Gå til innhold

Hjelp med brannforskriftene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Vi pusser opp og sliter med å forstå brannforskriftene rett og slett. Vi gjør selvfølgelig ikke ting som er direkte brannfarlig, men sliter litt med hva som er lov og ikke. Er det mulig å få snakket med branninspektør fra kommunen om planene våre?

Det vi lurer på er: 1. Kan vi gjøre noe med brannmuren? Er det lov å kle den i stein eller flis - eller enda enklere: finnes det brannsikker tapet/kontaktplastlignende greier?

2. Hvordan er reglene rundt piper som er i bruk? Pipa vår er på kjøkkenet og kjøkkenet er svært lite. Er det lov å ha kjøkkenskap helt inntil pipa? Blir den varm på noe måte? Har kjent på den når den er i bruk, og den blir ikke varm i det hele - men er det lov? Er det lov hvis vi har sånn brannsikker plate på siden av skapene?

Anonymkode: fe128...8c1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Brannmur som er inntil pipa skal være ubrennbar. Det betyr at dere kan bruke mur, stein, flis etc. Jeg har sparklet min med vanlig sparkel for å få en helt slett overflate. Kontaktplast og tapet i ubrennbart materiale har jeg aldri hørt om, og dersom det finnes vil jeg tippe det er svindyrt. 

Du kan ikke ha kjøkkenskap helt inntil pipa, med mindre det er mobilt. Pipa skal kunne inspiseres fra alle sider (tidligere holdt det med tre) for sprekker og skader. Vi fikk påpakk for det på sist tilsyn, da den ene siden av pipa er gjemt bak høyskapet. I følge feieren kunne vi fjerne bakplata i høyskapet så pipa ble synlig gjennom skapet, det skulle visst være tilstrekkelig.  

Anonymkode: d5237...e79

Skrevet

Det er forresten ikke dumt å be om et tilsyn hvis dere nylig har kjøpt leiligheten, da får man sjekket at alt er i orden og kan samtidig spørre om disse tingene 😊

Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Brannmur som er inntil pipa skal være ubrennbar. Det betyr at dere kan bruke mur, stein, flis etc. Jeg har sparklet min med vanlig sparkel for å få en helt slett overflate. Kontaktplast og tapet i ubrennbart materiale har jeg aldri hørt om, og dersom det finnes vil jeg tippe det er svindyrt. 

Du kan ikke ha kjøkkenskap helt inntil pipa, med mindre det er mobilt. Pipa skal kunne inspiseres fra alle sider (tidligere holdt det med tre) for sprekker og skader. Vi fikk påpakk for det på sist tilsyn, da den ene siden av pipa er gjemt bak høyskapet. I følge feieren kunne vi fjerne bakplata i høyskapet så pipa ble synlig gjennom skapet, det skulle visst være tilstrekkelig.  

47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er forresten ikke dumt å be om et tilsyn hvis dere nylig har kjøpt leiligheten, da får man sjekket at alt er i orden og kan samtidig spørre om disse tingene 😊

Takk for svar! Huset er haugammelt og følger ikke en eneste standard eller en eneste forskrift, så tilsyn er ikke vits ennå :fnise: vi er i gang med oppussing. Brannmuren jeg snakker om er den som er bak ovnen - så den må naturlig nok tåle en del varme. Holder det om kjøkkenskapene inntil pipa ikke er skrudd fast og kan draes frem? Det er forresten bare underskap, ikke overskap :) 

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Vi pusser opp og sliter med å forstå brannforskriftene rett og slett. Vi gjør selvfølgelig ikke ting som er direkte brannfarlig, men sliter litt med hva som er lov og ikke. Er det mulig å få snakket med branninspektør fra kommunen om planene våre?

Det vi lurer på er: 1. Kan vi gjøre noe med brannmuren? Er det lov å kle den i stein eller flis - eller enda enklere: finnes det brannsikker tapet/kontaktplastlignende greier?

2. Hvordan er reglene rundt piper som er i bruk? Pipa vår er på kjøkkenet og kjøkkenet er svært lite. Er det lov å ha kjøkkenskap helt inntil pipa? Blir den varm på noe måte? Har kjent på den når den er i bruk, og den blir ikke varm i det hele - men er det lov? Er det lov hvis vi har sånn brannsikker plate på siden av skapene?

Alle kommuner har brannforebyggende avdeling eller folk som kan faget. Ring sentralbordet i kommunen din og sprø der. Her inne kan du få alt mulig til svar som ikke behøver å være i tråd med lovberket.

Der er vel og noe forskrifter og lover på området uten at jeg vet hvilke. Prøv å google lovdata brannforebygging/brannforsikrft. 

Anonymkode: 4c826...30a

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes forskriften er noe uklar på dette, både forebyggendeforskriften og teknisk forskrift.

I teknisk forskrift står det at elementskorstein skal ha minst to frie sider. 

https://dibk.no/byggereglene/byggteknisk-forskrift-tek17/15/i/15-3/

Teglskorsteiner derimot skal være tilgjengelig for inspeksjon fra alle fire sider, iht gamle regler. https://www.byggforsk.no/dokument/4014/eldre_regler_for_ildsteder_og_skorsteiner

image.thumb.png.00cfc96bdad9a7fe1f0df5a3f6d6247d.png

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes forskriften er noe uklar på dette, både forebyggendeforskriften og teknisk forskrift.

I teknisk forskrift står det at elementskorstein skal ha minst to frie sider. 

https://dibk.no/byggereglene/byggteknisk-forskrift-tek17/15/i/15-3/

Teglskorsteiner derimot skal være tilgjengelig for inspeksjon fra alle fire sider, iht gamle regler. https://www.byggforsk.no/dokument/4014/eldre_regler_for_ildsteder_og_skorsteiner

image.thumb.png.00cfc96bdad9a7fe1f0df5a3f6d6247d.png

Hvorfor kontakter du ikke kommunen? Hva om du får råd her inne og følger disse for så å få inspektør på besøk som sier du har gjort tingene feil? 

Det er og vesentlig hvilket årstall bygningen er oppført. 

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor kontakter du ikke kommunen? Hva om du får råd her inne og følger disse for så å få inspektør på besøk som sier du har gjort tingene feil? 

Det er og vesentlig hvilket årstall bygningen er oppført. 

Det var ikke jeg (ts) som skrev det innlegget. Jeg skal kontakte kommunen, men lurte på om noen her hadde peiling. Er ikke det innafor? 

Huset er fra atten-pil-og-bue (bokstavelig talt 1800-tallet, men vet ikke eksakt årstall). 

Skrevet

Et godt tips er å kontakte stiftelsen Norsk brannvernforening. De jobber med dette (de utdanner montører av ildsteder og lager alt av utdanningsmateriell for montering for ildsteder og piper) De kan gi gratis veiledning og jeg fikk masse god hjelp. Ring de: https://brannvernforeningen.no/sertifiseringer/norsk-varme/

Anonymkode: 74582...93a

• Liker 1
Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Brannmuren må nok være som den er, med tanke på de brennbare materialene. 

Er pipa murt med teglstein kan du ikke dekke den, men du kan ta vekk bakplate slik at tilsyn skjer gjennom skapet

Er den av Leca, kan to sider dekkes.

Du får greit svar om du ringer det lokale brannvesen, og får derigjennom tak i feier’n som kan komme å se på saken, jeg gjorde det på den måten😊

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...