Gå til innhold

Noen her som blir kvalme av å bruke penger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kjøpte i dag en ferietur, og opplevde for første gang at jeg ble kvalm av det. Ferieturen kommer nok til å koste meg 8000,- inkludert alt (inkludert mat også) for 10 dager. Er student som snart er ferdig utdannet, og jeg burde nok heller holdt meg hjemme for å kunne gå på intervjuer dersom jeg får det... Noe jeg tviler på vil skje siden jeg nå i eksamenstiden ikke har tid til å skrive søknader, slik at jeg egentlig ikke kan skrive søknader før i midten av desember. Kommer til å være hjemme igjen fra turen i midten av januar, og ferien går til utenlandske venner som bor i et annet land.

Med engang jeg hadde trykket på "bestill" så ble jeg helt kvalm. Kvalm over å tenke at det kanskje er et dårlig valg å ikke holde meg hjemme pga. eventuelle jobber, og kvalm over å tenke på at det er mye penger. Jeg har fint råd til det, men jeg har en tendens til å sammenligne hva jeg bruker med f.eks mamma sitt bruk (og hun har dårlig råd), og da føler jeg meg alltid så... jeg vet ikke, det føles bare ikke bra å bruke penger. Det haster heller ikke for meg å skaffe meg jobb siden jeg bor gratis. Jeg tenker også på om alle andre rundt meg ville sagt at dette var et dårlig valg? Arbeidsmarkedet nå er hardt og jeg vet det vil ta tid å få jobb... men kanskje det i seg selv egentlig er en god grunn til å ikke reise?

Anonymkode: 5c4ed...717

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg blir kvalm når jeg bruker for mye penger på ting i det daglige, altså ting som forekommer ofte. Vanemessig sløsing gjør meg nesten dårlig bare å tenke på! Jeg går alltid til Kiwi og Rema og handler, for der er det billigst. Blir helt dårlig når jeg handler en sjelden gang på Coop, for der er varene flere kroner dyrere pr hver eneste vare, så totalsummen blir mye høyere enn om jeg hadde handlet på Kiwi/Rema.

Når jeg ser på Luksusfellen får jeg skikkelig vondt i magen av å se hva deltakerne faktisk brenner av penger på, uten å tenke seg om et sekund. F.eks. take-away mat og restaurantbesøk nesten hver dag, hver uke. Det hadde jeg aldri klart å sløse bort penger på! Her i huset bestiller jeg take-away for tenåringens skyld én gang annenhver uke. Det er det jeg har "innvilget".

Bruker aldri penger på reiser, det er for dyrt. Jeg har sparepenger, det er ikke det, men jeg synes det er utrolig sløsing å f.eks. brenne 10-15.000 kroner på en sydenreise på bare en uke. Når den uka er over, er jeg plutselig mange tusen fattigere, og har ingenting igjen for det - reisen er jo i fortiden alt, med det samme man kommer hjem.

Jeg bruker penger når jeg , når det er noe jeg virkelig trenger, men kjenner det alltid inni margen. F.eks kjøpte jeg nytt kjøleskap(kombiskap) til 14.000 kr for noen uker siden. Det svei litt på sparekontoen, men jeg var nødt til å ha det, så da kjøpte jeg det beste jeg fant og virkelig LIKTE. Når jeg først skal ha noe nytt, vil jeg ikke gå for det billigste og dårligste av noe ukjent merke som går i stykker etter 3 år. Jeg vil ha noe jeg virkelig liker, da føles det som om det er mere verdt pengene.

Nei, jeg er definitvt ikke typen til å ødsle penger ut uten å tenke nøye over det først. Impulskjøp er ikke meg.

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror ikke det er veldig uvanlig å bli bittelitt fysisk uvel når man betaler en regning eller en tur på i overkant av 8000 kroner i èn og samme sleng. Det er derimot ikke disse storbeløpene man trenger å bekymre seg for (når de kommer sjeldent), det er verre med de mange små som hoper seg opp og utgjør et stort innhugg i kontoen.

Gjorde som deg - reiste på ferie rett etter jeg var ferdig utdannet. Bodde riktignok ikke gratis, og hadde en jobb jeg kunne vende tilbake til når jeg kom hjem, så helt krise var det ikke. Brukte langt mer enn 8000 kroner på den turen, men fremstod verdt det for meg. Trengte sol og varme, koste meg skikkelig og har et minne for livet. Og det er jo nettopp det livet handler om - å skape fine minner. Dine opptjente penger er dine penger. Du velger selv hva du ønsker å bruke dem på. Og ditt liv er ditt liv. Hvis du vil utsette jobbsøkingen så gjør du det. Kan være greit å dra på ferie FØR du eventuelt får en ny jobb da... da kan det jo bli en stund til neste gang du får sjansen og har opparbeidet deg ferie.

Så lenge man bruker penger man har.... og ikke penger man låner. Nå bor du gratis så du burde vel begynne å betale husleie (hvor enn du bor), tenker jeg, men det er ikke min sak å blande meg i. Dog skal ikke voksne mennesker bo gratis her og der.

• Liker 1
Skrevet

Nå bruker jeg lite. Sparer før jeg bruker noe. Betaler ikke dyre turer. Reiser på tidspunkt når det er grisebillig

Anonymkode: b686d...99f

Skrevet

Elsker penger og å bruke penger men blir litt kvalm av å betale regninger ja, men det må jo til :P 

Skrevet

Ja, har fått helt panikk for å bruke penger egentlig. Det begynte med at jeg ble syk og var veldig mye hjemme, og innså at jeg sparte sinnsyke mengder penger... 

Anonymkode: 38226...ac2

Skrevet

Jeg blir ikke kvalm, men det hender jeg får ubehag av å bruke kredittkortet. Selv om det er en liten sum og jeg alltid betaler alt før forfall. Så tenk på det som et lite sunnhetstegn? Det er hvertfall bedre med den følelsen enn ingen følelse rundt det tenker jeg.

Og nyt turen. Du blir tidsnok travel og opptatt fremover.

Skrevet

Blir ikke kvalm av å bruke pengene der da. Men hvis jeg f.eks. vet fra før at jeg har brukt en del penger og spist av bufferen, og så logger inn og har enda mindre penger enn forventet, så kan jeg bli litt småkvalm. Man kan gjerne tro man har sånn 52000kr på konto, for så å logge inn og se at det faktisk ikke er mer enn 45000kr. Pengene forsvinner av og til mye fortere enn man aner.

Anonymkode: e5387...336

Skrevet

Liker å bruke penger jeg, kvalm av det blir jeg i alle fall ikke, snarere glad...

Eneste bil som er kjipt å bruke penger på, bare en utgift det, men går greit det også.

Skrevet

Kommer an på hva det er. Kjenner det gjør vondt å betale for å fikse noe på bilen eller gå til tannlege. For det er ting det kun er kjipt å bruke store summer på

Skrevet
7 minutter siden, Maleficenta skrev:

Kommer an på hva det er. Kjenner det gjør vondt å betale for å fikse noe på bilen eller gå til tannlege. For det er ting det kun er kjipt å bruke store summer på

Hvor mye har du brukt på tannlege?

Anonymkode: 56b68...cfb

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mye har du brukt på tannlege?

Anonymkode: 56b68...cfb

Går ikke så ofte men det koster jo typ 900 kr bare for rens og fjerning av tannstein. Føles så sykt lite verdt det

• Liker 1
Skrevet

Noen ganger tar jeg meg selv i å stå i butikken og gruble over om jeg skal kjøpe latterlige småting eller ikke. Hadde dårlig råd før. 

Så kommer jeg på at nå har jeg jo masse penger :fnise:

Anonymkode: 8929a...335

Skrevet

Nei. Jeg har lite penger, men når jeg bruker dem har jeg grunner for det. Om det er fordi jeg trenger det eller fordi det gir meg litt økt livskvalitet, som for eks en ferietur. Har stålkontroll på økonomi og forbruk, så det går greit.

Anonymkode: 62979...a23

Skrevet

Både jeg og faren min har det sånn vet jeg. Regninger må betales med en gang ellers ligger vi med vondt i magen til de er betalt 😅 

Anonymkode: 714aa...7c0

Skrevet

Kan få litt vondt i magen/dårlig samvittighet når det fort går 1500 kr på rema.. men når man ser hvor mye mat man egentlig har kjøpt, og vet at man har mat for de to neste ukene er det jo greit. Selvom 1500 kr er mye, kunne fått mye moro for dem..

Skrevet

Ja, tror jeg har en slags diagnose på det, får så dårlig samvittighet av å bruke penger. Føler at alt er sløsing og at jeg ikke kan unne meg noe som helst. Selv det å handle mat blir et slit🙁

Anonymkode: a811b...7c8

Skrevet

Jeg har betalt regninger og handlet for over 100 000 kroner i dag. Jeg føler meg helt utmerket!

Anonymkode: daf6b...f93

• Liker 2
Skrevet

Nei. Min nøysomme onkel døde i en alder av 43 år med millioner på bok. Han spiste billig mat og dro aldri på ferie, og sparte til en framtid han aldri fikk oppleve.

Når regninger er betalt og bufferkontoen alltid 3 x månedslønn, så unner jeg meg det jeg har lyst på med resten av pengene. Uten dårlig samvittighet,

Anonymkode: 917d5...993

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...