Gå til innhold

Kaniner og høner folk gir bort til middag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Folk gir bort høner, haner og kaniner daglig. Er det innafor å hente disse dyrene med det formålet å ha dem til middag etter slakting? 

Anonymkode: 86550...387

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mener du moralsk eller rent juridisk? Rent juridisk vil du få problemer, loven er veldig streng når det gjelder dyr.

Moralsk er vel avhengig av hvem du spør. Noen synes det er greit å drepe høner, plukke de og spise. Andre synes det er helt forkastelig. Mens de spiser på lammekjøttet sitt, uvitende om hvor det kommer fra ("butikken", svarer de hvis du spør).

Anonymkode: 8cabb...2c0

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Mener du moralsk eller rent juridisk? Rent juridisk vil du få problemer, loven er veldig streng når det gjelder dyr.

Moralsk er vel avhengig av hvem du spør. Noen synes det er greit å drepe høner, plukke de og spise. Andre synes det er helt forkastelig. Mens de spiser på lammekjøttet sitt, uvitende om hvor det kommer fra ("butikken", svarer de hvis du spør).

Anonymkode: 8cabb...2c0

Jeg mener rent praktisk. 

Skal man si fra til eieren at de skal bli mat? Hvordan er detmå slakte til eget bruk? 

TS

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mener rent praktisk. 

Skal man si fra til eieren at de skal bli mat? Hvordan er detmå slakte til eget bruk? 

TS

Du må selvfølgelig si ifra til den du kjøper høna/kaninen fra. Eieren må ha mulighet til å gi dyret bort til noen som ikke vil spise det, om det er ønskelig.

Tror dessuten det vil være letter å få en hane av noen enn kanin, hvis du sier at den skal bli middag. 

Anonymkode: 47a52...28c

• Liker 1
Skrevet

Tør du spise de da? Med tanke på hva mange gir kjæledyra av for så veit jeg ikke helt om jeg hadde turt det.

Men jeg tror ikke jeg ville opplyst det nei! :frkk:

Skrevet

Og svaret på det andre spørsmålet. Det er lov å avlive dyr til eget bruk, men det er strenge regler når det kommer til avlivingen. Dyret må være bevisstløs før slakt. 

• Liker 2
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må selvfølgelig si ifra til den du kjøper høna/kaninen fra. Eieren må ha mulighet til å gi dyret bort til noen som ikke vil spise det, om det er ønskelig.

Tror dessuten det vil være letter å få en hane av noen enn kanin, hvis du sier at den skal bli middag. 

Betaler ikke noe når folk gir bort. 

5 minutter siden, yeans skrev:

Tør du spise de da? Med tanke på hva mange gir kjæledyra av for så veit jeg ikke helt om jeg hadde turt det.

Men jeg tror ikke jeg ville opplyst det nei! :frkk:

Hva skulle være farlig med å spise dyr når de er slaktet og kokt? Dyrene kommer jo fra små bruk eller hager.  Er oppvokst på landet og har spist mye høner, kanin og hare. I syden spiser vi og kaniner. 

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og svaret på det andre spørsmålet. Det er lov å avlive dyr til eget bruk, men det er strenge regler når det kommer til avlivingen. Dyret må være bevisstløs før slakt. 

Jegerprøven er bestått. Dyret må ikke være bevisstløst men skal ha en human avlivning. 

TS

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Betaler ikke noe når folk gir bort. 

Hva skulle være farlig med å spise dyr når de er slaktet og kokt? Dyrene kommer jo fra små bruk eller hager.  Er oppvokst på landet og har spist mye høner, kanin og hare. I syden spiser vi og kaniner. 

Dyrene kan ha fått antibiotika og andre medisiner som ikke er myntet på mennesker?

Skrevet
3 minutter siden, yeans skrev:

Dyrene kan ha fått antibiotika og andre medisiner som ikke er myntet på mennesker?

Dyrene i kjøttindustrien får nok langt mer antibiotika og medisiner enn det en privat kanin eller høne får. 

Jeg synes uansett ikke at man skal hente en kanin, uten å si til eier/tidligere eier at dyret skal brukes til mat. Mange gir nok gladelig bort hanene sine til slakt, siden man oftest ikke har mer enn en i hver flokk. 

• Liker 2
Skrevet

Hvor gnien kan man bli?!

Anonymkode: 48188...acb

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dyrene i kjøttindustrien får nok langt mer antibiotika og medisiner enn det en privat kanin eller høne får. 

Jeg synes uansett ikke at man skal hente en kanin, uten å si til eier/tidligere eier at dyret skal brukes til mat. Mange gir nok gladelig bort hanene sine til slakt, siden man oftest ikke har mer enn en i hver flokk. 

Slaktedyr har vaksinasjonskort og det er full kontroll på hva dyr har fått i seg. Strengt reglement for når kjøttet kan brukes i matproduksjon og når det må kastes.

Anonymkode: 48188...acb

• Liker 1
Skrevet

Det er stor vektfordkjell på kjæledyrkaniner (dvergkaniner) og matkaniner!

Det høres nesten ut som

du ser for deg å hente en kasse dvergweddere til middag. Da blir du sittende med veldig mye bein og fryktelig lite mat.

Anonymkode: d8468...247

• Liker 2
Gjest Overrasket
Skrevet

Det er nok noen som kan få en høne å plukke med deg, ja.

Skrevet

Forbauser meg at noen er så kritiske til slakt av vanlige høner og kaniner, men spiser villig industrikjøtt, foret med soya og antibiotika:dry:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...