Gå til innhold

Har du sendt reklamasjon på matvarer til produsent noen gang - og hvordan gikk det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen ganger er ikke matvarene man kjøper i butikk helt som de burde være, fordi det har skjedd en feil under produksjon. Alle produsenter har en kvalitetskontroll, og når det gjelder mathygiene og smittevern har jeg inntrykk av at nivået er veldig veldig godt. Andre ting kan imidlertid også gå galt. Er det flere enn meg som pleier å ta kontakt med produsenten hvis ting ikke er slik de bør? 
Og har dere fått god «belønning» for dette?

Jeg har meldt tilbake tre ganger i løpet av et par års tid. Tatt bilder, fylt ut skjema etter beste evne, beskrevet problemet og dokumentert LOT-nummeret e.l. Alltid saklig og aldri uhøflig.

Første gang var det en bakemiks fra et Orkla-merke som ikke oppførte seg som den skulle under baking. Fikk et hyggelig svar fra Orkla med en beklagelse og en forklaring, pluss en eske full av ulike varer fra sortimentet til Orkla. Skulle jeg kjøpt alt selv, ville jeg gjettet på at det hadde kommet på 200-250 kroner. (Bakemiksen jeg hadde kjøpt kostet vel 30 kroner eller noe.) Det var mye i denne pakken som jeg aldri hadde kommet til å prøve hvis det ikke var for at jeg hadde fått det tilsendt, og flere av disse tingene jeg har kjøpt igjen flere ganger og anbefalt til andre. 

En annen gang var det et frossenfiskprodukt fra Findus hvor det hadde skjedd noe galt under innfrysingen i produksjonen, så produktet var estetisk ødelagt (så ut som en flykræsj) og jeg turte ikke å tilberede og spise det. De forklarte hva som hadde skjedd og sendte gavekort på Findusprodukter for 100 kroner. Det var omtrent tre ganger så mye som jeg gav for produktet, og dermed et plaster på såret. 

Forleden dag kjøpte jeg såkalte «doble sjokoflarn» fra ett av de kjente industribakeriene. Der var det nesten ingen flarn som hadde sjokolade på, og de som hadde, hadde bare bitte bitte litt. Jeg fikk en beklagelse der de skyldte på operatøren på denne bakelinja, og gav følgende tilbakemelding: «send oss kontonummeret ditt, så skal vi tilbakeføre det de kostet i butikk». Ikke at man som forbruker har rett til noe mer enn det, men jeg synes vel egentlig de siste var litt gniene. 

Så: hva har dere sendt tilbakemeldinger på, og hvilken kompensasjon fikk dere? 

Anonymkode: aba02...d40

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg sendte til Freia, men husker ikke hva det var for. Fikk i alle fall en pakke av dem i retur, men det var kun med mer upopulære produkter husker jeg. Men ble glad for det uansett! 

Anonymkode: 3f6dc...3e5

• Liker 2
Skrevet

Kjøpte en gang en pakke pølser, spiste de opp men de var i overkant salte så sendte inn emballasje, sted og dato. Fikk tilgodelapp tilbake på varen og takk for at jeg sa ifra. De neste pølsene fra fabrikanten var passelig salte :P

Anonymkode: 7184e...350

Skrevet

Kjøpte ferdig pizzadeig fra rema. Fant en stor flue som var klistra fast i deigen.  Var flaks at jeg så den. Fikk et gavekort på 200 kr. 

Anonymkode: be70a...c31

• Liker 1
Skrevet

Klaget på en sånn fiskegrateng som skal varmes i mikro. Den eksploderte i ovnen etter ca halve oppvarmingstiden. Fikk gavekort på 200 kr som kunne brukes i NorgesGruppens butikker.

Skrevet

Senest i går fikk jeg faktisk tilbakemelding på en reklamasjon. Hadde funnet en larve i kjøttdeigen. Fikk igjen et brev med beklagelse og et gavekort på 200 kr hos rema 1000. En pakke med kjøttdeig koster langt ifra 200 kr, så det syns jeg var et bra plaster på såret. 

Skrevet

Jeg kjøpte en Pizza Grandiosa. Det var en stor klump gjørme ved siden av paprikaen på denne som jeg fikk i munnen mens jeg tygget på. Måtte spytte ut. Tok bildet og alt. Sendte alt inn til Orkla. Orkla ville selvsagt ikke innrømme at det var gjørme i deres pizza. Det ville kanskje ikke vært så ille å innrømme at grønnsaken ikke var vasket godt nok.

Orkla mente dette måtte være olje og saltutslag fra maskiner mens dette tydelig var gjørme og t.o.m luktet gjørme. Fikk ingenting. Ikke engang det jeg hadde betalt for produktet. Jeg kommer selvsagt aldri noensinne til å kjøpe gjørme fra Orkla. 

Anonymkode: 62241...c8b

Skrevet

Mange ganger.

Det enkleste er derimot å ta med seg vare og kvittering tilbake til butikken og få nytt der. Særlig hos Coop butikkene fordi der har de 100 % fornøyd garanti. (Og ja, vi tar alltid med oss kvitteringen etter matkjøp. Har en egen boks de legges i inntil den blir ryddet.)

Tine går det greit første gangen du klager på et produkt hos. Da stryker de deg med hårene sender ostehøvel, betaler varen til konto, beklager, bukker og neier. Neste gang samme problem oppstår hører du ikke et pip fra dem. Når vi så kjøper samme produkt på den andre siden av kommunegrensen så er samme problem ikke eksisterende. 

Freia/orkla sender pakker med ting vi ellers ikke ville brukt og der noe bare kan kastes. 

Nei, vi synes det er bedre å gå tilbake til butikken og få ordnet opp der og da uten å måtte finne nummer på varene, beskrive feilen, få epost tilbake osv. 

Anonymkode: 7cbc3...58d

• Liker 2
Skrevet

Jeg har klaget til Meny et par ganger gjennom varer fra nettbutikken deres. De godskriver alltid varen eller gjør om tilbudet slik at jeg ikke skal tape noe. 

Heldigvis forstår de fleste butikker og produsenter når det gjelder matvarer at fornøyde kunder gir mer for dem på på lang sikt enn å krangle over noe som tilsvarer lite penger for dem i det store bildet. 

Anonymkode: 57124...561

Skrevet

Sendte til Findus en gang. Hadde kjøpt fisk(steinbit tror jeg det var) som var helt uspiselig, smakte og lukta harsk tran.

Fikk gavekort på 200 kr som jeg kunne bruke på Findusprodukter i valgfri butikk. Kjøpte ikke fisk for det hvertfall og jeg har ikke kjøpt fisk fra Findus siden(er noen år siden), jeg har egentlig aldri vært begeistra for kvaliteten til Findus(eller Lerøy for den saks skyld). Det er lite samsvar mellom pris og kvalitet kan man si, First Price er bedre.

Anonymkode: 0fd5b...185

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, vi synes det er bedre å gå tilbake til butikken og få ordnet opp der og da uten å måtte finne nummer på varene, beskrive feilen, få epost tilbake osv. 

Anonymkode: 7cbc3...58d

Dersom du kjører tilbake til butikken kan du forresten også kreve kilometergodtgjørelse og eventuelt bompenger. Mange butikkansatte vet ikke at det er også noen kunden kan kreve, så det er mulig en må snakke med butikksjefen. Jeg jobbet selv på Meny og ga det til kunder dersom de spurte.

Anonymkode: 3f6dc...3e5

• Liker 1
Skrevet

Knekkebrød. Fikk en kartong med 6-8 forskjellige typer og en hyggelig mail.

Anonymkode: 2c986...76c

Skrevet

Fikk en bit matpapir i en pose med findus pasta carbonara en gang, og sendte de en mail og bare lurte på hva det var. Fikk gavekort, men husker ikke summen :)

Handler rett som det er hos kolonial.no, og der har det vært trøbbel med enkeltvarer innimellom - pengene blir godskrevet med en gang.

Og ikke helt matvare, men vant en freia-kopp i en konkurranse de hadde for mange år siden. Da jeg mottok koppen, var den knust, så sendte en mail med "takk, meeen". Fikk enda en kopp, som også var knust. Det endte med at jeg fikk to kopper, en kartong med 100g melkesjokoladeplater, diverse småsjokolader og en ryggsekk + noen handlenett :D

• Liker 2
Skrevet

Jeg klaget en gang jeg hadde en uåpnet gulost i kjøleskapet som var muggen enda det var lenge igjen til best før-dato, fikk 100 kr. Hadde kjøpt osten for noenogåtti kroner. 

Anonymkode: 2d462...70a

Skrevet

Fant en larve i en ostepoppose, da fikk jeg ti poser. Og en annen gang fikk jeg en stor plastikkbit inni en pølse, og da fikk jeg gavekort.

Anonymkode: a1755...b95

Skrevet

Må si at alt dette gjør at jeg mister lyst til å kjøpe noe annet enn hele og rene matvarer heretter...

Skrevet

Ja, fikk mye plast med i en sukkertøy pose. Det virker som tok det veldig seriøst, fikk en pakke med godsaker som plaster på såret.

Gjest Uhumskheter
Skrevet
3 minutter siden, yeans said:

Må si at alt dette gjør at jeg mister lyst til å kjøpe noe annet enn hele og rene matvarer heretter...

Funnet mange levende småkryp, sand og jord i hele og rene matvarer også. I frukt finner de jo bæsjepartikler, frossen frukt må man koke før man spiser de fordi man kan bli skikkelig syk av det. Så uansett hva man spiser så er det risiko for ekstra "ingredienser"

Skrevet
Akkurat nå, Uhumskheter skrev:

Funnet mange levende småkryp, sand og jord i hele og rene matvarer også. I frukt finner de jo bæsjepartikler, frossen frukt må man koke før man spiser de fordi man kan bli skikkelig syk av det. Så uansett hva man spiser så er det risiko for ekstra "ingredienser"

Ja, jeg har funnet i en nykjøpt melpose for eksempel. Det er vanskelig å være helt beskyttet mot uønsket innhold. 

Anonymkode: 57124...561

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, Uhumskheter skrev:

Jo. Ser det. Selv har jeg funnet plastbiter i servelatpølser, fiskepudding osv. Mens rene matvarer har det vært mindre av slikt. Også i frukt/grønt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...