Gjest hmmmm Skrevet 28. januar 2005 #1 Skrevet 28. januar 2005 En jeg kjenner prøvde å ta livet sitt for 4 år siden,han ble lagt inn,fikk medisiner,fikk eget rom men ingen behandling. rett ut på gata etter 12 dager,da var faren for selvskading over mente de. Men skal ikke psykriarti være behandling?? For 4 dager siden fikk jeg denne mld av en nær venninne: Blei utskreven idag mot min vilje,så nå er det over på poliklinisk. Har vel ikke fått noe behandling ennå bortsett fra medisiner. Må være frisk for å være syk i vellferds staten Norge. Hvor er hjelpen?? Og er psykriatrien for raske til å mate folk med medisiner??? Er kanskje ikke så rart at det selges antideppresive,beroligende og andre piller for milliarder i året da kanskje,.
Gjest Ninakanin Skrevet 28. januar 2005 #2 Skrevet 28. januar 2005 Det er ikke psykriatrien sin feil, det er politikerene som bevilger for lite penger. Det er rett og slett ikke kapasitet, det kommer nye pasienter og klienter inn hele tiden, men det kommer ikke nok penger inn. Er helt tragisk spør du meg.
liv Skrevet 28. januar 2005 #3 Skrevet 28. januar 2005 synes jeg leste at det var flere tusen trengende ungdom i oslo men bare 5 plasser tilgjenglig.. Og det synes jeg er sykt!
Gjest Bertine Skrevet 29. januar 2005 #4 Skrevet 29. januar 2005 hmmm, en vanskelig situasjon. Alt for få av de som trenger hjelp får det! Og det er for få plasser...Psykiatri bør prioriteres mer av politikerne!!
Gjest Anonymous Skrevet 30. januar 2005 #5 Skrevet 30. januar 2005 Vil bare nevne at også her som på de fleste områder i samfunnet er det de ressurssterke som får hjelp. De vet hvilke knapper en må trykke på for å komme fram i køen. Sykt menn sant. Det er rett som hun veninna over her sa; at en må være bra frisk for å være syk!
Gjest Uten kritikk? Skrevet 30. januar 2005 #6 Skrevet 30. januar 2005 Jøss, er du av vennene dine mental-pasienter? Hmm..betenkelig. Men jeg er enig med deg: jeg synes det er rart at ingen setter kritisk søkelys mot psykiatrien: de får herse i vei i fred og ingen sier noe. De som jobber i psykiatrien er jammen makt-mennesker, siden ingen lurer på noe ang. hva de egentlig gjør...jeg ville ikek ha stolt på slike mennesker som jobber i psykiatrien, jeg tror de er litt smårare selv.
Vimsevips Skrevet 30. januar 2005 #7 Skrevet 30. januar 2005 Vil bare nevne at også her som på de fleste områder i samfunnet er det de ressurssterke som får hjelp. De vet hvilke knapper en må trykke på for å komme fram i køen. Sykt menn sant. Det er rett som hun veninna over her sa; at en må være bra frisk for å være syk! Etter 2 år med en psykisk syk i nær familie, kan jeg trygt skrive under på det. I tillegg har du mange eksempler på: -medisiner som kun gis i perioder psykolog/psykiater skal på ferie, studietur.. Tiltross for at de sier disse medisinene ikke skal gis uten oppfølging -alle fine ord om oppfølging av pårørende, og da særlig de barna til den pasienten. Den har ikke vi sett noe til, selv om vi har spurt, mast og forsøkt å nå fram. Så ikke bare må pasienten være frisk og sterk, det må alle de andre i familien også.
Gjest Anonymous Skrevet 30. januar 2005 #8 Skrevet 30. januar 2005 Jøss, er du av vennene dine mental-pasienter? Hmm..betenkelig. Men jeg er enig med deg: jeg synes det er rart at ingen setter kritisk søkelys mot psykiatrien: de får herse i vei i fred og ingen sier noe. De som jobber i psykiatrien er jammen makt-mennesker, siden ingen lurer på noe ang. hva de egentlig gjør...jeg ville ikek ha stolt på slike mennesker som jobber i psykiatrien, jeg tror de er litt smårare selv. Jeg skjønner ikke hva du mener med første avsnitt her? Hva er betenkelig? Dessuten er jeg ikke enig med deg i at de som jobber i psykiatrien er maktmennesker og får herse i vei som de vil. Politikerne bevilger penger, ikke de ansatte i psykiatrien. Jeg arbeider selv i helsevesenet og vet hvor utrolig frustrerende er å ikke kunne utføre lovpålagte oppgaver, rett og slett fordi det ikke er midler. Det blir så selvmotsigende når vi på den ene siden blir lovpålagt å utføre en tjeneste - og så av den samme instans ikke får penger nok til å gjennomføre det :klø: Grunnen til at jeg sier at det er de sterkeste som får hjelp, er at det er de som vet å hevde seg og kreve. De er en trussel dersom de ikke får hjelp - fordi de kan rope høyt og lage bråk. Da er det mye lettere å gi disse det de har krav på - og la de mindre resurssterke som ikke roper like høyt - vente.
Gjest Anonymous Skrevet 1. februar 2005 #9 Skrevet 1. februar 2005 Jøss, er du av vennene dine mental-pasienter? Hmm..betenkelig. Men jeg er enig med deg: jeg synes det er rart at ingen setter kritisk søkelys mot psykiatrien: de får herse i vei i fred og ingen sier noe. De som jobber i psykiatrien er jammen makt-mennesker, siden ingen lurer på noe ang. hva de egentlig gjør...jeg ville ikek ha stolt på slike mennesker som jobber i psykiatrien, jeg tror de er litt smårare selv. Hm... hvor har du det fra at psykiatri-ansatte er maktmennesker og smårare? Har du vært innlagt selv kanskje? Du har en underlig logikk... "siden ingen lurer på noe ang. hva de gjør, må de være maktmennesker". Er det virkelig slik at ingen lurer på hva de gjør? Og hvis ingen lurer, gjør det dem til maktmennesker? Skjønte heller ikke det første avsnittet ditt, setningen henger ikke sammen.
Gjest Anonymous Skrevet 1. februar 2005 #10 Skrevet 1. februar 2005 Jeg skjønner ikke hva du mener med første avsnitt her? Hva er betenkelig? Dessuten er jeg ikke enig med deg i at de som jobber i psykiatrien er maktmennesker og får herse i vei som de vil. Politikerne bevilger penger, ikke de ansatte i psykiatrien. Jeg arbeider selv i helsevesenet og vet hvor utrolig frustrerende er å ikke kunne utføre lovpålagte oppgaver, rett og slett fordi det ikke er midler. Det blir så selvmotsigende når vi på den ene siden blir lovpålagt å utføre en tjeneste - og så av den samme instans ikke får penger nok til å gjennomføre det :klø: Grunnen til at jeg sier at det er de sterkeste som får hjelp, er at det er de som vet å hevde seg og kreve. De er en trussel dersom de ikke får hjelp - fordi de kan rope høyt og lage bråk. Da er det mye lettere å gi disse det de har krav på - og la de mindre resurssterke som ikke roper like høyt - vente. Ja, du har skjønt det-not. Første avsnitt manglet et ord: "betenkelig at hele to av vennene er mental-pasienter", skulle det stå. Det at det er politikerne som bevilger (etter din mening) for lite penger til psykiatrien har ingenting med det at mange mener at de ansatte på slike steder er "makt-mennesker". Makt-mennesker kan betyr at de jobber på slike steder for å hevde sitt eget ego: at de må tråkke på andre svake (mental-pasienter) for å føle seg bedre selv. Det er absolutt et naturlig sted å søke seg til dersom man har slike småsadistiske trekk ved sin personlighet. For hvem vil vel mistenke en som jobber i psykiatrien for å bruke mental/fysisk vold/overgrep mot forsvarsløse mental-pasienter? - Hvem vil vel mistenke læreren for å mislike barn? - Hvem vil mistenke presten for å være utro, drikke alkohol i bøtter og spann, misbruke små barn eller oppføre seg usømmelig? - Hvem vil mistenke banrehage-ansatte for å misbruke barn seksuelt fordi de har pedofilo tendenser/legning? - Hvem vil mistenke politiet for å ha dragninger til kriminelle miljøer privat? - Hvem vil mistenke psykiatere for å være gale, når de jobber med å ta seg av mennesker som søker psykisk hjelp? - Hvem vil mistenke den fromme sykeopleieren i hvir drakt eller den psykiatriske rådgiveren for å være annet enn snille? Når det i virkeligheten viste seg at kvinnen som var psykiatrisk rådgiver i virkeligheten er et makt-monster som fryder seg over andres svakheter og behov for hjelp. - Hvem vil vel automatisk tenke at flyktning-sjefen hater flyktninger? Eller at barnehjemsbestyreren hater barn eller i det minste misbruker dem seksuelt? Her er det enormt mye skjult og dårlig materiale å ta av!
Gjest synseren Skrevet 1. februar 2005 #11 Skrevet 1. februar 2005 Psykologer tar utdannelsen for å finne ut av seg selv, tror jeg :fy:
Basementart Skrevet 1. februar 2005 #12 Skrevet 1. februar 2005 Psykologer tar utdannelsen for å finne ut av seg selv' date=' tror jeg :fy:[/quote'] Jeg tar ikke utdannelsen for å finne utav meg selv i alle fall, og tviler sterkt på at det gjelder for noen av studievennene mine heller. Men folk tror jo så mangt om psykologer. Sannheten er at vi trengs i samfunnet.
Gjest Anonymous Skrevet 1. februar 2005 #13 Skrevet 1. februar 2005 Der det er hjerterom er det husrom.Handler dette egentlig BARE om penger? Hadde en nær slektning som ble tvangsinnlagt,skrevet ut dagen etter fordi han ikke var syk NOK. 3 dager etter hadde han klart å ta sitt eget liv. Sitter igjen med et inntrykk at altfor mange som uttaler seg om slike emner ikke har peil på hva de prater om. :-x
Basementart Skrevet 1. februar 2005 #14 Skrevet 1. februar 2005 Der det er hjerterom er det husrom.Handler dette egentlig BARE om penger? Hadde en nær slektning som ble tvangsinnlagt,skrevet ut dagen etter fordi han ikke var syk NOK. 3 dager etter hadde han klart å ta sitt eget liv. Sitter igjen med et inntrykk at altfor mange som uttaler seg om slike emner ikke har peil på hva de prater om. :-x Problemet er at psykiatrien ikke har nok penger. Dette er ikke psykiatrien sin feil... det er statens feil.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå