 Det finnes da voksne folk som får matpakken smurt av kjæreste/samboer/mann/kone også. Det betyr ikke nødvendigvis at man er hverken giddesløs eller hjelpesløs. Det er for mange en hyggelig gest. Her går jentungen i 4. klasse, og jeg kommer ikke til å gi meg med det første. Er vandt til det hjemmenefra også, at mamma smurte matpakker til hele familien, inkludert min får. Hun syntes det var hyggelig å gjøre, vi syntes det var hyggelig gjort. 😉 29
AnonymBruker Skrevet 21. november 2017 #4 Skrevet 21. november 2017 Mamma smurte vel matpakken min helt til jeg begynte å vgs, for da sto jeg opp før henne. Hadde da ikke noe problem med å være selvstendig for det. Det var bare koselig, og jeg tror hun likte å få gjøre det også. Anonymkode: 3b9b6...f3b 6
AnonymBruker Skrevet 22. november 2017 #5 Skrevet 22. november 2017 Dette her er en typisk prinsippsak som mange mener masse om når de har små barn, og så blir barna tenåringer og du finner ut at det ikke er så farlig om du smører matpakke likevel, barnet er uansett selvstendig og vet å sette pris på gesten. Hilsen en som aaaaldri skulle smøre matpakke til store barn, som nå smører matpakke til store barn. Anonymkode: 83471...e3c 22
AnonymBruker Skrevet 22. november 2017 #6 Skrevet 22. november 2017 Vet om en jente på 20 som ikke smører matpakke selv... Anonymkode: 398cb...d66 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2017 #7 Skrevet 22. november 2017 Jeg lager mat pakker til min 15,11,8 åring. Jeg får også servert middag ,frokost, og ny vask hus av og til. Bare koselig det Anonymkode: d4755...990 5
Måbarefåsiat... Skrevet 22. november 2017 #8 Skrevet 22. november 2017 Jo, man kan jo alltid tenke sitt. Men er det viktig for deg hvordan de organiserer livet sitt? Du får lære din egen unge å smøre mat, så slipper du at andre spekulerer... Jeg skulle heller aldri dulle med min unge, men så var han der, han trenger litt mer/andre ting enn andre unger. Og det koster meg egentlig ingenting. Og jeg setter stor pris på at andre holder nesa si for seg selv. Noe venner også gjør. 4
AnonymBruker Skrevet 22. november 2017 #9 Skrevet 22. november 2017 Jeg smurte ikke egen matpakke på ungdomsskolen. Litt usikker på når jeg begynte, men på videregående kanskje? Det var uansett ikke fordi jeg ikke fikk til eller ikke var selvhjulpen. Det ble bare sånn, og foreldrene mine synes det var en helt grei ordning. Jeg gjorde forresten ikke et slag husarbeid heller. Ble aldri bedt om det, tror det var fordi mamma liker å ha kontroll på alt selv. Selv om det sikkert ikke er å anbefale sånn generelt sett (og heller ikke noe jeg vil videreføre til egne barn), så ble det altså folk av meg også. Har i dag utdannelse, jobb, egen familie og eget hjem. Og her er ting på stell - mannen synes nesten det er litt i overkant! Har aldri bodd i noen svinesti selv om jeg ikke lærte husarbeid hjemme. Foreldrene mine har gitt meg mye annen nyttig lærdom og gode verdier, selv om jeg alltid slapp husarbeidet og ikke smurte egen matpakke. Anonymkode: 1429e...805 3
AnonymBruker Skrevet 22. november 2017 #10 Skrevet 22. november 2017 Det tror jeg er veldig forskjellig fra familie til familie. Betyr nødvendigvis ikke at de ikke klarer, men noen mødre synes sikkert det er hyggelig ting å gjøre samt da vet de hva barnet spiser. Moren min smurte matpakke til meg til jeg gikk på vgs, sønnen min har smurt matpakke siden 2.klasse på barneskolen. Men sjekker som regel hva han lager da han noen ganger tar litt lettvinte løsninger 😊 Anonymkode: deb81...8b2
Ulrikke Skrevet 22. november 2017 #11 Skrevet 22. november 2017 12-åringen min smører ikke selv. Hun er fullt i stand til det, men jeg liker å gjøre det. Jeg smører forøvrig til mannen min også Begge de to, både hun på 12 og han på godt over 40 er greit selvstendige på de fleste områder selv om de ikke akkurat smører de brødskivene selv 3
AnonymBruker Skrevet 22. november 2017 #12 Skrevet 22. november 2017 Må smøre for mannen min hver morgen siden han er pendler og skal rekke toget. Når jeg allikevel er i gang med det smører jeg også for sønnen min som er 15 og til meg selv. Min arb. plass er ti min. gange fra inngangsdøren vår så jeg har litt mer tid. Og nei, sønnen min er ikke evneveik og gjør husarbeid som alle oss andre. Men matpakkene tar jeg meg av. Anonymkode: 8736a...90d 2
Perle Skrevet 22. november 2017 #13 Skrevet 22. november 2017 (endret) Jeg fikk matpakken smurt til jeg flyttet hjemmefra som sekstenåring. Ikke fordi jeg ikke kunne selv, men fordi jeg hadde foreldre som stod kjempetidlig opp og kokte egg og bakte eller stekte karbonader. Kom alltid til dekket frokostbord. Ja, barn over seks år bør kunne klare å smøre sine egene skiver, men ser ikke problemet detsom foreldrene koser seg med å ordne.Jeg hadde alltid kjempegode matpakker og er veldig takknemlig. Nå er det jeg som lager lunsjbokser. Ikke til barn, men til en voksen mann. Jeg gjør det fordi jeg synes det er koselig, og fordi det blir satt stir pris på. Nå har jeg nettopp stekt fiskekaker som skal pakkes ned. Endret 23. november 2017 av Perle 3
AnonymBruker Skrevet 22. november 2017 #14 Skrevet 22. november 2017 Våre har begynt å smøre selv når de har begynt på ungdomsskolen. De gjør det under frokosten. Vi dekker alltid frokostbord så da er det enkelt å smøre noen ekstra skiver. Mannen min eller jeg legger maten i matboksene. Anonymkode: 28511...a54 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2017 #15 Skrevet 22. november 2017 Men kan jo hende siden hun uansett smører til det minste barnet, så er det da like greit å smøre til største barnet og. Nå har jeg en 16 åring og 10 åring. 16 åringen smører selv, men det er fordi man aldri vet hva 16 åringen vil ha. Men vil ofte ha middagsrester, og har vi det, så pakker jeg det for henne på kvelden, og setter i kjøleskapet klart dagen etter. Og jeg smører fortsatt til 10 åringen. Anonymkode: 9fc6f...b6b 1
Rosalie Skrevet 22. november 2017 #16 Skrevet 22. november 2017 Mora mi smurte matpakke til meg frem til jeg flyttet ut. Ble da folk av meg, også. Jeg kunne naturligvis gjort det selv, men som hun sa så var hun uansett så godt i gang med matpakker til seg og småsøsken, så da kunne hun like så godt lage til meg, også. Dessuten tror jeg hun syntes det var fint å kunne få gjøre det for "barnet" sitt. 2
Biloba Skrevet 22. november 2017 #17 Skrevet 22. november 2017 Bør du ikke som voksen ha lært at andre lever livene sine som det passer dem selv? Å smøre matpakker for store barn er ikke omsorgssvikt, og ingen andres business. Tror mor smurte til oss til og med på vgs, men på det tidspunktet kunne jeg selvsagt smøre skiver, lage middag, bake osv selv. Mor jobbet ikke fullt og skulle ikke ut av huset på morgenen. 7
Minlillesky Skrevet 22. november 2017 #18 Skrevet 22. november 2017 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Var på besøk, så skulle gutten legge seg. Roper til mora hva han ville ha på niste i morgen. Hun smører matpakke til han i 9 klasse, og en i 2 klasse. Vi lærte oss å begynne med matpakke i 1 klasse. Når skal unger bli selvhjulpen? Anonymkode: 8bf33...bc9 Det synes jeg barn skal kunne når de har startet på skolen, 1.klasse. Min datter går i første klasse, enda ikke fylt 6 år, da hun har bursdag i desember, og hun smører sin egen matpakke, fyller på vannflasken, finner frem frukt/grønnsak og sjekker at alt er med i sekken. Jeg må jo være i nærheten og se til at hun får med seg alt, men jeg blander meg ikke inn før jeg må Vi ordner matpakken og vannflasken kvelden før. Setter det i kjøleskapet, så er det klart til å legges i sekken på morgenkvisten før vi går ut døren Jeg smører min matpakke, og min datter smører sin. En koselig kvelds aktivitet for mor og datter Hun får fint lære seg å bli selvstendig altså. Like greit å starte tidlig og være litt streng med det Og det er jo stas å være "stor jente" som kan smøre sin egen matpakke Men hvordan andre gjør det, blander jeg meg ikke oppi. Vi gjør det på denne måten, andre har sin måte Alt er greit uansett, så lenge barna er selvstendige og ansvarlige utenom osv 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2017 #19 Skrevet 22. november 2017 Nei, de BØR ikke, alle som en. De bør kunne være i stand til det selvsagt. Anonymkode: 11ca3...a96
AnonymBruker Skrevet 22. november 2017 #20 Skrevet 22. november 2017 Jentungen KAN smøre matpakke selv. Jeg gjør det fordi jeg liker det:-) Anonymkode: e3c58...349 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå