Trolltunge Skrevet 3. desember 2017 #21 Skrevet 3. desember 2017 En liten gladmelding herfra. Jeg kjøpte den kremen fra Elixir med svovel som ble anbefalt her i tråden. Fikk en oppblomstring av utslettet, og forsøkte først zinksalve, mens jeg ventet på å få kremen i posten. Zinksalve hjalp ingenting på meg. Fikk mange nye blemmer mens jeg smurte med det. Men kremen fra Elixir virker! 690 kr, men verdt det! Går riktig nok ikke bort over natten, men dag for dag er jeg bedre. Og jeg var ille nå! Virkelig vondt, tykt og rødt utslett under nesen og rundt munnen. Jeg kan ikke lenger bruke antibiotika, fordi jeg ikke tåler den typen antibiotika, så dette var virkelig en lettelse. Å ENDELIG finne noe som virker. ☺
Gray Skrevet 4. desember 2017 #22 Skrevet 4. desember 2017 20 timer siden, Trolltunge skrev: En liten gladmelding herfra. Jeg kjøpte den kremen fra Elixir med svovel som ble anbefalt her i tråden. Fikk en oppblomstring av utslettet, og forsøkte først zinksalve, mens jeg ventet på å få kremen i posten. Zinksalve hjalp ingenting på meg. Fikk mange nye blemmer mens jeg smurte med det. Men kremen fra Elixir virker! 690 kr, men verdt det! Går riktig nok ikke bort over natten, men dag for dag er jeg bedre. Og jeg var ille nå! Virkelig vondt, tykt og rødt utslett under nesen og rundt munnen. Jeg kan ikke lenger bruke antibiotika, fordi jeg ikke tåler den typen antibiotika, så dette var virkelig en lettelse. Å ENDELIG finne noe som virker. ☺ Så bra du fant noe som virker! 😃 Jeg skal ha den kremen fra Elixir i bakhodet om zinksalven slutter å fungere eller noe liknende. Jeg syntes fortsatt det er noe som er så pussig med PD. Når man leser rundt på nett er det flerfoldige råd som har fungert på noen, men like ofte ser man kontrasvar ala det du (og Ts) skriver at «nei, det har jeg prøvd og det funket ikke på meg.» Det er en lunefull hudsykdom som oppfører seg ulikt fra person fra person nesten. Kusina mi har samme sykdom, og det eneste som funket for henne var å foreta en kjemisk peeling hos en hudpleier. Da forsvant hennes utslett. Enn så lenge værtfall! 😜 1
Trolltunge Skrevet 4. desember 2017 #23 Skrevet 4. desember 2017 1 time siden, Gray skrev: Så bra du fant noe som virker! 😃 Jeg skal ha den kremen fra Elixir i bakhodet om zinksalven slutter å fungere eller noe liknende. Jeg syntes fortsatt det er noe som er så pussig med PD. Når man leser rundt på nett er det flerfoldige råd som har fungert på noen, men like ofte ser man kontrasvar ala det du (og Ts) skriver at «nei, det har jeg prøvd og det funket ikke på meg.» Det er en lunefull hudsykdom som oppfører seg ulikt fra person fra person nesten. Kusina mi har samme sykdom, og det eneste som funket for henne var å foreta en kjemisk peeling hos en hudpleier. Da forsvant hennes utslett. Enn så lenge værtfall! 😜 Det hørtes litt vondt ut å ta kjemisk peeling når man har PD. Men ja, det er en lunefull sykdom! Og leger kan merkelig lite om det. Den svovelkremen svir også når man tar den på, men heldigvis bare noen få minutter. Fungerer kanskje litt som den kjemiske peelingen?!? Light- versjonen. Jeg synes at zinksalve lindret svie og kløe, men kun det. Fikk nye blemmer, selv da jeg så ut som den avskyelige snømannen i ansiktet.
Gray Skrevet 4. desember 2017 #24 Skrevet 4. desember 2017 Hva het den kremen fra Elixir? Var inne på nettsiden deres å tittet litt nå, men fant ikke akkurat den kremen. Jeg har samme inntrykk som deg, jeg har vært til flere vanlige leger ang dette og de har ikke peiling hva jeg snakker om.. Men jeg tror til tross for den fine effekten zinksalven har hatt på meg, så ligger PD å lurer i underhuden min. Jeg har vært litt slurvete med zinksalven i det siste, fordi jeg er helt fin. Og plutselig i helga så poppet det fram to «kviser» på hver side av nesen/munnen. Så det skal ikke mye til for å endre balansen i huden tydeligvis. Før jeg ble gravid så brukte jeg en sterk peeling-krem som nattkrem hver kveld (kjøpt hos hudpleier selvfølgelig) og den svidde bort alt som kunne minne om urenheter, både hudormer og PD. Hadde babyhud Men kunne ikke fortsette på den som gravid. Og da blusset det opp da! 1
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2017 #25 Skrevet 4. desember 2017 Nei leger kan iallfall ikke mye om dette. Så ikke ut sist jeg var hos legen, og han ville ikke gi meg antibiotika pga at bruken skal begrenses pga resistens. Han mente jeg burde bruke kortison, og det skal man jo iallfall ikke. Har lest at man ikke skal bruke ansiktskrem eller noe på det, men fint at den fra Elixir funker på noen. Tar ikke sjangsen på å prøve den siden den er så dyr.. Bruker dere andre å sminke over utslettet, eller gjør det bare vondt værre? Jeg prøver å la være de gangene jeg skal på jobb, hvis det ikke er ett skikkelig utbrudd. Anonymkode: 0f654...896 1
Trolltunge Skrevet 4. desember 2017 #26 Skrevet 4. desember 2017 4 timer siden, Gray skrev: Hva het den kremen fra Elixir? Var inne på nettsiden deres å tittet litt nå, men fant ikke akkurat den kremen. Jeg har samme inntrykk som deg, jeg har vært til flere vanlige leger ang dette og de har ikke peiling hva jeg snakker om.. Men jeg tror til tross for den fine effekten zinksalven har hatt på meg, så ligger PD å lurer i underhuden min. Jeg har vært litt slurvete med zinksalven i det siste, fordi jeg er helt fin. Og plutselig i helga så poppet det fram to «kviser» på hver side av nesen/munnen. Så det skal ikke mye til for å endre balansen i huden tydeligvis. Før jeg ble gravid så brukte jeg en sterk peeling-krem som nattkrem hver kveld (kjøpt hos hudpleier selvfølgelig) og den svidde bort alt som kunne minne om urenheter, både hudormer og PD. Hadde babyhud Men kunne ikke fortsette på den som gravid. Og da blusset det opp da! Den heter Elixir Sulfactil. Koster 690 kr. Pass på at du kjøper sted hvor frakt er gratis. Tror det het Eternetyshop der jeg kjøpte fra. Norsk.
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2017 #27 Skrevet 4. desember 2017 Jeg har fått kremen Rozex av legen min for perioral dermatitt og føler endelig at ting begynner å roe seg. Jeg hadde fått det rundt øynene til og med, men nå har jeg kun noen prikker rundt munnen. Har ikke kommet nye utslett etter at jeg begynte på den. Gikk 1 år med perioral dermatitt før jeg gikk til legen. Har det sikkert pga kortisoninhalasjon, og det må jeg jo bare ta. Anonymkode: 5ed63...dc4
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2017 #28 Skrevet 4. desember 2017 Det er den jeg har brukt veldig lenge, og som har roet det litt ned, men aldri fjernet det. Anonymkode: 0f654...896
Trolltunge Skrevet 4. desember 2017 #29 Skrevet 4. desember 2017 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er den jeg har brukt veldig lenge, og som har roet det litt ned, men aldri fjernet det. Anonymkode: 0f654...896 Hvilken brukte du som ikke virket? Elixir eller Rozex? Rozex virker ikke for meg. Etter vel en uke med Elixir er jeg mest bare tørr der jeg har hatt PD. Til helgen tror jeg alt er borte.
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2017 #30 Skrevet 5. desember 2017 Rozex har virket litt, men har ikke fått det helt bort. Pluss at det dukker opp nye prikker av og til og, så huden blir aldri ferdig med dette. Elixir har jeg ikke prøvd, og tør ikke å kjøpe den siden den er så dyr, i tilfelle den ikke virker. Anonymkode: 0f654...896
Gjest Sukkerbit Skrevet 5. desember 2017 #31 Skrevet 5. desember 2017 Jeg ønsker å tipse om en ting! Jeg renser med La Roche-Posay EFFACLAR H før jeg smører på salven. Det er som magi altså! Denne rensen er "egentlig" ment for mennesker som går på Isotretinoin og har uren hud, men den tilfører fukt og åpner porene sånn at når man smører på salven vil den trekke inn i porene i større grad. Var en dame på apoteket som sa den kunne fungere for meg og, og hun hadde helt rett. Renser med den morgen og kveld før jeg smører på salven.
Bringebærdrops Skrevet 19. desember 2017 #32 Skrevet 19. desember 2017 Det var meg som anbefalte elixir(har åpenbart to kontoer? 🤔 ) men ville bare si at jeg bruker elixir generelt som hudpleie, alle trinn, og bruker svovelkremen ved behov. På problemområdene. Den tørker litt ut, så for meg funker det best med locobase repair over! 👍🏻Kjøpes på apotek 😊
Trolltunge Skrevet 19. desember 2017 #33 Skrevet 19. desember 2017 (endret) 11 minutter siden, Bringebærdrops skrev: Det var meg som anbefalte elixir(har åpenbart to kontoer? 🤔 ) men ville bare si at jeg bruker elixir generelt som hudpleie, alle trinn, og bruker svovelkremen ved behov. På problemområdene. Den tørker litt ut, så for meg funker det best med locobase repair over! 👍🏻Kjøpes på apotek 😊 Takk for tipset om Elixir Sulfactil iallfall! Den har tatt det meste hos meg nå. Kjøpte også rensen en annen anbefalte, La Roche-Posay EFFACLAR H, som var å kjøpe på apoteket. Jeg kjøpte også fuktighetskrem i samme serie. Disse virker fint sammen, men jeg er dessverre så forfengelig at jeg etter vel en uke begynte å bruke sminke igjen. Da var nesten alt borte, men har fått litt tilbake etter at jeg begynte med sminke igjen. Så da har jeg spørsmål til dere med PD; Har dere tips om sminke som ikke trigger utslettet? Mulig det kun er det at porene tettes mer igjen av sminken som er problemet, og at det vil være generelt, men søren så irriterende å få litt igjen, nå som nesten alt var borte. Endret 19. desember 2017 av Trolltunge
Gray Skrevet 20. desember 2017 #34 Skrevet 20. desember 2017 Jeg bruker sminke fra Lava Art ( http://www.lavaart.no/ ), har prøvd omtrent alt som finnes av mineralsminke, men denne slår alt. Det er den beste sminken jeg noen sinne har prøvd! 😍 Huden har ikke reagert på den heller, da den er lett, luftig og dekker utrolig bra, uten å være tung. Elsker den, skal aldri bruke annen sminke! 😂 1
Trolltunge Skrevet 21. desember 2017 #35 Skrevet 21. desember 2017 23 timer siden, Gray skrev: Jeg bruker sminke fra Lava Art ( http://www.lavaart.no/ ), har prøvd omtrent alt som finnes av mineralsminke, men denne slår alt. Det er den beste sminken jeg noen sinne har prøvd! 😍 Huden har ikke reagert på den heller, da den er lett, luftig og dekker utrolig bra, uten å være tung. Elsker den, skal aldri bruke annen sminke! 😂 Takk! Skal sjekke ut! Vært fornuftig de siste dagene, og gått uten sminke. Ingen reagerer på det egentlig, men føler på det selv.
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2017 #36 Skrevet 21. desember 2017 Jeg har forsøkt diverse uten effekt, men så i påvente av legetime testet jeg Brulidine, resptfri krem fra apoteket. Etter å ha smurt tre ganger om dagen i en uke er utslettet nesten borte. Ingen blemmer, så vidt litt rødhet igjen i huden. Tror jeg betalte rundt 130 kr for en tube, så koster ikke all verden å prøve. Anonymkode: 68692...2da 3
Lille85 Skrevet 26. desember 2017 #37 Skrevet 26. desember 2017 Jeg dro å kjøpte den La Roche Effaclar før helgen, og har fått nye prikker i ansiktet! 😭 Kan det blusse opp før det går vekk igjen? Eller skal man bare gi seg når det blusser opp? # drittleitrynetmitt 👎🏻
Trolltunge Skrevet 26. desember 2017 #38 Skrevet 26. desember 2017 13 timer siden, Lille85 skrev: Jeg dro å kjøpte den La Roche Effaclar før helgen, og har fått nye prikker i ansiktet! 😭 Kan det blusse opp før det går vekk igjen? Eller skal man bare gi seg når det blusser opp? # drittleitrynetmitt 👎🏻 Jeg fikk også noen nye blemmer etter at jeg begynte med den, men kom etterhvert frem til at å smøre ofte var det som hjalp. Vaske området, la det tørke litt, og så smøre på ny. Smurte 4-5 ganger daglig, minst. Og være nøye på å smøre overalt. Glemte akkurat rundt/inni åpning av nesen i starten, og da fikk jeg blemmer nesten inne i nesen. Jeg har fått litt nytt rundt munnen og, etter at jeg kjøpte kremen, men da når jeg har fusket litt med å smøre ofte. Ble også bedre etter at jeg kjøpte rensekremen fra La Roche på apoteket. Renser med La Roche, lar tørke litt, smører med La Roche fuktighetskrem, lar tørke litt, og så Elixir. Drittlei trynet mitt jeg og, selv om PD faktisk er ganske under kontroll nå. Det er bare så utrolig plagsomt at dersom jeg glemmer meg litt, eller ikke er nøye nok med rens og smøring, så blusser det fort opp igjen. Kanskje bare en liten blemme, men nok til at jeg føler at jeg aldri blir helt kvitt det. Tror bare jeg må innstille meg på at grundig rens og smøring hver dag er helt nødvendig, og ikke er noe jeg kan haste gjennom. Å forhaste meg straffer seg, hver gang.
frukrines Skrevet 26. desember 2017 #39 Skrevet 26. desember 2017 Jeg har hatt dette i årevis, og har med tiden lært meg hva som hjelper og ikke hjelper. Dersom utslettet har spredd seg til hele ansiktet, så er det rett og slett ikke så mye annet enn antibiotika som hjelper. Man må i alle fall ikke finne på å bruke kortison. Trikset er imidlertid å lære seg når det dukker opp, og da umiddelbart droppe sminke og smøre på med rosexsalve til det har blitt helt borte. Anbefaler å bruke serien Rosaliac fra La Roche-Posay, i alle fall mens det står på som verst. Denne serien er påregnet hud som lider av rosacea, men i følge hudlegen min er denne hudsykdommen i slekt med perioral dermatitt, så serien fungerer derfor godt også på perioral dermatitt. I dag merker jeg ikke noe særlig til sykdommen, utenom at jeg får små utbrudd ved sesongskifter. Disse klare jeg imidlertid å bli kvitt etter noen dager. Jeg bruker nå hva jeg vil av sminkeprodukter ellers av året, kombinert med milde hudprodukter
Tororoa Skrevet 27. desember 2017 #40 Skrevet 27. desember 2017 PD er vanskelig, men for meg blir alt værre med aktive kremer. Enkle fuktighetskremer uten dilldall (Shiseido) og Elixir Niactil på PD. Ser du bruker sulfa-kremen fra Elixir, jeg ble anbefalt Niactil av hudpleieren, og den funker bra når utbruddene ikke er for store. Kan ta det før det blomstrer skikkelig opp. Ellers så fungerer også Rozex om det har gått for langt. Siste utvei om utbruddet er ille er ikke Oxytetral, men Tetralysal. Litt bedre mhp når den kan tas i fht mat, syns ikke den er like hard for magen osv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå