Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Å gå fra hjelpepleier til sykepleier, er det verdt det økononimessig?  studietid? Dere som har gått fra hjelpepleier til sykepleien hvordan tok dere studien? og hvordan tid tok detHar jobbet som hjelpepleier i snart 10 år, og vuderer å gå over til sykepleien. vet at det nesten det samme arbeid de gjør. 

Anonymkode: 502d3...e8f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Orker du arbeidspresset og ansvaret? Sykepleiere har generelt en del flere oppgaver enn hjelpepleiere. Tungt å jobbe natt på sykehus som nyutdannet sykepleier i hvertfall (min erfaring). 

Anonymkode: 8a454...453

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Orker du arbeidspresset og ansvaret? Sykepleiere har generelt en del flere oppgaver enn hjelpepleiere. Tungt å jobbe natt på sykehus som nyutdannet sykepleier i hvertfall (min erfaring). 

Men de lemper jo som regel "drittoppgavene" på hjelpepleiere og pleiemedhjelpere. På sykehjem er det et tydelig hierarki. 

Anonymkode: 2547a...d71

• Liker 5
Skrevet

Du har utrolig mange flere muligheter som sykepleier enn som hjelpepleier 😊 mange etterutdannelser og mastergrader også.

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men de lemper jo som regel "drittoppgavene" på hjelpepleiere og pleiemedhjelpere. På sykehjem er det et tydelig hierarki. 

Nettopp. Sykepleier er en mye enklere "jobb". Som regel sitter de bare og krysser i noen papirer, mens hjelpepleierne gjør all jobben. Noen steder er de bare innom et par ganger i uken og tjener likevel langt mer enn en hjelpepleier.

Anonymkode: cbb18...525

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nettopp. Sykepleier er en mye enklere "jobb". Som regel sitter de bare og krysser i noen papirer, mens hjelpepleierne gjør all jobben. Noen steder er de bare innom et par ganger i uken og tjener likevel langt mer enn en hjelpepleier.

Anonymkode: cbb18...525

Jøss.. Du har er helt forvrengt syn på sykepleierene som kan si at sykepleierene bare krysser av i noen papirer. Sånn er det ihvertfall ikke på mine arbeidsplasser     😉

• Liker 9
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skulle mye heller gjort alle drittoppgavene til hjelpepleier enn å sitte med ansvaret og løpe som et pisket skinn som sykepleier. Men tror ikke dette er noe du innser før du sitter der selv som sykepleier. Da jeg jobbet på en sengepost på sykehuset var det en eldre hjelpepleier der som var nyutdannet sykepleier. Hun hadde ergret seg over sykepleierne i alle år, at de bare stod på medisinrommet og aldri hjalp til med skyllerom osv. Etter jeg sluttet der fikk jeg høre at hun ikke lenger taklet noen av arbeidsoppgavene, så hun slapp å ha gruppeansvar. Hun hadde sagt unnskyld til alle sykepleierne på posten.

Selv jobber jeg ikke lenger som sykepleier, er nå i skolen.

Hilsen eks-sykepleier

Anonymkode: 9d4f1...524

• Liker 4
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skulle mye heller gjort alle drittoppgavene til hjelpepleier enn å sitte med ansvaret og løpe som et pisket skinn som sykepleier. Men tror ikke dette er noe du innser før du sitter der selv som sykepleier. Da jeg jobbet på en sengepost på sykehuset var det en eldre hjelpepleier der som var nyutdannet sykepleier. Hun hadde ergret seg over sykepleierne i alle år, at de bare stod på medisinrommet og aldri hjalp til med skyllerom osv. Etter jeg sluttet der fikk jeg høre at hun ikke lenger taklet noen av arbeidsoppgavene, så hun slapp å ha gruppeansvar. Hun hadde sagt unnskyld til alle sykepleierne på posten.

Selv jobber jeg ikke lenger som sykepleier, er nå i skolen.

Hilsen eks-sykepleier

Det er klart at det er et skille mellom de mer attraktive arbeidsoppgavene og de mindre attraktive. For ja, man kan jo sette spørsmålstegn ved de sykepleierne (og også kjepphøye sykepleierstudenter) som plutselig skal gjøre noe mindre viktig hver gang noe som må tas hånd om med en gang som ikke er særlig gøy oppgave. Dette dreier seg om holdninger og hierarki. Det er klart at sykepleiere har mye å gjøre, det har også alle andre i helsevesenet, men nå sikter jeg altså ikke til dette. Jeg sikter til der de faktisk kan trå til, men velger å ikke gjøre det. 

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke det samme arbeidet :) mange hjelpepleiere tror det da men.... det er greit det er noe lik men i tillegg til pleie har sykepleieren ansvaret, medisiner, prosedyrer. Gjerne alene som sykepleier på mange pasienter.

Anonymkode: 85ab3...8e0

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er klart at det er et skille mellom de mer attraktive arbeidsoppgavene og de mindre attraktive. For ja, man kan jo sette spørsmålstegn ved de sykepleierne (og også kjepphøye sykepleierstudenter) som plutselig skal gjøre noe mindre viktig hver gang noe som må tas hånd om med en gang som ikke er særlig gøy oppgave. Dette dreier seg om holdninger og hierarki. Det er klart at sykepleiere har mye å gjøre, det har også alle andre i helsevesenet, men nå sikter jeg altså ikke til dette. Jeg sikter til der de faktisk kan trå til, men velger å ikke gjøre det. 

Min erfaring er at det er motsatt. Løper som en pisket rotte mens hjelpepleierene tar den 5 kaffipausen. Tar ofte stell alene pga sure kommentarer og i tillegg må jeg rydde på skylleromnet for det glemmes stadig..

• Liker 7
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er noe mindre viktig? Jeg har helt ulik oppfatning fra deg, det er et kjør uten like som sykepleier, hjelpepleierne har mye de og, men de slipper mye ansvar. Men vet du hva, synes du skal ta sykepleier-utdanningen, så vil du få kjenne på det du og.

Skrevet

Jeg jobber som helsefagarbeider på sykehuset og studerer til sykepleier. Da jeg var i sykehuspraksis så jeg virkelig forskjellen på rollen som sykepleier og helsefagarbeider. Som helsefagarbeider har jeg også gremmet meg over sykepleiere som stadig står på medisinrommet, og ikke "orker" å hjelpe til med stell, matservering ol. Men da jeg var i praksis og hadde ansvaret for noen pasienter, så jeg virkelig hvor mye tid ting tar, med ansvar for medisiner, observasjoner, legevisitter osv. og at man må overlate annet arbeid til helsefagarbeidere. Det er mye mer chill som helsefagarbeider, men samtidig synes jeg det å være sykepleier er mye mer spennende da man har en større forståelse og kunnskap om sykdommer, behandlinger, medisiner osv. Å være sykepleier også store muligheter for spennende spesialiseringer, så jeg angrer absolutt ikke. Men ansvaret er også skummelt, og jeg er glad for at jeg kan jobbe som helsefagarbeider litt til under studietiden :) 

Anonymkode: 51cce...975

• Liker 3
Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å gå fra hjelpepleier til sykepleier, er det verdt det økononimessig?  studietid? Dere som har gått fra hjelpepleier til sykepleien hvordan tok dere studien? og hvordan tid tok detHar jobbet som hjelpepleier i snart 10 år, og vuderer å gå over til sykepleien. vet at det nesten det samme arbeid de gjør. 

Anonymkode: 502d3...e8f

Det med økonomien må du regne deg frem til. Du blir sittende igjen med en del studielån om du velger å ta dette. Om du fullfører på normaltid (3-årig) blir du gjerne sittende med 170 000 i lån, om ikke mer. Pluss at du taper arbeidsinntekt. Vet ikke hvor mye en hjelpepleier tjener vs sykepleier. Men som andre sier, så er det mange jobbmuligheter som sykepleier. 

De fleste jeg kjenner som er hjelpepleiere og nå går sykepleie, tar desentralisert som er 4 år. Vet ikke om du får full støtte fra lånekassen da, men du har gjerne mulighet til å jobbe mer underveis på denne måten. Foreløpig er de jeg kjenner godt fornøyd med å ha tatt mer utdanning. 

Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er noe mindre viktig? Jeg har helt ulik oppfatning fra deg, det er et kjør uten like som sykepleier, hjelpepleierne har mye de og, men de slipper mye ansvar. Men vet du hva, synes du skal ta sykepleier-utdanningen, så vil du få kjenne på det du og.

Kunne ikke vært mer enig med deg. Jeg måtte slutte som sykepleier da jeg ikke lenger taklet å jobbe natt (sov minimalt etter nattevakter), og i tillegg har to små barn som krever sitt. Er gift, men hverdagen med 3-delt turnus ble for ustabil og krevende å kombinere med familielivet. I tillegg opplevde jeg et enormt arbeidspress og effektivitetspress, lav bemanning og ofte overtid gjorde ikke arbeidshverdagen enklere. Men for all del, dere som ønsker å bli sykepleiere og som trives i jobben er gull verdt. Dere trengs virkelig. Det er nok likevel ikke alle nyutdannede sykepleiere som vet 100% hva de går til etter endt utdanning. 

Skrevet

Tre år med redusert inntekt og studielån krever mye jobbing for å ta igjen, så økonomisk i totalen er det ikke sikkert det lønner seg. Men du får jo mye flere valgmuligheter for hvor du kan jobbe, flere muligheter for videreutdanning og kanskje en mer interessant arbeidshverdag (avhengig av interesse så klart). 

Anonymkode: bb999...63e

• Liker 2
Skrevet

Hør om det er noe mulighet å ta det sånn samlingsbasert, lurer på om du må søke inn gjennom jobben kanskje? En jeg jobbet med før snakket om noe sånt, da jobber man vedsiden av og det er litt greiere økonomisk

Anonymkode: a500b...051

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Som nevnt, selv om det tydeligvis er vanskelig å ta til seg, så dreier dette seg om rolige perioder. Jeg ser ikke hvorfor så mange sykepleiere har så vanskelig for å akseptere at det finnes mange holdningsproblemer i helsevesenet. Har du aldri opplevd en kollega som ikke har sluntret unna? Eller er sykepleiere helt overordnet andre yrker? Jeg har for øvrig jobbet som både pleiemedhjelper og sykepleier. 

• Liker 2
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som nevnt, selv om det tydeligvis er vanskelig å ta til seg, så dreier dette seg om rolige perioder. Jeg ser ikke hvorfor så mange sykepleiere har så vanskelig for å akseptere at det finnes mange holdningsproblemer i helsevesenet. Har du aldri opplevd en kollega som ikke har sluntret unna? Eller er sykepleiere helt overordnet andre yrker? Jeg har for øvrig jobbet som både pleiemedhjelper og sykepleier. 

Har opplevd kollegaer som sluntrer unna jo. Men det er stort sett andre enn sykepleiere:)

• Liker 2
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har jeg faktisk ytterst sjeldent opplevd, men skal ikke si det ikke skjer. Har opplevd mye at hjelpepleiere irritererer seg over sykepleiere, og har opplevd at spl kollega irriterte seg over meg, da hen mente jeg skulle slippe alt jeg hadde i hendene for å hjelpe hen, der jeg løp som et pisket skinn, alene sykepleier på min gruppe.!Men det er den holdningen om at «sykepleierne bare står og diller på medisinrommet», jeg vil til livs. 

Skrevet

Men jeg synes absolutt at Ts skal prøve seg på spl utdannelsen om hun vil, vi trenger alle motiverte sykepleiere som trives med jobben! Lønnen blir bedre og det er mange videreutdannelser å ta hvis man ønsker det.🙂

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...