Gå til innhold

Plages VELDIG med dugg/klissvåt dørkarm (bilder)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei !

Jeg har et ganske stort problem med dugg på vinduer, spesielt nå som det er kaldt ute.. Vet det er mange som har det og at det er lufting som må til, noe jeg er flink til! Flere ganger om dagen, til og med når det er kaldt ute! Bare for å få luftet.. 

Men denne delen plager meg mest, ved skyvdøra ved verandaen min. Her nede er det klissvått (!!) hele året rundt? Har fått huseier til å se på det, og han sier det er fordi at det ikke luftes nok, men jeg gjør jo det mye? 

I tillegg er det alltid iiiskaldt her fordi at det er en ubrukelig, kald kjeller under her jeg bor.. Og ovnene jeg har er sikkert fra 70-tallet og synes ikke de gir nok varme i det hele tatt. Inneklimaet her kan neppe være noe særlig tror jeg.. 

Har etterspurt nyere/moderne ovner (helst med nattsenking/timer) eller varmepumpe. Men han sier at dette ved skyvdøra er min egen feil?

Stemmer det han sier? Skjønner ikke hva jeg skal gjøre med dette :(  Jeg synes det virker som vann kommer INN jeg.. Var litt vanskelig å få tatt bilder, men dere ser jo dugg nederst på døra der. Men det er ikke vann ved kanten der det ikke er "bevegelig" skyvdør. 

Håper jeg fikk det til med bildene..!

http://i65.tinypic.com/35n7lmq.jpg

http://i65.tinypic.com/293hte0.jpg

Anonymkode: 6c5e3...efa

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo allerede fuktskader (maling er flasset av + noe som ser ut som sopp(?)) på treverket foran verandadøra + på karmen. Var det slike skader da du flyttet inn?

Anonymkode: 1f5a4...312

• Liker 1
Skrevet

Det ser ut som det mangler tetningslister på karm og på det området under verandadøren. Da kan det komme fukt inn. Var dette også slik da du flyttet inn?

Tetningslister er huseiers ansvar.

• Liker 1
Skrevet

Hvorda er det med ventilasjon i boligen? Er det gode ventiler som står oppe mye? Tørker du tøy innendørs?

• Liker 1
Skrevet

Tøy må tørkes på våtrom (bad) som tåler fuktighet. Tørker du tøy på andre rom, kan du bli ansvarlig for fuktskader som skyldes klestørk på andre rom enn bad.

Skrevet

Holder du baderomsdøren lukket etter dusking/ bading? Det er viktig, slik at fukten ikke kommer ut i andre rom og forårsaker fuktskade.

Har du god ventilasjon på kjøkkenet, som fører fuktig luft ut av huset når du koker mat?

Dugg på vinduer og karmer må tørkes vekk, slik at det ikke blir fuktskade.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Dette ser ut til å være på grunn av feil montering av dørene når det er blitt bygget. Vannet ser ut til å renne inn utenfra. Dette er jo skadelig å bo i?

Tillegg: hvis kjelleren ikke er blitt skikkelig drenert, og hvis vinduer er punkterte samt at det kommer mye rå luft inn så får du ikke bort fuktigheten uansett hva du gjør. Her må huseier til med drenering, montere avfukter i kjeller og reparere altandører og mest sannsynligvis enda mer. Burde ikke blitt tillatt at han leier det ut engang.

Endret av yeans
Skrevet

Det første du må gjøre er å måle luftfuktigheten. 

Hvor gamle ovner du har spiller ingen rolle mht varme, men du har kanskje for få ovner?

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, yeans skrev:

Dette ser ut til å være på grunn av feil montering av dørene når det er blitt bygget. Vannet ser ut til å renne inn utenfra. Dette er jo skadelig å bo i?

Kan du forklare hvordan du ser at det er feil montering? Hva er galt, og hvordan skal det være?

Skrevet

!!!!!! Jeg har akkurat det samme gående her, og akkurat den samme diskusjonen med huseierne mine! Jeg har skikkelig mugg på vinduene. Hårete grønn mugg, Har måttet kjøpe luftavfukter. Går rundt og tørker vinduer hele dagen og skraper snø fra ytterdøra.

Anonymkode: b267e...0a6

Skrevet

Kan det være lekkasje fra etasjen over som forårsaker vann ved din verandadør?

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kan du forklare hvordan du ser at det er feil montering? Hva er galt, og hvordan skal det være?

Vanligvis skal det bare være en list innenfor skyvedøren, ikke 2. Og mest sannsynlig mangler det både isolasjonspapp og noe annet jeg ikke husker hva heter som skal hindre vann i å sive inn. 

Leier du så burde du kontakte leieboerforeningen og rådføre deg med dem hva du bør gjøre. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

!!!!!! Jeg har akkurat det samme gående her, og akkurat den samme diskusjonen med huseierne mine! Jeg har skikkelig mugg på vinduene. Hårete grønn mugg, Har måttet kjøpe luftavfukter. Går rundt og tørker vinduer hele dagen og skraper snø fra ytterdøra.

Anonymkode: b267e...0a6

Dette er svært helseskadelig å bo i. Jeg ville flyttet straks. Kontakt leieboerforeningen for råd og hjelp i forbindelse med å bryte kontrakt grunnet helsefare grunnet mugg i boligen.

• Liker 3
Skrevet

Ta vare på bildene ts, som dokumentasjon.

• Liker 2
Skrevet

Vanligvis skyldes slike problemer dårlig / feil Ventilasjon eller veldig dårlig isolasjon (alternativt en kombinasjon)

kjøp en luftfuktighetsmåler i morgen. Luftfuktigheten får du ned ved å lufte, øke inne-temperaturen og slutte å tørke klær innendørs.

• Liker 1
Skrevet

Lurt å lukke døren når det regner. Vannskader på parketten kan tyde på det som årsak. Hvis det ikke fryser til tykk is på vinduet, som så tiner og det ikke blir tørket opp i tide.

Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei !

Jeg har et ganske stort problem med dugg på vinduer, spesielt nå som det er kaldt ute.. Vet det er mange som har det og at det er lufting som må til, noe jeg er flink til! Flere ganger om dagen, til og med når det er kaldt ute! Bare for å få luftet.. 

Men denne delen plager meg mest, ved skyvdøra ved verandaen min. Her nede er det klissvått (!!) hele året rundt? Har fått huseier til å se på det, og han sier det er fordi at det ikke luftes nok, men jeg gjør jo det mye? 

I tillegg er det alltid iiiskaldt her fordi at det er en ubrukelig, kald kjeller under her jeg bor.. Og ovnene jeg har er sikkert fra 70-tallet og synes ikke de gir nok varme i det hele tatt. Inneklimaet her kan neppe være noe særlig tror jeg.. 

Har etterspurt nyere/moderne ovner (helst med nattsenking/timer) eller varmepumpe. Men han sier at dette ved skyvdøra er min egen feil?

Stemmer det han sier? Skjønner ikke hva jeg skal gjøre med dette :(  Jeg synes det virker som vann kommer INN jeg.. Var litt vanskelig å få tatt bilder, men dere ser jo dugg nederst på døra der. Men det er ikke vann ved kanten der det ikke er "bevegelig" skyvdør. 

Håper jeg fikk det til med bildene..!

http://i65.tinypic.com/35n7lmq.jpg

http://i65.tinypic.com/293hte0.jpg

Dette er typisk bruksfeil av boligen. Du har for lav innetemperatur kombinert med for høy luftfuktighet. Du kan google høy luftfuktighet og se alle artiklene som da kommer opp. 

Der den kalde utelufte møter den fuktige inneluften har du kuldebroen, og der samler fukten seg, lager fuktsksder, mugg og råte. Noe vi ser verdens beste eksempel på her. 

Hvilken ovner utleier tildeler deg bestemmer han. Det du må gjøre er å bruke det du har på en slik måte at du ikke ødelegger hele boligen, det har du nesten her gjort. Og ja, utleier kan kreve deg for skadene du her har påført boligen. 

Tørker du klær i oppholdrommet? Bruker du viftene når du dusjer og lager mat? Dette ser stygt ut. 

Anonymkode: 9c358...1ac

Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er typisk bruksfeil av boligen. Du har for lav innetemperatur kombinert med for høy luftfuktighet. Du kan google høy luftfuktighet og se alle artiklene som da kommer opp. 

Der den kalde utelufte møter den fuktige inneluften har du kuldebroen, og der samler fukten seg, lager fuktsksder, mugg og råte. Noe vi ser verdens beste eksempel på her. 

Hvilken ovner utleier tildeler deg bestemmer han. Det du må gjøre er å bruke det du har på en slik måte at du ikke ødelegger hele boligen, det har du nesten her gjort. Og ja, utleier kan kreve deg for skadene du her har påført boligen. 

Tørker du klær i oppholdrommet? Bruker du viftene når du dusjer og lager mat? Dette ser stygt ut. 

Anonymkode: 9c358...1ac

Har hatt lav innetemperatur når jeg har vært på jobb ja, da skrur jeg ned tempen siden jeg selv ikke er her. Da står ovnene på 16-17 grader. Men etter kl 16 hver dag skrur jeg opp til 22-23 grader da jeg er her. 

Jeg tørker selvfølgelig ikke klær i oppholdsrommet, det gjør jeg på badet med vinduet alltid oppe imens jeg gjør det. + bruker ALLTID vifte når jeg lager mat. Det er ikke vifte på badet, men jeg har vinduet oppe når jeg dusjer også + liten stund etterpå selvfølgelig. 

Svarer deg her for du angriper meg med en gang her uten å egentlig lest innlegget mitt? Bare sett bilder? :) 

Det er sånn året rundt sier jeg jo, og jeg lufter MYE med GJENNOMTREKK står det i innlegget mitt. Les. 

• Liker 3
Skrevet

Skriver bare litt generelt her som svar til dere andre på spørsmål..

• Jeg vet helt ærlig ikke om det var slik da jeg flyttet inn, for la ikke merke til det. Men jeg la fort merke til at gardinene jeg har der som går til gulvet begynte å bli våte nederst på kanten og få stygg farge.. Dette var høsten jeg flyttet inn, så det skjedde isåfall ganske fort at det ble sånn da om det ikke var før jeg kom inn i bildet. 
  • Er enig i at det virker som at det mangler noe tetningslist der? Det gjør det? Noe stemmer ikke her.. 
  • Ventilasjon her inne er ikke bra, det er ikke vifte på badet engang. Men har et vindu som jeg bruker da til å lufte etter dusj og når jeg tørker klær der inne. (og KUN der inne jeg tørker klær, ja). Ellers har jeg kjøkkenvifte. Og ventiler over vinduer som vanlig, de står alltid oppe. 
  • Det er ingen leilighet over meg, jeg bor i et lite "hus" som er bygd på et annet hus. Er bare denne etasjen + kjeller jeg ikke bruker, som bare plager meg med kaldt gulv året rundt :P 
  • Jeg kan vel ikke kontakte leieboerforeningen uten at jeg har noe som helst bevis på at dette var her eller ikke FØR jeg flyttet inn regner jeg med.. Det er vel lite vits i. :(  Det er bekjent av utleier som bodde her før meg, så vanskelig å si om det var der før, de vil vel bare skylde på meg uansett ser jeg for meg. Men jeg personlig tror ikke dette er min feil.. Har leid flere steder, aldri opplevd at det har blitt så ille andre plasser enn på soverom bare.. Her er det jo overalt utenom på kjøkkenet. Der er det alltid tørt. 
  • Jeg skal få tak i luftfuktighetsmåler imorgen tenkte jeg! Må få sjekket dette :) 

Men jeg også synes dette kommer utenfra.. For det er jo ekstra vått der når det regner? Så det MÅ jo komme utenfra vel? Og selvfølgelig tørker det ikke, for det er jo fuktig enplass der det er veldig utsatt for vær og kulde og vind ute? Noe stemmer ikke her! :( 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...