AnonymBruker Skrevet 21. november 2017 #1 Skrevet 21. november 2017 Hei! Jeg begynner blir nervøs. Det begynte med at jeg prøvde selge en noe på Finn.no. Fikk svar på annonsen via SMS som ba meg ta kontakt på mail. Det gjorde jeg inntil jeg forsto at det var et svindelforsøk. Da avbrøt jeg kontakten. De fikk altså telefonnummeret mitt (via finn) og mailadressen min. Ikke noe mer. En stund senere fikk jeg beskjed fra mailselskapet mitt at mailen var forsøkt hacket. De som gjorde det hadde ikke fått tilgang til noe grunnet "mistenkelig pålogging". Jeg gikk inn (ikke via linken i mailen) og endra passordet mitt. Så skulle jeg gi bort noe annet på Finn. Fikk beskjed om en som kunne hente og ga fra meg adressen min. Problemet var at han som skulle hente, aldri dukka opp og ga heller ikke noen videre beskjed. Nå sitter jeg og er redd. Hva kan noen gjøre dersom de har navn, nummer, mailadresse og adresse? Bør jeg være redd? Ikke vet jeg om det er noen sammenheng heller... Noen som vet? Anonymkode: 02536...d03
Gjest nediugennivK Skrevet 21. november 2017 #2 Skrevet 21. november 2017 Foretrekker å treffe mennesker på offentlige steder når noe skal overleveres, såfremt det ikke er noe stort som selges. Men det er bare meg. Dette kan ha en sammenheng, men sistenevnte kan også bare være en av de alt for mange finn brukerne som ikke møter opp.
Mystico Skrevet 21. november 2017 #3 Skrevet 21. november 2017 (endret) Jeg tenker det første du bør gjøre er å gå til psykolog. Dette er ingenting å uroe seg for. Hvorfor er folk så paranoide nå til dags? Svindlere finnes overalt, men å være redd for at noen dukker opp på døren din bare fordi de har adressen din er vel litt ekstremt. Endret 21. november 2017 av Mystico 1
AnonymBruker Skrevet 21. november 2017 #4 Skrevet 21. november 2017 Man kan finne navn, telefonnummer og adresse i telefonkatalogen også, og epostadresse er heller ikke noe som må holdes privat. De har ingenting som kan brukes til noe. Anonymkode: 8d16a...0e1 4
Gjest yeans Skrevet 21. november 2017 #5 Skrevet 21. november 2017 (endret) Ga du beskjed til finn om svindelforsøket? Den første hendinga? Du kan og anmelde dette om jeg ikke tar helt feil. Den siste er nok en useriøs finn bruker. Slike er det mange av. Selv gir jeg ikke ut tlfnr. All kontakt må foregå på finnsiden. Endret 21. november 2017 av yeans
AnonymBruker Skrevet 21. november 2017 #6 Skrevet 21. november 2017 Tusen takk! Hjelper med litt beroligelse, hehe (: Anonymkode: 02536...d03
AnonymBruker Skrevet 21. november 2017 #7 Skrevet 21. november 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hei! Jeg begynner blir nervøs. Det begynte med at jeg prøvde selge en noe på Finn.no. Fikk svar på annonsen via SMS som ba meg ta kontakt på mail. Det gjorde jeg inntil jeg forsto at det var et svindelforsøk. Da avbrøt jeg kontakten. De fikk altså telefonnummeret mitt (via finn) og mailadressen min. Ikke noe mer. En stund senere fikk jeg beskjed fra mailselskapet mitt at mailen var forsøkt hacket. De som gjorde det hadde ikke fått tilgang til noe grunnet "mistenkelig pålogging". Jeg gikk inn (ikke via linken i mailen) og endra passordet mitt. Så skulle jeg gi bort noe annet på Finn. Fikk beskjed om en som kunne hente og ga fra meg adressen min. Problemet var at han som skulle hente, aldri dukka opp og ga heller ikke noen videre beskjed. Nå sitter jeg og er redd. Hva kan noen gjøre dersom de har navn, nummer, mailadresse og adresse? Bør jeg være redd? Ikke vet jeg om det er noen sammenheng heller... Noen som vet? Anonymkode: 02536...d03 Når du opplever noe useriøst på finn, så gir du finn beskjed med en gang. I annonsene mine har jeg aldri telefonnummer. Folk kan finne på å ringe til alle døgnets tider, det gidder jeg ikke. Jeg har heller aldri adresse, bare postnummer. Folk får heller ikke adressen for henting før de har meldt tilbake når de vil hente. Men selv om de får adresse og telefonnummer så er det ingen bombe at folk på finn skal ha og aldri dukker opp. Meld i fra til finn. Slett finn kontoen din og lag en ny. Brukernavnet ditt trenger heller ikke være ditt fulle navn i visningsprofilen. Dette kan du endre i hver enkelt annonse. Og følg med på mail og bankkontoene dine. Anonymkode: 4528a...b51 1
AnonymBruker Skrevet 21. november 2017 #8 Skrevet 21. november 2017 Et godt råd. Opprett egen mail til dette. Ikke opplys om tlfnr. Anonymkode: db674...660
AnonymBruker Skrevet 22. november 2017 #9 Skrevet 22. november 2017 Bruk sunn fornuft, ikke fortsett handelen når du merker at noen prøver noe nytt som å spørre etter email Anonymkode: 825d0...577
Million Skrevet 22. november 2017 #10 Skrevet 22. november 2017 (endret) Nå må folk slutte å være å så hysteriske. Herregud. "Følg med på bankkontoer".... fordi noen ikke dukket opp på en Finn-annonseavtale eller at eposten ble forsøkt hacket!??? Hva søren har det med bankkontoen å gjøre? Hvordan skulle noen ha fått TILGANG til din bankkonto bare fordi de har en bostedsadresse? Folk som tar kontakt pga man har en Finn-annonse ute, er notorisk dårlige på å møte opp eller holde avtaler. Det skjer HELE tiden at de ikke dukker opp. Det er absolutt ingen grunn til å frykte noe av den grunn. Endret 22. november 2017 av Million 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå