Gå til innhold

Beste tilskudd for sterk og beskyttet hud?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen her som har erfaring med eller kunnskap om gode tilskudd for huden? Huden min er ganske tynn og blir i tillegg fort brent. Jeg har også hudkreft i familien. Ønsker derfor å styrke huden innenfra i tillegg til å bruke solfaktor når det er behov for det. 

Det jeg har sett på i det siste er hydrolysert kollagen (for sterkere, tykkere hud), samt astaxanthin og betakaroten (for beskyttelse). Noe som har erfaring med noen av disse tilskuddene? 

Anonymkode: 9c7c5...b73

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke kjøp motetilskudd. Det er mye som er bra for huden, alt etter hva kroppen din har behov for. Det viktigste er et sundt kosthold med MASSE frukt og grønt hver eneste dag. 

Sink, karotener, b vitaminer, astaxantin, fettsyrer typiske tilskudd som er bra for huden. Men du bør jo ha en viss peiling på om du faktisk trenger dem. Har gode erfaringer med kosttilskudd både for å bekjempe eksem men også mot kviser :) 

• Liker 1
Skrevet

Du kan ikke bruke solfaktor når det er behov for det. Jeg har en helt annerledes hud en din, en ganske sterk hudtype, likevel bruker jeg dagkrem med faktor 25-30 hver dag året rundt. Im sommeren faktor 50. 

Du må unngå sil så langt det er mulig om våren og sommeren. Det betyr å oppholde seg i skygge så langt mulig, alltid høy faktor, gjerne hatt eller caps og solbriller. Dette gjelder ikke bare på stranden, men også hvis du f eks er på cafe. Jeg bruker ordentlig solkrem hvis jeg er på stranden, hvis jeg f eks er på kafe eller lignende bruker jeg ekstra solbeskyttelse over dagkremen og under sminken pluss sitter i skyggen. 

Ekstra solbeskyttelse fås fra mange merker. Gjør det til en vane. Selv sol gjennom kontorvinduet gjør skade. 

Anonymkode: fa02c...aff

• Liker 1
Skrevet

B-vitaminer, sink, betakaroten, fett gjennom kostholdet, og MSM. Sistnevnte anbefaler jeg å ta gjennom pulverform, med vann - det smaker dritt, men jeg har hatt et sunt kosthold med B-vitamin- og sinktilskudd lenge, og det var ikke før jeg begynte med MSM at jeg virkelig merket forbedring i huden. Jeg tar fire teskjeer daglig, men begynn med en halv og trapp opp, ellers risikerer du magesjau. 

Anonymkode: 97894...179

Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker said:

B-vitaminer, sink, betakaroten, fett gjennom kostholdet, og MSM. Sistnevnte anbefaler jeg å ta gjennom pulverform, med vann - det smaker dritt, men jeg har hatt et sunt kosthold med B-vitamin- og sinktilskudd lenge, og det var ikke før jeg begynte med MSM at jeg virkelig merket forbedring i huden. Jeg tar fire teskjeer daglig, men begynn med en halv og trapp opp, ellers risikerer du magesjau. 

Helt enig, MSM er også kjempebra, men start forsiktig :) Helt enig. Smaker høy, så tar det ikke for tiden ;) 

Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

B vitaminer skal ikke brukes uten at det er påvist mangel i blodprøve. Der er sammenheng med unødvendig bruk og bruk av høye doser B vitaminer og tarmkreft. 

Ellers er det ikke noe utover et sunt kosthold som styrker huden innenfra. Utenfra er det vikitg at syrekappen ikke blir skadet. Da er solkrem og gode kremer viktig. 

Anonymkode: ac8d5...02e

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

B vitaminer skal ikke brukes uten at det er påvist mangel i blodprøve. Der er sammenheng med unødvendig bruk og bruk av høye doser B vitaminer og tarmkreft. 

Ellers er det ikke noe utover et sunt kosthold som styrker huden innenfra. Utenfra er det vikitg at syrekappen ikke blir skadet. Da er solkrem og gode kremer viktig. 

Anonymkode: ac8d5...02e

Det er også derfor jeg skrev: Alt etter hva du har behov for. 

Sundt kosthold er helt klart viktig, men det er ikke kun hva du spiser men handler mye om hva som absorberes.

Solkrem er selvsagt viktig uansett men alger som Ataxanthin har vist seg også å beskytte huden innenfra :)

Skrevet

Solkrem med uva og uvb. Du får stråleskader selv om du sitter inne på en overskyet dag.

Anonymkode: de2ca...b22

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...