Gå til innhold

Hva innebærer «fri bil», firmabilbeskatning

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nå valget mellom fri bil eller ikke. 

Spurte arbeidsgiver hva dette innebærer da jeg aldri før har vært i en stilling hvor jeg kunne ha fri bil, men han hadde ikke noe godt svar da det er nytt for han..(!)

I arbeid kjører jeg mye bil, over 40.000 i året. Det er montert elektronisk kjørebok i bilen. 

Spørsmålet er ikke om det lønner seg,men jeg lurer på hva «fri bil» egentlig innebærer.

Betaler arbeidsgiver drivstoff til privat bruk, uansett? Feks helgeturer, ferier?  Hva med bompenger? Jeg vet jobben har årsabonnement på sistnevnte. 

Noen som kan dette? 

Mvh nyansatt..

Anonymkode: d7582...c63

Skrevet

Det betyr at du skatter av bilen. Hver eneste måned. En typisk firmabil kan koste deg 8-9000 i skattbar inntekt i måned (dvs at du skatter av disse kronene). Det er dyrt å ha firmabil.

Anonymkode: 77466...76d

Skrevet

Mener du fast bilgodtgjørelse? Eller firmabil?

Anonymkode: f014d...89b

Skrevet

Jeg mener firmabil:)

Skrevet

Og hva som «inkluderer» i hva jeg skal beskatte.. drivstoff privat bruk, bom, etc

Skrevet

Samboeren har firmabil. Skatter 8-9000 i mnd. Ca 4000 netto. Ellers null utgifter med bilen. De dekker alt. 

Anonymkode: e93f4...b61

Gjest Papirblomst
Skrevet
På 21.11.2017 den 20.48, AnonymBruker skrev:

Og hva som «inkluderer» i hva jeg skal beskatte.. drivstoff privat bruk, bom, etc

Hva som er inkludert vil være en avtale mellom deg og arbeidsgiver. 
Hvis du f.eks ikke får dekket bensin til privat bruk vil det være en dårlig deal. Men, de aller fleste har avtale om helt fri bruk. Det mest normale er også at bompenger blir dekket, men husk da at denne vil være skattepliktig i tillegg til det du skatter for å ha fri bil. (gjelder også for en evt. piggdekkavgift)

Det som kan være noe å tenke på er forsikringen. Hvis du er uten privat forsikring et par år vil du vel miste bonusen du har opparbeidet deg. (litt usikker på om det er sånn enda, men dette gjaldt for noen år siden i hvert fall)

Skrevet

Jeg hadde firmabil i gamlejobben, da skattet jeg 2500,- ca pr mnd. 
Jeg betalte bompenger og parkering utenom arbeidstid, men all bensin var inkludert. 
For meg var det mye billigere ha firmabil enn privat bil, spesielt siden jeg slapp tenke på dekk, service og bensin. 

Anonymkode: 5539f...f5c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...