Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Mannen min og meg har prøvd å få barn i to år nå. Vi skulle få hjelp for to måneder siden med IVF, men mannen min fikk da påvist kreft. Han har fjernet svulsten og det tyder ikke på spredning. Han må alikevel gjennom cellekur. Når han har vært gjennom cellekur må vi vente 1 år før vi kan prøve på den naturlige måten. (Det kan skje misdannelser ifm cellekuren) Da vi snakket med sykehuset om IVF sa de at vi også måtte vente med det til det hadde gått et år etter cellekuren.. Jeg ble litt paff, så fikk ikke spurt så mange spørsmål der og da.

Noen andre som har opplevd lignende? Hvorfor må vi vente 1år med IVF når sædcellene som er fryst ned er helt fine? Er bare i det offentlige slike regler gjelder, eller kan vi få hjelp på private klinikker tror dere? 

(Vi skal ringe sykehust i morgen, vil bare høre om dere har erfaringer med noe lignende)

Anonymkode: e867d...2fb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Forferdelig tidspunkt å få kreft på :( Max uflaks da jeg vet hvor vanskelig det er å få hjelp. Vi fikk beskjed om å vente 5 år. og da 5 år hadde gått fikk vi ikke ivf pga vi hadde gått til psykolog og var ikke egnet som foreldre visstnok. De viser ingen sympati på offentlig sykehus. Kjører knallhardt regime der. Ikke noe trøst å få . Jeg ville gått rett på privat....

Anonymkode: 1ea6d...434

Skrevet

Fordi sykehuset og samfunnet er ansvarlig for å hjelpe til med å lage bar som får to foreldre ikke bare en. 

Regner med han har vært og gjort innskudd i banken før han starter cellegift kur? 

Dere vil på sikt også høyst sannsynlig måtte legge frem legeerklæring på at han er erklært frisk og uten komplikasjoner av behandlingen som for eksempel fatigue, noe mange får. 

Anonymkode: 96a94...d12

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi sykehuset og samfunnet er ansvarlig for å hjelpe til med å lage bar som får to foreldre ikke bare en. 

Regner med han har vært og gjort innskudd i banken før han starter cellegift kur? 

Dere vil på sikt også høyst sannsynlig måtte legge frem legeerklæring på at han er erklært frisk og uten komplikasjoner av behandlingen som for eksempel fatigue, noe mange får. 

Hva har fatigue med ivf senere å gjøre? 

Anonymkode: 72002...db5

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva har fatigue med ivf senere å gjøre? 

Kreftpasienter med fatigue er trette/tett trettbare. Er fatigue uttalt så er ikke dette forenelig med å få barn ved assistert befruktning. Det er og andre problemstillinger som kan stoppe prosessen. Dere får be om å få retningslinjene. 

Noen mister og førerkortet på grunn av fatigue. 

Skrevet

harde bud. Huff :( Ikke få kreft

Skrevet

Mannen min er behandlet for testikkelkreft og hadde frøset ned før cellgift. Vi hadde da sllerede forsøkt å få barn i 1 1/2 år. Etter behandling sa de st det måtte gå fem år før vi fikk IVF. Dette gikk vi ikke med på. Kreftlegen på Ullevål pratet med IVF men det hjalp ikke. Vi ble rådet til å true med å skrive ut det han hadde frosset og be de sende det til utlandet. Neste gang vi pratet med IVF på Ullevål var det ny lege som sa st det var gått et år og st det var greit. Vi nevnte ikke noe om at vi ble nektet gangen før. Tror det er tilfeldig hvem lege du har time hos. Lykke til

Anonymkode: c259a...f47

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kreftpasienter med fatigue er trette/tett trettbare. Er fatigue uttalt så er ikke dette forenelig med å få barn ved assistert befruktning. Det er og andre problemstillinger som kan stoppe prosessen. Dere får be om å få retningslinjene. 

Noen mister og førerkortet på grunn av fatigue. 

Det tror jeg ikke noe på! Jeg har vært igjennom IVF 3 år etter kreftbehandling, hadde kronisk fatigue og har det enda. Mye sliten og trøtt. Jeg fikk IVF behandling. Er ikke sånn at de som har hatt kreft og har senskader ikke får ha barn. Mange kreftpasienter må igjennom IVF når de ønsker barn pga fruktbarheten synker betraktelig, spessielt hos menn. 

Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei.

Mannen min og meg har prøvd å få barn i to år nå. Vi skulle få hjelp for to måneder siden med IVF, men mannen min fikk da påvist kreft. Han har fjernet svulsten og det tyder ikke på spredning. Han må alikevel gjennom cellekur. Når han har vært gjennom cellekur må vi vente 1 år før vi kan prøve på den naturlige måten. (Det kan skje misdannelser ifm cellekuren) Da vi snakket med sykehuset om IVF sa de at vi også måtte vente med det til det hadde gått et år etter cellekuren.. Jeg ble litt paff, så fikk ikke spurt så mange spørsmål der og da.

Noen andre som har opplevd lignende? Hvorfor må vi vente 1år med IVF når sædcellene som er fryst ned er helt fine? Er bare i det offentlige slike regler gjelder, eller kan vi få hjelp på private klinikker tror dere? 

(Vi skal ringe sykehust i morgen, vil bare høre om dere har erfaringer med noe lignende)

Synes det er veldig rart at dere må vente 1 år når sædcellene ble fryst ned før behandling! Regelen om 1 år etter endt behandling gjelder når man lager barn på naturlige måten også pga feil med celler etter behandling. Så skjønner ikke hvorfor de sier 1 år når de er fryst ned før behandling. Henger ikke på greip :/ synes dere kunne fått starter med dette, for hormoner og sånn er jo du som må ta og ikke han, det går jo ikke utover han på noe måte. Dere hadde kunne trengt en opptur og glede med en graviditet nå etter tøffe runder synes nå jeg! :) 

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes det er veldig rart at dere må vente 1 år når sædcellene ble fryst ned før behandling! Regelen om 1 år etter endt behandling gjelder når man lager barn på naturlige måten også pga feil med celler etter behandling. Så skjønner ikke hvorfor de sier 1 år når de er fryst ned før behandling. Henger ikke på greip :/ synes dere kunne fått starter med dette, for hormoner og sånn er jo du som må ta og ikke han, det går jo ikke utover han på noe måte. Dere hadde kunne trengt en opptur og glede med en graviditet nå etter tøffe runder synes nå jeg! :) 

Etter cellegift og stråling er sædcelleproduksjonen nesten alltid varig på null. Derfor mannen gjør inskudd i sædbanken før behandling. Så både å lage barn naturlig etter ett år er ikke mulig. 

Skrevet (endret)
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Forferdelig tidspunkt å få kreft på :( Max uflaks da jeg vet hvor vanskelig det er å få hjelp. Vi fikk beskjed om å vente 5 år. og da 5 år hadde gått fikk vi ikke ivf pga vi hadde gått til psykolog og var ikke egnet som foreldre visstnok. De viser ingen sympati på offentlig sykehus. Kjører knallhardt regime der. Ikke noe trøst å få . Jeg ville gått rett på privat....

Ja, det var det. 5år var veldig lenge.. Vi har fått beskjed om 1år. Ikke rart at dere gikk til psykolog etter å ha ventet så lenge. Det er veldig slitsomt psykisk.. Offentlig sykehus er flinke på det "tekniske", men ikke den følelsesmessigebiten av det! 

Endret av Woman91
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det skjønner jeg godt. Men i dette tilfelle har de fjernet svulsten og ikke funnet spredning. Det er ikke fare for livet hans, men han må alikevel ta en cellegiftskur for å hindre tilbakefall. Vi faller da under en lov som ikke passer oss i det hele tatt. Det hadde vært bedre (spesielt for min psyke) om vi hadde fått IVF-hjelp nå og ikke senere. 

Han har fryst ned sæd ja. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, enig! Det er akkurat det vi har behov for nå :) Vi blir rammet av et lovverk som (i dette tilfellet) ikke henger på greip. Det burde vært lov å bruke skjønn i slike tilfeller. Å bli rammet av kreft er belastende nok i seg selv. Å legge tilleggsbelastninger som utsatt IVF legger bare stein til byrden. 1år er faktisk ganske lenge å vente når man allerede har ønsket det en stund. Den naturlige måten skjønner jeg at vi må vente med, men ikke IVF..

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det tror jeg ikke noe på! Jeg har vært igjennom IVF 3 år etter kreftbehandling, hadde kronisk fatigue og har det enda. Mye sliten og trøtt. Jeg fikk IVF behandling. Er ikke sånn at de som har hatt kreft og har senskader ikke får ha barn. Mange kreftpasienter må igjennom IVF når de ønsker barn pga fruktbarheten synker betraktelig, spessielt hos menn. 

Det er jeg som skrev om mannen min over som ble bedt å vente i fem år.

De argumenterer med at om han har fatigue eller får ny kreft vil vi forsømme barnet og at det blir omsorgssvikt. Derfor sa flere av legene fem år. Men som sagt møtte vi på en annen lege en annen gang der som sa det var ok siden det var gått et år. Så mye forskjellsbehandling ute å går kan man si. 

De sier det er for å beskytte oss om han blir syk. Men det er mer belastende for meg å bare gå å vente. 

Dette er tre år siden. Han har vært på kontroll men er fortsatt steril. Ikke alltid det er noen garanti med det man fryser ned før cellegift har vi hørt. Kroppen kan være syk etter å hatt kreft før den er oppdaget som kan gjøre at det ikke fungerer selv om man fryser ned.

Anonymkode: c259a...f47

Skrevet

mannen fikk kreft, ble steril. (noe som var veldig tøft ) måtte vente 5 år. når 5 år hadde gått fikk vi ikke hjelp fordi vi begge hadde tidligere psykologbesøk.(psykolog er fyfy)  Så bestemte denne legen at barnevernet skulle kobles inn å skrive en rapport om oss. Barnevernet var forferdelige mot oss, og sa bla at "depresjon er verre enn kreft ". det var enden på visa.

Mange spør meg om jeg ikke har barn, og hvorfor jeg ikke har barn. De skulle bare ha visst. neste gang tror jeg at jeg skal fortelle hele historien, for den er ganske utrolig :fnise:

skal sies at vi møtte på den mest arrogante , kalde og kyniske legen som er å oppdrive. Null engasjement og null glede fra h side. pessimist av en drittsekk !!

Skrevet

gambling . først vente 5 år, så vet man ikke om det klaffer. så blir dama for gammel. huff nei verste situasjonen  jeg har vært i ! nå er jeg 34 og singel. forholdet røyk dessverre.

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

mannen fikk kreft, ble steril. (noe som var veldig tøft ) måtte vente 5 år. når 5 år hadde gått fikk vi ikke hjelp fordi vi begge hadde tidligere psykologbesøk.(psykolog er fyfy)  Så bestemte denne legen at barnevernet skulle kobles inn å skrive en rapport om oss. Barnevernet var forferdelige mot oss, og sa bla at "depresjon er verre enn kreft ". det var enden på visa.

Mange spør meg om jeg ikke har barn, og hvorfor jeg ikke har barn. De skulle bare ha visst. neste gang tror jeg at jeg skal fortelle hele historien, for den er ganske utrolig :fnise:

skal sies at vi møtte på den mest arrogante , kalde og kyniske legen som er å oppdrive. Null engasjement og null glede fra h side. pessimist av en drittsekk !!

Forteller du hele historien her?

Det er jo ikke slik at enhver som går til psykolog blir avvist til IVFbehandling - det handler vel mer om hvilket inntrykk de får helhetlig? 

Det kan jo være at det var andre elementer i selve psykologbesøket som var årsaken fremfor faktumet at dere hadde beøskt psykolog. Da ville svært mange fått avslag.

Jeg kjenner enkelte som har fått avslag på adopsjon, som er oppegående og fantastiske mennesker. Men, de har dårlig økonomi - og han er kronisk deprimert slik jeg forstod det på henne. Og det kan jeg forstå som grunnlag for avslag, selv om det er utrolig kjipt og jeg tror de ville blitt fantastiske foreldre.

Anonymkode: 6f403...969

Skrevet

Han sjekka opp i spesialisthelsetjenesten og så at vi hadde gått til psykolog. Han visste ikke hva det gjaldt. Usmakelig lege.

• 3 år senere...
Skrevet

Noen som har erfaringer med dette nå i senere tid? Mannen min har også fått påvist testikkelkreft og må ha noe behandling. Vi skal søkes inn til IVF nå. Må vi forvente avslag? Han har fryst ned sperm som er tipp topp. Trodde vi heller skule bli prioritert pga dette....

Anonymkode: 6551a...654

Skrevet

Kan ikke han levere sæden før cellegift? Gjerne 2-3 "doser" som dere kan fryse hos Hausken f eks? 

Anonymkode: c325c...7cb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...