AnonymBruker Skrevet 21. november 2017 #1 Skrevet 21. november 2017 Lurer på en ting, hvor gammelt bør det eldste barnet være før det kan være hjemme med yngre søsken etter leggetid? Her er det selvfølgelig stor forskjell på modenhet. I dette tilfellet er det snakk om ei jente på 14, med lillebror på 6 år. Gutten legger seg klokka 20,mens storesøster er i seng ca 21.30-22.00. Er snakk om å være borte hjemmefra ca 2 timer, og en av disse vil eventuelt være etter leggetid for storesøster. Hva mener dere? Er det for stort ansvar for en 14åring dersom det skulle skje noe? Anonymkode: 405e8...aa2
AnonymBruker Skrevet 21. november 2017 #2 Skrevet 21. november 2017 Nei, det bør vel gå greit. 14-åringen vet vel hva hun skal gjøre hvis noe skjer regner jeg med? Anonymkode: 341e1...70b 5
AnonymBruker Skrevet 21. november 2017 #4 Skrevet 21. november 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Lurer på en ting, hvor gammelt bør det eldste barnet være før det kan være hjemme med yngre søsken etter leggetid? Her er det selvfølgelig stor forskjell på modenhet. I dette tilfellet er det snakk om ei jente på 14, med lillebror på 6 år. Gutten legger seg klokka 20,mens storesøster er i seng ca 21.30-22.00. Er snakk om å være borte hjemmefra ca 2 timer, og en av disse vil eventuelt være etter leggetid for storesøster. Hva mener dere? Er det for stort ansvar for en 14åring dersom det skulle skje noe? Anonymkode: 405e8...aa2 Så lenge det ikke skjer noe er det problemfritt. Blir det innbrudd eller enda verre brann og bare den ene kommer seg ut, så vil du klandre deg selv, for å ha gått fra dem, resten av livet. Hva er det som er så nødvendig at du må gå fra to barn alene hjemme? Du kan ikke planlegge for at uhell ikke skjer men du kan planlegge for å forhindre at uhell blir større livskriser enn nødvendig. Anonymkode: 65af0...199 2
Ulrikke Skrevet 21. november 2017 #5 Skrevet 21. november 2017 Hvis hun er komfortabel med å legge seg i "tomt" hus burde det være innafor. Dere er vel tilgjengelig på telefon hvis det skulle være noe, kanskje? 3
AnonymBruker Skrevet 21. november 2017 #6 Skrevet 21. november 2017 Så lenge fjortenåringen er ansvarsfull burde det gå fint! Allier deg eventuelt med naboer som er hjemme slik at de kan stille opp om det skulle være noe, er også greit for de to som er hjemme at de vet at nabo Hansen eller nabo Pettersen er hjemme dersom det skulle være et eller annet. Anonymkode: a3f3f...cf3
AnonymBruker Skrevet 21. november 2017 #7 Skrevet 21. november 2017 Ts her. Ja, både 14åringen og 6åringen vet hva de skal gjøre om noe skjer, men 6åringen glemmer nok muligens dette ved evt panikk, så må jo stole fullt og helt på 14åringen her. Anonymkode: 405e8...aa2
Arkana Skrevet 21. november 2017 #8 Skrevet 21. november 2017 Jeg tenker at det går fint. For oss ville det vært en forutsetning at begge to synes det var greit og at vi hadde snakket med eldste om f.eks. brann eller hvis broren plutselig blir syk/skader seg. Brann og slikt snakker vi om jevnlig hos oss uansett, men for meg er det å vite hva man skal gjøre i en krise en forutsetning for å kunne sitte barnevakt (hva er ellers poenget med en barnevakt).
AnonymBruker Skrevet 21. november 2017 #9 Skrevet 21. november 2017 Det går fint. Jeg satt barnevakt over natten fra jeg var 14, både for egne søsken og andres barn. Anonymkode: 590f6...ac6 4
AnonymBruker Skrevet 21. november 2017 #10 Skrevet 21. november 2017 Det burde gå veldig bra Anonymkode: 9feb6...360 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2017 #11 Skrevet 22. november 2017 Jeg synes oppriktig talt, beklager om det er ensporet meningsdannelse, at dette er bekymringsfullt. Anonymkode: 4b7f5...4c3
Belima Skrevet 22. november 2017 #12 Skrevet 22. november 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes oppriktig talt, beklager om det er ensporet meningsdannelse, at dette er bekymringsfullt. Anonymkode: 4b7f5...4c3 Ikke enig med deg. Kan være lurt at en nabo vet om det i tilfelle noe uventet skjer, men ellers langt innenfor. Ikke alle foreldre er nevrotiske! Regner også med at mor/far kan treffes på telefon i den tiden de er borte. 2
AnonymBruker Skrevet 22. november 2017 #13 Skrevet 22. november 2017 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes oppriktig talt, beklager om det er ensporet meningsdannelse, at dette er bekymringsfullt. Anonymkode: 4b7f5...4c3 Bekymringsfullt at en fjortenåring er hjemme alene sammen med lillebror? Seriøst? Hvor gammel mener du man må være for å kunne passe på søsken alene på kvelden? 18? Anonymkode: 670e7...90f 7
solmåneogstjerner Skrevet 22. november 2017 #14 Skrevet 22. november 2017 (endret) Tidene har forandret seg... Jeg begynte å være barnevakt på kveldene da jeg var 12 år. Både for egne søsken og for andre barn (typisk barna til venner/kolleger av foreldrene mine). De fleste venninnene mine gjorde også det. Det var fredags- og lørdagskvelden, og foreldrene kom ofte hjem rundt kl ett på natten. Hvis jeg var hos andre pleide jeg da å sove over. Jeg fikk beskjed om hvor de var og når de kom hjem, men de fleste hadde ikke mobiltelefon da, så hvis jeg måtte ha kontakt med dem måtte jeg ringe til restauranten eller til dem de var på besøk hos, men det skjedde aldri at jeg hadde behov for det. Endret 22. november 2017 av solmåneogstjerner Og: jeg jeg mener at dette er absolutt ikke noe problem - ikke i dag heller! 8
Arkana Skrevet 22. november 2017 #15 Skrevet 22. november 2017 Jeg satt også barnevakt fra jeg var 12-13, men det kommer aldri til å skje at jeg lar andre sitte barnevakt for mine barn fra så ung alder. Det er ikke sånn at fordi vi gjorde det da vi var yngre så er det greit. Bilsikring var omtrent ikkeeksisterende, mannen min sov på hattehylla når familien dro på bilferie. Ingen brukte sykkelhjelm. Folk røyket som skorsteiner, hjemme med små barn, i bilen, på fly, på restaurant, overalt. Vaner og holdninger endrer seg heldigvis ettersom vi får mer kunnskap og erfaring. 1
Outlander Skrevet 22. november 2017 #16 Skrevet 22. november 2017 16 hours ago, AnonymBruker said: Så lenge det ikke skjer noe er det problemfritt. Blir det innbrudd eller enda verre brann og bare den ene kommer seg ut, så vil du klandre deg selv, for å ha gått fra dem, resten av livet. Hva er det som er så nødvendig at du må gå fra to barn alene hjemme? Du kan ikke planlegge for at uhell ikke skjer men du kan planlegge for å forhindre at uhell blir større livskriser enn nødvendig. Anonymkode: 65af0...199 Herregud. Jeg begynte å passe på småbarn når jeg ble akkurat 13. Småbarn, nyfødt med eldre søsken og passet på mange barn frem til jeg var på universitet. Men det var i USA, kanskje dere norske jenter klarer ikke det? (sarkasme). TS- er hun moden og ansvarsfullt er 14 helt greit alders - selvfølgelig kan ting skje, men jesus, hvor mange home invasions har dere hatt her i Norge i de siste 100 år? 3
Outlander Skrevet 22. november 2017 #17 Skrevet 22. november 2017 3 hours ago, solmåneogstjerner said: Tidene har forandret seg... Egentlig ikke det - det er folk som har forandret seg, syr puttene under barna og ikke lære de evner for å være selvstendig når de endelig flytter ut av huset. 7
solmåneogstjerner Skrevet 22. november 2017 #18 Skrevet 22. november 2017 1 time siden, Outlander skrev: Egentlig ikke det - det er folk som har forandret seg, syr puttene under barna og ikke lære de evner for å være selvstendig når de endelig flytter ut av huset. Ja det var det jeg mente da 😊 jeg tror de fleste barn og ungdom klarer mye mer enn mange foreldre tror. Men de må jo få sjansen... 3
Arkana Skrevet 22. november 2017 #19 Skrevet 22. november 2017 Tja, noen syr puter under armene på barna, andre er uansvarlige foreldre. Så kan man jo selvsagt diskutere hvor grensen går. Som sagt, fordi noe ble gjort for 30 år siden betyr det ikke at det er greit.
solmåneogstjerner Skrevet 22. november 2017 #20 Skrevet 22. november 2017 3 timer siden, Arkana skrev: Jeg satt også barnevakt fra jeg var 12-13, men det kommer aldri til å skje at jeg lar andre sitte barnevakt for mine barn fra så ung alder. Det er ikke sånn at fordi vi gjorde det da vi var yngre så er det greit. Bilsikring var omtrent ikkeeksisterende, mannen min sov på hattehylla når familien dro på bilferie. Ingen brukte sykkelhjelm. Folk røyket som skorsteiner, hjemme med små barn, i bilen, på fly, på restaurant, overalt. Vaner og holdninger endrer seg heldigvis ettersom vi får mer kunnskap og erfaring. Jeg er enig i at det er bra at vi har fått bedre bilsikring osv. Men du sier 'ettersom vi har fått mer kunnskap og erfaring' - mener du virkelig at det er relevant her? Hva slags kunnskap har vi fått om hva barn og ungdom (en 14 åring er vel egentlig ikke et barn i den forstand..) kan og ikke kan, bortsett fra at vi mener at de kan mindre og mindre? 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå