AnonymBruker Skrevet 21. november 2017 #1 Skrevet 21. november 2017 Jeg vurderer å lage en utleieleilighet i kjelleren og lurer på om jeg må betale egen eiendomsskatt for den? Og finnes det et eget register hvor man kan se hvor mye hver enkelt huseier betaler i eiendomsskatt? Anonymkode: 70675...dd9
stan Skrevet 21. november 2017 #2 Skrevet 21. november 2017 Du betaler eventuelt eiendomsskatt for hele boligen, uansett om deler er utleid eller ikke. Så lenge du selv bor i huset og leier ut mindre enn halvparten så betaler du ikke skatt på leieinntekten. Eiendomsskatten varierer litt fra kommune til kommune, så sjekk med kommunen. Det finnes ofte info på nettsidene. Jeg bor i en kommune uten eiendomsskatt, men har hytte i en kommune med. 2
AnonymBruker Skrevet 21. november 2017 #3 Skrevet 21. november 2017 27 minutter siden, stan skrev: Du betaler eventuelt eiendomsskatt for hele boligen, uansett om deler er utleid eller ikke. Så lenge du selv bor i huset og leier ut mindre enn halvparten så betaler du ikke skatt på leieinntekten. Eiendomsskatten varierer litt fra kommune til kommune, så sjekk med kommunen. Det finnes ofte info på nettsidene. Jeg bor i en kommune uten eiendomsskatt, men har hytte i en kommune med. Jeg tenker om det finnes et register over takserte eiendommer. Vet det er veldig stor variasjon Ja skal spørre kommune ,ville bare høre her først Anonymkode: 70675...dd9
stan Skrevet 21. november 2017 #4 Skrevet 21. november 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tenker om det finnes et register over takserte eiendommer. Vet det er veldig stor variasjon Ja skal spørre kommune ,ville bare høre her først Anonymkode: 70675...dd9 Ja, det finnes slike register. På kommunens hjemmeside. Ihvertfall for kommunen hytta ligger i. Også relativt greit forklart hvordan de har regnet ut skatten og takst på eiendommen. De har vært smarte, alle takstene er mye lavere enn reell omsetningsverdi, så det er vel få som tør å klage.
AnonymBruker Skrevet 21. november 2017 #5 Skrevet 21. november 2017 I min kommune var registeret bare åpent noen uker da vi fikk ny takst. Anonymkode: 6d87a...d65
AnonymBruker Skrevet 21. november 2017 #6 Skrevet 21. november 2017 54 minutter siden, stan skrev: Ja, det finnes slike register. På kommunens hjemmeside. Ihvertfall for kommunen hytta ligger i. Også relativt greit forklart hvordan de har regnet ut skatten og takst på eiendommen. De har vært smarte, alle takstene er mye lavere enn reell omsetningsverdi, så det er vel få som tør å klage. Og hvis folk oppgraderer boligen blir det vel ny taksering? Anonymkode: 70675...dd9
AnonymBruker Skrevet 21. november 2017 #7 Skrevet 21. november 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg vurderer å lage en utleieleilighet i kjelleren og lurer på om jeg må betale egen eiendomsskatt for den? Og finnes det et eget register hvor man kan se hvor mye hver enkelt huseier betaler i eiendomsskatt? Anonymkode: 70675...dd9 Du må snakke med kommunen din. Hvordan din kommune organiserer kommunale avgifter og eiendomsskatt vet ikke vi. Hva hvem betaler i eiendomsskatt og eller kommunale avgifter er en privatsak og ikke noe andre kan stikkene nesene sine ned i, med mindre boligen er tilsags. Da står disse opplysningene i prospektet. Anonymkode: a7801...f99
AnonymBruker Skrevet 21. november 2017 #8 Skrevet 21. november 2017 At taksten på lignende hus er ca likt er selvsagt interessant å vite Anonymkode: 70675...dd9 1
stan Skrevet 21. november 2017 #9 Skrevet 21. november 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Og hvis folk oppgraderer boligen blir det vel ny taksering? Anonymkode: 70675...dd9 Veldig godt spørsmål. Jeg vet ikke, men det virker jo logisk. Men skattesystemet er dessverre ikke ikke bestandig logisk. Spør kommunen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå